Головна Блог ... Консультації від юристів Виконавчий збір, основна винагорода для приватного виконавця, інші виконавчі витрати, що з ними робити боржнику, судове оскарження Виконавчий збір, основна винагорода для приватного...

Виконавчий збір, основна винагорода для приватного виконавця, інші виконавчі витрати, що з ними робити боржнику, судове оскарження

Відключити рекламу
 - tn1_7e43300e82b87004f06df4b38d5b70c9_5fca35d12f00c.png

Зміст:

Витрати виконавчого провадження, відповідно до статті 27 Закону України «Про виконавче провадження», ось посилання на нього https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19 (далі по тексту - Закон), складаються з :

1. винагороди державному чи приватному виконавцю за виконання рішення суду (виконавчого документа). Складається з виконавчого збору (для державного виконавця) або основної винагороди для приватного виконавця.

Цей вид витрат є винагородою виконавцю за вчинення заходів примусового виконання рішення (виконавчого документа);

2. інші виконавчі витрати. Складаються з авансового внеску і додаткових витрат виконавчого провадження.

За своїм змістом такі витрати є відшкодуванням витрат за організаційні дії щодо здійснення проведення виконавчого провадження (виконавчих дій) і спрямовуються виключно на виконання судових рішень (інших документів), які несе державний бюджет, стягувач, приватний виконавець і інші особи, які беруть участь у виконавчому провадженні, витрачені на організацію, проведення виконавчих дій та заходів примусового виконання. Наприклад до них відносяться: витрати на пересилку поштової кореспонденції; друк документів і т.д. Компенсуються за рахунок боржника.

Є помилкою ототожнювати виконавчий збір з виконавчими витратами, тому що у них різні завдання.

Користуйтеся консультацією: Продаж арештованого майна боржника на торгах СЕТАМ: порядок, особливості та шаблони документів для судового захисту

Розмір і підстава сплати виконавчого збору (далі ВЗ)

Виконавчий збірВЗ згідно статті 27 Закону - це збір, що стягується за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Розмір виконавчого збору - становить 10% від суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню або вартості майна, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості по сплаті аліментів.

За виконання рішення немайнового характеру, збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи, тобто 10 тис. грн. станом на вересень 2020 року і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи, тобто 20 тис. грн. (Частина 3 статті 27 Закону).

ВЗ, розмір якого при наявності заборгованості по аліментах перевищує суму платежів за рік, розраховується виходячи з суми заборгованості. Постанова про стягнення виконавчого збору, приймається після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі або в разі повернення виконавчого документа стягувачу або закінчення виконавчого провадження на підставі розрахунку про його нарахування.

Відповідно до частини 5 статті 27 Закону, збір не стягується при:

  • виконанні рішення приватним виконавцем;
  • конфіскації майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів з заборгованості більш ніж за 12 місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, які підлягають негайному виконанню;
  • виконання рішень Європейського суду з прав людини;
  • виконання рішення за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому ЗУ "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»;
  • стягнення ВЗ, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем;
  • стягнення заборгованості теплопостачальних і теплогенеруючих організацій і підприємств централізованого водопостачання та водовідведення за спожиті енергоносії.

При закінченні виконавчого провадження у зв'язку з скасуванням рішення, що підлягало виконанню або визнанням судом виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, збір не стягується, а вже стягнутий збір, підлягає поверненню боржнику.

Під час передачі виконавчого документа від органу державної виконавчої служби приватному виконавцю, ВЗ не стягується, якщо він не був стягнутий вже до цього моменту (повернення виконавчого збору не відбувається).

Сума виконавчого збору не стягується в разі закінчення виконавчого провадження, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження.

Для скасування збору, у разі незгоди з ним, можна звернутися в суд, про це йтиметься в заключному розділі цієї статті.

Користуйтеся консультацією: Що можна, а чого ні в виконавчому провадженні

Розмір і підстава основної винагороди приватного виконавця

Виконавчий збірНа виконання статті 31 Закону України «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів» постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 №643 затверджено Порядок виплати винагород державним виконавцям та їх розміри і розмір основної винагороди приватного виконавця ( далі - Порядок).

Пункт номер дев’ятнадцять Порядку говорить, що приватний виконавець, який забезпечив повне або часткове виконання виконавчого документа майнового характеру в порядку, встановленому Законом, отримує основну винагороду в розмірі 10% стягнутої ним суми або вартості майна, що підлягає передачі за виконавчим документом.

Аналізуючи положення частин 4, 5 статті 31 Закону України «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів», питання розміру основної винагороди приватного виконавця залежить від суми фактично стягнутої ним, а не від суми зазначеної у виконавчому документі.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що за своїм призначенням основна винагорода приватного виконавця є винагородою приватному виконавцю за вчинення заходів примусового виконання рішення, за умови, що такі заходи привели до повного або часткового виконання рішення і стягується з боржника в пропорційному розмірі до фактично стягнутої суми.

Аналогічна правова позиція була викладена Верховним Судом в постанові від 28 жовтня 2020 справа №640 / 13697/19 (ось посилання https://reyestr.court.gov.ua/Review/92482775) і 3 березня 2020 по справі №260 / 801/19 (ось посилання https://reyestr.court.gov.ua/Review/87963287 ).

Для скасування основної винагороди приватного виконавця, у разі незгоди з нею, можна звернутися в суд.

