Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.05.2018 року у справі №820/3839/15 Ухвала КАС ВП від 31.05.2018 року у справі №820/38...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 квітня 2019 року

Київ

справа №820/3839/15

адміністративне провадження №К/9901/14916/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 820/3839/15

за позовом ОСОБА_1 до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, третя особа: Харківська міська рада, Товариство з обмеженою відповідальністю "Леда", про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду, прийняту 20 листопада 2015 року у складі судді Мельникова Р.В. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду, прийняту 03 лютого 2016 року у складі колегії суддів: головуючого - Бершова Г.Є., суддів Катунова В.В., Ральченка І.М.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати дії відповідача із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08 листопада 2013 року № 222 до земельної ділянки загальною площею 0,0275 га, кадастровий номер: НОМЕР_1, що знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5 - протиправними; зобов'язати відповідача видати позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0275 га, кадастровий номер: НОМЕР_1 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 0,7 - для земель охорони здоров'я та соціальної допомоги на площу 0, 0259 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 0,0016 га.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем у витязі від 08 листопада 2013 року № 222 необґрунтовано завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок застосування коефіцієнта 2,5 функціонального призначення - землі комерційного призначення, оскільки земельна ділянка належить до земель охорони здоров'я та соціальної допомоги на інших відкритих земель в межах населеного пункту, а тому належало застосувати змішаний коефіцієнт.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2016 року, позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправними дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області із застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08 листопада 2013 року № 222 до земельної ділянки загальною площею 0,0275 га, кадастровий номер: НОМЕР_1, що знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - 2,5.

Зобов'язано Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0275 га, кадастровий номер: НОМЕР_1 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з урахуванням судового рішення по даній справі.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Як встановлено, на підставі рішення Харківської міської ради від 27 квітня 2005 року № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів", 13 квітня 2006 року між позивачем та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, за яким позивачу надано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в АДРЕСА_1 (поблизу житлового будинку № 18), а саме: земельна ділянка загальною площею 0,0275 га, у тому числі: інших угідь 0,0275 га.

Відповідно до пункту 8 зазначеного договору договір укладено строком: на період будівництва - до 01 грудня 2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації - до 01 грудня 2030 року.

Згідно з пунктом 15 договору земельна ділянка передається в оренду для будівництва аптеки (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації цього об'єкту.

Пунктом 16 договору визначено цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

На підставі договору позики від 05 листопада 2015 року позивач безоплатно передав належні йому на праві власності нежитлові виробничі приміщення (будівлі), розташовані на спірній земельній ділянці, у користування юридичній особі ТОВ "Леда", одним із засновників якої він є.

ТОВ "Леда" має ліцензію серії АВ № 578549 на виробництво та роздрібну торгівлю лікарськими засобами, видану 23 червня 2011 року Державною інспекцією з контролю якості лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України.

Відповідно до витягу з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, видами діяльності ТОВ "Леда" є: 47.73 Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах; 21.10 Виробництво основних фармацевтичних продуктів; 21.20 Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

08 листопада 2013 року Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області складено витяг № 222 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 275 кв.м. по АДРЕСА_1 (поблизу житлового будинку № 18) для експлуатації аптеки, з застосуванням при розрахунку коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного використання - 2,5.

Позивач не погодився із коефіцієнтом функціонального використання земельної ділянки, який застосовано відповідачем при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернувся до суду.

Суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, частково задовольняючи позов, виходив з того, що аптека ТОВ "Леда" відноситься до фармацевтичних (аптечних) закладів, тому є закладом охорони здоров'я. При цьому, до земель охорони здоров'я та соціальної допомоги застосовується коефіцієнт функціонального використання 0,7.

Оскільки до земель житлової та громадської забудови застосовується коефіцієнт функціонального використання 1,0, то до іншої частини земельної ділянки, яка не зайнята безпосередньо будівлею аптеки, належить застосовувати саме цей коефіцієнт функціонального використання.

У касаційній скарзі відповідач заявив вимогу про скасування судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалення нової постанови про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

При цьому, під рентним доходом розуміється дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2, 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року № 388/12262 (далі - Порядок, в редакції, чинній на час спірних правовідносин), в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де Кф є коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км є коефіцієнтом, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05 листопада 1998 року № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14 грудня 1998 року № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Отже, зі змісту вказаних норм вбачається, що критерієм для віднесення певних земель до відповідної категорії за функціональним використанням є вид економічної діяльності.

Як зазначалось, видами економічної діяльності ТОВ "Леда", яка використовує земельну ділянку стосовно якої надано спірний витяг, є: Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами в спеціалізованих магазинах; Виробництво основних фармацевтичних продуктів; Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів.

Суд зазначає, що, з огляду на вимоги пункту 3.5 Порядку, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням необхідно здійснювати згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05 листопада 1998 року № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14 грудня 1998 року № 788/3228 (далі - Інструкція, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).

При цьому, значення коефіцієнтів функціонального призначення земельних ділянок в залежності від виду діяльності який на ній здійснюється встановлено Порядком.

Зокрема в додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 до Порядку, в таблиці 1.1 «Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)» для земель комерційного використання встановлено коефіцієнт 2,5.

Також, належить звернути увагу що згідно вказаної таблиці, до складу категорії земель «землі комерційного використання» включено землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт, що також узгоджується з функціональним призначенням земельної ділянки стосовно якої надано спірний у цій справі витяг.

Висновок судів попередніх інстанцій про віднесення зазначеної земельної ділянки до земель охорони здоров'я та соціальної допомоги у зв'язку з тим, що аптека є закладом охорони здоров'я, є помилковим, оскільки, як вже зазначалось, критерієм для віднесення певних земель до відповідної категорії за функціональним використанням є вид економічної діяльності. При цьому, «охорона здоров'я», як вид економічної діяльності, що встановлений Національним класифікатором «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010» (Наказ Держспоживстандарту України 11 жовтня 2010 року), не віднесено до видів діяльності ТОВ «Леда» по КВЕД.

Позивач зазначав, що частина земельної ділянки загальною площею 0,0275 га у розмірі 0,0016 га за функціональним призначенням належить до інших видів відкритих земель в межах населеного пункту (коефіцієнт функціонального використання 0,1), оскільки згідно з даними архітектурно-технічного паспорту будівлі вбачається, що під капітальною будівлею зайнято 0,0259 га землі, а решта (0,0016 га) - під проїздами, проходами та відкритими майданчиками.

З вказаними доводами позивача, які не заперечили суди попередніх інстанцій, не можна погодитись, оскільки, як встановлено, для експлуатації аптеки надана земельна ділянка загальною площею 0,0275 га та для такої експлуатації необхідна не лише земельна ділянка, що розташована безпосередньо під капітальною будівлею, а й інша частина ділянки розміром 16 квадратних метрів, що забезпечує проїзд, прохід та обслуговування будівлі.

Отже, оскільки земельна ділянка загальною площею 0,0275 га передана та використовується для експлуатації аптеки Товариством з обмеженою відповідальністю «Леда» до видів економічної діяльності якого належить роздрібна торгівля фармацевтичними товарами, то зазначена ділянка за функціональним призначенням належить до земель комерційного призначення, для яких встановлено коефіцієнт 2,5, який і був правомірно застосований відповідачем.

Суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Враховуючи вищезазначене, має місце неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, що є підставою для скасування судових рішень повністю та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 344, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03 лютого 2016 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області, третя особа: Харківська міська рада, Товариство з обмеженою відповідальністю "Леда", про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

М.М. Гімон

А.Ю. Бучик ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст