1
0
4799
Зміст:
Складно уявити українське село чи селище, де хоча б одна родина не тримала свою худобу. Наш працьовитий народ завжди займався тваринництвом, навіть якщо раніше, півжиття працював у місті. Однак худобу потрібно десь випасати. Для цього, серед усіх угідь сільськогосподарських земель, розрізняють сіножаті та пасовища. У статті розглянемо, чим такі землі відрізняються від інших сільськогосподарських, як оформити землю під пасовища і як взяти в оренду пасовища.
Користуйтеся консультацією: Незатребувані паї - що з ними відбувається і коли припиняється право на пай
Нормативне регулювання цієї категорії угідь, що входять до складу земель сільськогосподарського призначення (далі - с/г земель) міститься в :
Окремого закону про пасовища та сіножаті немає. Раніше класифікацію угідь, їхні визначення та якості – регулював ГОСТ 26640-85, але з 2016 року він уже не використовується на території України. Також важливо зауважити, що в деяких територіальних громадах, ЗМС затверджують свої нормативні акти щодо порядку використання громадських земель для випасу худоби, сінокосів. Наприклад, 25.05.2021 р. затверджено ”Положення про громадські пасовища (сіножаті) на тер. Сахновщинської селищної ради”.
Користуйтеся консультацією: Обмеження на землях рекреаційного призначення та відповідальність за їх порушення
Земельні ділянки для сіножаті та пасовища Земельний кодекс відносить до земель сільгосппризначення (частина 2 статті 22 ЗК).
Наказ №548, класифікуючи угіддя сільгосппризначення, виділяє 14 підрозділів, зокрема підрозділ 01.08. - для сіножаті та випасання худоби. КВУ також якісно відрізняє ріллю від сіножаті й пасовища. Так:
Рілля - виоране поле. Зораний шар ґрунту. Поле систематично використовується під засів с/г культур, а також облаштування теплиць, оранжерей тощо. Рілля не може використовуватись під пасовища та сіножаті.
Це пояснює головну відмінну характеристику земель для сінокосів та пасовищ – вони не призначені для посіву та вирощування сільськогосподарських культур, також під теплиці, парники, оранжереї їх використовувати не можна. Для вирощування на таких землях с/г культур необхідно змінювати їхнє цільове призначення в рамках угідь - на пасовища/сіножаті.
Таким чином, керуючись КВУ та ЗК:
Сінокоси - це підгрупа земель сільськогосподарського призначення, що включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння, рівномірно вкриті деревною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.
Пасовища - це підгрупа земель сільськогосподарського призначення, що включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасу худоби, рівномірно вкриті деревною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.
Користуйтеся консультацією: Лісосмуги - що про них говорить законодавство
Особливість комунальних/державних земель для сіножаті та випасу худоби в тому, що керуючись ст. 134 ЗК - вони не підлягають продажу або передачі в користування на конкурентній основі (на земторгах).
Проте, згідно із ч. 1 ст. 34 ЗК: громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокоси та випасання худоби.
Що цікаво – за ч. 4 ст. 59 ЗК - і громадянам, і юридичним особам органами виконавчої влади (далі - ОВВ) та місцевого самоврядування (далі - ОМС) із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди острова для сінокосіння. Логіка законодавця тут цікава, адже там лише громадяни, а тут – землі водного фонду, для юросіб, у тому числі, ще й під сінокіс.
Норма ч. 1 ст. 34 ЗК, на жаль, не уточнює які саме землі для сінокосіння/пасовища можуть орендувати особи - не уточнює вона і той факт, чи комунальна/державна земля входить до цього переліку. Так, у практичній площині, вважається, що норма ч. 1 ст. 34 дозволяє брати в оренду громадянам і приватні земельні ділянки, і комунальні/державні земельні ділянки для сінокосіння.
Це підтверджується локальними актами про виділення земельних ділянок під сінокіс та пасовища - наприклад - Рішення Дорошевської громади Миколаївської області, Вознесенського району від 15 листопада 2018 року №6 (прийняте на ХХІІІ позачерговій сесія) “Про надання земельної ділянки в оренду для сінокосіння” надано громадянину на 10 років).
Також, прикладом можуть бути судження, як, наприклад, Житомирського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2018 р. у справі №0640/3469/18, в якій частково задовольнили позовні вимоги громадянина, а саме визнали протиправною відмову ГУ Держгеокадастру у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою з подальшою передачею земельної ділянки в оренду на 49 років для сіножаті.
Які ще можливості використання угідь таких категорій? Ч.2 ст. 34 ЗК наказує, що ОВВ та ОМС можуть створювати на державних комунальних землях громадський сінокіс та пасовища.
Які вимоги висуваються щодо використання таких специфічних земель? Землі для сінокосів та пасовищ можуть використовуватися виключно – що логічно – для цілей сіножаті або пасовища для худоби. Використання їх як ріллі, наприклад - як було описано раніше - вважатиметься нецільовим використанням земель. Нецільове використання земель може спричинити:
Водночас Закон №519 у ст. 10 розглядає заготівлю сіна та випас худоби як спеціальне використання природних рослинних ресурсів, що за загальним правилом вимагає дозволу, який видається уповноваженими органами. Втім, користувачі таких земель (як і орендарі) - не повинні отримувати дозволи на спецвикористання природних рослинних ресурсів, якщо такі землі їм надані за цільовим призначенням для ведення селянського (фермерського) госп-ва, особистого підсобного госп-ва, колективного садівництва, городництва, сіножаті, випасів худоби. Виняток становить використання ними дикорослих судинних рослин, мохоподібних, водоростей, лишайників, а також грибів, які занесені до Червоної книги України, та природних рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України.
Закон №591 у ст. 18 також містить низку правил використання природних рослинних ресурсів для випасів худоби та інших потреб тваринництва:
Оренді землі під пасовища та землі для сінокосів комунальної чи державної власності, керуючись ч. 2 ст. 134 ЗК, не повинні передувати конкурсні процедури (земторги).
Для отримання в оренду, якщо відбувається надання землі зі зміною її цільового призначення, або формується нова земельна ділянка (як і буває) - необхідний проект землеустрою з його відведення (далі - ПЗ). Керуючись ч. 2 ст. 123 ЗК, зацікавлена в отриманні у користування такої ділянки із земель держ./комунальної власності (за ПЗ) особа, проходить такі етапи:
Звернення з клопотанням про надання дозволу на розробку ПЗ до ОВВ або ОМС. Якщо земельна ділянка перебуває у власності тер.громад - звертаються сільська, селищна та міська рада, або до обласної, районної ради таких громад, ВР АРК (ст. 122 ЗК), якщо це землі держвласності - Держкомзем та його тер.органи.
У зверненні вказують:
До нього додаються:
Отримання дозволу або відмови від дозволу на розробку ПЗ. Так, згідно з положеннями ч. 3 ст. 123 ЗК, ОВВ або ОМС у термін 1 місяць має розглядати це клопотання та або дає дозвіл - або надає мотивовану відмову.
Тут важливо розуміти, що причиною відмови може бути лише невідповідність місця розміщення земельної ділянки згідно законів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою та техніко-економічних підстав використання і охорони земель територіальної громади, проектів землеустрою з впорядкування території населених пунктів, затвердженої законом.
Тобто ЗК визначає вичерпний перелік підстав відмови у наданні дозволу на виготовлення ПЗ земділянки. А у випадках відмови від такого дозволу, уповноважений орган має мотивувати причини.
Після дозволу замовляє розробку ПЗ, для цього - укладає договір з тим, хто розроблятиме такий ПЗ.
Розробниками можуть бути:
За фактом отримання ПЗ та передачі такого до відповідного органу (той, що раніше надавав дозвіл на розробку ПЗ) - такий орган, за загальним правилом, у 2-тижневий термін з дня отримання ПЗ щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання її у користування.
Підставою відмови у затвердженні ПЗ може бути його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Укладення договору оренди та реєстрація такого права, згідно із Законом №161.
Якщо ж власник такої землі фізособа/юрособа - орендар може без перерахованих вище процедур (оскільки зазвичай така земля вже сформована), укласти з власником договір оренди землі згідно із Законом №161 та зареєструвати своє право.
Якщо Вам потрібна професійна послуга, скористайтесь сервісом "Тендер на юридичну послугу" від юридичного ресурсу Протокол.
Автор консультації: Ірина Трофименко
Джерело: Юридичний ресурс Протокол
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
624
Коментарі:
0
Переглядів:
42292
Коментарі:
1
Переглядів:
2179
Коментарі:
1
Переглядів:
430
Коментарі:
0
Переглядів:
977
Коментарі:
0
Переглядів:
423
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.