Розмір і види інших виконавчих витрат

Це витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов'язані з організацією і проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання (абзац 2 частини 4 статті 20 та частина 2 статті 43 Закону).

Витрати органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження.

Витрати приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, коштів, що стягуються з боржника на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів.

На стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум або в разі повернення виконавчого документа стягувачу, або закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження, виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.

Розмір, види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України (Наказ від 29 вересня 2016 №2830/5 «Про встановлення видів і розмірів витрат виконавчого провадження»).

Згідно даного Наказу виділяють наступні типи витрат:

  • виготовлення, пересилання документів;
  • послуги осіб, що були залучені до проведення виконавчих дій;
  • послуги поштового переказу стягувачу стягнутих аліментних сум;
  • проведення робіт по розшуку боржника, його майна або розшуку дитини;
  • послуги перевезення, зберігання арештованого майна, в тому числі транспортування і зберігання транспортного засобу на спеціальному майданчику чи стоянці;
  • банківські послуги при операціях з іноземною валютою;
  • оплата судового збору;
  • плата за користування Єдиним державним реєстром виконавчих проваджень та після введення в дію статті 8 Закону плата за користування автоматизованою системою виконавчого провадження;
  • інші витрати, здійснені під час проведення виконавчих дій.

Виконавець визначає розмір витрат виконавчого провадження на підставі інформації, отриманої від відповідних державних органів, а саме: відповідні структурні підрозділи (фахівці) Міністерства юстиції України, міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, що відповідають за закупівлю товарів і послуг. Ці організації протягом п'яти робочих днів, повідомляють Департамент державної виконавчої служби про вартість закупівлі одиниці товару і послуги.

Якщо витрати стягнуті до проведення процедури закупівлі відповідних товарів і послуг, то їх розміри визначаються на підставі вартості раніше придбаних.

Користуйтеся консультацією: Исполнительное производство – это просто: порядок, сроки место исполнения решения суда

Судовий порядок оскарження у разі незгоди з виконавчим збором, основною винагородою для приватного виконавця, іншими видами виконавчих витрат

Як відбуваються зміни в нашому звичайному житті, так і відбуваються зміни в законодавстві. Це підтверджує частина 2 статті 27 в редакції Закону, яка змінювалася: в період до 28 серпня 2018 розмір виконавчого збору становив 10% фактично стягнутої суми, а в період після 28 серпня 2018 - 10% суми, що підлягає примусовому стягненню.

Тому, після 28 серпня 2018 відсутнє таке поняття як "надання виконавцем терміну боржнику на добровільне самостійне виконання рішення суду в рамках виконавчого провадження". На сьогодні, боржник повинен встигнути сплатити борг за рішенням суду до відкриття виконавчого провадження. На практиці це не завжди виходить і як результат, після відкриття виконавчого провадження на боржника лягає виконавчий збір або основна винагорода для приватного виконавця.

Стаття двадцять сьома Закону в редакції до 28 серпня 2018, зменшувала відповідальність боржника, в порівнянні з нормами статті 27 Закону в редакції, після 28 серпня 2018, оскільки розмір виконавчого збору обчислювався 10% від фактично стягнутої суми, а не з суми, що підлягає примусовому стягненню (аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 28 жовтня 2020 справа №400 / 878/20, ось посилання на цю постанову https://reyestr.court.gov.ua/Review/92482735 ).

Якщо постанову про стягнення виконавчого збору прийнято до 28 серпня 2018, то боржнику буде корисною судова практика Великої палати Верховного Суду, а саме постанова від 11 березня 2020 справу №2540 / 3203/18, в якому суд прийшов до правового висновку для всіх судів України і посадових осіб: обов'язковими умовами оплати виконавчого збору є:

  • фактичне виконання виконавчого документа;
  • прийняття державним виконавцем заходів примусового виконання рішень.

Суд зазначив, що за своїм змістом виконавчий збір є винагородою за вчинення заходів примусового виконання рішення, за умови, що такі заходи привели до виконання рішення.

Тобто при невиконанні боржником рішення суду і неможливістю виконавцем його виконати в примусовому порядку, виконавчий збір стаття 27 Закону з боржника або виконавчий збір з солідарних боржників - не може бути стягнуто.

Різні редакції Закону, як зазначено вище - є ключовим моментом при оцінці перспективи судового скасування виконавчого збору і судової практики Верховного Суду підлягає застосуванню. Це в сумі повинно бути враховано боржником (позивачем) та його юристом перед зверненням до суду.

У випадки незгоди боржника з рішенням, дією чи бездіяльністю виконавця з питань виконання рішень інших органів (посадових осіб), в тому числі постанов державного виконавця про стягнення виконавчого збору, постанов приватного виконавця про стягнення основної винагороди, витрат і штрафів, оскарження, проводиться виключно в судовому порядку в рамках адміністративного судочинства шляхом подання адміністративного позову протягом 10 робочих днів з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення його прав, свобод чи законних інтересів (частина 5 статті 74 Закону).

Якщо Вам потрібна послуга професіонала, пропонуємо скористатися сервісом "Тендер на юридичну допомогу" від юридичного порталу Протокол.

Автор консультацій: Гільдія професійних юристів - адвокат Васильєв Павло Сергійович

Джерело: юридичний ресурс Протокол

  • 8442

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 8442

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні консультації

    Дивитись всі консультації
    Дивитись всі консультації
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст