Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КГС ВП від 06.04.2021 року у справі №908/1420/20 Ухвала КГС ВП від 06.04.2021 року у справі №908/14...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2021 року

м. Київ

Справа № 908/1420/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І. М. (головуючий), Булгакової І. В., Малашенкової Т. М.,

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О. М.,

представників учасників справи:

позивача - не з'явився,

відповідача - Філіпова Л. Л. - самопредставництво,

розглянув касаційну скаргу комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради

на рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2020 та

постанову Центрального апеляційного господарського суду від 17.02.2021,

за позовом об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ентузіастів 3"

до комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради

про зобов'язання вчинити певні дії

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ентузіастів 3" (далі - ОСББ "Ентузіастів 3", позивач) звернулося до господарського суду Запорізької області з позовом до комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради (далі - КП "Наше місто", відповідач) про зобов'язання відповідача припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 212
209,24 грн
, що було здійснено КП "Наше місто" у лютому 2020 по будинку АДРЕСА_1.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані безпідставним нарахуванням КП "Наше місто" у лютому 2020 співвласникам будинку АДРЕСА_1 суми донарахування за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня після припинення договірних відносин.

1.3. Звертаючись до суду з позовом, ОСББ "Ентузіастів 3" вказувало, що згідно з наказом відповідача №305 від 28.12.2019 надання послуг з утримання житлового будинку АДРЕСА_1 припинено з 01.01.2020. Станом на січень-лютий 2020 року договірні відносини між позивачем та відповідачем були відсутні, а тому донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ, які здійснено відповідачем у лютому 2020, слід вважати одностороннім збільшенням тарифу за послуги з утримання житлового будинку. Позивач вказує на те, що згідно з інформацією зазначеною у листі відповідача №619/01-05 від 17.02.2020 останній намагався збільшити тариф на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня з 01.01.2020, тобто після закінчення дії Типового договору. Такі дії відповідача по відношенню до мешканців ОСББ "Ентузіастів 3" є неправомірними та свідчать про зловживання відповідачем своїм правом.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.11.2020 (суддя Дроздова С. С. ), залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.02.2021 (колегія суддів: Іванов О. Г., Дармін М. О., Антонік С. Г. ), позов задоволено повністю. Зобов'язано КП "Наше місто" припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 212
209,24 грн
з ПДВ, що було здійснено КП "Наше місто" у лютому 2020 по будинку АДРЕСА_1. Стягнуто з КП "Наше місто" на користь ОСББ "Ентузіастів 3" 3 2102,00
грн
судового збору.

2.2. Судові рішення попередніх інстанцій обґрунтовані тим, що правовідносини між відповідачем та співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 до 01.01.2020 було урегульовано шляхом укладання публічних типових договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Згідно з умовами типового договору, відповідачем, як виконавцем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій такі послуги надавались за тарифами, встановленими виконавчим комітетом Запорізької міської ради №441 від
15.08.2016 та №175 від 20.04.2018. Згідно з наказом відповідача №305 від
28.12.2019 "Про припинення надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території ОСББ "Ентузіастів 3" надання таких послуг мешканцям житлового будинку АДРЕСА_1 припинено з 01.01.2020. У зв'язку із тим, що станом на січень - лютий 2020 договірні відносини між ОСББ "Ентузіастів 3" та відповідачем були відсутні, донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ, які здійснено відповідачем у лютому 2020 року фактично є одностороннім збільшенням тарифу за послуги з утримання житлового будинку. Водночас, зміна умов договору про надання послуг для співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1, у тому числі щодо його ціни, могла бути здійснена відповідачем виключно в період дії цього договору та за умови надання згоди на такі зміни як виконавця, так і споживача. Отже, донарахування відповідачем суми в розмірі 212
209,24 грн
з ПДВ відбулося у лютому 2020 року без погодження з співвласниками будинку та після закінчення строку дії договору. Водночас, матеріалами справи підтверджуються обставини того, що відповідач мав наміри збільшити тариф на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не з 2018 року (рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018), а з
01.01.2020.

2.3. Оскільки відповідач не наділений правом порушувати умови договору про надання послуг, та, відповідно, не має права нараховувати співвласникам будинку плату в розмірі, що перевищує встановлений договором тариф, до того ж здійснювати це після закінчення строку договору, такі дії відповідача (здійснення донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ по будинку АДРЕСА_1) є безпідставними та неправомірними. Вказані обставини свідчать про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому ні законом ні договором про надання послуг.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. КП "Наше місто" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Центрального апеляційного господарського суду від
17.02.2021 та рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2020; ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

4. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4.1. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1.2. Так, касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини 1 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з обґрунтуванням того, в чому полягає порушення норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції після апеляційного перегляду справи апеляційною інстанцією, з урахуванням вимог пункту 5 частини 2 статті 290 ГПК України, пункту 3 частини 2 статті 287 ГПК України.

4.1.3. За твердженням скаржника, суди не звернули уваги на те, що в зобов'язальних правовідносинах мешканців будинку з КП "Наше місто" позивач не є стороною, оскільки правовідносини кожного мешканця з підприємством є окремими зобов'язальними правовідносинами і врегульовані окремим публічним договором.

Судами першої та апеляційної інстанції не достатньо досліджено законодавство України щодо права ОСББ "Ентузіастів 3" захищати інтереси співвласників будинку у даному спорі та неправильно витлумачено норми Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" і Закону України "Про житлово-комунальні послуги", що призвело до винесення незаконного та належним чином не обґрунтованого рішення.

4.1.4. Відповідач вказує, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: "щодо положень пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" яким передбачено, що у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя, виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг".

4.1.5. Відповідач також зазначає, що судами попередніх інстанцій не було взято до уваги норми діючого законодавства та умови договору, зокрема, в частині визначення учасників відносин у сфері надання житлово-комунальних послуг, в наслідок чого фактично було замінено сторону зобов'язання - "індивідуального споживача послуг" на ОСББ "Ентузіастів 3 ", як "колективного споживача".

4.2. Доводи інших учасників справи

4.2.1. ОСББ "Ентузіастів 3" подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначає про те, що судові рішення попередніх інстанцій ухвалені на підставі встановлених фактичних обставин справи, з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, та просить рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

5. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5.1. У вересні 2016 року між усіма співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 (співвласники будинку) та відповідачем укладено типовий публічний договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - договір про надання послуг).

5.2. Договір про надання послуг було укладено на підставі рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №495 від 26.08.2016, згідно з яким КП "Наше місто" дозволено укласти публічний типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з власниками, наймачами, орендарями житлових будинків комунальної власності міста, шляхом оприлюднення його в офіційних засобах масової інформації.

5.3. Предметом договору про надання послуг є забезпечення надання виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (послуги) у житлових будинках (гуртожитках) комунальної власності міста, а споживачем - забезпечення своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

5.4. Пунктом 2 договору про надання послуг передбачено, що виконавець (відповідач) надає послуги відповідно до встановленого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №441 від 15.08.2016 тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг, копія якого додається до цього договору.

5.5. Суди встановили, що Додатком №3 до вищезазначеного рішення, для будинку АДРЕСА_1 встановлені тарифи на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. В подальшому згідно з рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018 "Про встановлення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для будинків (гуртожитків) житлового фонду м. Запоріжжя" було встановлено новий тариф. У Додатку №3 до вищезазначеного рішення було визначено тариф на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і для будинку АДРЕСА_1.

5.6.04.07.2019 на загальних зборах ОСББ "Ентузіастів 3" прийнято рішення про здійснення управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 через статутні органи об'єднання.

5.7. Про рішення з 01.01.2020 здійснювати управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 через статутні органи позивач повідомив відповідача листом від
31.10.2019.

5.8. Також 22.11.2019 позивач звернувся до відповідача із запитом щодо надання інформації про кількість коштів, що залишились від утримання і ремонту будинку в управляючий компанії КП "Наше місто". Відповіді на вказаний запит позивач від відповідача не отримав.

5.9. Згідно з наказом відповідача №305 від 28.12.2019 "Про припинення надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території ОСББ "Ентузіастів 3" відповідач припинив надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території житлового будинку АДРЕСА_1 з 01.01.2020.

5.10. Звертаючись до суду з позовом у даній справі позивач вказував, що договір про надання послуг, який укладено між відповідачем та співвласниками житлового будинку АДРЕСА_1 припинив свою дію з 01.01.2020. Однак, незважаючи на відсутність договірних відносин із співвласниками будинку, відповідач у лютому 2020 року надіслав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг за січень 2020 року.

5.11. Позивачем отримано лист КП "Наше місто" №619/01-05 від 17.02.2020 у якому останнє повідомляло про те, що у лютому 2020 року по будинку АДРЕСА_1 підприємством здійснено донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ, у зв'язку із тим, що фактичні витрати по складових тарифу перевищують нарахування за нормативним тарифом за 2019 рік.

5.12. Після отримання від відповідача рахунків на сплату житлово-комунальних послуг за січень 2020 року деякі співвласники звернулись до відповідача із запитами про надання інформації щодо законності здійсненного донарахування.

5.13. У своїх відповідях на запити КП "Наше місто" зазначало, що донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ здійснено на підставі частини 5 статті 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", згідно з якою у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

5.14. Співвласники житлового будинку АДРЕСА_1 звернулись до Запорізького міського голови із запитами про надання інформації щодо звернення КП "Наше місто" до виконавчого органу Запорізької міської ради з пропозицією про збільшення тарифу на утримання будинку та прибудинкової території, встановленого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018.

5.15. Із відповіді виконавчого комітету Запорізької міської ради позивачу стало відомо, що КП "Наше місто" у листопаді 2019 року зверталось до виконавчого органу Запорізької міської ради щодо коригування тарифів на послугу з утримання будинків та прибудинкових територій у зв'язку зі збільшенням витрат по складовим тарифів. Однак, у зв'язку з тим, що послуга з утримання будинків та прибудинкових територій не є окремою послугою, на яку встановлюється тариф, а є складовою послуги з утримання багатоквартирним будинком, яка є житловою послугою таке звернення виконавчим комітетом Запорізької міської ради повернуто КП "Наше місто" без розгляду.

5.16. Підставою для звернення до суду з позовом у даній справі стало те, що позивач вважає дії КП "Наше місто" щодо здійснення у лютому 2020 року донарахування на загальну суму 212 209,24 грн з ПДВ за нібито, надані відповідачем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з вересня 2016 року по грудень 2019 року неправомірними. На думку позивача такі дії відповідача є зловживанням своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід за рахунок співвласників житлового будинку АДРЕСА_1, у порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

6. Оцінка аргументів учасників справи та висновків попередніх судових інстанцій

6.1. Відповідно до частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

6.2. Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для: зобов'язання відповідача припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 212 209,24 грн, що було здійснено КП "Наше місто" у лютому 2020 по будинку АДРЕСА_1.

6.3. Позовні вимоги обґрунтовано безпідставним нарахуванням відповідачем співвласникам будинку АДРЕСА_1 платежів у загальному розмірі 212 209,24 грн з ПДВ (плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг) після закінчення дії договору та за відсутності будь-яких договірних зобов'язань між відповідачем та ОСББ "Ентузіастів 3".

6.4. Отже, у даному спорі встановленню підлягають обставини щодо правової підстави надання таких послуг, період надання таких послуг та, відповідно, обставини щодо правомірності дій відповідача щодо такого донарахування.

6.5. Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

6.6. Як свідчать матеріали справи на час укладання між співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 та відповідачем публічного договору про надання послуг діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від
24.06.2004 за №1785-VI (далі - ~law19~).

6.7. Відповідно до ~law20~ у ~law21~ наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;

- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

- власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку;

- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;

- управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору;

- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

6.8. Відповідно до ~law22~ житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів.

Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

6.9. Тобто, всі послуги, у тому числі й послуги з утримання будинку та прибудинкової території є житлово-комунальними послугами.

6.10. ~law23~ визначено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

6.11. Згідно із підпунктом 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування" виконавчий комітет встановлює в порядку і межах, визначених законодавством, тарифи щодо оплати комунальних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади.

6.12. Як встановлено судами, з вересня 2016 року співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 на підставі типового публічного договору про надання послуг у відносинах із відповідачем (виконавцем) комунальної послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території в розумінні положень ~law25~ були споживачами таких послуг. За умовами типового публічного договору про надання послуг споживачі мали обов'язок перед відповідачем (виконавцем) щодо своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

6.13. Такий обов'язок містить і пункт 2 договору про надання послуг - виконавець надає послуги відповідно до встановленого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №441 від 15.08.2016 тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг.

6.14. Поряд з тим, ~law26~ та постанова Кабінету Міністрів України від
20.05.2009 №529 щодо відносин, які регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком втратили чинність з
10.06.2018 із набранням чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII (далі-Закон №2189-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 "Про затвердження правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком".

6.15. Відповідно до ~law28~ до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

6.16. Згідно з частиною першою статті 6 Закону учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

6.17. ~law29~ передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).

6.18. Відповідно до ~law30~ договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

6.19. ~law31~, ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

6.20. Станом на 01.09.2016 року порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій було затверджено постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 (далі - Порядок формування тарифів).

6.21. Пунктом 2 Порядку формування тарифів передбачено, що тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

6.22. Згідно з пунктом 34 Порядку формування тарифів виконавці під час виконання робіт можуть у разі потреби здійснювати перерозподіл витрат у структурі тарифів на послуги без зміни загального обсягу таких витрат та з урахуванням фактичної вартості наданих послуг у межах встановлених тарифів.

6.23. Аналіз положень пунктів 2 та 34 Порядку дає підстави дійти висновку, що розрахунок тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це визначення, на підставі економічно обґрунтованих планових (нормативних) витрат собівартості послуги, з подальшим розрахунком на підставі цієї собівартості з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість сукупної вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

6.24. З 10.06.2018 (набрання чинності ~law32~) також до повноважень органів місцевого самоврядування належить, зокрема: встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання комунальних послуг.

6.25. Як встановлено попередніми судовими інстанціями, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018 "Про встановлення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для будинків (гуртожитків) житлового фонду м. Запоріжжя" було встановлено новий тариф на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, виконавцем якої є КП "Наше місто" Запорізької міської ради, для власників (наймачів) житлового фонду та власників (орендарів) нежитлових приміщень в будинках (гуртожитках) м. Запоріжжя в розрізі кожною будинку окремо згідно з додатком. У Додатку №3 до вищезазначеного рішення, також було визначено новий тариф для будинку АДРЕСА_1.

6.26. Водночас, постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018 було скасовано постанову Кабінету Міністрів України №529 від 20.05.2009 "Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій".

6.27. Згідно з положеннями ~law33~ вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

6.28. ~law35~ визначено, що ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід'ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов'язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу споживача надається інформація про фактичні витрати управителя відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих послуг з управління, їхню вартість, а також галузева звітність. Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

6.29. ~law36~ управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

6.30. Згідно з пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" установлено, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", послуги з утримання такого будинку надає суб'єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

6.31. Поряд з тим, як встановлено судами, відповідач та співвласники житлового будинку АДРЕСА_1 після скасування постанови Кабінету Міністрів України №529 від
20.05.2009 не ініціювали зміни до договору про надання послуг. Враховуючи те, що будь-яких змін до укладеного договору відповідачем не було ініційовано, то фактично у період з 05.09.2018 співвласники житлового будинку АДРЕСА_1 у правовідносинах з відповідачем були "індивідуальним споживачем", а відповідач, як "виконавець" надавав такі послуги за тарифом встановленим рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018. Зміст рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №311 від 24.06.2016 свідчить, що фактично КП "Наше місто" було визначено "виконавцем" послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Матеріалами справи не підтверджується та попередніми судовими інстанціями не встановлено обставин щодо визначення відповідача "управителем багатоквартирного будинку" АДРЕСА_1.

6.32. Водночас, в контексті вимог та положень ~law40~, обов'язок щодо приведення правовідносин у відповідність вимогам чинного законодавства та внесення змін до договору в частині визначення тарифу на такі послуги і доведення такої інформації до споживачів покладено саме орган місцевого самоврядування та виконавця (відповідача).

6.33. Отже, виходячи із змісту положень ~law41~ в контексті встановлених судами обставин щодо правовідносин, які виникли між відповідачем та між співвласниками житлового будинку АДРЕСА_1, співвласники будинку споживали та оплачували послуги згідно тарифу встановленого у рішенні виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018 та на умовах договору про надання послуг саме в редакції Типового договору від 01.09.2016.

6.34. Статтею 385 Цивільного кодексу України визначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об'єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

6.35. Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

6.36. Статтею 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

6.37. Відповідно до статті 2 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" статті 2 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об'єднань, асоціацій; відносини суб'єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об'єднанні; відносини між об'єднаннями та асоціаціями; відносини між об'єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об'єднаннями і господарюючими суб'єктами.

6.38. Частиною 1 статті 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

6.39. Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

6.40. ~law48~ передбачено, що за рішенням співвласників багатоквартирного будинку (уповноваженого органу управління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку), прийнятим відповідно до закону, договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем відповідної комунальної послуги, визначеним ~law49~: 1) кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно (індивідуальний договір); 2) від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку управителем або іншою уповноваженою співвласниками особою (колективний договір); 3) об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку або іншою юридичною особою, яка об'єднує всіх співвласників такого будинку та в їхніх інтересах укладає відповідний договір про надання комунальних послуг, як колективним споживачем. Співвласники багатоквартирного будинку (об'єднання співвласників багатоквартирного будинку) самостійно обирають одну з моделей організації договірних відносин, визначену частиною першою цієї статті, за кожним видом комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії).

6.41. Відповідно до ~law50~ індивідуальний договір про надання комунальних послуг укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги. Колективний договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем такої послуги особою, уповноваженою на це співвласниками, від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку. У разі укладення колективного договору до відносин між співвласниками багатоквартирного будинку та уповноваженою співвласниками особою застосовуються положення Цивільного кодексу України про доручення, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

6.42. Із зазначених норм ~law51~ вбачається можливість співвласникам багатоквартирного будинку самостійно обрати одну з моделей організації договірних відносин: за індивідуальним договором або за колективним договором.

6.43. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 04.07.2019 на загальних зборах ОСББ "Ентузіастів 3" було прийнято рішення про здійснення управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 через статутні органи позивача. Про таке рішення з 01.01.2020 здійснювати управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_1 через статутні органи позивач повідомив відповідачу листом від 31.10.2019.

6.44. Суди також встановили, що відповідачем з 01.01.2020 припинено надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території житлового будинку АДРЕСА_1, які надавались співвласникам цього багатоквартирного будинку, як індивідуальним споживачам, що підтверджується наказом відповідача №305 від
28.12.2019 "Про припинення надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території ОСББ "Ентузіастів 3".

6.45. Відповідно до пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об'єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб'єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об'єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. У період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку до моменту визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати у відповідних багатоквартирних будинках виконавці таких послуг, які надавали відповідні послуги до початку проведення конкурсу. Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

6.46. Як вже зазначено вище, суди попередніх інстанцій встановили, що договір про надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території, на підставі якого відповідачем (виконавцем) здійснено донарахування в сумі 212
209,24 грн
, укладений між відповідачем та співвласниками будинку, припинив свою дію з 01.01.2020.

6.47. Водночас, відповідач саме у лютому 2020 року надіслав усім "співвласникам будинку" рахунки на сплату житлово-комунальних послуг за січень 2020 року і до вказаних рахунків включено суму спірного донарахування.

6.48. В той же час, судами надано оцінку тарифам затвердженим рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №175 від 20.04.2018 та встановлено їх відповідність вимогам частини другої статті 14 "Про житлово-комунальні послуги". Судами встановлено, що у період з 20.04.2018 по 01.01.2020 виконавчим комітетом Запорізької міської ради рішення про зміну тарифу або приведення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня прийнято не було.

6.49. Суди також установили, що протягом дії договору про надання послуг, тобто до 01.01.2020 відповідач (виконавець) не звертався до співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 з будь-якими пропозиціями щодо збільшення тарифу на такі послуги. Обставин щодо звернення чи повідомлення відповідача до співвласників житлового будинку №3 про збільшення такого тарифу в односторонньому порядку, судами також не було встановлено. Крім того, суди надали оцінку листуванню, поданому суду відповідачем в обґрунтування законності здійсненого донарахування та встановили, що КП "Наше місто" мало наміри збільшити тариф на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не з 2018 року (коли в останній раз було збільшено тариф), а з 01.01.2020.

6.50. Отже, виходячи із умов Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та положень ~law54~, суди дійшли правомірного висновку, що остаточні розрахунки між співвласниками житлового будинку АДРЕСА_1 (споживачами) та відповідачем (виконавцем) мають відбуватись саме у відповідності до умов договору та за тарифом встановленими у рішенні №175 від 20.04.2018. Водночас, як вірно встановлено попередніми інстанціями, умови договору не наділяють відповідача (виконавця послуги) правом здійснювати нарахування плати у розмірі, який перевищує встановлений договором тариф.

6.51. Підсумовуючи наведене вище цілком обґрунтованим є висновок судів попередніх інстанцій щодо безпідставності такого донарахування за послуги надані по будинку АДРЕСА_1 у період з 2018 року по грудень 2019 року, яке здійснено відповідачем у лютому 2020 року, тобто поза межами строку дії договору.

6.52. Водночас, у контексті встановлених судами обставин справи (прийняття співвласниками житлового будинку АДРЕСА_1 рішення про управління багатоквартирним будинком через статутні органи з 01.01.2020 та повідомлення про вказане рішення відповідача) надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій співвласникам зазначеного будинку з 01.01.2020 можливе лише за рішенням загальних зборів та за результатами укладення договору, як і можливість стягнення із співвласників суми вартості таких послуг.

6.53. Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій у даній справі, станом на січень 2020 року колективного договору про надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території укладеного між ОСББ "Ентузіастів 3" та КП "Наше місто" укладено не було. Доказів існування будь-яких договірних відносин у співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 із відповідачем станом на січень - лютий 2020 року матеріали справи також не містять. Отже, цілком обґрунтованим є висновок судів попередніх інстанцій, що таке донарахування здійснене відповідачем у лютому 2020 є зловживанням відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому ні законом, ні договором про надання послуг.

6.54. Колегія суддів у розгляді даної справи враховує правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 07.11.2019 зі справи №910/11948/18 згідно з якою: "з урахуванням мети створення, ОСББ має пряме та безпосереднє відношення до усіх питань, що стосуються будинку, а отже може мати власну, окрему від інтересів кожного окремого члена об'єднання, матеріально-правову зацікавленість у спорах що стосуються будинку. Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових, утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб'єктності, а отже і права на звернення до суду із самостійним позовом".

6.55. З урахуванням наведеного, колегія суддів критично оцінює доводи відповідача, стосовно того, що позивач не є особою, права якої порушуються діями відповідача. Такі доводи спростовуються матеріалами справи та встановленими судами попередніх інстанцій фактичними обставинами.

6.56. Враховуючи встановлені судами обставини, викладені в розділі 6 цієї постанови, і встановивши обставини безпідставності такого донарахування за послуги надані по будинку АДРЕСА_1 у період з 2018 року по грудень 2019 року, яке здійснено відповідачем у лютому 2020 року, тобто поза межами строку дії договору, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг та наявності правих підстав для задоволення позовних вимог.

6.57. За змістом касаційної скарги (з урахуванням заяви уточнення касаційної скарги) підставою оскарження рішень судів попередніх інстанцій є приписи пункту 3 частини 2 статті 287 ГПК України, згідно з якими підставами касаційного оскарження судових рішень є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

6.58. Водночас Верховний Суд вважає необґрунтованою наведену позивачем підставу касаційного оскарження судових рішень, передбачену пунктом 3 частини 2 статті 287 ГПК України, оскільки: 1) ця норма спрямована на формування єдиної правозастосовчої практики шляхом висловлення Верховним Судом висновків щодо питань застосування тих чи інших норм права, які регулюють певну категорію правовідносин та підлягають застосуванню господарськими судами під час вирішення спору; 2) у разі подання касаційної скарги на підставі зазначеного пункту скаржник повинен чітко вказати, яку саме норму матеріального чи процесуального права суди попередніх інстанцій застосували неправильно, а також обґрунтувати необхідність застосування такої правової норми для вирішення спору, у чому полягає помилка судів при застосуванні відповідної норми права, та як, на думку скаржника, відповідна норма повинна застосовуватися (такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 25.02.2021 зі справи № 910/800/19).

6.59. Водночас Верховний Суд, враховуючи характер спірних правовідносин, зазначає, що оскільки судами встановлено безпідставність такого донарахування як і у період до 01.01.2020 (всупереч укладеним з співвласниками будинку Типовим договорам про надання послуг від 01.09.2016), то відповідно і донарахування на загальну суму 212 209,24 грн. з ПДВ здійснене відповідачем у лютому 2020 року по будинку АДРЕСА_1 не може бути подією, з якою положення пункту п'ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" пов'язує виникнення зобов'язань співвласників будинку.

6.60. Колегія суддів зазначає, що зловживання правом не є підставою для виникнення зобов'язання, саме тому у даному випадку застосування пункту п'ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" неможливо саме в силу встановлених судами обставин - відсутності у співвласників житлового будинку АДРЕСА_1 самого зобов'язання щодо оплати грошових коштів на суму 212 209,24 грн з ПДВ, які є платою за послуги надані у період з 2018 року по грудень 2019 року у розмірі, що перевищує встановлений договором тариф.

6.61. У зв'язку з викладеним Верховний Суд дійшов висновку про непідтвердження підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 3 частини 2 статті 287 ГПК України.

6.62. Інші доводи касаційної скарги не обґрунтовані підставами касаційного оскарження, визначеними частиною 2 статті 287 ГПК України, не спростовують наведених висновків та не впливають на них.

7. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

7.1. Оскільки викладені у касаційній скарзі доводи про порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права не отримали підтвердження, Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення в межах наведених у касаційній скарзі доводів, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, вважає, що оскаржувані рішення і постанову судів попередніх інстанцій ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, тому підстав для їх зміни чи скасування не вбачається.

8. Судові витрати

8.1. З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, витрати зі сплати судового збору згідно зі статтею 129 ГПК України покладаються на скаржника.

На підставі викладеного та керуючись статтями 300, 308, 309, 315 ГПК України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу комунального підприємства "Наше місто" Запорізької міської ради залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від
06.11.2020 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від
17.02.2021 у справі №908/1420/20 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя І. Бенедисюк

Суддя І. Булгакова

Суддя Т. Малашенкова
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст