- Попереднє судове засідання проводиться з метою з'ясу вання можливості врегулювання спору до судового розгляду справи або забезпечення всебічного та об'єктивного вирішен ня справи протягом розумного строку.
- Попереднє судове засідання проводиться суддею, який здійснює підготовку справи до судового розгляду, за участю сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
- Для врегулювання спору суд з'ясовує, чи не відмовляєть ся позивач від адміністративного позову, чи не визнає відпові дач адміністративний позов, і роз'яснює сторонам можливості щодо примирення.
- Якщо спір не врегульовано у порядку, визначеному части ною третьою цієї статті, суд:
- уточнює позовні вимоги та заперечення відповідача про ти адміністративного позову;
- з'ясовує питання про склад осіб, які братимуть участь у справі;
- визначає факти, які необхідно встановити для вирішення спору і які з них визнаються сторонами, а які належить доказу вати;
- з'ясовує, якими доказами сторони можуть обґрунтовува ти свої доводи чи заперечення, та встановлює строки для їх на дання;
- вчиняє інші дії, необхідні для підготовки справи до судо вого розгляду.
5. За заявою однієї зі сторін про неможливість прибуття до суду попереднє судове засідання може бути відкладено, якщо причини неприбуття будуть визнані судом поважними.
- Коментована стаття визначає порядок проведення поперед нього судового засідання. Воно здійснюється для досягнення однієї з двох цілей: для з'ясування можливості врегулювання спору до судового розгляду справи або для забезпечення всебіч ного та об'єктивного вирішення справи протягом розумного строку.
- Правило про те, що попереднє судове засідання проводить ся тим самим суддею, який здійснює підготовку справи до судо вого розгляду, вважається цілком слушним, бо саме він добре орієнтується у тій справі, що готував до розгляду. В судовому за-
263
сіданні приймають участь сторони та інші особи, які беруть участь у справі. Дослідження останнього положення дає підстави вважати, що в попередньому засіданні можуть приймати участь сторони, треті особи, представники сторін та третіх осіб. Що ж до інших учасників адміністративного процесу, таких як свідок, експерт, спеціаліст, то прямих вказівок на це закон не містить.
- Важливою процесуальною дією судді є те, що він з'ясо вує, чи не відмовляється позивач від адміністративного позо ву, чи не визнає відповідач адміністративний позов. Порядок відмови позивача від позову та визнання відповідачем позову встановлюється ст. 112 КАС України. Суддя також роз'яснює сторонам можливості щодо примирення. Порядок примирення сторін під час підготовчого провадження врегульований ст. 113 КАС України.
- У випадку, коли позивач не погоджується на відмову від адміністративного позову, а відповідач не визнає адміністра тивного позову та сторони не можуть досягти примирення, суд повинен здійснити певні процесуальні дії, метою яких є забез печення всебічного та об'єктивного вирішення справи протягом розумного строку. Ці процесуальні дії стосуються предмета по зову, складу осіб, які братимуть участь у справі, предмета до казування та доказів, тощо. Перелік таких процесуальних дій не є вичерпним, він може доповнюватися з метою всебічної під готовки справи до судового розгляду. Крім того, необхідно за значити, що характер адміністративної справи безумовно від бивається на тих процесуальних діях, що вчиняються судом в попередньому судовому засіданні.
- Частиною 5 коментованої статті передбачене правило, що призване створити найбільш сприятливі умови для реалізації прав та законних інтересів головних діючих осіб адміністратив ного процесу. Попереднє судове засідання може бути відкладе но, якщо хоча б одна зі сторін подала заяву про неможливість прибуття до суду, а суд визнав ці причини поважними.