Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 06.07.2020 року у справі №804/362/17 Ухвала КАС ВП від 06.07.2020 року у справі №804/36...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2020 року

м. Київ

справа № 804/362/17

адміністративне провадження № К/9901/42899/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бучик А.Ю.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Криворізького південного об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2017 року (колегія суддів: Чумак С.Ю., Гімон М.М., Юрко І.В.) у справі за позовом Криворізького південного об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області до Державного вищого навчального закладу "Криворізький національний університет" про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

В січні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив стягнути з відповідача на користь Криворізького південного об`єднаного УПФУ Дніпропетровської області заборгованість в сумі 144 205, 13 грн, що є різницею між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 липня 2017 року адміністративний позов задоволено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2017 року постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 липня 2017 року скасовано.

В задоволенні позову Криворізького південного об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області до Державного вищого навчального закладу "Криворізький національний університет" про стягнення заборгованості відмовлено..

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач не надав жодного документу, яким визначається або підтверджується його статус (а не ознака неприбутковості) як бюджетного закладу. Джерела фінансування КНУ, що підтверджуються статутом та довідками щодо форми власності, фінансування та характеру роботи, наданих відповідачем суперечать висновкам суду, тому доводи суду про те, що на відповідача не поширюються норми Порядку і фінансування різниці у розмірі пенсії має здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету є безпідставними.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, Державний вищий навчальний заклад «Криворізький національний університет» перебуває на обліку у відповідача.

В Державному вищому навчальному закладі «Криворізький національний університет» працювали особи, яким була призначена пенсія як науковим (науково педагогічним) правникам на підстав ст. 24 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.1991 року № 1977 ХІІ, та які на даний час отримують пенсії в Криворізькому об`єднаному УПФУ в Дніпропетровській області.

Відповідач отримав повідомлення позивача про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів за період з червня по листопад 2016 року.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач обтяжений обов`язком відшкодовувати територіальним органам Пенсійного фонду України витрати на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсій, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, що були призначені особам, які знаходились з ним в трудових правовідносинах і внаслідок цього набули та реалізували право на отримання такої пенсії, а оскільки визначена в повідомленні сума відповідачем не спростована, є правомірним стягнення з нього заборгованості за період з 01.06.2016 року по 30.11.2016 року у розмірі 144205,13 грн., оскільки відповідач доказів добровільного погашення заборгованості не надав.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач є державною бюджетною неприбутковою установою, що повністю фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, тому на нього не поширюються норми Порядку фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 372 (далі - Порядок) і фінансування різниці у розмірі пенсії його наукових працівників має здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку науково-технічної сфери, визначає Закон України від 13 грудня 1991 року № 1977-ХІІ «Про наукову та науково-технічну діяльність» (чинний на час виникнення спірних відносин; далі - Закону № 1977-ХІІ).

Частиною дев`ятою статті 24 цього Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що різниця між сумою пенсії, призначеної за цим Законом, та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник, фінансується:

для наукових (науково-педагогічних) працівників державних бюджетних наукових установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - за рахунок коштів державного бюджету;

для наукових (науково-педагогічних) працівників інших державних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів, а також коштів державного бюджету в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. При цьому за рахунок коштів державного бюджету науковим (науково-педагогічним) працівникам оплачується з розрахунку на одну особу 50 відсотків різниці пенсії, призначеної за цим Законом;

для наукових (науково-педагогічних) працівників недержавних наукових установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - за рахунок коштів цих установ, організацій та закладів.

Механізм фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації згідно із законом України «Про наукову та науково-технічну діяльність», та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи визначений Порядком.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 р. № 372 затверджений Порядок фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації згідно із Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність", та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи (далі - Порядок).

Згідно з пунктом 2 Порядку за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що фінансування різниці у розмірі пенсії осіб, які мають науковий стаж роботи на кількох підприємствах, в установах, організаціях та вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації незалежно від форми власності та фінансування, здійснюється пропорційно зарахованому для призначення пенсії науковому стажу роботи за рахунок джерел фінансування, визначених законодавством для відповідних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації.

За змістом пункту 9 Порядку різниця у розмірі пенсій наукових (науково-педагогічних) працівників недержавних наукових установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації фінансується за рахунок коштів цих установ, організацій та закладів згідно з пунктами 3 - 8 цього Порядку.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.03.2011 р. № 280 "Деякі питання реорганізації вищих навчальних закладів та наукових установ" Криворізький державний університет утворений шляхом реорганізації (злиття) Криворізького технічного університету та Криворізького державного педагогічного університету. До складу Криворізького державного університету в якості структурних підрозділів увійшли також Криворізький економічний інститут Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, Криворізький металургійний факультет Національної металургійної академії (м. Дніпропетровськ), а також державні підприємства "Науково-дослідний гірничорудний інститут" та "Науково-дослідний інститут безпеки праці та екології в гірничорудній і металургійній промисловості", які були передані до сфери управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту.

Указом Президента України від 25.05.2011 року № 599/2011 Криворізькому державному університету надано статус національного і постановлено іменувати його надалі - Криворізький національний університет.

Рішенням Південної міжрайонної державної податкової інспекції у м. Кривому Розі від 11.08.2011 року № 870 Державний вищий навчальний заклад "Криворізький національний університет" внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою неприбутковості 0002 - установи, організації, створені органами державної влади України, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів (пункт 5.1 Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 р. № 37).

Відтак колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що відповідач є державною бюджетною неприбутковою установою, що повністю фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, тому на нього не поширюються норми Порядку і фінансування різниці у розмірі пенсії його наукових працівників має здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету.

Вказаний висновок також міститься в постанові Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 804/496/16.

На противагу встановленим судами попередніх інстанцій обставин позивачем жодних доказів не надано, будь-яких доречних аргументів, які б доводили порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не наведено.

Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356 КАС України, Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Криворізького південного об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2017 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді С.Г. Стеценко

Л.В. Тацій

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст