Головна Сервіси для юристів ... Закони Про регулювання містобудівної діяльності Стаття 24. Особливості регулювання земельних відносин при здійсненні містобудівної діяльності Стаття 24. Особливості регулювання земельних відно...
Приєднуйтесь до нас в соціальних мережах: telegram viber youtube

Стаття 24. Особливості регулювання земельних відносин при здійсненні містобудівної діяльності

{Частину першу статті 24 виключено на підставі Закону № 5496-VI від 20.11.2012}

2. Зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій.

Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

{Частину другу статті 24 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 5496-VI від 20.11.2012}

3. У разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється, крім випадків:

1) розташування на земельній ділянці будівлі (споруди), що перебуває у власності фізичної або юридичної особи;

2) приватизації громадянином земельної ділянки, наданої йому в користування відповідно до закону;

3) надання земельної ділянки, розташованої на території зони відчуження чи зони безумовного (обов’язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

4) надання земельної ділянки для розміщення лінійних об’єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, ліній електропередачі, зв’язку);

5) буріння, влаштування та підключення нафтових і газових свердловин за межами населених пунктів;

6) будівництва, експлуатації військових та інших оборонних об’єктів.

Передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у випадках, визначених цією частиною, за відсутності плану зонування або детального плану території не допускається, якщо земельна ділянка:

розташована в межах зелених зон населених пунктів, внутрішньоквартальних територій (територій міжрайонного озеленення, елементів благоустрою, спортивних майданчиків, майданчиків відпочинку та соціального обслуговування населення);

віднесена до категорії земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення, рекреаційного призначення (крім земель для дачного будівництва), лісогосподарського призначення.

{Частина третя статті 24 в редакції Закону № 2314-VIII від 01.03.2018}

4. Зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється.

{Частина четверта статті 24 набирає чинності з 1 січня 2013 року - див. підпункт 1 пункту 1 розділу V "Прикінцеві положення" цього Закону}

5. Уповноважені органи з питань містобудування та архітектури і центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, забезпечують відкритість, доступність та повноту інформації про наявність на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці земель державної та комунальної власності, не наданих у користування, що можуть бути використані під забудову, про наявність обмежень і обтяжень земельних ділянок, містобудівні умови та обмеження в містобудівному і державному земельному кадастрах.

{Абзац перший частини п’ятої статті 24 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5459-VI від 16.10.2012}

До моменту внесення відповідної інформації до містобудівного та державного земельного кадастрів виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або відповідний місцевий орган виконавчої влади зобов’язані надавати за запитами фізичних та юридичних осіб письмову інформацію про наявність земельних ділянок, що можуть бути використані під забудову.

{Частину шосту статті 24 виключено на підставі Закону № 5496-VI від 20.11.2012}

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Аналізуйте судовий акт: Розпорядником інформації про наявність неприватизованих земельних ділянок під забудову є виконавчий комітет органу місцевого самоврядування і така інформація є публічною (ВС/КАС у справі №359/7966/16-а від 05 листопада 2019 р.)

Як відомо органи місцевого самоврядування не тільки не дають «просто так» громадянину реалізувати своє право на безкоштовну приватизацію земельної ділянки в порядку, передбаченому ст. 118 ЗК України, а й взагалі всіляко приховують від громадян інформацію про наявність вільних ділянок для приватизації на їх території, в тому числі і під забудову.

Істотно покращилася ситуація у цьому питанні із відкриттям у загальним доступом в інтернеті Публічної кадастрової карти. Тепер кожен заявник може вказати місцезнаходження земельної ділянки, на яку він претендує, окресливши її межі на роздруківці з цього сервісу і подати їх як графічні матеріали разом із клопотанням.

Проте і самі органи місцевого самоврядування стали «технологічнішими». Тепер у відписках на клопотання зазначають, що нібито із поданих заявником графічних матеріалів неможливо встановити місцезнаходження бажаної земельної ділянки. Іншою відпискою можуть збрехати, що бажана земельна ділянка перебуває у користуванні невідомого мешканця населеного пункту, або по цій земельній ділянці відкрита спадкова справа, тощо.

Тому в ідеалі від органу місцевого самоврядування необхідно отримати офіційне підтвердження, що певна земельна ділянка із відповідним цільовим призначенням є вільною.

Теоретично це вирішується за допомогою подання громадянином запиту про надання публічної інформації про наявність вільних земельних ділянок на території населеного пункту, наприклад під забудову. Життя таке, що і тут як правило нас чекає провал. Орган місцевого самоврядування відписується, що такою інформацію він не володіє, і до того ж за його переконанням таке інформація є обмеженою у доступі. Орган місцевого самоврядування також може відіслати до органу Держгеокадастру і, таким чином, "запустити заявника по великому колу".

Ця справа про оскарження відмови виконкому міської ради у наданні на запит інформації про наявність вільних земельних ділянок під будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на території міста.

Приємно, що суди першої, апеляційної та касаційної інстанцій одностайно визнали протиправність відмови у наданні інформації на запит і підтвердили, що таке інформація є публічною. Водночас розпорядником інформація про наявність вільних з/д під забудову було визначено виконком органу місцевого самоврядування, а не будь який інших орган чи підприємство.

ВС підкреслив, що відповідно до пункту 5, статті 24 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» «до моменту внесення відповідної інформації до містобудівного та державного земельного кадастрів виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або відповідний місцевий орган виконавчої влади зобов’язані надавати за запитами фізичних та юридичних осіб письмову інформацію про наявність земельних ділянок, що можуть бути використані під забудову

Ці ж органи залишаються розпорядниками такої інформації і після її внесення до містобудівного та державного земельного кадастрів, якщо вона є у їхньому фактичному володінні.

Отже, суди зобов’язали виконком міської ради надати заявнику перелік вільних з/д в межах міста, що можуть бути використані під будівництво та обслуговування житлового будинку. На жаль поки що невідомо фактичне виконання цього рішення суду...

 

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст