Стаття 254. Роз’яснення судового рішення

Кодекс адміністративного судочинства України (ЗМІСТ) Інши кодекси
  • 27865

    Переглядів

  • 27865

    Переглядів

  • Додати в обране

    1. За заявою учасника справи, державного виконавця суд роз’яснює ухвалене ним судове рішення, яке набрало законної сили, не змінюючи змісту судового рішення, шляхом постановлення ухвали.

    2. Подання заяви про роз’яснення судового рішення допускається, якщо воно ще не виконано або не закінчився строк, протягом якого судове рішення може бути подане для примусового виконання.

    3. Суд розглядає заяву про роз’яснення судового рішення у порядку, в якому було ухвалено відповідне судове рішення, протягом десяти днів з дня її надходження. У разі необхідності суд може розглянути питання роз’яснення судового рішення в судовому засіданні з повідомленням учасників справи та державного виконавця. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду заяви.

    4. Подання заяви про роз’яснення судового рішення зупиняє перебіг строку, встановленого судом для виконання судового рішення, а так само строку, протягом якого судове рішення може бути подане для примусового виконання.

    5. Ухвалу про роз’яснення судового рішення або відмову у його роз’ясненні може бути оскаржено.

    Попередня

    254/405

    Наступна
    Додати в обране
    КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

    Аналізуйте судовий акт: Судовий збір за звернення до адміністративного суду із заявою про роз'яснення судового рішення - НЕ справляється (ВС КАС, справа №240/17372/21 від 19.01.2023 р.)
     Окружним адміністративним судом було частково задоволено позов до Головного управління Пенсійного фонду України, визнано протиправними дій відповідача щодо зменшення основного розміру пенсії, відмови перерахувати пенсію позивачу та зобов`язано здійснити перерахунок та виплату пенсії - згідно встановленого в рішенні (доволі заплутаного) порядку.

    Представник позивача звернувся до суду із заявою про роз’яснення судового рішення. Проте, ухвалою окружного адміністративного суду йому було відмовлено. Коли він звернувся до апеляційного суду зі скаргою на цю ухвалу - останній, своїми ухвалами залишив скаргу без руху з підстав несплати судового збору, а згодом - повернув скаргу представнику. 

    Представник подав касаційну скаргу, бо вважав, що за подання заяви про роз’яснення судового рішення саме до адміністративного (!) суду, судзбір не справляється. ВС КАС підтримав його доводи, пояснивши:

    Об`єктами справляння судового збору є процесуальні дії, за які справляється судовий збір, встановлені у ст. 3 Закону України «Про судовий збір». Так само ця норма визначає процесуальні документи, за подання яких судовий збір не справляється (частина друга ст. 3 цього Закону). Читати повністю

    Аналізуйте судовий акт: Процесуальне законодавство не передбачає «роз’яснення порядку виконання судового рішення», це питання не входить до «роз’яснення змісту судового рішення», передбаченого ст. 254 КАС України (ВС/КАС у справі № 806/984/18 від 01 вересня 2020 р.)

    Загалом мало кому зрозуміло узагалі навіщо процесуальні кодекси передбачаються право учасника справи звернутися із заявою про роз’яснення судового рішення і обов’язок суду таку заяву прийняти та за наслідками розгляду – «роз’яснити» або відмовити у розгляді.

    Очевидно, що будь який суддя ніколи самостійно не визнає, що ухвалене ним рішення має будь - які недоліки, є неясним і має бути викладене у більш зрозумілій формі. У кращому випадку помічник судді просто копіпастить текст рішення в ухвалу про роз’яснення рішення і на цьому ставить крапку. А як правило судді просто відмовляють у розгляді таких заяв, посилаючись, наприклад, на те що заявник намагається дізнатися, яким чином виконувати рішення, а не НЕ розуміє його зміст.

    Ну і справді, що поганого в тому, що сторона у справі намагається дізнатися про порядок і спосіб виконання рішення суду, коли у рішення написана якась суцільна дурня, і ніхто взагалі разом із державними виконавцями не знає як його виконувати?...

    Але не передбачено «чинним законодавством», зокрема статтею 254 КАС України.

    В цій справі суд зобов’язав орган Держгеокадастру затвердити проект землеустрою з відведення земельної ділянки в оренду. Орендар також просив зобов’язати орган Держгеокадастру надати звіт про виконання рішення в порядку, передбаченому статтею 382 КАС України, і суд апеляційної інстанції таке прохання задовільнив.

    Через рік орган Держгеокадастру посилаючись на те, що начебто виконав рішення суду, звернувся до суду із заявою про роз’яснення змісту рішення, яке начебто йому незрозуміло. Дійсно, «про який звіт може йти мова, якщо рішення виконано…»

    Суд апеляційної інстанції, з яким погодився ВС, відмови у задоволенні такої заяви з цієї ж самої причини: порядок та спосіб виконання рішення судом не роз’яснюється.

    Цікавим моментом у цій справі є також висновок ВС про те, що і суд апеляційної інстанції за наслідками перегляду відмови суду першої інстанції має процесуальне право зобов’язувати суб’єкт владних повноважень надати звіт про виконання рішення суду у встановлений строк. Сам же суб’єкт владних повноважень у касаційній скарзі наполягав на тому, що таке право є виключно у суду першої інстанції.

     

    1. Властивість судового рішення як акта правосуддя залежить від набрання рішенням законної сили.

    Законна сила судового рішення означає набуття ним властивостей акту правосуддя, спрямованого на виконання завдань цивільного судочинства, на охорону політичної та економічної основи України, захист прав і охоронгованих законом інтересів громадян і організацій, на зміцнення законності і правопорядку та виховання громадян, посадових і службових осіб у дусі неухильного виконання Конституції, законів України та поважання правил співжиття, честі \ гідності людини. Властивість судового рішення, що набрало законної сили, виявляється в правових наслідках, які воно викликає. Насамперед, з набранням законної сили, рішення стає ефективним - набуває властивість викликати певні результати. Результативність його ґрунтується на авторитетності і загальнообов'язковості.

    Є три види строків набрання рішенням чинності.

    1. Рішення набуває чинності одразу після його оголошення (доведення до відома учасників). При цьому рішення може ого лошуватись одразу по закінченні засідання, але оформлятись воно може протягом декількох днів після цього засідання.
    2. Рішення набуває чинності з моменту його прийняття. Од нак такий припис не сприяє забезпеченню прав зацікавлених осіб. Рішення є обов'язковим для всіх суб'єктів, на яких поши рюється юрисдикція проводу. На підставі даного адміністра тивного рішення можуть вчинятись інші акти. Однак вони не набуватимуть юридичної значимості одночасно із набранням чинності первісного рішення.
    3. Рішення набуває чинності, якщо протягом певного строку воно не було оскаржене. При цьому немає значення, який шлях оскарження обирає учасник. Наприклад, адміністративне рі шення за зверненням не набирає чинності, якщо воно буде оскаржене до суду. При цьому обов'язок виконання рішення виникає у сторони тільки після того, як вона ознайомиться із рішенням. Якщо правові вимоги, стосовно яких прийняте рі шення, підвідомчі декільком органам, то про рішення повідом ляє суміжний орган.

    Коментована стаття визначає момент набрання законної сили рішення суду. За загальним правом рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо воно

    492

    яе було скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцієїю.

    Рішення Верховного Суду України у випадках, передбачених КАС України, набирають законної сили негайно після їх проголошення.

    У випадках, передбачених главою 6 КАС України {розділ III), рішення набуває законної сили негайно після їх проголошення відповідною судовою інстанцією.

    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати