Стаття 38. Знесення самочинно збудованих об’єктів

Про регулювання містобудівної діяльності (ЗМІСТ) Інші закони
  • 2950

    Переглядів

  • 2950

    Переглядів

  • Додати в обране

    {Назва статті 38 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5496-VI від 20.11.2012 }

    1. У разі виявлення факту самочинного будівництва об’єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.

    У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до адміністративного суду про знесення самочинно збудованого об’єкта та компенсацію витрат, пов’язаних з таким знесенням.

    {Абзац другий частини першої статті 38 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024 }

    2. За рішенням суду самочинно збудований об’єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов’язаних із знесенням об’єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво.

    {Абзац перший частини другої статті 38 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5496-VI від 20.11.2012 , № 320-VIII від 09.04.2015 }

    У разі неможливості виконання рішення адміністративного суду особою, яка здійснила таке самочинне будівництво (смерть цієї особи, оголошення її померлою, визнання безвісно відсутньою, ліквідація чи визнання її банкрутом тощо), знесення самочинно збудованого об’єкта здійснюється за рішенням суду за рахунок коштів правонаступника або за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету та в інших випадках, передбачених законодавством.

    {Абзац другий частини другої статті 38 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5459-VI від 16.10.2012 ; в редакції Закону № 320-VIII від 09.04.2015 ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024 }

    Виконання рішення адміністративного суду, що набрало законної сили, щодо знесення самочинно збудованого об’єкта здійснюється відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".

    {Частину другу статті 38 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 5496-VI від 20.11.2012 ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 4017-IX від 10.10.2024 }

    Попередня

    53/60

    Наступна
    Додати в обране
    КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

    Аналізуйте судовий акт: Правовий порядок знесення будинку, будівлі, споруди, іншого нерухомого майно залежить від підстав, за якими його віднесено до об'єкта самочинного будівництва (ВС КАС справа № 300/214/19 від 16.06.2021 р.)
     ВС КАС у цьому рішенні знайшов підстави для задоволення позову ДАБІ, що вимагав приведення реконструйованого об’єкту у попередній стан (фактично - вимагав знесення добудови до квартири).

    Особа здійснила реконструкцію квартири - фактично - добудову, якою збільшено її геометричні розміри. Реконструкцію було вчинено з порушеннями норм у сфері містобудівної діяльності - тому перевірки органів обласного Управління ДАБІ не змусила довго її чекати. Після перевірки було складено акт, яким встановлено, що такі роботи здійснено без оформлення дозвільних документів (порушено п. 1 ч. 1 статті 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Після - складено протокол про адміністративне правопорушення по ч.5 статті 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення, накладено штраф - 10200 грн., а також винесено припис, відповідно до якого зобов'язано особу усунути виявлене порушення шляхом виготовлення дозвільних документів або приведення об'єкта будівництва до попереднього стану.

    Штраф особа заплатила. Через майже два місяці, знову прийшла перевірка - прослідкувати чи виконано припис. Звичайно, що особа не встигла виконати припис - тільки уклала договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Накладено ще один штраф - 5100 грн., який також, особа сплатила.

    Принагідно зауважити, що до перевірок особою було укладено договір на виготовлення проектної документації - робочого проекту реконструкції квартири, та було рішення сільради про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою (яке згодом видозмінено на “надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою”) - однак це не стало аргументом для ВС КАС. Читати повністю

    Аналізуйте судовий акт: Власник землі має право вимагати знесення самочинного будівництва, незалежно від можливості перебудови (ВС/КАС у справі №822/2149/18 від 29.01.2020)

     Із позовом до суду звернулась місцева рада із вимогою зобов`язати відповідача за власні кошти знести самочинно збудовану споруду поблизу будинку - гараж.

    Позивачем обґрунтовано свої вимоги тим, що здійснено будівництво без направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт, без належно затвердженого проекту на будівництво, з використанням земельної ділянки, що не була відведена забудовнику та із порушенням використання земельної ділянки згідно з її цільовим призначенням.

    При цьому, ОМС посилався на те, що відповідач звертався за дозволом на розробку документації із землеустрою з метою будівництва гаражу, однак отримав рішення про відмову. Незважаючи на негативне рішення, Відповідач проігнорував відмову та самочинно побудував гараж. Даний факт було встановлено під час перевірки і за результатами винесено припис про усунення порушень містобудівного законодавства. Вимоги припису відповідач так і не виконав.

    Суди перших двох інстанцій погодились із законністю вимог позивача та задовольнили позов.

    Скаржник звернувся до суду касаційної інстанції та обгрунтовував незаконність оскаржуваних рішень тим, що знесення є крайньою мірою, а судами не було встановлено неможливості здійснити перебудову.

    Розгляд справи було передано до Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.

    У своєму рішенні ВС розмежував у відповідності до законодавства підстави за якими нерухоме майно може бути віднесено до самочинного будівництва.

    Зокрема, у разі звернення контроллючого органу із позовом про знесення, суд має керуватись ст. 38 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності».

    У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган ДАБК подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням.

    При цьому, можливість перебудови і усунення наслідків самочинного будівництва перевіряється на стадії виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів. Невиконання припису без поважних причин може свідчити про неможливість перебудови або небажання особи, яка здійснила самочинне будівництво, усувати його наслідки.

    В інших випадках самочинного будівництва, зокрема:

    • якщо нерухоме майно збудоване або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або
    • без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи
    • належно затвердженого проекту, стаття 376 Цивільного кодексу України не ставить можливість знесення об`єкта самочинного будівництва в залежність від можливостей його перебудови.

    Натомість правове значення має позиція власника (користувача) земельної ділянки, а також дотримання прав інших осіб. Якщо власник земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила самочинне будівництво, або за її рахунок (ч. 4 ст. 376 ЦК України).

    В цьому випадку знесення самочинного будівництва можливе без попереднього рішення суду про зобов`язання особи, яка здійснила будівництво, провести відповідну перебудову.

    З урахуванням зазначеного ВС дійшов до висновку, що у спірних правовідносинах має місце той вид самочинного будівництва, для якого ЦКУ не встановлює правила, що знесенню передує рішення суду про зобов`язання особи, яка здійснила будівництво, провести відповідну перебудову.

    Тобто, ч.7 ст. 376 ЦКУ спірні правовідносини не регулює.

    Отже, правовий порядок знесення нерухомого майна залежить від підстав, за якими його віднесено до об’єкта самочинного будівництва.

     

    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати