Головна Сервіси для юристів ... Закони Кодекс адміністративного судочинства України Стаття 5. Право на звернення до суду та способи судового захисту Стаття 5. Право на звернення до суду та способи су...

Стаття 5. Право на звернення до суду та способи судового захисту

Кодекс адміністративного судочинства України (ЗМІСТ) Інши кодекси
  • 13437

    Переглядів

  • 13437

    Переглядів

  • Додати в обране

    1. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

    1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

    2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

    3) визнання дій суб’єкта владних повноважень протиправними та зобов’язання утриматися від вчинення певних дій;

    4) визнання бездіяльності суб’єкта владних повноважень протиправною та зобов’язання вчинити певні дії;

    5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб’єкта владних повноважень;

    6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб’єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

    2. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб’єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.

    3. До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

    4. Суб’єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

    5. Ніхто не може бути позбавлений права на участь у розгляді своєї справи у визначеному цим Кодексом порядку.

    6. Відмова від права на звернення до суду є недійсною.

    7. Іноземці, особи без громадянства та іноземні юридичні особи користуються в Україні таким самим правом на судовий захист, що й громадяни та юридичні особи України.

    Попередня

    5/405

    Наступна
    Додати в обране

    1. Адміністративне судочинство здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу та міжнародних догово рів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою

    України.

    2. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої проце суальної дії, розгляду і вирішення справи.

    1. Конституція України є найвищим правовим актом, яким визначене місце судової влади у системі органів державної влади, вимоги до порядку і умов її здійснення, засади організації судової системи і діяльності судів. У Конституції України закріплені також основні положення про судоустрій: принципи побудови системи загальних судів; місце і роль Конституційного Суду України, Верховного Суду України, Вищих спеціалізованих судів; засади здійснення правосуддя; гарантії незалежності і недоторканості суддів; вимоги до кандидатів, порядок призначення і обрання на посаду професійних суддів і звільнення їх з посади тощо.

    Законом України від 7 лютого "Про судоустрій України" визначаються засади організації судової влади та здійснення правосуддя в Україні, система судів загальної юрисдикції, у тому числі система адміністративних судів, основні вимоги щодо формування суддівського корпусу, система та порядок здійснення суддівського самоврядування, а також встановлюється загальний порядок забезпечення діяльності судів, регулюються інші питання судоустрою.

    Кодекс, що коментується, прийнятий відповідно до Конституції України та Закону України "Про судоустрій України", є

    38

    кодифікованим правовим актом, в якому деталізовано основні положення судоустрою стосовно здійснення адміністративного судочинства. У ньому визначено: завдання та принципи адміністративного судочинства, засади організації адміністративного судочинства, систему адміністративних судів, коло справ, підвідомчих та підсудних адміністративним судам, особливості провадження у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій, види і порядок прийняття рішень у адміністративних справах, особливості провадження в окремих категоріях адміністративних справ та врегульовано інші процесуальні питання розгляду справ у адміністративних судах.

    Коментована стаття наголошує на тому, що адміністративне судочинство здійснюється також відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою У країни.

    Міжнародний договір України, відповідно до Закону України від 29 червня 2004 р. "Про міжнародні договори України" - це договір, укладений у письмовій формі з іноземною державою або іншим суб'єктом міжнародного права, який регулюється міжнародним правом, незалежно від того, міститься договір в одному чи декількох пов'язаних між собою документах, і незалежно від його конкретного найменування (договір, угода, конвенція, пакт, протокол тощо. Статтею 19 зазначеного Закону встановлений порядок дії міжнародних договорів України на території України, відповідно до якої чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства і застосовуються у порядку, передбаченому для норм національного законодавства.

    Якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору.

    2. Згідно з ч. 2 коментованої статті, провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

    У частині 2 коментованої статті відтворюється загальне правило про дію закону у часі, відповідно до якого застосовуються норми, чинні на момент вчинення дій. Отже, у випадку звер-

    39

    нення зацікавлених осіб до суду застосовується адміністративний процесуальний закон, що діє в момент провадження у справі, незалежно від того, коли виникло спірне правовідношення. Процесуальні закони набирають чинності з моменту їх опублікування або з моменту, вказаному у Законі.

    У законодавстві закріплено принцип, згідно з яким закон не має зворотної сили. Так, Рішенням Конституційного Суду України від 25 грудня 2003 р. № 22-рп/2003 встановлено, що закон діє після набрання ним чинності. Адміністративний процесуальний закон зворотної сили не має. Винятки із цього правила можуть бути встановлені законом.

    Зокрема, вони передбачені Прикінцевими та перехідними положеннями (докладніше про це див. коментар до розділу VII КАС України).

    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати