1. Право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об’єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
{Частина перша статті 37 в редакції Закону № 1817-VIII від 17.01.2017 з урахуванням змін, внесених Законом № 2059-VIII від 23.05.2017 }
2. Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.
За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
3. Для отримання дозволу подається заява, до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;
2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду - у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою);
3) копія документа, що посвідчує право власності на будівлю чи споруду, або рішення співвласників багатоквартирного будинку про виконання будівельних робіт з реконструкції, реставрації, капітального ремонту, прийняте відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку";
4) документ, що підтверджує управління багатоквартирним будинком об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку або управителем багатоквартирного будинку, або житлово-будівельним (житловим) кооперативом, - у разі виконання будівельних робіт з реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку або управителем багатоквартирного будинку, або житлово-будівельним (житловим) кооперативом;
5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд;
6) інформація про інженера-консультанта (у разі його залучення);
7) інформація про ліцензію, що надає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати;
8) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою, копія договору суперфіцію або копія документа, що посвідчує право власності на будівлю чи споруду, не подається, якщо державна реєстрація такого права здійснювалася у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. У такому разі інформація про документ, що посвідчує відповідне речове право, зазначається у заяві про видачу дозволу на виконання будівельних робіт.
Видача дозволу на виконання будівельних робіт здійснюється з використанням Реєстру будівельної діяльності. У заяві про видачу дозволу на виконання будівельних робіт та у Реєстрі будівельної діяльності зазначається, зокрема, така інформація:
кадастровий номер земельної ділянки (для земельних ділянок, право власності чи право користування на які виникло до 2004 року - за наявності) або відмітка про випадок, визначений частиною четвертою статті 34 цього Закону та/або частиною першою статті 12 - 1 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи";
реєстраційний номер містобудівних умов та обмежень у Реєстрі будівельної діяльності;
реєстраційний номер технічних умов у Реєстрі будівельної діяльності;
реєстраційний номер звіту про результати експертизи проектної документації на будівництво у Реєстрі будівельної діяльності;
реєстраційний номер енергетичного сертифіката у Реєстрі будівельної діяльності;
ідентифікатор об’єкта будівництва (закінченого будівництвом об’єкта) (у заяві про видачу дозволу зазначається для об’єктів, яким присвоєно ідентифікатор об’єкта будівництва (закінченого будівництвом об’єкта) до подання заяви);
відомості про складові частини об’єкта (квартири, вбудовані, прибудовані чи вбудовано-прибудовані житлові та нежитлові приміщення у будівлі, споруді, гаражні бокси, машиномісця, інші житлові та нежитлові приміщення, які після прийняття об’єкта в експлуатацію є самостійними об’єктами нерухомого майна);
реєстраційний номер проектної документації у Реєстрі будівельної діяльності;
відомості про те, що об’єкт будівництва є подільним або неподільним об’єктом незавершеного будівництва;
відомості про черги будівництва/пускові комплекси.
У складі заяви про видачу дозволу на виконання будівельних робіт може також міститися заява про державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки, на якій споруджується об’єкт будівництва; реєстраційного номера об’єкта нерухомого майна - земельної ділянки, на якій споруджується об’єкт будівництва, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; номер запису про державну реєстрацію права власності/права користування замовника на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно):
спеціального майнового права на об’єкт будівництва;
спеціального майнового права на всі майбутні об’єкти нерухомості у складі подільного об’єкта незавершеного будівництва та обтяження гарантійної частки - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на подільний об’єкт незавершеного будівництва. Правильність визначення розміру гарантійної частки перевіряється автоматично програмними засобами електронної системи.
У разі якщо державна реєстрація спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості здійснюватиметься за девелопером будівництва, заява про державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, визначена абзацом двадцять третім цієї частини, підписується замовником будівництва та девелопером будівництва.
У день виготовлення з використанням Реєстру будівельної діяльності дозволу на виконання будівельних робіт програмні засоби електронної системи забезпечують автоматичне направлення:
до органу з присвоєння адреси - повідомлення про необхідність присвоєння адреси об’єкту нового будівництва;
до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - інформації, визначеної абзацами двадцять третім - двадцять п’ятим цієї частини, для автоматичної реєстрації спеціального майнового права та обтяження гарантійної частки на відповідні об’єкти будівництва, майбутні об’єкти нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
{Частина третя статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5459-VI від 16.10.2012 , № 5496-VI від 20.11.2012 ; в редакції Закону № 320-VIII від 09.04.2015 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2059-VIII від 23.05.2017 , № 199-IX від 17.10.2019 , № 1423-IX від 28.04.2021 ; в редакції Закону № 2518-IX від 15.08.2022 }
4. {Абзац перший частини четвертої статті 37 виключено на підставі Закону № 199-IX від 17.10.2019 }
Підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт є:
1) неподання відомостей або документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу;
{Абзац третій частини четвертої статті 37 в редакції Закону № 2518-IX від 15.08.2022 }
2) невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
3) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
4) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля";
{Частину четверту статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2059-VIII від 23.05.2017 }
5) подання заяви про видачу дозволу на виконання будівельних робіт особою, яка не є замовником згідно з пунктом 4 частини першої статті 1 цього Закону, або уповноваженою ним особою;
{Частину четверту статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
6) наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно обтяжень, пов’язаних з будівництвом (арешт, пов’язаний з користуванням відповідним об’єктом, заборона проведення будівельних робіт, обмеження користування земельною ділянкою тощо).
{Частину четверту статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
Рішення про видачу або анулювання дозволу на виконання будівельних робіт може бути розглянуто у порядку нагляду центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (без права видачі дозволу), або оскаржено до суду.
{Абзац частини четвертої статті 37 в редакції Закону № 320-VIII від 09.04.2015 }
5. У разі якщо в установлений цією статтею строк органом державного архітектурно-будівельного контролю не видано дозвіл на виконання будівельних робіт або відмову в його видачі, замовник звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, для вжиття протягом десяти робочих днів заходів, пов’язаних з видачею зазначеного дозволу або відмовою в його видачі. У разі якщо протягом зазначеного строку не буде видано дозвіл на виконання будівельних робіт або відмову в його видачі, право на виконання будівельних робіт виникає на десятий робочий день з дня реєстрації письмового звернення, направленого рекомендованим листом або через електронний кабінет або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронною системою, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, а дозвіл вважається виданим.
{Частина п’ята статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законами № 320-VIII від 09.04.2015 , № 199-IX від 17.10.2019 }
6. Дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:
1) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;
2) наявності відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;
3) на підставі судового рішення, що набрало законної сили, про скасування містобудівних умов та обмежень та/або припинення права на виконання будівельних робіт.
Відомості про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт з підстав, визначених пунктами 1 та 2 цієї частини, включаються до Реєстру будівельної діяльності автоматично з присвоєнням реєстраційного номера в цьому реєстрі та оприлюднюються на порталі електронної системи.
{Щодо застосування абзацу п'ятого частини шостої статті 37 див. пункт 6 розділу II}
Дозвіл на виконання будівельних робіт вважається анульованим з дати внесення відомостей про анулювання такого дозволу до Реєстру будівельної діяльності.
{Щодо застосування абзацу шостого частини шостої статті 37 див. пункт 6 розділу II}
{Частина шоста статті 37 в редакції Закону № 5459-VI від 16.10.2012 ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 320-VIII від 09.04.2015 ; в редакції Законів № 1817-VIII від 17.01.2017 , № 199-IX від 17.10.2019 }
7. У разі якщо право на будівництво об’єкта передано іншому замовникові або змінено генерального підрядника чи підрядника (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), а також у разі коригування проектної документації замовник протягом трьох робочих днів повідомляє про такі зміни відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю з поданням засвідчених у встановленому порядку копій документів, що підтверджують зазначені зміни. У разі якщо коригування проектної документації може вплинути на визначення адреси об’єкта нового будівництва (зміна місця розташування об’єкта, головного входу, зміна кількості об’єктів тощо), у повідомленні зазначається про необхідність коригування (зміни, присвоєння, анулювання) адреси. Продовження виконання будівельних робіт без такого повідомлення забороняється.
{Абзац перший частини сьомої статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законом № 199-IX від 17.10.2019 }
У повідомленні про коригування проектної документації зазначаються:
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
1) реєстраційний номер проектної документації на будівництво із змінами в Реєстрі будівельної діяльності;
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
2) реєстраційний номер згоди власників спеціального майнового права та осіб, які сплатили частково ціну майбутнього об’єкта нерухомості та на користь яких встановлено обтяження речових прав на такий об’єкт, - у випадках, визначених частиною дев’ятою статті 31 цього Закону.
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
Якщо у результаті коригування проектної документації на будівництво збільшується/зменшується кількість майбутніх об’єктів нерухомості у складі подільного об’єкта незавершеного будівництва (відповідної черги будівництва/пускового комплексу) та/або змінюються черги будівництва/пускові комплекси об’єкта будівництва, та/або змінюються технічні характеристики об’єкта будівництва/майбутнього об’єкта нерухомості, що зумовлює зміну відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або впливає на гарантійну частку, у складі повідомлення про коригування проектної документації на будівництво обов’язково повинна міститися заява про:
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
1) державну реєстрацію спеціального майнового права та/або припинення спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості;
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
2) зміну технічних характеристик об’єкта будівництва та/або майбутнього об’єкта нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
3) зміну гарантійної частки, визначеної відповідно до Закону України "Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому".
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
У разі якщо власником спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості, які включаються/виключаються до гарантійної частки, є девелопер будівництва, заява, визначена абзацом п’ятим цієї частини, підписується замовником будівництва та девелопером будівництва.
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
Дотримання вимог закону щодо розміру гарантійної частки у зв’язку з коригуванням проектної документації на будівництво перевіряється автоматично програмними засобами електронної системи. Відсутність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про речові права на майбутні об’єкти нерухомості, включені до гарантійної частки, та обтяження речових прав перевіряються автоматично шляхом взаємодії програмних засобів електронної системи та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. У разі невідповідності цим вимогам програмні засоби електронної системи не дозволяють подання повідомлення про коригування проектної документації на будівництво.
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
У день внесення до Реєстру будівельної діяльності відомостей про коригування проектної документації на будівництво на підставі повідомлення про коригування проектної документації на будівництво програмні засоби електронної системи забезпечують автоматичне направлення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інформації, визначеної абзацами п’ятим - восьмим цієї частини, для автоматичної державної реєстрації спеціального майнового права та обтяження гарантійної частки на відповідні майбутні об’єкти нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
Одночасно з направленням до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю повідомлення, що передбачає необхідність коригування (зміни, присвоєння, анулювання) адреси, програмні засоби електронної системи забезпечують автоматичне направлення до органу з присвоєння адреси повідомлення про необхідність коригування адреси об’єкта нового будівництва.
{Частину сьому статті 37 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 199-IX від 17.10.2019 }
У разі зміни осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, або відповідальних виконавців робіт замовник повідомляє відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю про такі зміни з поданням засвідчених в установленому порядку копій документів, що підтверджують зазначені зміни, протягом трьох днів з дня їх настання.
{Частина сьома статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5496-VI від 20.11.2012 , № 5459-VI від 16.10.2012 , № 320-VIII від 09.04.2015 ; в редакції Закону № 1817-VIII від 17.01.2017 }
{Частину восьму статті 37 виключено на підставі Закону № 320-VIII від 09.04.2015 }
{Частину дев’яту статті 37 виключено на підставі Закону № 5496-VI від 20.11.2012 }
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.
Аналізуйте судовий акт: Дозвіл на будівництво неможливо анулювати без винесення припису (ВС/КАС у справі № 826/10851/18 від 21.01.2021)
На розгляді в суді знаходилась справа за позовом Кооперативу та третьої особи із самостійними вимогами - Забудовника до ДАБІ України про визнання протиправним та скасування рішення про анулювання дозволу на будівництво.
Рішенням судів першої та апеляційної інстанцій у задоволенні позовних вимог Кооперативу відмовлено, однак в повному обсязі задоволено позов Забудовника.
Судами встановлено, що в процесі будівництва Забудовник вирішив збільшити поверховість і відповідно здійснив коригування проектної документації. Зміна поверховості була погоджена із відповідними контролюючими органами. А відкорегована проектна документація отримала позитивний висновок комплексної державної експертизи ДП «Укрдержбудекспертиза».
Однак, за зверненням місцевого депутату, ДАБІ було ініційовано позапланову перевірку вищезазначеного об’єкту будівництва з питань дотримання вимог законодавства у сфері діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання будівництва.
За результатом, на підставі службової записки ДАБК встановлено порушення містобудівного законодавства, а саме - проектна документація на будівництво розроблена (відкорегована) без отримання вихідних даних на проектування, та прийнято рішення про анулювання дозволу на будівництво.
Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позов Забудовника, керувались п. 3 ч. 6 ст. 37 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» відповідно до якого, анулювання дозволу на виконання будівельних робіт настає за наслідками не виконання відповідного припису органу контролю про усунення виявлених під час перевірки порушень містобудівного законодавства, складеного за наслідками відповідної перевірки.
Однак, в матеріалах справи немає ані акту перевірки, ані припису, оскільки вони не складались.
ВС підтвердив, позицію судів перших двох інстанцій і зауважив, що контролюючі органи, які за законом діють від імені держави та громади міста, зокрема і відповідач знали про коригування проекту та погодили (дозволили) збільшення поверховості, що свідчить про відсутність порушень вимог законодавства з боку позивача.
Також ВС зазначив, що оскаржуване рішення, яким застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді анулювання дозволу, винесено з порушенням строків, визначених ст. 250 ГК України.
Окремо, ВС проаналізував підстави для анулювання дозволу та зазначив, що анулювання дозволу на будівництво є заходом впливу за вчинене правопорушення, що має застосовуватися за визначених п. 3 ч. 6 ст. 37 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» умов.
При цьому, умовами прийняття рішення про анулювання дозволу є: (1) проведення перевірки; (2) встановлення порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, містобудівного законодавства, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил; 3) внесення посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю припису про усунення порушень; 4) невиконання вимог припису.
З урахуванням зазначеного, відповідальність замовника будівництва у вигляді анулювання дозволу на виконання будівельних робіт настає за наслідками невиконання відповідного припису органу контролю про усунення виявлених під час перевірки порушень містобудівного законодавства.
Відсутність винесеного припису виключає можливість анулювання дозволу.