Зеленський нікого саджати не буде. Які повноваження взагалі є у Президента України

ексклюзив
23.10.2020 | Автор: Вергун Денис    Переглядів:  26907
Задати питання автору
Приєднуйтесь до нас в соціальних мережах: telegram viber youtube

З одного боку ми хочемо щоб правоохоронні органи були незалежні і президент обраний народом з обіцянками посадок на виборах в них не втручався. Але з іншого, коли правоохоронці незалежні, вони перетворюються в мафію. І при цьому не сприймають серйозно нікого, навіть президента.

Нещодавно Володимир Зеленський дав незадовільну оцінку роботі правоохоронних органів, зазначивши, що для "посадок" створені всі умови. Постає питання: невже навіщо на той час ще кандидату в Президенти було обіцяти, що коли "весна прийде – саджати будемо"? Адже по факту, головнокомандуючий ніяк не може впливати на ці процеси. Це, під час свого "щорічного звернення" підтвердив і сам Зеленський.

Згадайте новину: Опубликован текст законопроекта президента Зеленского с изменениями в Конституцию по децентрализации: Префекты, округа и местные референдумы

І насправді толку від того, що він дав оцінку роботі правоохоронної системи вже й так багато.

Які повноваження є у Президента

В тім, на що саме може впливати пан Президент і які за ним закріплені повноваження нам допоміг розібратися член Асоціації правників України Микита Жуков.

Повноваження Президента України визначаються Конституцією України, а саме ст. 106.

У нього є наступні повноваження:

1) забезпечує державну незалежність, національну безпеку і правонаступництво держави;

2) звертається з посланнями до народу та із щорічними і позачерговими посланнями до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України;

3) представляє державу в міжнародних відносинах, здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави, веде переговори та укладає міжнародні договори України;

4) приймає рішення про визнання іноземних держав;

5) призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях; приймає вірчі і відкличні грамоти дипломатичних представників іноземних держав;

6) призначає всеукраїнський референдум щодо змін Конституції України, проголошує всеукраїнський референдум за народною ініціативою;

7) призначає позачергові вибори до Верховної Ради України у строки, встановлені цією Конституцією;

8) припиняє повноваження Верховної Ради України у випадках, передбачених цією Конституцією;

9) вносить за пропозицією коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, сформованої відповідно до статті 83 Конституції України, подання про призначення Верховною Радою України Прем’єр-міністра України в строк не пізніше ніж на п’ятнадцятий день після одержання такої пропозиції;

10) вносить до Верховної Ради України подання про призначення Міністра оборони України, Міністра закордонних справ України;

11) призначає на посаду та звільняє з посади за згодою Верховної Ради України Генерального прокурора;

12) призначає на посади та звільняє з посад половину складу Ради Національного банку України;

13) призначає на посади та звільняє з посад половину складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення;

14) вносить до Верховної Ради України подання про призначення на посаду та звільнення з посади Голови Служби безпеки України;

15) зупиняє дію актів Кабінету Міністрів України з мотивів невідповідності цій Конституції з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх конституційності;

16) скасовує акти Ради міністрів Автономної Республіки Крим;

17) є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України; призначає на посади та звільняє з посад вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань; здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави;

18) очолює Раду національної безпеки і оборони України;

19) вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни та у разі збройної агресії проти України приймає рішення про використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань;

20) приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України;

21) приймає у разі необхідності рішення про введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану, а також оголошує у разі необхідності окремі місцевості України зонами надзвичайної екологічної ситуації - з наступним затвердженням цих рішень Верховною Радою України;

22) призначає на посади третину складу Конституційного Суду України;

24) присвоює вищі військові звання, вищі дипломатичні ранги та інші вищі спеціальні звання і класні чини;

25) нагороджує державними нагородами; встановлює президентські відзнаки та нагороджує ними;

26) приймає рішення про прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, про надання притулку в Україні;

27) здійснює помилування;

28) створює у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби;

29) підписує закони, прийняті Верховною Радою України;

30) має право вето щодо прийнятих Верховною Радою України законів (крім законів про внесення змін до Конституції України) з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради України.

"Виходячи зі змісту Конституції України, весь обсяг повноважень Президента України можна поділити на кадрові повноваження (пов’язані із призначеннями, що здійснює Президент); представницькі (представництво інтересів держави на міжнародній арені), законодавчі повноваження (пов’язані із розробкою, внесенням та набуттям чинності законів України); контрольні повноваження (права та обов'язки Президента України у сфері нагляду за дотриманням законності у діяльності інших органів державної влади)", – розповідає Микита Жуков.

Найголовніше, що треба розуміти про повноваження Президента України є те, що він, по-перше, не може передавати свої повноваження іншим особам або органам, а, по-друге, його повноваження мають своє закріплення лише в Конституції України.

Згадайте новину: В Офісі президента озвучили всі 5 запитань від Зеленського

Найцікавіше питання полягає в тому, чи може Президент здійснювати інші повноваження, що виходять зі змісту (із суті) тих, що чітко закріплені у Конституції, або ж зміст ст. 106 Конституції України слід розуміти буквально та Президент має лише ті повноваження, що прямо записані у відповідній статті.

Таким питанням, у практичній площині, зокрема задається Конституційний Суд України.

Так, при розгляді справи щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України" Конституційний Суд України дійшов фактично висновку про те, що вичерпний перелік повноважень закріплений у Конституції України і цей перелік слід розуміти буквально.

"Таким чином, Конституційний Суд прийняв позицію того, що інші повноваження, що чітко (мається на увазі буквально) не закріплені у Конституції України не можуть випливати з тих, що закріплені у ст. 106 Конституції України. Так, якщо призначення на посаду керівника НАБУ чітко не закріплено у Конституції України, то такого повноваження у Президента України немає", – каже Микита Жуков.

Згадайте новину: Ухвалено Рішення у справі щодо конституційності окремих положень Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України»

Водночас, у цьому ж конституційному провадженні, суддя В.В. Лемак у своїй Окремій думці зазначає, що деякі Конституційні повноваження (такі як "забезпечує державну незалежність, національну безпеку", "здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю держави", "здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави") для їх реалізації потребують окреслення їх змісту на рівні законів України.

Це означає, що вони можуть і не бути відображені у конституційних формулюваннях, однак повинні випливати з них та бути спрямованими на досягнення конституційних цілей, виражаючи властивості та органічну сутність відповідних положень Конституції України.

А отже, як бачимо сучасна теорія Конституційного права дещо йде у розріз із практичним застосуванням.

"Як би там не було, але втручатися в діяльність інших гілок влади, здійснювати процесуальне керівництво кримінальними справами, виконувати інші повноваження, що чітко не закріплені в Конституції України та які навіть не випливають з тих повноважень, що визначені у ст. 106 Конституції, Президент не може", – зазначив нам Микита Жуков.

Водночас, чи, дійсно, ми віримо в те, що живемо в парламентсько-президентській республіці, де повноваження Президента є меншими за повноваження парламенту? Скоріш Україна де-юре відноситься лише до такої форми правління, а де факто – до країни, в якій є ярко вираженим домінуюче становище Президента України.

Джерело: юридичний ресурс Протокол

Безкоштовна консультація швидка відповідь на Ваше юридичне питання допоможе зорієнтуватися у подальших діях.

Оголосіть власний тендер та отримайте вигідну пропозицію від більш ніж 5000 юристів зі всієї України.

Відео-консультація юриста це сучасне та ефективне рішення для отримання необхідної інформації

Каталог юристів України це ефективний спосіб знайти надійного та професійного виконавця для Вашої юридичної мети
26907
Переглядів
0
Коментарів
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення
ЕСПЧ
0