0
2
7005
Початок 2024 року приніс доволі цікаві зміни до КПК. Чи допоможуть вони подолати корупцію з і що робити особам та бізнесу, відносно яких відкриті «фактові» кримінальні провадження задля тиску на них? (Джерело: ЗіБ)
Так, 01.01.2024 набув чинності закон «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури» №3509-IX.
Однак, цим же законом був встановлений новий порядок обчислення строків досудового розслідування, передбачений ст.219 КПК. Внесеними змінами були повернуто «старі» норми КПК, відповідно до яких, строк досудового розслідування обраховуватиметься з моменту повідомлення особі про підозру.
У ЗМІ такі зміни назвали «великою перемогою над корупцією», а деякі блогери мотивували необхідність у зміні порядку обчислення строку досудового розслідування кримінальних проваджень тим, що «за строками закриються усі кримінальні справи щодо олігархів».
Зазначимо, що «Перехідні положення» КПК доповнені новою нормою щодо порядку обчислення строків досудового розслідування. Змінами передбачено, що відсутність строків досудового розслідування до дня повідомлення особі про підозру у «фактових» кримінальних провадженнях застосовуються до всіх кримінальних проваджень, досудове розслідування або судовий розгляд яких не завершено до набрання чинності закону №3509-IX, тобто до 1.01.2024.
Отже, новий порядок поширюється на «фактові» кримінальні провадження та кримінальні провадження, де особі вже повідомлено про підозру, але не відкриті матеріали кримінального провадження у порядку ст.290 КПК, незалежно від того, чи закінчились там строки досудового розслідування до моменту внесення змін у КПК, чи ні.
У такому разі, якщо строки досудового розслідування в «фактовому» кримінальному провадженні закінчились, наприклад, у березні 2022 року, а органом досудового розслідування їх не було продовжено і кримінальне провадження не було закрите, то можливість його закрити вже відсутня. Адже до даного кримінального провадження має застосовуватися новий порядок обчислення строків.
Читайте статтю: Нюанси стадії досудового розслідування крізь призму практики ВС - суддя Бучківська
У даному випадку можемо говорити про порушення ст.58 Конституції, оскільки дана норма має зворотню дію в часі та погіршує становище учасників кримінального провадження.
Наразі слідчому в такому кримінальному провадженні ніхто та ніщо не заважає знову «активно» здійснювати досудове розслідування з метою здійснення тиску на особу або бізнес.
Зауважимо, що наразі фактично скасовано інститут судового контролю за діями слідчого під час досудового розслідування. Адже раніше у разі закінчення строку досудового розслідування слідчий мав довести слідчому судді у необхідності продовження такого строку і зазначити, які ще слідчі дії для встановлення фактичних обставин необхідно провести в кримінальному провадженні. Слідчий суддя ж під час розгляду клопотання про продовження строку встановлював, чи дійсно є підстави для цього, чи досудове розслідування здійснюється виключно з метою «тиску» на особу або бізнес.
Якщо ж раніше всі дії слідчого були обмежені строками, то нові норми КПК потягнуть за собою невиправдану тривалість досудового розслідування, а отже, і безпідставне обмеження прав і свобод учасників кримінального провадження.
Такі дії є безумовним порушенням завдань кримінального провадження, а саме забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування та Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою кожен обвинувачений у вчиненні кримінального правопорушення має бути негайно і детально поінформованим зрозумілою для нього мовою про характер і причини обвинувачення, висунутого проти нього.
Сторона обвинувачення після внесення відомостей в ЄРДР може здійснюватиме щодо особи такі обмеження: обмеження права власності шляхом арешту майна з метою збереження речових доказів, втручання у приватне життя та таємницю спілкування внаслідок проведення негласних слідчих (розшукових) дій, порушення інших охоронюваних законом таємниць (банківської, комерційної тощо) шляхом тимчасового доступу до речей і документів тощо.
Вказані дії будуть вчинятись «безкінечну» кількість разів, оскільки слідчий вже не обмежений будь-яким строком.
Фактично стороною обвинувачення буде здійснювати досудове розслідування щодо конкретної особи, проводитимуться відносно неї різні слідчі дії, але їй не буде повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення. Бо у разі такого повідомлення розпочнеться відлік строку досудового розслідування, передбачений новою редакцією ст.219 КПК.
Читайте статтю: Строки досудового розслідування, про які ви нічого не чули
В такому випадку наявна корупційна складова, оскільки сторона обвинувачення може здійснювати «тиск» на осіб та бізнес з метою отримання неправомірної вигоди.
Таким чином, законодавець безпідставно обмежив можливість здійснення контролю слідчим суддею за тривалістю досудового розслідування. А нові зміни несуть корупційні ризики та надають змогу стороні обвинувачення використовувати службові повноваження та процесуальні можливості не на виконання завдань кримінального провадження, серед яких, до речі, є забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування, а взагалі у власних цілях, або ж халатно відноситись до службових обов’язків.
Крім того, передбачивши застосування нової редакції ст.219 КПК до всіх «фактових» кримінальних проваджень, у тому числі тих, в яких строки досудового розслідування закінчились за старим порядком обчислення та які підлягали закриттю ще до 01.01.2024, законодавець надав змогу стороні обвинувачення «підняти старі справи з полиць», а учасників кримінального провадження, щодо яких здійснюються процесуальні дії, взагалі позбавив можливості судового захисту.
Сама ідея посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури є позитивною. Але тим самим законом було встановлено норму, яка фактично нівелює принцип диспозитивності та змагальності, оскільки процесуальні можливості у сторони обвинувачення відтепер значно перевищують можливості сторони захисту.
Тож можливо навіть слід очікувати звернення до Конституційного Суду щодо перевірки на відповідність Конституції закону №3509-IX у згаданій частині.
Автор статті: БОГДАН ВРУБЛЕВСЬКИЙ, юрист ADER HABER
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
150
Коментарии:
0
Просмотров:
22
Коментарии:
0
Просмотров:
523
Коментарии:
0
Просмотров:
400
Коментарии:
0
Просмотров:
1000
Коментарии:
0
Просмотров:
272
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
"Сторона обвинувачення після внесення відомостей в ЄРДР може здійснювати щодо особи такі обмеження: обмеження права власності шляхом арешту майна з метою збереження речових доказів, втручання у приватне життя та таємницю спілкування внаслідок проведення негласних слідчих (розшукових) дій, порушення інших охоронюваних законом таємниць (банківської, комерційної тощо) шляхом тимчасового доступу до речей і документів тощо. Вказані дії будуть вчинятись «безкінечну» кількість разів, оскільки слідчий вже не обмежений будь-яким строком. Фактично стороною обвинувачення буде здійснювати досудове розслідування щодо конкретної особи, проводитимуться відносно неї різні слідчі дії, але їй не буде повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення. Бо у разі такого повідомлення розпочнеться відлік строку досудового розслідування, передбачений новою редакцією ст.219 КПК". Проте це не так. Адвокати повинні глибше проникати в суть КПК у поєднанні із практикою ЄСПЛ. Відповідно до ст. 9 КПК під час кримінального провадження суд, слідчий суддя, прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий, інші службові особи органів державної влади зобов’язані неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього Кодексу, міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства. Кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. Європейський Суд з прав людини значно ширше тлумачить термін "обвинувачення", який охоплює також і поняття "підозри". Суд зазначає, що поняття "обвинувачення" повинне розумітися в значенні Конвенції. Суд враховує "предметну", а не "формальну" концепцію обвинувачення, передбачену статтею 6 Конвенції (Девеєр проти Бельгії, § 44). Це означає, що хоч "формально" особі не повідомлено про підозру, проте "предметно" ця особа знає від офіційних осіб, що щодо неї провадиться досудове розслідування. Отже, якщо в ЄРДР зазначено, що посадова особа ТОВ ННН вчинила (несплату податків, перевищення тощо), то це справа вже не фактова, а відносно конкретної особи. І ця особа вже має вважатися підозрюваною. ЄСПЛ у справі «Іванов проти України» вказав, що період (обвинувачення), який має прийматися до уваги, повинен відраховуватися саме з порушення кримінальної справи проти особи (пункт 63). Якщо слідчий в ЄРДР зазначає, що водій Б. порушив ПДР і загинув пішохід, то водій Б. уже є підозрюваним, слідчий про це зазначив в ЄРДР та і в інших документах - постанові про призначення експертизи, наприклад. Це означає, що навіть коли "формально", тобто письмово, особі не повідомлено про підозру, проте "предметно" ця особа обізнана від офіційних осіб, що відносно неї провадиться досудове розслідування. статтею 42 КПК передбачено, що підозрюваним є особа, ..., яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення. Буває, що слідчому доставили особу в кабінет, або затримали особу на вулиці, обшукали, знайшли пістолет, кастет, анашу тощо, і відпустили. Але затримання було - і особа має визнаватися підозрюваною,, АЛЕ ВСЕ ЦЕ ТРЕБА АДВОКАТУ ГОВОРИТИ І ДОВОДИТИ!!!
Нарешті дочекалися зміни в ст.219 КПК! Отже, права потерпілого будуть захищені у законному порядку.