Стаття 111-2. Пособництво державі-агресору

Кримінальний кодекс України (ЗМІСТ) Інши кодекси
  • 110776

    Переглядів

  • 110776

    Переглядів

  • Додати в обране

    1. Умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинені громадянином України, іноземцем чи особою без громадянства, за винятком громадян держави-агресора, з метою завдання шкоди Україні шляхом: реалізації чи підтримки рішень та/або дій держави-агресора, збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора; добровільного збору, підготовки та/або передачі матеріальних ресурсів чи інших активів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора -

    караються позбавленням волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

    {Кодекс доповнено статтею 111 - 2 згідно із Законом № 2198-IX від 14.04.2022 }

    Попередня

    137/575

    Наступна
    Додати в обране
    КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

    Аналізуйте судовий акт: При розмежування колабораційної діяльності (ч. 4 ст. 111-1 КК) та пособництва державі-агресору (ч. 1 ст. 111-2 КК) має значення, КОМУ належали матеріальні ресурси, що передавалися: в першому випадку це власні ресурси, в другому - інших осіб. (ВС ККС №646/3927/23 від 31.07.2025 р.)
     У цій справі - колишнього бригадира, а нині начальника нафтобази, яка потрапила в окупацію було визнано винуватим та засуджено за вчинення злочину, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, до покарання у виді позбавлення волі на строк 10 років з позбавленням права обіймати посади, пов`язані із виконанням функцій держави, місцевого самоврядування та на державних підприємствах залізничного транспорту України на строк 12 років та з конфіскацією всього майна, яке є його особистою власністю.

    Так, засуджений - будучи громадянином України, перебуваючи на тимчасово окупованій території Куп`янського району Харківської області, яка з 26 лютого 2022 року по 10 вересня 2022  року була тимчасово окупована збройними формуваннями російської федерації, будучи спочатку бригадиром бази, потім, після окупації - надав добровільну згоду представникам окупаційної адміністрації держави-агресора щодо призначення його на посаду начальника так званої «Базы топлива и нефтепродуктов».

    В подальшому, слідством було доведено, що він, виконуючи свої службові обов`язки, здійснював діяльність, спрямовану на забезпечення діяльності так званої «Базы топлива и нефтепродуктов», а також щодо забезпечення приймання, зберігання та подальшої передачі паливно-мастильних матеріалів представникам збройних формувань держави-агресора для подальшого забезпечення паливом військової техніки, яка використовується для ведення війни рф проти України, враховуючи розміщення «Базы..». Дана діяльність давала можливість представникам військових формувань окупаційних військ російської федерації приховувати паливо від його виявлення підрозділами авіарозвідки Збойних Сил України для подальшого знищення та швидко вирішувати логістичні питання для доставки палива в зону бойових дій з метою зміцнення бойових позицій окупаційних військ.

    Враховуючи все це Суд кваліфікував дії “начальника” за ч. 1 ст. 111-2 КК України, а саме: пособництво державі-агресору, тобто у вчиненні умисних дій, спрямованих на допомогу збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинених громадянином України, з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації рішень держави-агресора, збройних формувань та окупаційної адміністрації держави-агресора, а також підготовки та передачі матеріальних ресурсів представникам збройних формувань держави-агресора. Читати повністю

    1. Державна зрада, тобто діяння, умисно вчинене громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороно­здатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: перехід на бік ворога в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, шпигунство, надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, -

    карається позбавленням волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років.

    1. Звільняється від кримінальної відповідальності громадянин України, якщо він на виконання злочинного завдання іноземної держави, іноземної організації або їх представників ніяких дій не вчинив і добровільно заявив органам держав­ної влади про свій зв’язок з ними та про отримане завдання.
    1. Частина 1 ст. 111 КК визначає державну зраду як діяння, умисно вчинене громадяни­ном України на шкоду суверенітетові (ст. 5 Конституції України), територіальній ціліснос­ті та недоторканності (див. коментар до ст. 110 КК), обороноздатності (ст. 1 Закону Укра­їни «Про оборону України» від 6 грудня 1991 р., в редакції Закону України від 5 жовтня 2000р. //ВВРУ. - 2000. - № 49. - Ст. 420) і державній (стан захищеності державної влади), економічній (стан економіки, при якому забезпечується досить високе і стійке економічне зростання; ефективне задоволення економічних потреб; контроль держави за рухом і ви­користанням національних ресурсів; захист економічних інтересів країни на національному і міжнародному рівнях) чи інформаційній (стан інформації, у якому забезпечується збере­ження визначених політикою безпеки властивостей інформації) безпеці України. Отже, державна зрада має кілька безпосередніх об’єктів, кожен з яких складає суспільні відноси­ни у сфері охорони зовнішньої та внутрішньої безпеки України.
    2. Об’єктивна сторона державної зради може виражатися в різних формах, які вичерпним чином визначені в ч. 1 ст. 111 КК.

    Перехід на бік ворога полягає в наданні безпосередньої допомоги державі, з якою Україна перебуває в умовах воєнного стану або збройного конфлікту. Форми такого переходу можуть бути різними: перехід до ворога через лінію фронту; вступ до армії

    ворожої держави; участь за її завданням у бойових діях проти України; надання різної допомоги агентам такої держави та ін. Перехід на бік ворога може полягати як у пере­ході на територію ворожої держави (так званий фізичний перехід), так і в наданні допо­моги такій державі або її представникам на території України (так званий інтелектуаль­ний перехід). У цій формі державна зрада визнається закінченою з моменту, коли особа почала надавати допомогу ворогові. Обов’язковою ознакою об’єктивної сторони аналі­зованої форми державної зради є час вчинення злочину - в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту. Поняття воєнного стану визначене у ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 6 червня 2000 р. (ВВРУ. - 2000. - № 28. - Ст. 224). Збройним конфліктом визнається украй гостра форма вирішення суперечнос­тей між державами, що характеризується двостороннім застосуванням воєнної сили.

    Шпигунство - друга форма державної зради - це передача або збирання з метою передачі іноземній державі, іноземній організації або їх представникам відомостей, що становлять державну таємницю (див. коментар до ст. 114 КК).

    Надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги у проведенні підривної діяльності проти України полягає в будь-якій допомозі у про­веденні підривної діяльності проти інтересів України. При цій формі не має значення, як діяла особа - за завданням іноземної держави чи з власної ініціативи. Допомога у проведенні підривної діяльності може виявлятися у сприянні резидентам (таємним представникам іноземних розвідок), укритті розвідника або його спорядження, вер­буванні агентів для проведення підривної діяльності проти України тощо. Цією фор­мою охоплюються й випадки, коли особа за завданням іноземних держав або їх пред­ставників організовує (або вчинює) на шкоду Україні будь-який інший злочин проти основ національної безпеки України (наприклад, диверсію, посягання на життя дер­жавного чи громадського діяча). У таких випадках відповідальність повинна настава­ти за сукупністю злочинів (наприклад, за статтями 111 і 113 чи 112 КК).

    У цій формі державна зрада вважається закінченою з моменту, коли особа фактич­но почала надавати допомогу іноземній державі, іноземній організації чи їх представ­никам у проведенні підривної діяльності проти України.

    1. Із суб’єктивної сторони державна зрада характеризується прямим умислом. Обов’язковою ознакою державної зради є мета - заподіяння шкоди суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, державній, економічній чи інформацій­ній безпеці України.
    2. Суб’єкт злочину спеціальний (див. ч. 2 ст. 18 КК) - ним може бути тільки гро­мадянин України, який досяг до вчинення злочину 16-ти років (поняття «громадянин України» - див. коментар до ст. 7 КК). Співучасниками (співвиконавцями, організа­торами, підбурювачами, пособниками) можуть виступати й інші особи (див. коментар до ст. 27розд. VI Загальної частини КК).
    3. Частина 2 ст. 111 КК передбачає заохочувальну норму про звільнення від кримі­нальної відповідальності громадянина України, якщо він на виконання злочинного завдання іноземної організації чи її представників ніяких дій не вчинив і добровільно заявив про свій зв’язок з ними та про отримання завдання.

    Для застосування цієї норми потрібно встановити обов ’язкову сукупність двох умов: 1) невчинення громадянином України жодних дій на виконання злочинного за­вдання, отриманого від іноземної держави, іноземної організації, їх представників;

    1. добровільна заява органам державної влади про свій зв’язок з іноземною державою, іноземною організацією, їх представниками і про отримане завдання. Добровільною визнається заява за умови, що об’ єктивно, реально особа могла виконати завдання і нездоланних перешкод не було. Мотиви добровільної заяви значення не мають (каят­тя чи страх перед покаранням тощо).

    Відсутність хоча б однієї з цих умов виключає можливість звільнення особи від кримінальної відповідальності.

    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати