Переглядів
Переглядів
1. Підстави для відмови в державній реєстрації прав:
{Абзац перший частини першої статті 24 в редакції Закону № 340-IX від 05.12.2019 }
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості, крім випадків, визначених цим Законом;
{Пункт 6 частини першої статті 24 в редакції Закону № 2518-IX від 15.08.2022 }
6 - 1 ) встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону України "Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 6 - 1 згідно із Законом № 3103-IX від 03.05.2023 }
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
9) документи подано до неналежного суб’єкта державної реєстрації прав, нотаріуса;
{Пункт 9 частини першої статті 24 в редакції Закону № 159-IX від 03.10.2019 }
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
12) заявник звернувся із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, що відповідно до поданих для такої реєстрації документів відчужено особою, яка на момент проведення такої реєстрації внесена до Єдиного реєстру боржників, у тому числі за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 12 згідно із Законом № 1404-VIII від 02.06.2016 ; в редакції Закону № 2475-VIII від 03.07.2018 ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 159-IX від 03.10.2019 }
13) відсутність згоди заставодержателя (іпотекодержателя) на дострокове припинення дії договору емфітевзису, суперфіцію, оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення щодо державної реєстрації припинення таких прав, що перебувають у заставі (іпотеці);
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 13 згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021 ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 3065-IX від 02.05.2023 }
14) у Державному реєстрі прав відсутня державна реєстрація спеціального майнового права на подільний об’єкт незавершеного будівництва, крім випадків, визначених законом, - у разі державної реєстрації спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 14 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
15) у Державному реєстрі прав відсутня державна реєстрація спеціального майнового права на об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості - у разі державної реєстрації переходу спеціального майнового права, іншого речового права, обтяження на об’єкт незавершеного будівництва (крім об’єктів незавершеного будівництва, на які зареєстровано право власності), майбутній об’єкт нерухомості;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 15 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
16) заява про первинну державну реєстрацію спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості містить відомості не про всі майбутні об’єкти нерухомості у складі подільного об’єкта незавершеного будівництва;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 16 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
17) не визначено чи визначено не в повному обсязі майбутні об’єкти нерухомості, включені до гарантійної частки, - у разі первинної державної реєстрації спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості, які є частинами подільного об’єкта незавершеного будівництва;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 17 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
18) наявні зареєстровані спеціальні майнові права на майбутні об’єкти нерухомості, що є складовою частиною подільного об’єкта незавершеного будівництва, - у разі державної реєстрації речового права або обтяження на подільний об’єкт незавершеного будівництва, крім зміни замовника будівництва відповідно до закону, обтяження майна іпотекою відповідно до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю";
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 18 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
19) у Державному реєстрі прав відсутні відомості про право власності/право користування земельною ділянкою замовника будівництва (крім випадків, якщо відповідно до закону виконання будівельних робіт може здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою) у разі:
державної реєстрації спеціального майнового права на неподільний/подільний об’єкт незавершеного будівництва;
первинної державної реєстрації спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості;
державної реєстрації спеціального майнового права на майбутній об’єкт нерухомості у зв’язку з його першим відчуженням;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 19 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
20) не дотримано вимоги, визначені статтею 27 - 2 цього Закону.
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 20 згідно із Законом № 2518-IX від 15.08.2022 }
2. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
{Абзац третій частини другої статті 24 виключено на підставі Закону № 2475-VIII від 03.07.2018 }
3. Відмова в державній реєстрації прав з підстав, зазначених у частині першій цієї статті, не застосовується у разі:
1) наявності помилки в Державному земельному кадастрі, що виникла після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки, невідповідність меж земельної ділянки, зазначених у Державному реєстрі земель, її дійсним межам);
2) невідповідності площі земельної ділянки, зазначеної в Державному реєстрі земель, її дійсній площі у результаті зміни методів підрахунку (округлення);
3) невідповідності відомостей про земельну ділянку в Державному земельному кадастрі відомостям, що містяться в документі, який посвідчує речове право на неї, якщо така невідповідність виникла внаслідок внесення змін або виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку після оформлення документа, що є підставою для виникнення відповідного речового права на земельну ділянку. У такому разі пріоритет мають відомості Державного земельного кадастру;
4) зміни найменування акціонерного товариства у зв’язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство;
{Частину третю статті 24 доповнено пунктом 4 згідно із Законом № 1983-VIII від 23.03.2017 }
5) звернення заявника із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, яке було придбане у процесі приватизації у складі єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства, яке на момент проведення такої реєстрації внесено до Єдиного реєстру боржників.
{Частину третю статті 24 доповнено пунктом 5 згідно із Законом № 2468-IX від 28.07.2022 }
4. Відмова в державній реєстрації прав з підстави, зазначеної у пункті 6 частини першої цієї статті, не застосовується у разі:
1) державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно на підставі рішення суду щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно або витребування нерухомого майна з чужого незаконного володіння;
{Пункт 1 частини четвертої статті 24 в редакції Закону № 3588-IX від 22.02.2024 }
2) державної реєстрації права власності на нерухоме майно з відкриттям розділу в Державному реєстрі прав за особою, стосовно якої або щодо майна якої наявні обтяження у спеціальному розділі Державного реєстру прав чи в невід’ємній архівній складовій частині Державного реєстру прав;
3) державної реєстрації права власності на нерухоме майно, що набувається у результаті його примусової реалізації відповідно до Закону України "Про виконавче провадження";
{Пункт 3 частини четвертої статті 24 в редакції Закону № 3588-IX від 22.02.2024 }
4) державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Державна реєстрація іпотеки за наявності зареєстрованих інших обтяжень речових прав на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості може проводитися виключно у разі, якщо такими обтяженнями є:
заборона відчуження, накладена відповідно до Закону України "Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України";
іпотека, заборона відчуження, накладена за відповідним іпотечним договором, - за наявності згоди іпотекодержателя за попереднім іпотечним договором на передачу майна в наступну іпотеку, крім випадків, встановлених Законом України "Про іпотеку";
{Пункт 4 частини четвертої статті 24 в редакції Закону № 3588-IX від 22.02.2024 }
5) державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості за наявності згоди іпотекодержателя (крім випадків, встановлених Законом України "Про іпотеку") або контролюючого органу (для податкової застави), у тому числі на відчуження або передачу на іншому речовому праві, поділ, об’єднання нерухомого майна або виділ частки з такого майна - у разі якщо обтяженням є іпотека, заборона відчуження, накладена у зв’язку з укладенням іпотечного договору, або податкова застава.
{Абзац перший пункту 5 частини четвертої статті 24 в редакції Закону № 3588-IX від 22.02.2024 }
Згода контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, не вимагається у випадку, передбаченому пунктом 92.4 статті 92 Податкового кодексу України;
{Пункт 5 частини четвертої статті 24 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 2719-IX від 03.11.2022 }
6) державної реєстрації прав на підставі свідоцтва про право на спадщину;
7) державної реєстрації права власності на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості іпотекодержателем - фінансовою установою в порядку, передбаченому статтями 33-38 Закону України "Про іпотеку", за умови що інші обтяження (крім заборони відчуження, накладеної відповідно до Закону України "Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України") на передане в іпотеку майно зареєстровано після державної реєстрації іпотеки;
{Пункт 7 частини четвертої статті 24 в редакції Закону № 3588-IX від 22.02.2024 }
8) державної реєстрації прав на підставі нотаріально посвідченого договору - у разі якщо обтяженням є вимога нотаріального посвідчення договору, встановлена власником майна;
9) державної реєстрації прав на підставі документа, відмінного від договору, щодо якого власником нерухомого майна встановлено вимогу нотаріального посвідчення, - у разі якщо обтяженням є вимога нотаріального посвідчення договору, встановлена власником майна;
10) державної реєстрації прав на земельну ділянку сільськогосподарського призначення - у разі якщо обтяженням є намір власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення щодо її продажу;
11) державної реєстрації прав на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, крім державної реєстрації права власності на таку ділянку в результаті внесення її до статутного (складеного) капіталу юридичної особи або державної реєстрації іпотеки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, - у разі якщо обтяженням є переважне право купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення;
12) державної реєстрації права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення в результаті внесення її до статутного (складеного) капіталу юридичної особи або державної реєстрації іпотеки земельної ділянки сільськогосподарського призначення за наявності згоди суб’єкта переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення - у разі якщо обтяженням є переважне право купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення;
13) державної реєстрації прав на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, крім передачі емфітевтом земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду, - у разі якщо обтяженням є заборона передачі емфітевтом земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду;
14) виправлення технічної помилки відповідно до статті 26 цього Закону;
{Частина четверта статті 24 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1666-VIII від 06.10.2016 , № 2478-VIII від 03.07.2018 , № 340-IX від 05.12.2019 ; в редакції Закону № 2255-IX від 12.05.2022 }
15) державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, яке було придбане у складі єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства на підставі договору купівлі-продажу, укладеного у процесі приватизації;
{Частину четверту статті 24 доповнено пунктом 15 згідно із Законом № 2468-IX від 28.07.2022 }
16) державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, яке входить до складу єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства, щодо якого прийнято рішення про приватизацію;
{Частину четверту статті 24 доповнено пунктом 16 згідно із Законом № 2468-IX від 28.07.2022 }
17) державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, похідних від права власності, - у разі якщо обтяженням є заборона відчуження;
{Частину четверту статті 24 доповнено пунктом 17 згідно із Законом № 3588-IX від 22.02.2024 }
18) державної реєстрації припинення речового права на нерухоме майно, похідного від права власності, - у разі закінчення строку дії договору, на підставі якого набуто таке право, або настання іншої обставини, що відповідно до закону має наслідком припинення такого права.
{Частину четверту статті 24 доповнено пунктом 18 згідно із Законом № 3588-IX від 22.02.2024 }
5. Відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою цієї статті, заборонена.
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.
Аналізуйте судовий акт: Нотаріус не є належним відповідачем за позовом про скасування держреєстрації права власності (ВС/КЦС у справі № 369/14294/17 07.07.2021).
У 2020 р. ВС прийняв визначні рішення у справах про скасування рішень державних реєстраторів, щодо реєстрації права власності, що формулювання вимог для ефективного способу захисту. Щоправда і досі на практиці а ні судді, а ні самі державні реєстратори не можуть дійти єдиної думки до того, як все це застосовувати.
Трохи пізніше ВС постановив, який має мати статус у справі державний реєстратор та нотаріус, що вчинив реєстраційну дію.
Однак, у цій справі позивачем все ж таки невірно було визначено суб’єктний склад у справі, що призвело до марної трати часу на оскарження судових рішень.
Так, із позовом до нотаріуса звернувся покупець квартири, просив суд визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію права власності. Читати повністю
Аналізуйте судовий акт: Іпотекодержатель – фізична особа може зареєструвати право власності на предмет іпотеки, який перебуває під арештом (ВП/ВС у справі № 346/1305/19 від 08.06.2021)
У цій справі позивачка уклала з банком, який перебував у процедурі ліквідації, договір купівлі-продажу майнових прав і договір відступлення права вимоги за іпотечним договором.
Так, вона набула права вимоги до позичальника банку за укладеними ними раніше кредитним договором і договором іпотеки. Іпотека на квартиру за банком була зареєстрована задовго до того, як позивачка придбала відповідне право вимоги. Станом на час такого придбання у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстроване обтяження речових прав на квартиру.
Однією з підстав для відмови у державній реєстрації прав є наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно (п. 6 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Позивачка вважала, що наявність зареєстрованого арешту на квартиру є перешкодою у реєстрації за нею як іпотекодержателем права власності на цей предмет іпотеки. Тому звернулася до суду з позовом про звільнення квартири з-під арешту. Читати повністю
Аналізуйте судовий акт: Перевірка держреєстратором правовстановлюючих документів є його обов'язком і його не виконання тягне за собою визнання незаконними його дій (справа № К/800/522/17 від 12.07.2017)
Позивач звернувся до окружного адмінсуду із позовом до реєстраційної служби районного управління юстиції про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію речових прав на нерухоме майно.
Постановою суду першої інстанції позовні вимоги залишено без задоволення.
Проте, постановою адміністративного суду апеляційної інстанції з рішенням якого погодився і ВАСУ постанову суду першої інстанції скасовано та позовні вимоги задоволено у повному обсязі.
Підставами для задоволення позовних вимог стало те, що право власності на майновий пай члена підприємства документально підтверджується виключно свідоцтвом про право власності на майновий пай члена підприємства, яке видається видається сільською, селищною або міською радою згідно із списком осіб, які мають право на майновий пай підприємства.
Однак, особою, яка зареєструвала право власності, державному реєстратору надано свідоцтво на право власності члена Спілки громадян-власників майна реорганізованого КСП , тобто на майно громадської організації.
Отже державну реєстрацію було здійснено на підставі, які не відповідають вимогам, встановленим Законом, та не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Зазначене, в силу п.4 ч.1 ст.24 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є підставою для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Аналізуйте судовий акт: Наявність в Реєстрі запису про заборону відчуження майна є перешкодою для здійснення реєстраційних дій до того часу, поки таке обтяження не буде зняте (Житомирський апеляційний адмінсуд, справа № 817/1719/16, 25.05.17)
Лише офіційна фіксація прав власності на будь-які форми нерухомості дозволяє особі повною мірою користуватися майном, включаючи можливість його продажу, внесення будь-яких змін, передачі в подарунок або в спадщину, тощо. Реєстрація права власності на нерухомість – це особлива процедура, яка потребує спеціальних заходів і повного пакету законодавчо встановлених документів.
Ця судова справа стосується саме цих питань, зокрема, випадку, коли в силу помилки, а, можливо, і навмисних дій, державний реєстратор здійснив реєстрацію нерухомого майна за наявності у відповідному Державному Реєстрі запису про заборону його відчуження.
Як вбачається із матеріалів справи, державним реєстратором було прийнято рішення про державну реєстрацію переходу права власності на нежитлове приміщення, будівлю кафе-бару. Крім того, він же зареєстрував право власності на земельну ділянку площею 0,021 га.
Ці обставини і стали підставою для звернення зацікавленої особи з адміністративним позовом до суду, який позов задовольнив, визнати протиправними та скасував рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо реєстрації переходу права власності на вказане нежитлове приміщення та права власності на земельну ділянку.
При цьому судами було встановлено, що на час вчинення вказаних вище реєстраційних дій в розділі "Актуальна інформація про державну реєстрацію обтяжень" містилась інформація про наявні обтяження щодо вказаних об'єктів нерухомості, а саме - рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій.
Суд зазначив, що згідно з пунктом 5 ст. 24 Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-ІV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна.
Кабінет Міністрів України Постановою № 1127 від 25.12.2015 року затвердив Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Пунктом 15 цього Порядку передбачено, що під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо наявності обтяжень на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону.
Аналіз наведених норм матеріального права дав підстави для висновку про те, що наявність в Реєстрі запису про заборону відчуження майна є перешкодою для здійснення державним реєстратором реєстраційних дій до того часу, поки таке обтяження не буде зняте.
Доречно зазначити, що аналогічна правова позиція була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 11.11.2014 р. (справа № 21-357а14), від 19.05.2015 р. (справа № 21-121а15).