Стаття 22. Підстави проведення землеустрою
Землеустрій здійснюється на підставі:
а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;
б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;
в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
{Статтю 22 доповнено частиною другою згідно із Законом № 497-VIII від 02.06.2015 }
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":
Аналізуйте судовий акт: Незаконна відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою за ст. 118 ЗК України НЕ оскаржується, бо не перешкоджає заявнику у розробці такого проекту (ВС/КАС у справі №420/5288/18 від 29 серпня 2019 р.)
Багато правозахисників мабуть просто не готові до таких прогресивних, хоча і суперечливих рішень суду у царині земельних спорів громадянина із органами місцевого самоврядування з приводу безоплатної приватизації землі за ст. 118 ЗК України. Висновки цієї колегії ВС КАС приголомшують і невідомо, що у найближчому майбутньому скаже Велика Палата.
Отже, пункт 6, статті 118 ЗК передбачає, що заявник бажаючий отримати безоплатно земельну ділянку звертається до відповідного органу місцевого самоврядування ( чи органу державної влади) із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї з/д в межах норм безоплатної приватизації.
Орган місцевого самоврядування повинен розглянути це клопотання на сесії та винести рішення або про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу. Згідно пункту 7 статті 118 ЗК України, якщо протягом місяця орган місцевого самоврядування не надав дозвіл або мотивовану відмову у його наданні, то заявник має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення бажаної з/д у землевпорядній організації БЕЗ ДОЗВОЛУ. Єдиним його обов’язком в даному випадку залишається письмове повідомлення органу місцевого самоврядування про такий крок.
Тобто, законодавець у ст. 118 ЗК України запровадив хитку та складну правову конструкцію руху заявника у напрямку реалізації свого право на безоплатну приватизацію з/д. Важливою тут також є і стаття ЗУ «Про землеустрій», відповідно до якої землеустрій здійснюється не тільки на підставі рішень органів місцевої влади та органів державної влади, а і на підставі договорів укладених між особами та розробниками землевпорядної документації та на підставі судових рішень.
Судова практика про те, що відбувається далі, коли заявник після виготовлення проекту землеустрою намагається отримати рішення органу місцевого самоврядування про передачу з/д у власність без пред’явлення цьому органу його дозволу на розроблення проекту - поки що малочисельна. На практиці також складно знайти землевпорядну організацію , яка б погодилась псувати відносини з органом місцевого самоврядування і виготовляти проект землеустрою та вносити дані в кадастр про з/д без попереднього отримання замовником дозволу від цього органу місцевого самоврядування.
Проте подібні постанови ВС вказують нам на те, що можливостей у заявників на безоплатні земельні ділянки побільшає. Слід процитувати базові положення із цієї постанови ВС, які стосуються усіх спорів цього типу.
1. «Законний інтерес особи полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Відтак, в судовому порядку підлягає захисту саме право на отримання земельної ділянки у власність.» Тому, звертаючись із позовом до суду про зобов’язання органу місцевого самоврядування видати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення з/д, ми повинні визначити, що є об’єктом захисту права, і який спосіб захисту права ми обрали.
2. Парадоксально, але колегія ВС КАС вважає, що «ЗК України не передбачає можливості оскарження відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.»
3. І найголовніше: «відтак, оскільки протиправна бездіяльність у вигляді ненадання дозволу не перешкоджає розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то, на думку Суду, і протиправне рішення у вигляді незаконної відмови у наданні дозволу, теж не повинно бути перешкодою.»
Тобто, за наведеною логікою судам слід відмовляти у задоволенні позовів про зобов’язання органу місцевого самоврядування (органу державної влади) видати дозвіл на розроблення проекту землеустрою за ст. 118 ЗК України.
А заявникам, якщо вони вважають відмову у дозволі незаконною, шукати землевпорядну організацію та виготовляти за її допомогою проект відведення з/д, незважаючи на відмову.
- Стаття 1. Основні терміни та їх визначення
- Стаття 2. Призначення землеустрою
- Стаття 3. Система землеустрою
- Стаття 4. Суб’єкти землеустрою
- Стаття 5. Об’єкти землеустрою
- Стаття 6. Принципи землеустрою
- Стаття 7. Правова основа землеустрою
- Стаття 8. Органи, що здійснюють регулювання у сфері землеустрою
- Стаття 9. Повноваження Верховної Ради України у сфері землеустрою
- Стаття 10. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері землеустрою
- Стаття 11. Повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим у сфері землеустрою
- Стаття 12. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим у сфері землеустрою
- Стаття 13. Повноваження місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою
- Стаття 13-1. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою
- Стаття 14. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою
- Стаття 14-1. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері землеустрою
- Стаття 15. Повноваження обласних рад у сфері землеустрою
- Стаття 16. Повноваження Київської і Севастопольської міських рад у сфері землеустрою
- Стаття 17. Повноваження районних рад у сфері землеустрою
- Стаття 18. Повноваження районних у містах рад у сфері землеустрою
- Стаття 19. Повноваження сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою
- Стаття 20. Обов’язковість землеустрою
- Стаття 21. Організація і планування землеустрою
- Стаття 22. Підстави проведення землеустрою
- Стаття 23. Нормативно-правові акти з питань здійснення землеустрою
- Стаття 24. Державні стандарти, норми і правила у сфері землеустрою
- Стаття 25. Документація із землеустрою
- Стаття 26. Замовники і розробники документації із землеустрою
- Стаття 27. Права та обов’язки замовників документації із землеустрою
- Стаття 28. Права та обов’язки розробників документації із землеустрою
- Стаття 29. Загальні вимоги до змісту документації із землеустрою
- Стаття 30. Погодження і затвердження документації із землеустрою
- Стаття 31. Порядок внесення змін до документації із землеустрою
- Стаття 32. Державний фонд документації із землеустрою
- Стаття 33. Порядок користування документацією із землеустрою
- Стаття 34. Топографо-геодезичні та картографічні роботи при здійсненні землеустрою
- Стаття 35. Інвентаризація земель при здійсненні землеустрою
- Стаття 36. Ґрунтові, геоботанічні та інші обстеження земель при здійсненні землеустрою
- Стаття 37. Бонітування ґрунтів при здійсненні землеустрою
- Стаття 38. Земельно-оціночні роботи при здійсненні землеустрою
- Стаття 39. Природно-сільськогосподарське районування земель при здійсненні землеустрою
- Стаття 40. Технічне та технологічне забезпечення землеустрою
- Стаття 41. Надання консалтингових послуг з питань землеустрою
- Стаття 42. Технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України
- {Статтю 43 виключено на підставі Закону № 497-VIII від 02.06.2015 }
- {Статтю 44 виключено на підставі Закону № 497-VIII від 02.06.2015 }
- Стаття 45. Схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць
- Стаття 46. Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень
- Стаття 47. Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів
- Стаття 48. Врахування громадських інтересів при здійсненні землеустрою
- Стаття 49. Проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій
- Стаття 49-1. Проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)
- Стаття 50. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок
- Стаття 51. Проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб
- Стаття 52. Проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь
- Стаття 53. Проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів
- Стаття 54. Робочі проекти землеустрою
- Стаття 55. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)
- Стаття 55-1. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту
- Стаття 56. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок
- Стаття 57. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель
- Стаття 58. Врахування державних інтересів при здійсненні землеустрою на місцевому рівні
- Стаття 59. Врахування громадських і приватних інтересів при здійсненні землеустрою на місцевому рівні
- Стаття 60. Державний контроль за здійсненням землеустрою
- {Статтю 61 виключено на підставі Законів № 365-VII від 02.07.2013 , № 367-VII від 02.07.2013 }
- Стаття 61-1. Державний нагляд у сфері землеустрою
- Стаття 62. Державна експертиза документації із землеустрою
- Стаття 63. Саморегулювання у сфері землеустрою
- Стаття 64. Авторський нагляд за виконанням проектів землеустрою
- Стаття 65. Наукове забезпечення землеустрою
- Стаття 66. Професійна підготовка та кадрове забезпечення у сфері землеустрою
- Стаття 66-1. Державний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників
- Стаття 67. Фінансування робіт із землеустрою
- Стаття 68. Відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою
- Стаття 69. Відшкодування шкоди, заподіяної у результаті здійснення землеустрою
- Стаття 70. Вирішення спорів з питань землеустрою
- Прикінцеві положення
Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.