Стаття 48. Заміна неналежної сторони

Кодекс адміністративного судочинства України (ЗМІСТ) Інши кодекси
  • 15925

    Переглядів

  • 15925

    Переглядів

  • Додати в обране

    1. Суд першої інстанції, встановивши, що з позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, може за згодою позивача та особи, якій належить право вимоги, допустити заміну первинного позивача належним позивачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.

    2. Якщо позивач не згоден на його заміну іншою особою, то ця особа може вступити у справу як третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, про що суд повідомляє третю особу. Якщо позивач згоден на його заміну іншою особою, але така особа не згодна на участь у справі, суд залишає позовну заяву без розгляду, про що постановляється відповідна ухвала.

    3. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

    У разі якщо позов подано до Голови, члена, працівника або залученого експерта Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, суд до ухвалення рішення у справі замінює первісного відповідача Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, не закриваючи провадження у справі.

    {Частину третю статті 48 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 3585-IX від 22.02.2024 }

    4. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

    5. Під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.

    6. Після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.

    7. Заміна позивача допускається до початку судового розгляду справи по суті. Заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.

    8. Відповідач, який не є суб’єктом владних повноважень, замінений іншим відповідачем, має право заявити вимогу про компенсацію судових витрат, здійснених ним внаслідок необґрунтованих дій позивача. Питання про розподіл судових витрат вирішується в ухвалі про заміну неналежного відповідача.

    Попередня

    48/405

    Наступна
    Додати в обране
    1. Здатність мати процесуальні права та обов'язки в адміні стративному судочинстві (адміністративна процесуальна пра воздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республі ки Крим, органами місцевого самоврядування, їхніми посадо вими і службовими особами, підприємствами, установами, ор ганізаціями (юридичними особами).
    2. Здатність особисто здійснювати свої адміністративні про цесуальні права та обов'язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна діє здатність), належить фізичним особам, які досягли повноліття і не визнані судом недієздатними, а також фізичним особам до Досягнення цього віку у спорах з приводу публічно-правових

    відносин, у яких вони відповідно до законодавства можуть самостійно брати участь.

    3. Здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їхнім посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).

    1. Коментована стаття визначає таку спірну категорію, як адміністративна процесуальна правосуб'єктність. Загальнові домою є думка, що наявність адміністративної процесуальної правосуб'єктності є найважливішою ознакою учасника адміні стративного процесу і, як наслідок, однією з передумов виник нення правовідносин, що складаються під час здійснення адмі ністративного судочинства. Аналіз положень ст. 48 КАС Украї ни дає підстави вважати, що адміністративна процесуальна правосуб'єктність - це категорія, що містить в собі адміністра тивну процесуальну правоздатність та адміністративну проце суальну дієздатність.
    2. Згідно зч, 1 ст. 48 КАС України, адміністративна процесу альна правоздатність - це здатність мати процесуальні права та обов'язки в адміністративному судочинстві. Вона визнається за всіма громадянами України, іноземцями, особами без грома дянства, а також за органами державної влади, іншими дер жавними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організа ціями, які є юридичними особами.

    Адміністративна процесуальна правоздатність виникаєу громадян з моменту їх народження і припиняється смертю. В юридичних осіб вона виникає з моменту їх створення та припиняється їх ліквідацією. Уявляється, що для участі в адміністративному процесі, крім загальної адміністративної процесуальної правоздатності, необхідною є також наявність конкретної адміністративної процесуальної правоздатності, тобто по даній конкретній справі.

    3. Для того, щоб особисто брати участь в розгляді адміністра тивної справи, недостатньо мати тільки адміністративну проце-

    128

    суальну правоздатність. Необхідним для учасника справи є також володіння адміністративною процесуальною дієздатністю. Адміністративна процесуальна дієздатність - це здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки, у тому числі доручати ведення справи представни-

    кові. Вона належить фізичним особам, які: 1) досягли повноліття; 2) не визнані судом недієздатними. Також вона може належати фізичним особам до досягнення повноліття у спорах з приводу публічно-правових відносин, у яких вони відповідно до законодавства можуть самостійно брати участь. Це, наприклад, можуть бути справи, в яких позивачем виступає неповнолітній, а відповідачем учбовий заклад, який відмовив неповнолітньому в прийманні в цеп заклад.

    4. Адміністративною процесуальною дієздатністю наділяються також органи державної влади, інші державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи, підприємства, установи, організації (юридичні особи).

    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати