Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 23.02.2023 року у справі №420/26816/21 Постанова КАС ВП від 23.02.2023 року у справі №420...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2023 року

м. Київ

справа №420/26816/21

адміністративне провадження № К/990/14873/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.05.2022 (колегія у складі суддів Ступакової І.Г., Бітова А.І, Лук`янчук О.В.)

у справі № 420/26816/21

за позовом ОСОБА_1

до Управління Служби безпеки України в Одеській області

про визнання протиправними дій щодо відмови у видачі оновленої довідки та зобов`язання вчинити певні дії.

І. СУТЬ СПРАВИ

У цій справі вирішувалося питання про те, чи відбулося підвищення розміру грошового забезпечення співробітників Служби безпеки України 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021 та чи мають право на відповідний перерахунок пенсії колишні військовослужбовці Служби безпеки України.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

1. Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФ України в Одеській області та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-XII.

2. 18.11.2021 ОСОБА_1 звернувся до начальника Управління СБ України в Одеській області із заявою, у якій просив повідомити про дати та розміри усіх можливих підвищень грошового забезпечення співробітників Управління СБ України в Одеській області після 05.03.2019 по теперішній час, встановлених за відповідною (аналогічною) посадою, яку позивач займав на день звільнення зі служби, вказавши підстави цих підвищень (накази та ін.) та надати до ГУ ПФ України в Одеській області оновлені про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.

3. Листом від 07.12.2021 №65/23/К-114/389 Управління СБ України в Одеській області повідомило ОСОБА_1 про те, що Кабінетом Міністрів України не приймалося рішень щодо перерахунку пенсій. Накази Центрального управління Служби безпеки України не є рішеннями Кабінету Міністрів України щодо перерахунку пенсії, з прийняттям яких в Управління виникає обов`язок щодо оформлення нових довідок про розмір грошового забезпечення. Накази визначають лише граничні розміри деяких надбавок (доплат, премій). Персональні розміри цих видів грошового забезпечення встановлюються кожному військовослужбовцю наказом відповідного керівника залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

4. 23.12.2021 ОСОБА_1 повторно звернувся з аналогічною заявою до Управління СБ України в Одеській області.

5. Листом від 19.01.2022 №65/23/К-125/389 Управління СБ України в Одеській області повідомило ОСОБА_1 про те, що складання та направлення зазначених у його зверненні довідок до ГУ ПФ України в Одеській області не узгоджуватиметься із Порядком №45. Разом з тим, враховуючи рішення Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19, з метою реалізації законних прав позивача на перерахунок пенсії, Управління СБ України в Одеській області надіслало ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення за відповідною аналогічною посадою (на день звільнення зі служби) станом на 05.03.2019 із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, виготовлену на підставі постанови КМ України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та наказу ЦУ СБУ від 14.02.2019 №245/ДСК «Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України у 2019 році». Також, відповідач зазначив, що копія відповідної довідки надіслана ним до ГУ ПФ України в Одеській області 19.01.2022.

6. Згідно довідки Управління СБ України в Одеській області № 810 від 17.01.2022 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , встановленого за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільненні зі служби) - старший розвідник УСБУ, станом на 05.03.2019 становить: посадовий оклад - 5070,00 грн; оклад за військове звання - 1200,00 грн; надбавка за вислугу років 45% - 2821,50 грн; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень 15% - 760,50 грн; надбавка за особливості проходження служби 41% - 3727,52 грн; доплата військовослужбовцям оперативних підрозділів, які постійно співробітничають ся з особами, залученими до участі в оперативно-розшуковій діяльності на конфіденційній основі 5% - 253,50 грн; премія 10% - 507,00 гривень. Всього - 14340,02 гривень.

Довідка складена для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.04.2019.

7. ОСОБА_1 не погодився з відмовою Управління СБУ в Одеській області щодо підготовки та надання до ГУ ПФ України в Одеській області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.04.2019, 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021, тому звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

8. У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Одеській області, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача, які полягають у відмові 07.12.2021 надати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.04.2019, 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021 з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах;

- зобов`язати відповідача виготовити та направити до ГУ ПФ України в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на 01.04.2019, 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021 з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.

9. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» встановлено додаткові види грошового забезпечення, зокрема надбавка за особливості проходження служби у розмірі до 100% посадового окладу (абз. 4 п.п. 1 п. 5 Постанови) та (2) надбавка за службу в умовах режимних обмежень (п. 6 Постанови).

Позивач вважає, що розмір грошового забезпечення військовослужбовців за посадою «старший розвідник», яку він займав на день звільнення зі служби, значно підвищився. Зокрема, наказами СБ України № 245/ДСК від 14.02.2019, №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021 збільшено грошове забезпечення відповідно до Постанови № 704, а саме збільшена надбавка за особливості проходження служби у розмірі 44%, 78%, 95% та 100%. Крім того, наказом СБ України № 155/ДСК від 15.02.2021 з 01.03.2021 збільшено премію з 10% до 25%.

10. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, оскільки Кабінет Міністрів України не приймав рішень, якими підвищив розмір чи складові грошового забезпечення. Відповідно, підстави для перерахунку відсутні.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2022 позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії Управління Служби безпеки України в Одеській області, які полягають у відмові 07.12.2021 ОСОБА_1 , надати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах;

- зобов`язано Управління Служби безпеки України в Одеській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах;

- в задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ. Станом на 01.10.2019, 01.10.2020, та 01.03.2021 у ОСОБА_1 виникли підстави для отримання оновлених довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах. Тому у цій частині позов задоволено.

При цьому, не підлягають задоволенню позовні вимоги в частині визнання протиправними дії УСБУ в Одеській області, які полягають у відмові надати оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.04.2019 та зобов`язання виготовити та направити до ГУ ПФ України в Одеській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на 01.04.2019, оскільки відповідачем було надано позивачу довідку про розмір грошового забезпечення №810 від 17.01.2022 на підставі рішення Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі №160/8324/19 щодо здійснення обчислення та перерахунку з 01.04.2019 основного розміру пенсії.

13. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.05.2022 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2022 скасовано та ухвалено нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

14. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що накази СБ України №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021 встановлюють лише граничні розміри надбавки за особливості проходження служби. При цьому, конкретний персональний розмір такої надбавки встановлюється, підвищується, знижується або скасовується наказами керівників Служби безпеки України чи структурних підрозділів за мотивованими рапортами керівників функціональних підрозділів. Тобто, розмір надбавки є змінним, а тому його збільшення в конкретному місяці не може бути достатньою підставою для перерахунку пенсії.

Крім того, за висновком суду апеляційної інстанції, накази СБ України не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.

Також суд апеляційної інстанції застосував постанову Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 у справі № 592/5164/16-а, в якій визначено, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України № 2262.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

16. Скаржник покликається на те, що в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норми права без урахування висновків, висловлених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у справі № 160/8324/19.

Згідно зазначених висновків, з 05.03.2019 - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18, у позивача виникло право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», відповідно до ст. 43, ст.63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ст. 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» з урахування розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та додаткових видів грошового забезпечення. Кабінет Міністрів України жодного разу не встановлював щомісячні додаткові види грошового забезпечення для військовослужбовців; таке право відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 704 та Постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» надавалося керівникам державних органів.

На виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 704 СБ України наказами змінювало розміри грошового забезпечення військовослужбовців за посадою, аналогічною посаді, яку він обіймав до звільнення.

Крім того, П`ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 24.02.2022 у справі № 420/11052/20, від 13.01.2022 у справі № 420/9679/21 та Одеський окружний адміністративний суду у рішеннях від 16.05.2022 у справі № 420/447/22, від 21.01.2022 у справі № 420/21376/21 дійшли різних висновків при вирішенні аналогічних спорів.

Скаржник зазначає, що Верховний Суд не викладав висновків щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.

17. Відповідач подав відзив. Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін з підстав, які загалом збігаються з мотивами постанови суду апеляційної інстанції.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та зазначає наступне.

19. Ключовим у справі є питання про те, чи відбулося підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців на підставі наказів СБ України №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021, та, відповідно, чи є підстави для перерахунку розміру пенсій колишнім співробітникам СБ України.

20. Статтею 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-ХІІ) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

21. Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 за №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

22. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

23. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

24. Згідно з частинами першою, другою статті 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

25. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

26. Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

27. Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

28. Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону №2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

29. Пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

30. Абзацом першим пункту 5 Порядку №45 (у редакції Постанови №103) встановлено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

31. Додаток 2 до Порядку №45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції, у якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

32. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

33. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі № 826/3858/18 залишено без змін постановою Верховного Суду від 12.11.2019, в якій суд касаційної інстанції зазначив, що до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.

34. Оскільки зміни, внесені Постановою №103, зокрема, до додатку 2 Порядку №45, у якому визначено форму довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, були визнані судом протиправними та нечинними, тому діє редакція додатку 2 до Порядку №45, яка була чинною до зазначених змін.

35. Водночас, алгоритм дій, які повинні вчинити, зокрема Головне управління ПФУ в Одеській області та відповідач у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 постанови № 103 та змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, не змінився.

36. Зокрема, на час звернення позивача до відповідача із заявою про видачу оновленої довідки про розміри грошового забезпечення пункт 3 Порядку №45 передбачав, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

37. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

38. Тобто, на відповідача покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

39. Станом на 01.04.2019, 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021 рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення працівникам СБ України або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, не прийнято.

40. 01 березня 2018 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 №704 (далі - Постанова №704), якою було затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.

41. Пунктом 2 Постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

42. У пункті 3 Постанови № 704 передбачено виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).

43. Суд звертає увагу, що надання повноважень щодо установлення порядку виплати не наділяє державні органи повноваженням встановлювати складові, розмір та інші умови грошового забезпечення, які визначено Кабінетом Міністрів України.

44. До того ж, у п. 8 Постанови № 740 зазначено, що умови грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються цією постановою та іншими актами Кабінету Міністрів України.

45. Відповідно до підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема, надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

46. Суд звертає увагу, що Постанова №704 не передбачає конкретний відсоток надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовця чи премії. В той же час, граничні розміри надбавок визначаються керівником державного орану в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних обов`язків та напрямку діяльності відповідного підрозділу. Зазначене свідчить, що надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями та премія мають тимчасовий характер, а їх виплата дозволена за наявності підстав та тільки у межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання військовослужбовців.

47. Отже, накази керівників органів СБ України про встановлення або скасування відповідних додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовця, а також їх відсоткового розміру від посадового окладу не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до положень ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Подібного правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а, зазначивши, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців.

48. З огляду на вищенаведене, немає підстав для обчислення грошового забезпечення та видачі позивачеві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.10.2019 на підставі наказу № 1715/ДСК від 07.11.2019, на 01.10.2020 на підставі наказу №1125/ДСК від 15.10.2020 та 01.03.2021 на підставі наказу № 155/ДСК від 15.02.2021

49. Щодо посилань на постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2022 у справі № 420/11052/20, від 13.01.2022 у справі № 420/9679/21 та рішення Одеського окружного адміністративного суду у рішеннях від 16.05.2022 у справі № 420/447/22, від 21.01.2022 у справі № 420/21376/21, то колегія суддів звертає увагу на те, що згідно ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

50. Колегія суддів звертає увагу на те, що суд апеляційної інстанції правомірно застосував до спірних правовідносин висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а.

51. Враховуючи зазначене вище, доводи скаржника не спростовують висновків суду апеляційної інстанції, який вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

52. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року у справі №420/26816/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст