2
0
15876
Багато водіїв, керуючи транспортним засобом, зіштовхуються з несправедливою претензією зі сторони працівників правоохоронних органів щодо водіння автомобіля у нетверезому вигляді, тобто, підозру на наркотичне сп'яніння, вимогу медичного огляду на алкоголь або призначення експертизи.
Тому у разі підозри на наркотичне або алкогольне сп'яніння при керуванні транспортним засобом необхідно чітко знати правильність та достатність правочинних дій, які детально розглядатимуться нижче.
І так:
Однозначно слід знати, кожна людина, сідаючи за кермо, повинна собі усвідомити, що п'яний стан, такий як наркотичне, алкогольне сп'яніння і керування автомобілем, за жодних обставин обставин не повинно бути єдиним цілим!
У п'яному стані (при вживанні алкоголю, наркотичних або інших психотропних речовин, та інших випадках) і навіть у хворобливому стані (під впливом лікарських препаратів) людина не здатна чітко і миттєво оцінити ту чи іншу ситуацію, що склалася і належним чином на неї відреагувати.
Алкогольне сп'яніння (а також наркотичне) може бути першопричиною події за участю транспортного засобу. Покарання за таке протиправне діяння є досить серйозним. Однак і не виключається використання свого службового становища з боку правоохоронних органів з метою покарання невинних, щоб вони понесли юридичну відповідальність, лише за наявності, лише за підозри на наркотичне чи алкогольне сп'яніння, а не на конкретні факти.
Людині, яка перебуває під впливом наркотичного, алкогольного дурману, властиві такі клінічні ознаки:
Оскільки в законодавстві не закріплено вимог щодо доказів працівником поліції наявності перелічених ознак, це дає можливість поліцейському використовувати певні маневри при використанні ним своїх повноважень, якими наділила його держава. І таким чином підозрювати всіх та кожного на наркотичне, алкогольне сп'яніння.
Користуйтесь консультацією: Протокол за ст. 130 КУпАП: маніпуляції поліцейських
На відміну від медичного огляду на алкоголь або експертизи на наркотичне сп'яніння, огляд на алкогольне сп'яніння здійснюється поліцейським на місці зупинки автомобіля за наявності двох свідків. Огляд, точніше, його результати вказуються в акті огляду на стан сп'яніння з використанням спеціальних технічних засобів. Огляд на стан алкогольного сп'яніння без понятих є порушенням.
Цей акт огляду має бути складений у двох примірниках, один з яких надається під розписку водієві. Внаслідок виявлення факту водіння при алкогольному сп'яніння за результатом, складається протокол про адміністративне правопорушення. Підставою для покарання є підтвердження від нього факту вживання спиртного та відсутність заперечень з його боку щодо результатів огляду.
У тих випадках, якщо водій має заперечення, його направляють поліцейські в певну медичну установу охорони здоров'я не пізніше 20-ї години з моменту виявлення.
Експертиза на наркотичне або алкогольне сп'яніння у медзакладі охорони здоров'я здійснюється у будь-який час доби згідно з методикою та із застосуванням приладів, які дозволені Міністерством охорони здоров'я. Потім лікар складає висновок у трьох примірниках у визначеній законом формі, який може бути підданий сумніву та відповідно оскаржений водієм.
Якщо водій автомобіля відмовляється від проведення огляду в медустанові, поліцейський за наявності фактично двох свідків складає протокол про адміністративне правопорушення, в якому вказує на клінічні ознаки сп'яніння, відмову водія від огляду.
Акт що буде свідченням алкогольного сп'яніння на робочому місці саме це огляд, якщо ж одночасно і виконуватися трудові обов'язки, роботодавець зобов'язаний усунути від роботи посадову особу і не допускати її до роботи, водночас стан в якому перебуває порушник можна підкріпити медичним документом. У кожному разі, на підтвердження факту перебування посадової особи у п'яному вигляді підтверджується відповідним актом. І це відноситься до грубого недотримання законодавства про працю. І одного такого факту достатньо, щоб із працівником розірвати трудовий договір з ініціативи роботодавця. Тому наявність правильно оформленого акту є дуже важливою.
Експертиза на наркотичне, алкогольне сп'яніння проводитиметься за направленням поліцейських або уповноважених осіб від роботи щодо того, проти кого висунута підозра на наркотичне чи алкогольне сп'яніння.
Якщо Вас не влаштувала медична експертиза, Ви маєте право пройти повторну, в іншому альтернативному медичному закладі. Але пам'ятайте – у Вас є лише дві години. Також майте на увазі, що допустима норма дорівнює 0,2 проміле.
Користуйтеся консультацією: Як водієві оскаржити штраф із дорожніх камер
Експертиза на наркотичне сп'яніння та порядок огляду на алкоголь здійснюється у спеціальних наркологічних диспансерах та призначеними лікарями, що пройшли підготовку.
Прийом на медичний огляд на алкоголь від працівників поліції здійснюється за їхнім письмовим призначенням. Лікарю, який проводить медичний огляд на алкоголь або наркотичне сп'яніння, повідомляються причини, що спричинили це, а також необхідність із посиланнями на нормативну базу.
Але все ж допускається і проведення огляду з особистого звернення без офіційного спрямування. Тоді водій зобов'язаний дати документацію, що підтверджує водія, а також у письмовій формі заявку, в якій вказати про необхідність проведення цієї процедури. Дані з огляду надаються водієві. Акт віддається на руки або надсилається за запитом уповноважених осіб. Коли документів немає, про це вказується в Акті, що інформація вказується зі слів водія. У документі викладаються відомості про зовнішній вигляд водія, поведінку, емоційно-психологічний стан, мовну тактику, вегето-судинні реакції, рухову сферу.
У документі слід зазначити скарги водія, його суб'єктивну оцінку свого стану. Також потрібно вказати про наявність або відсутність запаху спиртного, а також висновок за результатами аналізів, взятих в лабораторних умовах. В результаті медичного огляду здійснюється відбір пари з ротової порожнини, органічної рідини людини для аналізів для виявлення спиртного, наркотику. Висновки щодо виявлення наявності в організмі спиртного або наркотику, їхню кількість будуть достовірним та достатньо обґрунтованим доказом лише тоді, коли процедура експертизи зроблена у відповідність до методів та на пристосуваннях, які погоджено та схвалено медичними органами.
Лікар при прийнятті певних висновків, з урахуванням умов відображених у методичній літературі, повинен виявити та зафіксувати:
Читайте статтю: Стаття 130 КУпАП: алгоритм дій для «звинувачення» за практикою ЄСПЛ (огляд у закладах охорони здоров'я - частина 5)
Якщо працівник поліції підозрює Вас у тому, що Ви керуєте транспортом, перебуваючи в стані алкогольного сп'яніння, у такій ситуації необхідно: щоб у поліцейського були на те підстави для зупинки автомобіля.
Так, спочатку поліцейський має представитися, тобто озвучити підрозділ, у якому несе службу, свою посаду, звання та прізвище.
Крім того, у працівника поліції, з яким Ви спілкуєтесь, який зупинив Вас, повинна бути включена нагрудна відеокамера, яка фіксуватиме процедуру спілкування. Також поліцейський повинен мати алкотестер, який обов'язково повинен бути сертифікований, але у разі Вашої недовіри названому приладу та для підтвердження свого стану Ви маєте право наполягти на проходженні медичного огляду в медичному закладі.
Відповідно до Правил дорожнього руху, а саме п.8.9, вимоги про зупинення автомобіля подаються поліцейським лише за допомогою:
І водій автомобіля має зупинити транспортний засіб у зазначеному місці з дотриманням правил зупинки.
Також, згідно із Законом України «Про національну поліцію» поліцейський має право зупинити автомобіль у таких випадках:
Важливим є те, що поліцейський повинен повідомити водія чітко про причину, що стала причиною зупинку його автомобіля і обов'язково з докладним описом усіх підстав цієї зупинки, виходячи виключно з перерахованих вище підстав.
Водночас з 21.10.2021 поліції надаються права перевірки вакцинації від COVID-19 за допомогою планшетів у програмі "Дія" або у паперовому вигляді. Відповідно і умовно кажучи, додається додаткова підстава для зупинки автомобіля та перевірки у водіїв вакцинації. Проте, ця підстава для зупинки авто не закріплена в Законі України «Про національну поліцію», а лише визначається в постанові КМУ № 1236 «Про встановлення карантину та введення обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, викликаної коронавірусом SARS-CoV-2», відповідно питання правомочності дій поліції є дискусійним.
Користуйтеся консультацією: Пити чи не пити: ось у чому питання для автолюбителя
Протокол алкогольного сп'яніння повинен бути складений не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила це правопорушення. Цей протокол складається у двох примірниках, один із яких вручається під розписку особі, яка притягується до адміністративної відповідальності. Протокол має бути підписаний Вами та двома свідками, які були присутні при складанні даного протоколу і, отже, з моменту виявлення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності.
Ви маєте повне право викласти у протоколі про притягнення до адміністративної відповідальності свої пояснення.
У разі огляду або затримання транспортного засобу, що керується Вами, повинен складатися акт, протокол вилучення будь-яких речей або документів.
Показання технічних приладів повинні бути обов'язково зафіксовані посадовою особою (поліцейським).
Підсумовуючи вищезазначене, має бути склад адміністративного правопорушення:
Після цього всі зазначені документи подаються до органу, який уповноважений розглядати справу про адміністративне правопорушення – суд. Суд при розгляді адміністративної справи враховує обставинами:
Користуйтеся консультацією: Чому і де не можна пити алкоголь, і що Вам за це буде?
Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, суд виносить Постанову, якою визнає особу винною у скоєнні адміністративного правопорушення та накладає адміністративне стягнення або ж виносить Постанову, якою закриває провадження у справі.
Питання притягнення до відповідальності осіб, які керують автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, залежить від якісної роботи патрульної поліції зі збору доказів або відсутності таких, тому від цього і залежить вирішення питання як не позбутися прав за алкоголь.
Нові правила перевірки на алкоголь передбачають посилення відповідальності осіб, які сіли за кермо у нетверезому стані або відмовилися проходити перевірку на стан алкогольного сп'яніння.
Юридична відповідальність за статтею 130 КоАП за новими правилами перевірки на алкоголь, полягає в наступному:
До відповідальності за таке правопорушення як керування автомобілем у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння додали:
Постанова, що передбачає позбавлення прав, здійснюватиметься за такою процедурою:
Якщо у правопорушника не було з собою прав водія і їх не вилучили відразу, то в цьому випадку порушник повинен після правопорушення приїхати в поліцію і здати свої права.
Якщо вас зупинили, обов'язково потрібно включити власну камеру, інакше інформацію, зафіксовану на камеру поліцейського, може бути подано у форматі, що суперечить вашим інтересам водія.
Потім необхідно вимагати документи, а саме сертифікат відповідності та свідоцтво про повірку на цей спеціальний технічний засіб, яким водій і проходитиме перевірку на стан сп'яніння. Перевірка здійснюється обов'язково у присутності 2 свідків. Водночас водій має право скористатися правом прояву недовіри до цих осіб, що виступають свідками, зафіксувати на камеру повідомлення цих свідків про необхідність з'явитися до суду та бути готовими дати правдиві пояснення адвокату у цій справі.
Право вибору за водієм, погодитися з наданим актом або наполягти на доставку до спеціальної установи, яка обов'язково має:
Водночас поліцейським повинно бути видане спеціальне направлення на здійснення доставки водія туди. За результатами огляду лікар зобов'язаний дати висновок експертизи водієві, поліцейському з обов'язковим занесенням до спеціального реєстру. Відмова поліцейського від здійснення транспортування водія не є обмеженням для водія прав на власне волевиявлення та здійснення перевірки у лікаря, що матиме правомірний доказ.
Примірник протоколу повинен бути наданий водієві, потім у нього вилучаються права водія, і надається тимчасовий дозвіл на право користування автотранспортом, який має юридичну силу в три місяці та по його закінченні продовжуватися за проханням водія.
Користуйтеся консультацією: Судово-медична експертиза алкогольного та наркотичного сп'яніння
Недотримання вищеперерахованого може бути підставою не позбавлення прав водія.
Разом з тим, підставою для закриття слідства служитиме і не дотримання перерахованого нижче:
Водночас необхідно розуміти, що кожне правопорушення та категорія справ з розгляду питання про позбавлення прав водія за наркотичне або алкогольне сп'яніння за кермом має певну специфіку та необхідність індивідуального підходу в кожному випадку, з урахуванням наявності всього обсягу доказів. Адміністративне стягнення за скоєне правопорушення передбачене ст. 130 КоАП може бути накладено протягом одного року з дня його скоєння.
Користуйтеся консультацією: Ви точно впевнені, що допустимий рівень алкоголю для водія 0,2 проміле?
У зв'язку з частими випадками керування автомобіля під впливом наркотичного або алкогольного сп'яніння та вкрай негативних наслідків, до яких призводить такий стан водіїв, законодавець порівняно з тим самим 2019 роком посилив відповідальність за керування транспортним засобом у нетверезому стані, ввівши нові правила перевірки на алкоголь.
Так, ст. 130 КУпАП передбачає вже за перший раз за керування транспортним засобом у нетверезому стані накладення штрафу на водія у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із позбавленням права керування транспортними засобами терміном на один рік. На інших осіб – накладення штрафу на водія у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При повторному вчиненні даного правопорушення - штраф становить дві тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами терміном на три роки з платним вилученням транспортного засобу або без такого. Або ж адміністративний арешт на десять діб з позбавленням права керування транспортними засобами терміном на три роки з оплатним вилученням транспортного засобу або без такого. На інших осіб – накладення штрафу у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з виплатою виплати транспортного засобу або без такого, або адміністративний арешт на десять діб з платним вилученням транспортного засобу або без такого.
На третій раз, тобто особа двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню, зазначеному вище, а також, якщо особа відмовилася від проходження у відповідність із встановленим порядком огляду на стан алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, передбачено ще жорсткіше (і слід зазначити, справедливе) покарання – тягне за собою накладення штрафу на водія у вигляді трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із позбавленням права керування транспортними засобами терміном на десять років із конфіскацією транспортного засобу, наявного у власності порушника. Або адміністративний арешт на п'ятнадцять діб з позбавленням права керування транспортними засобами строком на десять років з конфіскацією транспортного засобу, що є у власності порушника, та інших осіб – накладення штрафу у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією транспортного засобу, що є у власності порушника. Або адміністративний арешт на п'ятнадцять діб із конфіскацією транспортного засобу, що є у власності порушника.
Також законодавець передбачив відповідальність за вживання особою після скоєння нею дорожньо-транспортної пригоди, алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин, або інших лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Або після зупинки керованого ним транспортного засобу на вимогу поліцейського до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або вживання лікарських засобів, що знижують увагу та швидкість реакції. Або ухвалення рішення у непотрібності проходження такого огляду, що тягне за собою накладення штрафу на водія у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт терміном на п'ятнадцять діб з позбавленням права керування транспортними засобами строком на три роки. На інших осіб – накладення штрафу у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або адміністративний арешт на п'ятнадцять діб.
Поліцейський за підозри на наркотичне чи алкогольне сп'яніння зобов'язаний надати декларацію про отримання правової допомоги, передбачене ст. 268 КУпАП. Відповідно, позбавлення права користуватися можливістю звернутися до юриста є підставою для закриття справи про адміністративне правопорушення. На підтвердження цього є Постанова Верховного Суду Касаційного адміністративного суду від 18.02.2020, у справі № 524/9827/16-а за якою позивач звернувся до суду з позовом до поліцейського про визнання протиправними його дії шляхом порушення права позивача на можливості скористатися правами передбаченими ст. 268 КУпАП, а саме правом на допомогу з боку адвоката. Суди всіх інстанцій дійшли висновку про необхідність задоволення позовних вимог https://reyestr.court.gov.ua/Review/87657275.
Виходячи з рішення судів, виконання їх фактично, тобто дотримання винними викладеного в них щодо обмеження в можливості керувати автомобілями, водії, будучи позбавленими права керувати автомобілем, злісно не виконують рішення суду. Таким чином, правопорушники продовжують їздити в наркотичному чи алкогольному сп'яніння та в досить маленький проміжок часу після першого правопорушення, наприклад протягом року, знову вчиняють аналогічне правопорушення, чим притягуються до відповідальності адміністративного характеру за ч. 3 ст. 130 КУпАП. І випадки, у яких особи позбавлені прав на керування автомобілем так само продовжують їздити, при тому не відбувши термін можна так назвати виправлення, іноді ще використовують термін «дискваліфікації», є частими і регулярними.
Прецедент щодо визначення провини водія за ч. 1 ст. 130 КУпАП, а саме водіння у стані алкогольного сп'яніння можна розглянути на прикладі справи №686/27255/19. Так, ухвалою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 21.11.2019 визначено винною за ч. 1 ст. 130 КУпАП та визначено штраф. Огляд на алкогольний стан здійснювався на місці зупинки автомобіля у встановленому законом порядку з використанням спеціального технічного засобу, газоаналізатора «Drager», цим не дотримався п. 2.9 А ПДР, за що передбачено відповідальність за ч. 1 ст. 130 КУпАП. Будучи не згодним із судом по першій інстанції, водій подає апеляційну скаргу, в якій просить ухвалу першого суду скасувати та закрити провадження. Свої вимоги обґрунтовує тим, що ухвала суду винесена з недотриманням норм матеріального та процесуального права виходячи з наступного. Огляд на стан сп'яніння здійснено з порушенням вимог ст. 266 КУпАП та Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі. Вказує, що працівники поліції безпідставно відмовилися забезпечити проведення огляду у закладі охорони здоров'я, зміст протоколу не відповідає встановленим вимогам закону. У протоколі та акті огляду відсутні підписи свідків, у протоколі не зазначено ознак алкогольного сп'яніння. У поліцейського не було підстав зупиняти транспортний засіб та вимагати пройти огляд на стан алкогольного сп'яніння. Суд апеляційної інстанції, обґрунтовуючи своє визначення тим, що вина не може базуватися на протоколі, складеному з порушенням законодавства та відповідне положення знайшло відображення у постанові від 17 січня 2020 року про скасування штрафу на водія та закриття справи згідно з п. 1 ст. 247 КУпАП – відсутність події та складу правопорушення адміністративного характеру. З цією справою можна детально ознайомитись за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/86980302.
Якщо Вам потрібна послуга фахівця, скористайтесь сервісом "Тендер на юридичну послугу" від юридичного ресурсу Протокол.
Автор консультації: Олександр Удовиченко
Джерело: юридичний ресурс Протокол
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
624
Коментарі:
0
Переглядів:
42292
Коментарі:
1
Переглядів:
2179
Коментарі:
1
Переглядів:
430
Коментарі:
0
Переглядів:
977
Коментарі:
0
Переглядів:
423
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.