Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 24.04.2018 року у справі №826/2959/15 Ухвала КАС ВП від 24.04.2018 року у справі №826/29...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ф

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 квітня 2018 року

Київ

справа №826/2959/15

адміністративне провадження №К/9901/32485/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стрелець Т. Г., суддів: Білоуса О. В., Данилевич Н.А.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/2959/15

за позовом Відкритого акціонерного товариства "Аерофлот - російські авіалінії" в особі представництва Відритого акціонерного товариства «Аерофлот - російські авіалінії» до Державної авіаційної служби України про визнання нечинною та скасування постанови, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної авіаційної служби України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.10.2016 (прийняту в складі колегії суддів: головуючого - Погрібніченка І.М., суддів: Іщука І.О., Шулежка В.П. ) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17.01.2017 (прийняту в складі колегії суддів: головуючого - Аліменка В.О. суддів: Безименної Н.В., Кучми А.Ю.), у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2015 року Відкрите акціонерне товариство "Аерофлот - російські авіалінії" в особі представництва Відкритого акціонерного товариства "Аерофлот - російські авіалінії" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної авіаційної служби України, у якому, з урахуванням збільшених позовних вимог, просило:

визнання протиправними дії відповідача щодо складення протоколу № 2208 від 15.01.2015 про правопорушення у галузі цивільної авіації;

визнання нечинною та скасування постанови № 2208 від 23.01.2015 про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації.

В обґрунтування позову позивач послався на те, що відповідачем порушено, серед іншого, вимоги Порядку накладення та стягнення штрафів за порушення вимог законодавства на повітряному транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26.12.2011 № 637 під час оформлення протоколу № 2208 про правопорушення в галузі цивільної авіації від 23.01.2015, що став підставою для винесення спірної постанови.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

2. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 25.10.2016 позов задовольнив частково. Визнав протиправною та скасував постанову Державної авіаційної служби України від 23.01.2015 № 2208 про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації.

Задовольняючи позов в частині, суд першої інстанції виходив з того, що Державною авіаційною службою України при прийняті оскаржуваної постанови не дотримано вимог, встановлених частиною третьою статті 128 Повітряного кодексу України та пункту 3.5 Порядку накладення і стягнення штрафів за порушення вимог законодавства на повітряному транспорті щодо граничних строків накладення штрафу на позивача.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

3. Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 17.01.2017 апеляційну скаргу Державної авіаційної служби України залишив без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.11.2016 - без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції мотивована тим, що висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції відповідають обставинам справи. Судом першої інстанції не порушені та правильно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та заперечення

4. У лютому 2017 року голова Державної авіаційної служби України ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, яку в березні 2018 року передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Посилаючись на порушення судами обох інстанцій норм матеріального та процесуального права, позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (Державна авіаційна служба України)

5. Мотиви касаційної скарги зводяться до того, що факт правопорушення, яке полягало у здійснені польоту повітряним судом позивача з порушенням порядку використання повітряного простору України, виявлений не уповноваженою на те особою Державної авіаційної служби України.

Вказаний факт свідчить про неправильний обрахунок строку притягнення позивача до відповідальності, який судами обраховано з 13.07.2014, тоді як відповідач вважає цей строк необхідно обраховувати з 15.01.2015, - день коли був складений протокол про правопорушення.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. 15.01.2015 Державною авіаційною службою України, за наслідками перевірки щодо порушення ВАТ «Аерофлот-російські авіалінії» (119002, Росія, м. Москва, вул. Арбат, б. 10) правил та порядку використання повітряного простору України при виконання рейсу AFL 1910, об 11 год. 56 хв. 12.07.2014 без відповідного дозволу та заявки на використання повітряного простору України, складено протокол № 2208 про правопорушення у галузі цивільної авіації, - статті 30 Повітряного кодексу України, пунктів 94 та 118 постанови КМУ від 29.03.2002 № 41.

23.01.2015 Головою Державної авіаційної служби України ОСОБА_3, на підставі протоколу № 2208 від 15.01.2015, прийнято постанову № 2208 про накладення на позивача штрафу в розмірі 136 000, 00 грн. за правопорушення у галузі цивільної авіації.

Зі змісту оскаржуваної постанови вбачається, що вона була прийнята на підставі статей 127- 130 Повітряного кодексу України.

7. Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся з даним позовом до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

8. Повітряний кодекс України від 19.05.2011 № 3393-VI

8.1. Стаття 30. Заборони та обмеження використання повітряного простору України

Використання повітряного простору України або його окремої частини може бути частково або повністю обмежено уповноваженим органом з питань цивільної авіації та органами об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху відповідно до порядку, визначеного Положенням про використання повітряного простору України.

8.2. Стаття 128. Орган, уповноважений розглядати справи про правопорушення у галузі цивільної авіації

Справи про правопорушення у галузі цивільної авіації розглядаються уповноваженим органом з питань цивільної авіації, за результатами розгляду приймається постанова.

Від імені уповноваженого органу з питань цивільної авіації розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник уповноваженого органу з питань цивільної авіації та його заступники, державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи уповноваженого органу з питань цивільної авіації.

Державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи уповноваженого органу з питань цивільної авіації мають право накладати стягнення у розмірі до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Штраф може бути накладено на юридичну особу - суб'єкта авіаційної діяльності протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.

У разі вчинення юридичними особами - суб'єктами авіаційної діяльності двох або більше правопорушень штрафи накладаються за кожне вчинене правопорушення окремо.

8.3. Стаття 129. Порядок накладення, оплати та стягнення штрафів за правопорушення в галузі цивільної авіації

Підставою для розгляду справи про правопорушення в галузі цивільної авіації, які зазначені в статті 127 цього Кодексу, є протокол.

Протоколи про правопорушення в галузі цивільної авіації мають право складати керівник уповноваженого органу з питань цивільної авіації та його заступники, державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи уповноваженого органу з питань цивільної авіації, керівники аеропортів, начальники служб авіаційної безпеки аеропортів або їх заступники.

Справа про правопорушення в галузі цивільної авіації розглядається в п'ятнадцятиденний строк з дня одержання уповноваженим органом з питань цивільної авіації протоколу про правопорушення в галузі цивільної авіації.

Штраф сплачується не пізніше п'ятнадцяти днів з дня вручення або отримання суб'єктом авіаційної діяльності надісланої копії постанови уповноваженого органу з питань цивільної авіації про накладення штрафу.

Копія завіреного банком платіжного документа, що засвідчує факт сплати штрафу у повному обсязі, надсилається до уповноваженого органу з питань цивільної авіації.

У разі якщо штраф не сплачено у строки, встановлені частиною четвертою цієї статті, примусове виконання постанови про накладення штрафу здійснюється державною виконавчою службою в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Суми штрафів зараховуються до Державного бюджету України.

9. Положення про Державну авіаційну службу України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 520

9.1. Пункт 1.

Державна авіаційна служба (Державіаслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

10. Порядок накладення і стягнення штрафів за порушення вимог законодавства на повітряному транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26.12.2011 № 637.

10.1. Пункт 3.1.

Розглядає справи про правопорушення у галузі цивільної авіації Державіаслужба України, за результатами розгляду виноситься постанова про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації (додаток 2) або постанова про закриття провадження у справі про правопорушення у галузі цивільної авіації (додаток 3).

10.2. Пункт 3.5.

Штраф може бути накладено на юридичну особу - суб'єкта авіаційної діяльності протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.

11. Положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 № 401

11.1. Пункт 121.

Інформація про факти порушення порядку використання повітряного простору невідкладно доводиться до відома Державіаслужби, Украероцентру, командного центру Повітряних Сил Збройних Сил, штабу Антитерористичного центру при СБУ та відповідних органів ОПР.

11.2. Пункт 122.

Розслідування порушень порядку використання повітряного простору проводиться з метою встановлення причин виникнення та вжиття необхідних заходів для запобігання порушенням. Розслідування повинно починатися негайно після того, як стало відомо про факт порушення, та закінчуватися не пізніше ніж у семиденний термін.

V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій

Щодо доводів касаційної скарги

12. Посилання Державної авіаційної служби України в касаційній скарзі на те, що шестимісячний строк з дня виявлення правопорушення для винесення щодо позивача постанови про накладення штрафу не закінчився, колегія суддів вважає помилковими, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 128 Повітряного Кодексу України та пункт 3.5. Порядку від 26.12.2011 № 637 штраф може бути накладено на юридичну особу - суб'єкта авіаційної діяльності протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.

Аналіз вказаних норм права свідчить, що законодавець передбачив два строкових обмеження. Одне з них полягає у тому, що адміністративно-господарські санкції не можуть застосовуватися після спливу трьох років з дня вчинення порушення суб'єктом господарювання встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, зокрема, порушення правил та порядку використання повітряного простору України.

Другий обмежувальний строк, встановлений у цій статті, полягає у тому, що адміністративно-господарські санкції не можуть бути застосовані пізніше шести місяців з дня виявлення порушення правил та порядку використання повітряного простору України.

Таким чином, другий обмежувальний строк у застосуванні адміністративно-господарських санкцій за порушення норм щодо правил та порядку використання повітряного простору України полягає у тому, що їх не може бути застосовано пізніше шести місяців із дня виявлення правопорушення.

Отже, при виявленні факту вчинення суб'єктом авіаційної діяльності порушення норм щодо порядку використання повітряного простору України, відповідач, приймаючи рішення про накладення штрафу, має діяти в межах граничних строків, встановлених ст. 128 Повітряного Кодексу України.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками судів, що закінчення будь-якого зі встановлених статтею 128 Повітряного Кодексу України строків застосування адміністративно-господарських санкцій виключає застосування таких санкцій.

Беручи до уваги встановленні судами обставини, зокрема те, що телеграма Украероцентру № 121205 була отримана відповідачем 12.07.2014, тобто відповідач встановив факт вчинення правопорушення з боку позивача 12.07.2014, враховуючи пункт 121 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 року № 401, колегія суддів погоджується з судами обох інстанцій, що постанова відповідача № 2208 про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації була прийнята поза межами шестимісячного строку з дня виявлення порушення правил та порядку використання повітряного простору України, оскільки шестимісячний строк для накладення штрафу сплив до винесення оскаржуваної постанови.

13. Посилань скаржника щодо виявлення факту правопорушення не уповноваженою на те особою відповідача, тобто не державними інспекторами відповідача, спростовується пунктом 1 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 520, відповідно до умов якого уповноваженим органом з питань цивільної авіації є Державна авіаційна служба України, яка була оповіщена телеграмою Украероцентру.

Б. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

14. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Враховуючи, що постанова Державної авіаційної служби України від 23.01.2015 № 2208 про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації прийнята з порушенням вимог, встановлених частиною третьою статті 128 Повітряного кодексу України та пункту 3.5 Порядку накладення і стягнення штрафів за порушення вимог законодавства на повітряному транспорті щодо граничних строків накладення штрафу на позивача, суди обох інстанцій дійшли правильного висновку про наявність підстав для її скасування.

Таким чином висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстав для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення відсутні, тому касаційну скаргу Державної авіаційної служби України слід залишити без задоволення.

З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Державної авіаційної служби України - залишити без задоволення.

2. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.10.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17.01.2017 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Т.Г. Стрелець

О.В. Білоус

Н.А.Данилевич,

Судді Верховного Суду

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст