Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 17.06.2018 року у справі №809/1649/17 Ухвала КАС ВП від 17.06.2018 року у справі №809/16...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

20 листопада 2018 року

Київ

справа №809/1649/17

адміністративне провадження №К/9901/52905/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стрелець Т. Г.,

суддів - Білоуса О. В., Желтобрюх І. Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №809/1649/17

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату про скасування рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 та наказу Міністерства юстиції України №3349/5 від 27.10.2017, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року (прийняту колегією суддів у складі головуючого судді - Улицького В.З., суддів: Гулида Р.М., Кузьмича С.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просив скасувати рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 та наказ Міністра юстиції України №3349/5 від 27.10.2017, якими анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

2. Позовна заява мотивована тим, що у травні і вересні 2014 року та в липні-серпні 2015 року, в період перебування позивача за межами України, помічник приватного нотаріуса Маруда Т.С., скориставшись відсутністю ОСОБА_1 не маючи повноважень, без відома нотаріуса, всупереч вимогам Закону України "Про нотаріат", Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, Положення про Єдиний реєстр довіреностей, неодноразово від імені позивача вчиняла нотаріальні дії. За вказані дії вироком Івано-Франківського міського суду від 23.08.2017 Маруда Т.С. притягнута до кримінальної відповідальності. Не зважаючи на вказаний вирок суду відповідачі протиправно анулювали свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю у зв'язку із неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій. Разом з тим, вказані нотаріальні дії позивач не вчиняв, що підтверджується вироком суду, а тому у відповідачів не було підстав для застосовування такої норми матеріального права при прийнятті оскаржуваних рішень.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 березня 2018 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Вища кваліфікаційна комісія нотаріату і Міністерство юстиції України, приймаючи оскаржувані рішення №5 від 27.10.2017 та наказ №3349/5 від 27.10.2017, діяли на підстав, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинними нормами матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року суд вирішив:

5.1. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

5.2. Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.03.2018 року у справі №809/1649/17 - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.

5.3. Скасувати рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату № 5 від 27 жовтня 2017 року яким анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю видане Міністерством юстиції України 10 вересня 2007 року за №6529 на ім'я ОСОБА_1.

5.4. Скасувати наказ Міністра юстиції України № 3349/5 від 27 жовтня 2017 року яким анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю видане Міністром юстиції України 10 вересня 2007 року за № 6529 на ім'я ОСОБА_1.

5.5. Стягнути з Міністерства юстиції України за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) суму сплаченого судового збору у розмірі 3200,00 грн.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що встановлення лише фактів порушення чинного законодавства при вчинення нотаріальних дій без встановлення фактів одночасного завдання шкоди інтересам держави, підприємств, установ, організацій, громадян не може бути підставою для анулювання свідоцтва, оскільки така підстава в Законі відсутня.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись рішенням суду апеляційної інстанції, Міністерство юстиції України звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати, залишивши силі рішення суду першої інстанції.

8. Верховний Суд ухвалою від 13 червня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року.

9. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

10. Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:

10.1. Поряд із несанкціонованими нотаріальними діями, які вчинялися не ОСОБА_1, а його помічником ОСОБА_2, було розглянуто і вирішено питання щодо здійснення в цілому організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за вказаний період.

10.2. Позивач не міг не знати про те, що його помічником під час його відсутності вчиняються нотаріальні дії, оскільки доступ до Єдиного реєстру довіреностей та Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів може надаватися помічнику нотаріуса лише за клопотанням приватного нотаріуса-Реєстратора.

10.3. Позивач не повідомив правоохоронні органи про факт несанкціонованого втручання в роботу реєстрів з використанням особистого ідентифікатора доступу приватного нотаріуса ОСОБА_1, а саме: логіна користувача, пароля користувача, електронного цифрового підпису. При цьому, помічнику позивача ідентифікатори доступу до відповідних реєстрів не надавалися.

11. Аргументи, викладені у відзиві на касаційну скаргу:

11.1. Посилання касатора на те, що позивач не міг не знати, що від його імені здійснюються нотаріальні дії, є необґрунтованим, оскільки оскаржуваним рішенням Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 року встановлено факт перебування ОСОБА_1 за кордоном у даний період.

11.2. Порушення статті 52 Закону України «Про нотаріат», Правил ведення нотаріального діловодства, пункту 7 Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітність про їх використання, пункту 1.6 Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків, нотаріальних документів, пункту 1.5 Положення про Єдиний реєстр довіреностей, які відповідач інкримінує ОСОБА_1, не відносяться до нотаріальних дій, що вчиняють нотаріуси у розумінні статті 34 Закону України «Про нотаріат», а тому не підпадають під дії статті 12 цього Закону, якою передбачені підстави для анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю.

11.3. Повноваження щодо визначення порушення чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій відносяться до повноважень суду, а не відповідачів.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Міністерством юстиції України 10.09.2007 видано ОСОБА_1 свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю №6529.

13. 18.03.2008 року Головним ТУ юстиції в області позивачу видано реєстраційне посвідчення №124 по Івано-Франківському міському нотаріальному округу.

14. До жовтня 2017 року Чичило А,І. здійснював незалежну професійну нотаріальну діяльність як приватний нотаріус Івано-Франківського міського нотаріального округу.

15. У період з 19 по 29 травня, з 6 по 14 вересня 2014 року і з 19 липня по 7 серпня 2015 року ОСОБА_1 перебував за межами території України.

16. Зазначена обставина підтверджується копією усіх сторінок закордонного паспорта громадянина України позивача серії ЕР 392609 від 28.12.2012, а також листа Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України №60/30-13247 від 22.12.2016.

17. На підставі запиту Івано-Франківської міської прокуратури від 23.03.2017 за №96-552 вих.-17, який здійснений в кримінальному провадженні №22016090000000120 від 06.09.2016 за ознаками кримінального порушення, передбаченого статтею 361 Кримінального кодексу України (надалі по тексту також - КК України) за фактом несанкціонованого втручання в роботу автоматизованої системи ДП «Національні інформаційні системи», комісією Головного ТУ юстиції в області 31 березня 2017 року в приміщенні, яке є робочим місцем приватного нотаріуса Івано-Франківського міського нотаріального округу ОСОБА_1, проведено позапланову перевірку.

18. За наслідками такої перевірки Головного ТУ юстиції в області 28.04.2017 складено подання №07-4/914 про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю приватного нотаріуса Івано-Франківського міського нотаріального округу ОСОБА_1.

19. Приводом для внесення подання стали виявлені неодноразові порушення нотаріусом чинного законодавства, а підставою - підпункт «е» пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України «Про нотаріат».

20. Вказаною позаплановою перевіркою встановлено, що з 19 по 29 травня, з 6 по 14 вересня 2014 року і з 19 липня по 7 серпня 2015 року ОСОБА_1 перебував за межами території України.

21. Згідно відомостей з Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у відношенні до позивача виявлено:

- в період з 19 по 29 травня 2014 року використання бланків нотаріальних документів серії ВТТ 457838 - 457853, всього 16 бланків;

- в період з 7 по 14 вересня 2014 року використання бланків нотаріальних документів серії НАВ 367498 - 367500, НАВ 939301 - 939336, всього 39 бланків;

- в період з 19 липня по 6 серпня 2015 року використання бланків нотаріальних документів серії НАО 134159 - 134180, НАО 674601 - 674636, всього 58 бланків.

22. За вказаний період відсутності приватного нотаріуса на робочому місці і перебування його за кордоном виявлено не санкціоноване використання 113 бланків нотаріальних документів.

23. Від імені приватного нотаріуса Івано-Франківського нотаріального округу вчинено наступні нотаріальні дії:

- в період з 19 по 29 травня 2014 року оформлено 5 заяв громадян про згоду на виїзд дитини за кордон, посвідчено 9 довіреностей, оформлено 2 заяви з інших питань;

- в період з 7 по 14 вересня 2014 року оформлено 3 заяви громадян про згоду на виїзд дитини за кордон, посвідчено 33 довіреності, оформлено 3 заяви з інших питань.

- в період з 19 липня по 6 серпня 2015 року оформлено 7 заяв громадян про згоду на виїзд дитини за кордон, посвідчено 40 довіреностей, оформлено 11 заяв з інших питань.

24. За результатами огляду Реєстрів для реєстрації нотаріальних дій на 2014 рік та на 2015 рік встановлено, що нотаріусом у відповідності до пункту 7.17 розділу VII «Правил ведення нотаріального діловодства», записи про вчинені нотаріальні дії внесено до Реєстрів для реєстрації нотаріальних дій.

25. При посвідченні довіреностей та засвідченні справжності підпису на заявах у відповідності до пункту 1 глави 3 розділу І «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», нотаріусом встановлено осіб, які звернулись за вчиненням нотаріальної дії за документами передбаченими Законом України «Про нотаріат», реквізити яких зазначено у Реєстрі для реєстрації нотаріальних дій.

26. У графі 7 Реєстрів для вчинення нотаріальних дій проставлені підписи осіб, які звернулись за вчиненням нотаріальних дії.

27. Відповідно до вимог глави 7 розділу І «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», у справах нотаріуса залишились копії (фотокопії) документів, поданих для вчинення нотаріальних дій.

28. На копіях (фотокопіях) долучених документів наявні відмітки «Згідно з оригіналом» з проставленням дати, підпису та гербової печатки нотаріуса, чим дотримано вимоги пункт 7 глави 7 розділу І «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України».

29. У відповідності до вимог пункту 7 глави 4 розділу II «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України» довіреності після їх посвідчень були зареєстровані у Єдиному реєстрі довіреностей, що підтверджуються витягами про реєстрацію в Єдиному реєстрі довіреностей.

30. На всіх оформлених нотаріальних документах проставлена гербова печатка приватного нотаріуса та підпис.

31. В ході огляду вищезазначених документів комісією Головного ТУ юстиції в області встановлено, що при засвідченні справжності підпису на заявах, а також посвідченні довіреностей дотримано вимоги Цивільного кодексу України, Закону України «Про нотаріат», Закону України «Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України», «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 за № 296/5, «Правил ведення нотаріального діловодства», затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 за № 3253/5, інших нормативно-правових актів.

32. За час відсутності позивача відбулося втручання у систему Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України з використанням ключів, що належать приватному нотаріусу ОСОБА_1 з метою внесення відомостей щодо реєстрації заяв та довіреностей, зазначених вище.

33. Відтак, комісія Головного ТУ юстиції в області дійшла висновку про наявність підстав для застосування підпункту «е» пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України «Про нотаріат» так як виявлено факти неодноразового порушення нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, що є підставою для анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю.

34. Вказане подання на виконання вимог частин 9, 10 статті 10, статті 12 Закону України «Про нотаріат» листом Головного ТУ юстиції в області від 28.07.2017 за №07-4/913 внесено на розгляд Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату і Міністерству юстиції України.

35. За наслідками розгляду подання №07-4/914 від 28.04.2017 рішенням Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 на підставі підпункту «е» пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України «Про нотаріат» у зв'язку із неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, вирішено анулювати свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю, виданого Міністерством юстиції України 10 вересня 2007 року (а.с. 133-140, том 1). Рішення підписано чотирнадцятьма членами Комісії.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

36. Конституція України.

36.1. Стаття 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

37. Кодекс адміністративного судочинства України.

37.1. Частина 2 статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

37.2. Стаття 78. Підстави звільнення від доказування є вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

38. Закон України «Про нотаріат» від 2 вересня 1993 року №3425-XII.

38.1. Частина 2 статті 1. Вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю. ( приватні нотаріуси).

38.2. Частини 9, 10, 11 статті 10. Питання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю розглядається Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату за поданням відповідно Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальної палати України у випадках, визначених цим Законом.

Порядок внесення відповідно Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату встановлюється Міністерством юстиції України.

Рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату може бути оскаржено до суду.

38.3. Підпункт «е» пункту 2 частини 1 статті 12. Свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю може бути анульовано Міністерством юстиції України за неодноразове порушення нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій або грубого порушення закону, яке завдало шкоди інтересам держави, підприємств, установ, організацій, громадян.

38.4. Стаття 34. Нотаріуси вчиняють такі нотаріальні дії: 1) посвідчують правочини (договори, заповіти, довіреності тощо); 2) вживають заходів щодо охорони спадкового майна; 3) видають свідоцтва про право на спадщину; 4) видають свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя; 5) видають свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів); 6) видають свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися; 7) провадять опис майна фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою або місце перебування якої невідоме; 8) видають дублікати нотаріальних документів, що зберігаються у справах нотаріуса; 9) накладають заборону щодо відчуження нерухомого майна (майнових прав на нерухоме майно), що підлягає державній реєстрації; 9-1) накладають заборону щодо відчуження грошових сум, що будуть зараховані заявником вимоги, визначеним відповідно до частини четвертої статті 65-2 Закону України "Про акціонерні товариства" , на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий відповідно до зазначеного закону; 10) засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них; 11) засвідчують справжність підпису на документах; 12) засвідчують вірність перекладу документів з однієї мови на іншу; 13) посвідчують факт, що фізична чи юридична особа є виконавцем заповіту; 14) посвідчують факт, що фізична особа є живою; 15) посвідчують факт перебування фізичної особи в певному місці; 16) посвідчують час пред'явлення документів; 17) передають заяви фізичних та юридичних осіб іншим фізичним та юридичним особам; 18) приймають у депозит грошові суми та цінні папери; 19) вчиняють виконавчі написи; 20) вчиняють протести векселів; 21) вчиняють морські протести; 22) приймають на зберігання документи.

На нотаріусів може бути покладено вчинення інших нотаріальних дій згідно із законом.

Тексти договорів, заповітів, довіреностей, свідоцтв, актів про морські протести та протести векселів, перекладів у разі засвідчення нотаріусом вірності перекладу документа з однієї мови на іншу, заяв, на яких нотаріусом засвідчується справжність підпису, за винятком тих примірників, що залишаються у справах нотаріуса, а також дублікатів нотаріальних документів, викладаються на спеціальних бланках нотаріальних документів. Зразок, опис, порядок витрачання, зберігання, обігу та звітності спеціальних бланків нотаріальних документів установлюються Кабінетом Міністрів України

38.5. Стаття 51. Нотаріус або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії, у разі виявлення під час вчинення нотаріальних дій порушення законодавства негайно повідомляє про це відповідні правоохоронні органи для вжиття необхідних заходів.

Якщо справжність поданого документа викликає сумнів, нотаріус або посадова особа, які вчиняють нотаріальні дії, вправі залишити цей документ і надіслати його до експертної установи (експерта) для проведення експертизи, оплата якої здійснюється в установленому законом порядку.

У разі виявлення нотаріусом або посадовою особою, які вчиняють нотаріальні дії, що ними допущено помилку при вчиненні нотаріальної дії або вчинена нотаріальна дія не відповідає законодавству, нотаріус або посадова особа, які вчиняють нотаріальні дії, зобов'язані повідомити про це сторони (осіб), стосовно яких вчинено нотаріальну дію, для вжиття заходів щодо скасування зазначеної нотаріальної дії відповідно до законодавства.

38.6. Стаття 52. Про всі нотаріальні дії, вчинені нотаріусами або посадовими особами органів місцевого самоврядування, робиться запис у реєстрах для реєстрації нотаріальних дій після того, як нотаріус зробить посвідчувальний напис на документі або підпише документ, що ним видається.

Кожна нотаріальна дія реєструється під окремим порядковим номером. Номер, під яким нотаріальна дія зареєстрована, зазначається на документі, що видається нотаріусом, чи в посвідчувальному написі.

Реєстр для реєстрації нотаріальних дій повинен бути прошнурований, аркуші пронумеровані. Кількість аркушів у реєстрі повинна бути засвідчена підписом посадової особи відповідного органу юстиції та печаткою Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі. Кожний нотаріус веде окремий реєстр.

Запис у реєстрі робиться чітко, розбірливо, із заповненням усіх граф, передбачених за встановленою формою. Не допускаються підчистки, дописки, інші незастережні виправлення та запис олівцем. Запис у реєстрі є доказом вчинення нотаріальної дії.

Порядок ведення реєстрів для реєстрації нотаріальних дій та їх форма встановлюються Міністерством юстиції України.

39. Порядок витрачання, зберігання, обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 р. № 812.

39.1. Пункт 7. Бланки є невід'ємною складовою нотаріального діловодства та документарного забезпечення нотаріального процесу і використовуються нотаріусами виключно під час вчинення нотаріальних дій.

39.2. Пункт 8. На бланках викладаються тексти договорів, заповітів, довіреностей, свідоцтв, актів про морські протести та протести векселів, перекладів у разі засвідчення нотаріусом перекладу документа з однієї мови на іншу, заяв, на яких нотаріусом засвідчується справжність підпису, крім тих примірників, що залишаються у справах нотаріуса, а також дублікатів нотаріальних документів.

39.3. Пункт 9. Бланки, отримані державними нотаріальними конторами, державними нотаріальними архівами, приватними нотаріусами, повинні зберігатись у вогнестійкому сейфі, прикріпленому до стіни або підлоги.

39.4. Пункт 10. У разі виявлення факту втрати або викрадення бланків завідуючий державною нотаріальною конторою, державним нотаріальним архівом чи приватний нотаріус зобов'язаний негайно повідомити про це по телефону відповідне Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, мм. Києві чи Севастополі, постачальника бланків, а також орган внутрішніх справ та надіслати протягом доби зазначеним органам письмове повідомлення за особистим підписом завідуючого державною нотаріальною конторою, державним нотаріальним архівом та приватного нотаріуса для вжиття заходів до розшуку бланків із зазначенням дати втрати або викрадення бланків, їх серій і номерів.

39.5. Пункт 11. За кожним фактом втрати або викрадення бланків відповідне Головне управління юстиції призначає службову перевірку.

40. Порядок ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, затверджений Наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2009 №2053/5.

40.1. Пункт 1.6. Реєстратори Єдиного реєстру (далі - Реєстратор) - державні нотаріальні контори (далі - контора), державні нотаріальні архіви (далі - архів), приватні нотаріуси, що мають доступ до Єдиного реєстру через інформаційну мережу Міністерства юстиції України, вносять відомості до Єдиного реєстру про витрачені та недійсні бланки, перевіряють за даними Єдиного реєстру справжність бланків, надають інформацію з Єдиного реєстру, а також виконують інші функції, передбачені цим Порядком.

41. Положення про Єдиний реєстр довіреностей, затверджене Наказом Міністерства юстиції України 28.12.2006 № 111/5.

41.1. Пункт 1.5. Реєстратор Єдиного реєстру (далі - Реєстратор) - державні нотаріальні контори, державні нотаріальні архіви, приватні нотаріуси, що мають доступ до Єдиного реєстру через інформаційну мережу Міністерства юстиції України, вносять записи до Єдиного реєстру про посвідчені довіреності (у тому числі їх дублікати), про припинення дії довіреностей, перевіряють дійсність довіреностей (їх дублікатів) за даними Єдиного реєстру та видають витяги з Єдиного реєстру, а також виконують інші функції, передбачені цим Положенням.

42. Правила ведення нотаріального діловодства, затверджені Наказом Міністерства юстиції України 22.12.2010 № 3253/5.

42.1. Пункт 6.6. На документі, що видається нотаріусом, чи в посвідчувальному написі зазначається номер, за яким нотаріальна дія зареєстрована в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій. Дата запису в реєстрі повинна відповідати даті вчинення нотаріальної дії і даті складання документа.

42.2. Пункт 7.13. Записи в Реєстрі проводяться особисто нотаріусом чи в його присутності працівником державної нотаріальної контори або особою, що перебуває у трудових відносинах з приватним нотаріусом. За відсутності нотаріуса на робочому місці Реєстр зберігається у сейфі, використання його іншими особами та внесення записів до Реєстру забороняється.

42.3. Пункт 7.17. У Реєстр вноситься запис про вже вчинену нотаріальну дію, тобто після підписання нотаріусом оформлюваного документа та проставлення печатки.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

43. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

44. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

45. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно описової та мотивувальної частини оскаржуваного рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017, Комісія, розглянувши подання №07-4/914 від 28.04.2017 та додані до нього матеріали встановила, що нотаріусом ОСОБА_1 порушені вимоги:

- статті 52 Закону України "Про нотаріат", пунктів 6.6, 7.13, 7.17 "Правил ведення нотаріального діловодства" (до Реєстру внесені відомості про нотаріальні дії, які не могли бути вчиненні нотаріусом ОСОБА_1, оскільки у вказаний період він перебував за кордоном);

- пункту 7 "Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітність про їх використання" (спеціальні бланки нотаріальних документів використано не нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном);

- пункту 1.6 "Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів" (внесення відомостей до Єдиного реєстру про витрачені бланки, перевірки за даними Єдиного реєстру справжності бланків здійснено у вказані періоди не реєстратором Єдиного реєстру - приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном);

- пункту 1.5 "Положення про Єдиний реєстр довіреностей" (внесення записів до Єдиного реєстру про посвідчені довіреності, перевірки дійсності довіреностей у Єдиному реєстрі здійснено не реєстратором вказаного Реєстру - приватним нотаріусом, оскільки нотаріус перебував за кордоном).

46. Відповідно до рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 та на підставі підпункту "е" пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про нотаріат" у зв'язку із неодноразовим порушенням нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій наказом Міністерства юстиції України №3349/5 від 27.10.2017 анульовано свідоцтво позивача про право на зайняття нотаріальною діяльності від 10 вересня 2007 за №6529 (а.с. 141, том 1).

47. Судами встановлено, що в період часу між внесенням подання №07-4/914 від 28.04.2017 і прийняттям відповідачами оскаржуваних рішення та наказу від 27.10.2017, Івано-Франківським міським судом 23.08.2017 у справі №344/9746/17 (провадження №1-кп/344/559/17) постановлено вирок, яким затверджено угоду визнання винуватості від 27 липня 2017 року. Даним вироком суду ОСОБА_2, яка працювала помічником приватного нотаріуса ОСОБА_1, визнано винною у вчиненні злочинів, передбачених статтею 361 частина 1, статтею 361 частина 2, статтею 358 частина 1, статтею 358 частина 3 КК України та призначено відповідне покарання. Вирок суду щодо ОСОБА_2 набрав законної сили 23.09.2017.

48. Частиною 6 статті 78 КАС України передбачено, що підстави звільнення від доказування є вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

49. Вища кваліфікаційна комісія нотаріату, анулюючи свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю за неодноразове порушення нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій встановила, що позивачем при вчиненні нотаріальних дій у період з 19.05.2014 року по 29.05.2014 року, 6.09.2014 року по 14.09.2014 року та 19.07.2015 року по7.08.2015 року були порушені вимоги, а саме: ст.52 Закону України «Про нотаріат», пунктів 6.6.7,7,17 Правил ведення нотаріального діловодства, пункту 7 Порядку витрачання, зберігання, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітність про їх використання, пункту 1.6 Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків, нотаріальних документів, пункту 1.5 Положення про Єдиний реєстр довіреностей.

50. Колегія суддів звертає увагу, що норма підпункту "е" пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про нотаріат" застосовується у разі виявлення факту(ів) порушення нотаріусом норм чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій, передбачених статтею 34 цього Закону.

51. Такі порушення мають вчинятися нотаріусом безпосередньо.

52. Разом з тим, як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, порушення, які відповідач інкримінує позивачу, здійснені ним не у зв'язку із вчиненням нотаріальних дій. А самі нотаріальні дії, які стали підставою для проведення позапланової перевірки та винесення за її результатами подання про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності, вчинялися не позивачем, а його помічником - ОСОБА_2, що підтверджується вищезазначеним вироком суду від 23.08.2017 у справі №344/9746/17

53. Більш того, Вища кваліфікаційна комісія нотаріату у своєму рішенні зазначила, що наведені вище порушення не могли бути вчинені нотаріусом Чичило. А.І., оскільки у вказаний період позивач перебував за кордоном і в цей період не вчиняв нотаріальні дії.

54. Крім того, колегія суддів зазначає, що встановлення факту порушень нотаріусом чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій належить до компетенції суду. Застосуванню відповідачем норм підпункту "е" пункту 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про нотаріат" мало передувати встановлення судовим рішенням (рішеннями) фактів вчинення позивачем як нотаріусом певних порушень під час безпосереднього здійснення нотаріальних дій.

Проте, відповідного судового рішення матеріали справи не містять.

55. У касаційній скарзі Міністерство юстиції України зазначає, що поряд із несанкціонованими нотаріальними діями, які вчинялися помічником позивача ОСОБА_2, Комісію було розглянуто і вирішено питання щодо здійснення в цілому організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за вказаний період.

56. З цього приводу колегія суддів зазначає, що встановлені відповідачем порушення щодо організації роботи офісу нотаріуса не тягнуть за собою застосування стосовно позивача санкції, передбаченої статтею 12 Закону України «Про нотаріат» у вигляді анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

57. Твердження касатора про те, що позивач не міг не знати про те, що його помічником під час його відсутності вчиняються нотаріальні дії, є лише припущенням, оскільки у матеріалах справи відсутні будь-які документи, що свідчили б про обізнаність позивача щодо факту вчинення його помічником несанкціонованих нотаріальних дій.

58. Доводи касаційної скарги в частині того, що позивач не повідомив правоохоронні органи про факт несанкціонованого втручання в роботу реєстрів з використанням особистого ідентифікатора доступу приватного нотаріуса ОСОБА_1, а саме: логіна користувача, пароля користувача, електронного цифрового підпису, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки таке порушення не було предметом розгляду відповідача під час винесення ним оскаржуваного рішення №5 від 27.10.2017 року та не інкримінувалося ОСОБА_1

59. Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про наявність підстав для скасування рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату №5 від 27.10.2017 та наказу Міністра юстиції України №3349/5 від 27.10.2017, якими анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

60. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

61. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

62. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Міністерства юстиції України залишити без задоволення.

2. Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2018 року - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді О.В.Білоус

І.Л.Желтобрюх

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст