- Передача або збирання з метою передачі іноземній державі, іноземній організації або їх представникам відомостей, що становлять державну таємницю, якщо ці дії вчинені іноземцем або особою без громадянства, -
караються позбавленням волі на строк від восьми до п’ятнадцяти років.
- Звільняється від кримінальної відповідальності особа, яка припинила діяльність, передбачену частиною першою цієї статті, та добровільно повідомила органи державної влади про вчинене, якщо внаслідок цього і вжитих заходів було відвернено заподіяння шкоди інтересам України.
- Безпосереднім об’єктом шпигунства є зовнішня безпека України, її суверенітет, територіальна цілісність і недоторканність, обороноздатність, державна, економічна чи інформаційна безпека.
- Предметом цього злочину є відомості, що містять державну таємницю, вичерпний перелік яких міститься в Законі України «Про державну таємницю» від 21 січня 1994 р. (у ред. Закону України від 21 вересня 1999 р.) (ВВРУ. -1999. - № 49. - Ст. 428). Згідно з цим Законом державною таємницею визнається певний вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою. Ці відомості мають гриф секретності, який визначає її ступінь. Спеціальним уповноваженим органом державної влади у сфері забезпечення охорони державної таємниці є СБУ
- Із об’єктивної сторони шпигунство може виявлятися у двох формах: 1) передачі іноземній державі, іноземній організації або їх представникам відомостей, що становлять державну таємницю; 2) збиранні таких же відомостей з метою передачі іноземній державі, її організаціям або їх представникам.
Передача зазначених відомостей має місце у випадках, коли особа володіє ними і повідомляє (вручає) їх іноземній державі або її представнику (агенту). Способи передачі можуть бути різними (усно, письмово, безпосереднє ознайомлення з будь- якими матеріалами, передача через Інтернет, по телефону, з використанням тайників, кур’єрів та ін.). Для відповідальності не має значення, передаються першоджерела (наприклад, оригінали документів, креслення, зразки пального), їх копії чи лише відомості про них (зліпки, макети, опис технічних систем будь-яких об’єктів та ін.). Тому будь-які дії, вчинені як у формі передачі в буквальному розумінні цього слова, так і у створенні умов для ознайомлення агента іншої держави з ними, підпадають під поняття передачі.
Збирання відомостей, що становлять державну таємницю, - це будь-які випадки здобуття таких відомостей (наприклад, викрадення, особисте спостереження, фотографування, підслуховування телефонних розмов та ін.). Нерідко для отримання таких відомостей використовується найскладніша сучасна техніка (спеціально обладнані літаки, кораблі або автомашини, спеціально встановлені на суші чи на морі прилади для отримання розвідувальної інформації та ін.).
Для відповідальності за ст. 114 КК важливо встановити, що відомості, які становлять державну таємницю, були передані чи збиралися для передачі саме іноземній державі, іноземній організації або їх представникам.
Закінченим шпигунство вважається з моменту початку збирання зазначених відомостей або з моменту їх передачі.
- Суб’єктивна сторона - прямий умисел, за якого особа усвідомлює, що відомості збираються або передаються іноземній державі, організації або їх представникам і що ці відомості є державною таємницею. Мотиви злочину на кваліфікацію злочину не впливають.
- Суб’єкт злочину спеціальний - іноземець або особа без громадянства, які є осудними та досягли 16-річного віку.
Шпигунство, вчинене громадянином України, кваліфікується за ст. 111 КК як державна зрада.
- Частина 2 ст. 114 КК передбачає заохочувальну норму: особа звільняється від кримінальної відповідальності за шпигунство за наявності трьох умов: 1) особа припинила свою діяльність, передбачену ч. 1 ст. 114 КК; 2) добровільно повідомила органи державної влади про вчинене; 3) внаслідок цього та вжитих заходів було відвернено заподіяння шкоди інтересам України.
page
youtube
Аналізуйте судовий акт: Суд призначив жінці 5 років позбавлення волі з іспитовим строком 2 роки за пересилання відео руху військової техніки ЗСУ (Зарічний районний суд м. Суми, справа № 591/5179/23 від 05.07.2023 р.)
Так, органом досудового розслідування дії жінки були кваліфіковані за ч. 2 ст. 114-2 КК України, оскільки вона в умовах воєнного стану умисно поширила інформацію, яка не розміщувалася у відкритому доступі Генеральним штабом Збройних Сил України, Міністерством оборони України або іншими уповноваженими державними органами про рух Збройних сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, за можливості їх ідентифікації на місцевості. Отже, у цій справі: В судовому засіданні від прокурора, обвинуваченої та її захисника надійшло спільне клопотання про затвердження угоди про визнання винуватості між прокурором та обвинуваченою. Згідно умов угоди вона беззастережно визнала свою вину у вчиненні злочину і сторони погодились на призначення покарання у виді позбавлення волі строком 5 років зі звільненням від відбування покарання з випробуванням з іспитовим строком. Читати повністю16 грудня минулого року, жінка, що проживає в Сумській області засняла з вікна власного будинку на свій мобільний телефон рух п`яти одиниць військової техніки ЗСУ, що слідували в напрямку Шосткинського району Сумської області з прапорами України жовто-блакитного кольору. Того ж дня, вона переслала відео в «Telegram» своєму знайомому, який знав місцевість і де вона живе. Хоча жінка і не знала про це тоді - але виявилося, що знайомий веде конфіденційне співробітництво з представниками спецслужби держави-агресора.