Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.08.2016 року у справі №916/394/16 Постанова ВГСУ від 30.08.2016 року у справі №916/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2016 року Справа № 916/394/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Демидової А.М. (доповідач у справі),суддів:Воліка І.М., Шевчук С.Р.,розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"на рішення та постановугосподарського суду Одеської області від 18.04.2016 Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 у справі№ 916/394/16 господарського суду Одеської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доДержавного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"простягнення 66 920,90 грн.,за участю представників: від позивачаСосновський С.В., Гамарц О.С.від відповідачаЗагвоздіна Л.С., Красовська Ю.Г.

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2016 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця") в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" (далі - ДП "МТП "Южний") про стягнення боргу у сумі 66 920,90 грн. за користування вагонами.

Рішенням господарського суду Одеської області від 18.04.2016 у справі № 916/394/16 (суддя Гуляк Г.І.) у позові ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" відмовлено повністю.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 (колегія суддів у складі: Гладишевої Т.Я. - головуючого, Головея В.М., Савицького Я.Ф.) рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2016 у справі № 916/394/16 залишено без змін.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Одеської області від 18.04.2016 та постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 у справі № 916/394/16, ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати оскаржувані судові акти та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на те, що оскаржувані рішення та постанова прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 03.08.2016 колегією суддів у складі: Демидової А.М. - головуючого (доповідач у справі), Воліка І.М., Шевчук С.Р. прийнято зазначену касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" до касаційного провадження та призначено її розгляд у судовому засіданні на 30.08.2016 о 10 год. 50 хв.

ДП "МТП "Южний" у відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" проти касаційної скарги заперечує і просить суд відмовити у її задоволенні у повному обсязі, а оскаржувані рішення та постанову залишити без змін.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, 27.02.2013 між Одеською залізницею та ДП "МТП "Южний" укладено договір про обробку вагонів з вантажами № 1/230/СД/УП-79 (далі - Договір), згідно з пп. 2.1 п. 2 якого Залізниця здає/приймає, а Порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського (річкового), залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або його контрагентів.

Відповідно до п. 3 Договору Залізниця і Порт зобов'язались дотримуватись технології робіт з приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у цьому Договорі, Єдиному технологічному процесі роботи станції і Порту та інструкціях про порядок подачі та прибирання вагонів і організації робіт, з питань: планування; інформаційного забезпечення; узгодження навантаження, розвантаження вагонів; подачі/прибирання вагонів; інших питань, пов'язаних з технологією роботи.

Згідно з пп. 4.4 п. 4 Договору норма вивантаження на кожну добу встановлюється добовим планом, який складається на підставі узгоджених місячних обсягів завозу вантажів у порт в АС Месплан і додатково узгоджених обсягів, виходячи із наявності вагонів в Порту, на станції та на підходах до неї, рівномірно протягом доби у розмірі не менше переробної спроможності вантажних фронтів, відповідно до ЄТП роботи станції і Порту.

Підпунктом 6.2 пункту 6 Договору передбачено, що у випадку, коли Порт відмовляє в прийманні вантажу по будь-якій причині, яка не залежить від Залізниці, а через деякий час прийняв вантаж, то він сплачує Залізниці плату за користування вагонами та зберігання вантажів у вагонах за весь час простою вагонів в очікуванні розкредитування.

Відповідно до пп. 7.1 п. 7 Договору плата за користування вагонами Портом нараховується за час з моменту їхньої передачі Порту до моменту прийому Залізницею від Порту всієї партії замовлених та узгоджених станцією і Портом вагонів з урахуванням часу затримки. Облік часу користування вагонами і контейнерами, поданими в Порт, провадиться за відомостями плати за користування вагонами, відомостями плати за закінчення користування контейнерами, які складаються на підставі пам'яток про подавання/забирання вагонів, пам'яток про видачу/приймання контейнерів, повідомлень про вантажні операції з вагонами, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а та актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами складаються станцією в трьох примірниках і підписуються представниками станції і Порту. Вагони, що з вини Порту недозаявлені або недовивантажені проти добової норми вивантаження (пункти 4.3, 4.4 Договору), а з вини Залізниці не подані на станцію, а станцією не подані на вантажні фронти, згідно з заявками Порту, оформлюються актами загальної форми з покладенням на Порт або на станцію відповідальності згідно з Правилами перевезень вантажів.

Підпунктом 7.4 пункту 7 Договору передбачено, що за користування вагонами і контейнерами Порт сплачує Залізниці плату, згідно з Розділом 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1. За маневрову роботу, зберігання вантажів у вагонах, послуги і роботи, замовлені Портом, Порт сплачує збір згідно з Тарифним керівництвом № 1 з відповідними оголошеними Укрзалізницею коефіцієнтами підвищення.

Підпунктом 9.10 пункту 9 Договору встановлено, що він набирає чинності з 01.03.2013 і діє до 01.03.2018.

Згідно з ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 918 ЦК України завантаження (вивантаження) вантажу здійснюється організацією, підприємством транспорту або відправником (одержувачем) у порядку, встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно зі ст. 93 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут залізниць України) порти зобов'язані приймати усі вагони, що надходять для перевалки. При цьому плата за користування нараховується також за вагони, які надійшли понад узгоджені обсяги розвантаження, а також за вагони, затримані на станції і на підходах до неї в очікуванні подачі через неприйняття їх портом.

Обґрунтовуючи позовні вимоги про стягнення з ДП "МТП "Южний" плати за користування вагонами у сумі 66 920,90 грн., позивач зазначив, що нарахування такої плати зумовлено постійним порушенням Портом умов Договору щодо виконання середньодобової норми вивантаження вагонів.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 14.12.2015 на станції Колосівка о 17:35 год., на підставі наказу № 1 про затримку поїзда № 1631 за індексом 4677-075-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/28 від 14.12.2015, із зазначенням затримки вагонів з вантажем залізного концентрату, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 18:20 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 34/24 від 14.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 18122921 на суму 648,00 грн. та № 19122931 на суму 682,50 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 19.12.2015 станцією Берегова також складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 19129187 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 330,50 грн.; картка також не містить підпису працівника вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 № 31 із підстав відмови представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 18122921, № 19122931 та у накопичувальній картці № 19129187.

14.12.2015 на станції Колосівка о 17:37 год., на підставі наказу № 2 про затримку поїзда № 1637 за індексом 4672-537-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 8/16 від 14.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 17:55 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 23 від 14.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 17122911 на суму 499,40 грн., № 17122909 на суму 726,40 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 17.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 17129186 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 225,80 грн. (без ПДВ); картка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 № 30 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 17122911, № 17122909 та у накопичувальній картці № 17129186.

18.12.2015 на станції Колосівка о 00:30 год., на підставі наказу № 3 про затримку поїзда №1603 за індексом 4672-580-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/29 від 18.12.2015 із зазначенням затримки вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 01:30 год. станцією Колосівка складено повідомлення № 35 від 18.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складена відомість плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 21122954 на суму 1 085,40 грн., яка не містить підпису працівника вантажовласника. 21.12.2015 станції Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 21129188 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в сумі 1 085,40 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 за № 32 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомості плати за користування вагоном № 21122954 та у накопичувальній картці № 21129188.

18.12.2015 на станції Колосівка о 01:55 год., на підставі наказу № 4 про затримку поїзда № 1611 за індексом 4672-604-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 8/17 від 18.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого 18.12.2015 о 02:35 год. станцією Колосівка складено повідомлення про затримку вагонів № 19/19 від 18.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 21122957 на суму 1 091,40 грн., № 21122962 на суму 64,20 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 21.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 21129189 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами у розмірі 1 155,60 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника. 21.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 за № 33 із зазначенням підстави складання цього акта - відмова представника ДП "МТП "Южний" від підпису у відомостях плати за користування вагонами № 21122957, № 21122962 та у накопичувальній картці № 21129189.

19.12.2015 станцією Роздільна-Сортувальна о 16:55 год., на підставі наказу № 5 про затримку поїзда № 3101 за індексом 2054-009-4006 у кількості 53 вагонів, було складено в електронному вигляді акт про затримку вагонів (форма ГУ23-а) № 54 від 19.12.2015 із зазначенням затримки вагонів з вантажем окатишу залізної руди, через неприйняття їх вантажовласником, внаслідок чого 19.12.2015 о 17:29 год. станцією Роздільна-Сортувальна складено повідомлення № 436 від 19.12.2015, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 27123014 на суму 432,00 грн., № 25123000 на суму 993,60 грн., № 22122968 на суму 864,00 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 27.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 27129190 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в розмірі 2 289,60 грн., а також збір за зберігання вантажів у вагонах в сумі 29 293,30 грн. (без ПДВ), яка також не містить підпису працівника вантажовласника.

25.12.2015 станцією Роздільна-Сортувальна о 18:20 год., на підставі наказу № 6 про затримку поїзда № 3009 за індексом 2054-010-4006 у кількості 54 вагонів, складено в електронному вигляді акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 55 від 25.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем окатишу залізної руди, через неприйняття їх вантажовласником, внаслідок чого 25.12.2015 о 19:45 год. складено повідомлення № 690 від 25.12.2015 про затримку вагонів, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 31123056 на суму 328,90 грн., № 29123041 на 1 037,30 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 31.12.2015 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 31129193 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в розмірі 1 366,20 грн. (без ПДВ), яка також не містить підпису працівника вантажовласника.

30.12.2015 станцією Колосівка о 18:50 год., на підставі наказу № 8 про затримку поїзда № 1627 за індексом 4672-050-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 8/18 від 30.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем руди залізної, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 19:55 год. складено повідомлення № 60 від 30.12.2015 про затримку вагонів, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складено відомість плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 02010015 на суму 1 113,30 грн., яка не підписана представником вантажовласника. 02.01.2016 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 02019003 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в розмірі 1 113,30 грн. (без ПДВ), яка також не містить підпису представника вантажовласника.

31.12.2015 станцією Колосівка о 22:20 год., на підставі наказу № 9 про затримку поїзда № 1633 за індексом 4672-056-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/30 від 31.12.2015 із зазначенням затримки вагонів з вантажем залізорудним концентратом, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 23:05 год. складено повідомлення № 36 від 31.12.2015 про затримку вагонів, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) №№ 05010053, 04010035, 04010042 на загальну суму 1 225,80 грн., які не містять підпису працівника вантажовласника. 05.01.2016 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 05019005 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в сумі 1 225,80 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника. 18.01.2016 комерційними агентами станції Берегова складено акт загальної форми ГУ-23 № 34 із зазначенням підстави для складання цього акта - збій в програмі АРМПз, внаслідок чого плата за користування у відомостях ГУ-46 №№ 05010053, 04010035, 04010042 нарахована вручну.

31.12.2015 станцією Колосівка о 22:25 год., на підставі наказу № 10 про затримку поїзда № 1639 за індексом 4572-037-4006 у кількості 54 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 7/31 від 31.12.2015 із зазначенням про затримку вагонів з вантажем залізорудним концентратом, через неприйняття їх вантажовласником з причин зайнятості фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого було складено повідомлення № 37 від 31.12.2015 про затримку вагонів, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складено відомість плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 04010045 на суму 2 332,80 грн., яка не містить підпису працівника вантажовласника. 04.01.2016 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 04019004 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в розмірі 2 332,80 грн. (без ПДВ), а також збір за зберігання вантажів у вагонах в сумі 29 781,80 грн., яка також не підписана працівником вантажовласника.

31.12.2015 станцією Слобідка о 22:40 год., на підставі наказу № 11 про затримку поїзда № 3015 за індексом 2054-011-4006 у кількості 53 вагонів, було складено акт про затримку вагонів (форма ГУ-23а) № 5 від 31.12.2015 із зазначенням затримки вагонів з вантажем окатишем залізорудним, через неприйняття їх вантажовласником з причин відсутності технічної можливості накопичення вагонів на станції Берегова, внаслідок чого о 23:50 год. складено повідомлення № 5 від 31.12.2015 про затримку вагонів, яким повідомлено ДП "МТП "Южний" про вищевказані події. Також, станцією Берегова складені відомості плати за користування вагонами (форма ГУ-46) № 04010039 на суму 408,00 грн., № 03010028 на суму 272,00 грн., № 09010097 на суму 40,80 грн., які не містять в собі підпису працівника вантажовласника. 09.01.2016 станцією Берегова складено накопичувальну картку для додаткових зборів, крім штрафних сум № 09019007 (форма ФДУ-92), до якої внесено плату за користування вагонами в розмірі 720,80 грн. (без ПДВ), яка також не підписана працівником вантажовласника.

Статтею 119 Статуту залізниць України встановлено, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. Зазначена плата стягується також з вантажовідправників, вантажоодержувачів у разі затримки вагонів (контейнерів), пов'язаної з митним оформленням.

Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458 (далі - Правила користування вагонами і контейнерами), передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Пунктами 8, 9, 12 Правил користування вагонами і контейнерами встановлено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери. Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (додаток 4). Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці. Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Відповідно до п. 3 Правил складання актів (ст. 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.

З урахуванням викладеного та положень пп. 6.2 п. 6 Договору, суд апеляційної інстанції обґрунтовано вказав, що наведені норми права та положення Договору свідчать про те, що Порт сплачує Залізниці плату за користування вагонами за час їх затримки на підходах до станції призначення тільки тоді, коли буде доведено, що така затримка відбулась з вини Порту.

Згідно зі ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, з наявних у матеріалах справи копій актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23 вбачається, що підставою їх складання є зайнятість фронтів вивантаження ДП "МТП "Южний" та відсутність технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення Берегова.

Разом з тим, суди попередніх інстанцій встановили, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження обставини відмови відповідача від прийому вагонів через зайнятість фронтів вивантаження. У той же час, як встановлено судами, зі змісту копії журналу реєстрації телефонограм ДП "МТП "Южний", що міститься в матеріалах справи, вбачається, що після кожного отримання відповідачем повідомлення про складання Залізницею акта про затримку вагонів Портом на адресу Залізниці надсилались телефонограми із проханням подати зазначені вагони на станцію Берегова для виконання договірних зобов'язань, і така обставина також підтверджується та не спростовується позивачем у письмових поясненнях від 18.04.2016, долучених місцевим господарським судом до матеріалів справи.

З урахуванням встановлених обставин, положень Правил користування вагонами і контейнерами, Правил складання актів, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суди попередніх інстанцій дійшли висновків, що акти про затримку вагонів форми ГУ-23а та ГУ-23, складені в односторонньому порядку, та облікова картка виконання плану перевезення вантажів із залізничного на водний транспорт за грудень 2015 року, на які послався позивач, не є достатніми доказами на підтвердження позовних вимог, оскільки, як встановлено судами, матеріали справи не містять допустимих доказів на підтвердження саме причин затримки потягів на підходах до станції Берегова, якою протягом грудня 2015 року не було складено актів загальної форми про накопичення вагонів відповідно до законодавства.

Також, щодо вказаної облікової картки (складається відповідно до Правил планування перевезень вантажів та Договору), місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, вказав, що вона не встановлює обставин, чи залежала затримка вагонів на підходах до станції призначення виключно від Порту, та чи вживала Залізниця всіх належних від неї заходів для доставки затриманих вагонів на підходах до станції призначення та видачі їх Порту.

За встановлених обставин, місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційний господарський суд, дійшов правомірного висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог у зв'язку з їх необґрунтованістю.

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 1115 та ч.ч. 1, 2 ст. 1117 ГПК України касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє судові рішення виключно на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні та постанові господарських судів. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Твердження скаржника про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законних та обґрунтованих судових актів колегія суддів не вбачає.

Відповідно до п. 1 ст. 1119 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 15.06.2016 та рішення господарського суду Одеської області від 18.04.2016 у справі № 916/394/16 залишити без змін.

Головуючий суддя А.М. Демидова

Судді І.М. Волік

С.Р. Шевчук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст