Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 18.05.2022 року у справі №826/10228/17 Постанова КАС ВП від 18.05.2022 року у справі №826...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2022 року

м. Київ

справа № 826/10228/17

адміністративне провадження № К/9901/1408/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2020 року (прийняте у складі судді Катющенко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Файдюка В.В., суддів: Мєзєнцева Є.І., Земляної Г.В.) у справі № 826/10228/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Київ Інвест Груп» (далі - ТОВ «Київ Інвест Груп») до Департаменту, Комунальної аварійно-рятувальної служби «Київська служба порятунку», Комунального підприємства «Київблагоустрій» (далі - КАРС «Київська служба порятунку», КП «Київблагоустрій» відповідно) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2017 року ТОВ «Київ Інвест Груп» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту, КАРС «Київська служба порятунку», КП «Київблагоустрій», у якому просило:

- визнати протиправними дії Департаменту, КП «Київблагоустрій» щодо включення до переліку елементів благоустрою, щодо яких слід вжити заходів демонтажу встановлених з порушенням автомобільних газозаправних пунктів (далі - АГЗП) та елементів благоустрою, які викладені в дорученні від 10 серпня 2017 року № 064-8334;

- визнати протиправним і скасувати доручення Департаменту від 10 серпня 2017 року № 064-8334;

- зобов`язати КАРС «Київська служба порятунку» на безоплатній основі повернути ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучені 16 серпня 2017 року ємності для зберігання газу скрапленого вуглеводневого № 517, раму під ємність, колонку для заправлення автомобілів скрапленим газом № 493/16 та газ скраплений вуглеводневий у кількості 2657 л;

- зобов`язати КП «Київблагоустрій» повернути ТОВ «Київ Інвест Груп» демонтоване обладнання: металеву огорожу, ролет чорний, білий запірний пристрій, металеву круглу трубу.

На обґрунтування позову ТОВ «Київ Інвест Груп» зазначало, що дорученням Департаменту від 10 серпня 2017 року № 064-8634, наданим КП «Київблагоустрій» та КАРС «Київська служба порятунку» на підставі протоколу постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 23 березня 2017 року № 10, зобов`язано: вжити заходів демонтажу (переміщення) об`єктів та елементів благоустрою, встановлених з порушенням Правил благоустрою м. Києва (далі - Правила), які прийняті рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051, відповідно до таблиці; вжити заходів із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та мінімізації їх наслідків під час проведення зливно-наливних операцій та вжиття необхідних заходів реагування щодо самовільно розміщених (установлених) АГЗП відповідно до таблиці, а саме: приміщення для перебування охорони та працівників за адресою: вул. Драгоманова, 1-К, м. Київ, АГЗП за адресою: вул. Драгоманова, 1н (приписи від 03 серпня 2017 року № 1716848 та № 1716847); АГЗП за адресою: вул. Чорнобильська, ріг вул. Академіка Єфремова, м. Київ (припис від 07 серпня 2017 року № 1716739).

На підставі вказаного доручення згідно з актом виконання аварійно-попереджувальних робіт другим аварійно-рятувальним взводом КАРС «Київська служба порятунку» від 16 серпня 2017 року виконано роботи із забезпечення безпеки під час зливно-наливних операцій та демонтажу газового обладнання незаконно встановлених АГЗС, у ході яких у ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучено: ємність для зберігання СГ (ДП) № 517, 2012 року випуску; колонку для заправлення автомобілів СГ (ДП) № 493/16 у кількості 1 одиниця, в тому числі рукав у кількості 2 одиниці, заправний пістолет - 2 одиниці; рама під ємність - 1 одиниця; скраплений газ (СГ) у кількості 2657 л. Відповідно до акта проведення демонтажу (переміщення) від 16 серпня 2017 року здійснено демонтаж огорожі металевої, ролета чорного, запірного пристрою, металевої труби, розміщених за адресою вул. Академіка Єфремова (Командарма Уборевича), 26, на підставі приписів від 13 та 14 квітня 2017 року № 1709717, 1709716, 1709718 та доручення Департаменту від 28 квітня 2017 року № 204/04-17.

На думку позивача, газове обладнання розташоване ним на об`єктах благоустрою законно, за наявності необхідних дозволів та погоджень та на підставі договорів; натомість під час прийняття оскаржуваного доручення та вчинення дій з вилучення майна відбулись процедурні порушення, а отже, такі дії відповідачів є протиправними, суперечать вимогам чинного законодавства.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 27 грудня 2017 року адміністративний позов задовольнив частково: визнав протиправними дії Департаменту щодо включення до переліку елементів благоустрою, щодо яких слід вжити заходів шляхом демонтажу встановлених з порушенням АГЗП та елементів благоустрою, які викладені в дорученні від 10 серпня 2017 року № 064-8334; визнав протиправним та скасував доручення Департаменту від 10 серпня 2017 року № 064-8334; зобов`язав КАРС «Київська служба порятунку» на безоплатній основі повернути ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучені 16 серпня 2017 року ємності для зберігання газу скрапленого вуглеводневого № 517, раму під ємність, колонку для заправлення автомобілів скрапленим газом № 493/16 та газ скраплений вуглеводневий у кількості 2657 л; зобов`язав КП «Київблагоустрій» повернути позивачу демонтоване обладнання: металеву огорожу, ролет чорний, білий запірний пристрій, металеву круглу трубу. У задоволенні інших вимог до КП «Київблагоустрій» суд відмовив.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 19 червня 2018 року залишив без змін рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 грудня 2017 року.

Велика Палата Верховного Суду постановою від 04 грудня 2019 року касаційні скарги Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Комунальної аварійно-рятувальної служби «Київська служба порятунку» задовольнила частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року скасувала, а справу направила на новий розгляд до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Департаменту щодо включення до переліку елементів благоустрою, щодо яких мають бути вжиті заходи шляхом демонтажу встановлених з порушенням автомобільних газозаправних пунктів та елементів благоустрою, які викладені в дорученні від 10 серпня 2017 року №064-8334.

Визнано протиправним та скасовано доручення Департаменту від 10 серпня 2017 року №064-8334.

Зобов`язано КАРС «Київська служба порятунку» на безоплатній основі повернути ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучений 16 серпня 2017 року газ скраплений вуглеводневий у кількості 2657 л.

У задоволенні позову в інший частині - відмовлено.

При цьому, суд першої інстанції виходив з того, що жодним з державних органів, до яких звертався позивач, не відмовлено у можливості провадження господарської діяльності з експлуатації АГЗП; ліцензія підрядної організації не могла бути надана позивачем відповідачу, оскільки він не мав її отримувати з огляду на те, що перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, є вичерпним та не містить діяльності з роздрібної торгівлі газом скрапленим вуглеводневим; у матеріалах справи немає доказів, які б свідчили про порушення позивачем положень Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та притягнення посадових осіб позивача за таке порушення до адміністративної відповідальності; доводи про відсутність у позивача необхідних для розміщення АГЗП документів, передбачених підпунктом 15.3.26 пункту 15.3 Правил благоустрою міста Києва, зокрема щодо оренди (чи іншого права користування) земельних ділянок для відповідних цілей, спростовується висновками Київського апеляційного господарського суду у справі № 910/9978/16.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 08 грудня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2020 року в частині зобов`язання КАРС "Київська служба порятунку" на безоплатній основі повернути ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучений 16 серпня 2017 року газ скраплений вуглеводневий у кількості 2657 л - скасував, у задоволенні позову в цій частині відмовив.

В іншій частині рішення залишив без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

14 січня 2021 року Департамент звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення скасувати та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову. Посилається на порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, а також на те, що судами неправильно встановлено фактичні обставини справи.

У скарзі, зокрема, зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій не було повністю враховані висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2019 року у цій справі.

Судами порушено вимоги статей 49 50 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС) у частині незалучення в якості третьої особи ТОВ «Де-Люкс».

Посилається на те, що судами не було досліджено договір, який слугував підставою для подальшого укладення договорів для проведення діяльності з реалізації скрапленого газу на спірній земельній ділянці.

Також зазначає, що третьою особою треба було залучити КП «Київтранспарксервіс», через те, що Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 04 грудня 2019 року вказувалося на недослідженість судами порушення Правил паркування транспортних засобів.

Судами визнано протиправними дії Департаменту щодо включення до переліку елементів благоустрою, щодо яких мають бути вжиті заходи шляхом демонтажу встановлених з порушенням автомобільних газозаправних пунктів та елементів благоустрою, без надання оцінки приписам, які слугували підставою для надання доручення.

Судами необґрунтовано зроблено висновки про недоведеність порушення позивачем пункту 13.1.1 Правил благоустрою міста Києва з посиланням на відсутність відомостей про складання, у разі невиконання припису, уповноваженою особою протоколу про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КпАП).

Посилається також на те, що суди звертаються до припущень, зазначаючи, що пунктом 15.3.26 Правил благоустрою міста Києва не зазначено переліку дозвільних документів на розміщення АГЗП у зв`язку з відсутністю рішення Київської міської ради про врегулювання цього питання.

Позивачем на виконання припису не було надано певні документи.

На порушення норм статті 24 Закону України «Про оренду землі» та рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві» позивач використовував земельні ділянки не за цільовим призначенням, без доказів володіння земельними ділянками в розумінні статті 125 Земельного кодексу України.

Також посилається на те, що судами невірно застосовано норми матеріального права у сфері регулювання питання сплати пайової участі.

У відзиві на касаційну скаргу КП «Київблагоустрій» просить її задовольнити.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ «Київ Інвест Груп» просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 січня 2021 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Желєзний І.В., судді: Коваленко Н.В., Чиркін С.М.

Верховний Суд ухвалами від 27 січня 2021 року залишив касаційну скаргу без руху, а від 05 квітня 2021 року - відкрив касаційне провадження.

У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. на підставі розпорядження в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 14 грудня 2021 року № 2263/0/78-21 здійснено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг у справах та визначено нову колегію суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І., справу передано судді-доповідачу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Київської міської ради від 23 червня 2011 року № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві» визначено перелік адрес паркувальних майданчиків, які закріплені за КП «Київтранспарксервіс».

Паркувальний майданчик на 33 місця для паркування транспортних засобів у м. Києві на перетині вулиць Уборевича та Чорнобильської входить до цього переліку.

31 грудня 2014 року КП «Київтранспарксервіс» і ТОВ «Сістем кепітал груп» уклали договір № ДНП-2015-01/11 про надання права на експлуатацію фіксованих місць для паркування на паркувальному майданчику, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Уборевича/вул. Чорнобильська. ТОВ «Сістем кепітал груп» отримало право на організацію та експлуатацію 30 місць для платного паркування на вул. Уборевича/вул. Чорнобильській.

У подальшому ТОВ «Сістем кепітал груп» і ТОВ «Де-Люкс» уклали договір № 10-15/02 від 1 жовтня 2015 року, за яким ТОВ «Де-Люкс» прийняло від ТОВ «Сістем кепітал груп» у платне строкове користування та експлуатацію 5 місць для паркування транспортних засобів на паркувальному майданчику за адресою: вул. Уборевича/вул. Чорнобильська (вул. Командарма Уборевича, 26, біля будівлі на вул. Командарма Уборевича, 19-д, літ. «А»).

Листом від 19 лютого 2016 року № 2450/0/16-2/27-16 Департамент містобудування та архітектури повідомив, що принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на території паркувального майданчика за адресою: вул. Командарма Уборевича, 26, м. Київ.

Крім цього, ТОВ «Де-Люкс» прийняло у тимчасове платне користування територію площею 250 кв. м за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н для експлуатації АГЗП модульного типу за договором від 1 лютого 2016 року № Д1Н/О/1, укладеним з ТОВ «Євротехнології Плюс».

У листі від 3 березня 2016 року № 3037/0/16-2/27-16 Департамент містобудування та архітектури повідомив ТОВ «Де-Люкс», що принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на асфальтованому майданчику за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н.

23 травня 2016 року ТОВ «Де-Люкс» і ТОВ «Київ Інвест Груп» уклали договір господарського відання № 01-В/У-26, на підставі якого ТОВ «Київ Інвест Груп» прийняло у господарське відання та експлуатацію АГЗП модульного типу, його складові, які призначені для реалізації скрапленого газу та продажу супутніх товарів, у тому числі й підакцизних, що знаходяться за адресою: м. Київ, Святошинський район, вул. Командарма Уборевича, 26.

Також за договором господарського відання від 28 листопада 2016 року № 01-ДЛ-КІГ-Д/1Н, укладеним із ТОВ «Де-Люкс», ТОВ «Київ Інвест Груп» прийняло у господарське відання та експлуатацію АГЗП модульного типу, його складові, які призначені для реалізації скрапленого газу та продажу супутніх товарів, у тому числі й підакцизних, що знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н.

Після прийняття в господарське відання вказаного майна позивач розпочав діяльність з експлуатації АГЗП.

Крім наведених вище договорів щодо використання земельної ділянки та обладнання, вказана діяльність здійснюється на підставі таких документів, як:

- концепція на розміщення АГЗП модульного типу на території автостоянки (паркувального майданчика) за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26 (біля будівлі на вул. Командарма Уборевича, 19-д, літ. «А») з урахуванням чинних державних будівельних і санітарних норм та вимог безпеки, розробленої ПАТ «УкрНДІінжпроект», затверджена Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 11 листопада 2015 року № 7/17-13301 щодо погодження ТОВ «Де-Люкс»);

- витяг з протоколу від 6 листопада 2015 року № 7 засідання секції житлового будівництва, промислової та інженерно-транспортної забудови, будівельних матеріалів і виробів Науково-технічної ради Мінрегіону, відповідно до якого розміщення виконано з урахуванням чинних державних норм щодо виконання, розміщення та експлуатації подібних об`єктів як на території України, так і в державах Європи. За рахунок використання для виготовлення модуля АГЗП сучасного високотехнологічного обладнання і застосування останніх досягнень в галузі телекомунікацій, зв`язку та управління технологічними процесами досягнуто високого ступеня автономності та безпеки експлуатації; модуль АЗГП є заводським виробом і виготовлений відповідно до технічних умов ТУ У 28.1-39681088-001:2015 та за технічною документацією, що погоджена і затверджена в установленому порядку, його розміщення не має ознак будівництва;

- висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 05 лютого 2016 року № 05.03.02-07/3167 Державної санітарно-епідеміологічної служби України, згідно з яким АГЗП ТОВ «Де-Люкс» за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26 відповідає встановленим медичним критеріям безпеки;

- протокол державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 5 лютого 2016 року № 3-793, згідно з яким АГЗП ТОВ «Де-Люкс» за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26 відповідає вимогам чинного санітарного законодавства України за умови дотримання вимог і може використовуватись у заявленій сфері застосування (оптова та роздрібна торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом);

- декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки на територію та приміщення АГЗП стаціонарного типу за адресами згідно з переліком, зареєстрована Державною службою України з надзвичайних ситуацій (лист від 23 квітня 2016 року № 26-5829/261);

- концепція на розміщення АГЗП модульного типу на території асфальтованого майданчика за адресою: вул. Драгоманова, 1-н, м. Київ з урахуванням чинних державних будівельних і санітарних норм та вимог безпеки, яка розроблена ПАТ «УкрНДІінжпроект», затверджена Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 5 квітня 2016 року № 7/17-3742 щодо погодження ТОВ «Де-Люкс»);

- витяг з протоколу від 1 квітня 2016 року № 13 засідання секції житлового будівництва, промислової та інженерно-транспортної забудови, будівельних матеріалів і виробів Науково-технічної ради Мінрегіону, відповідно до якого розміщення виконано з урахуванням чинних державних норм щодо виконання, розміщення та експлуатації подібних об`єктів як на території України, так і в державах Європи. За рахунок використання для виготовлення модуля АГЗП сучасного високотехнологічного обладнання і застосування останніх досягнень в галузі телекомунікацій, зв`язку та управління технологічними процесами досягнуто високого ступеня автономності та безпеки експлуатації; модуль АЗГП є заводським виробом і виготовлений відповідно до технічних умов ТУ У 28.1-39681088-001:2015 та за технічною документацією, що погоджена і затверджена в установленому порядку, його розміщення не має ознак будівництва;

- декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки на територію та приміщення АГЗП стаціонарного типу за адресами згідно з переліком, зареєстрована Державною службою України з надзвичайних ситуацій (лист від 9 вересня 2016 року № 26-13214/261);

- дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 25 серпня 2016 року № 2268.16.32, згідно з яким ТОВ «Де-Люкс» має право експлуатувати технологічне устаткування згідно з переліком для експлуатації АГЗП, розташованого, в тому числі, на вул. Командарма Уборевича, 26 у м. Києві;

- дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 15 березня 2017 року № 702.17.32, згідно з яким ТОВ «Київ Інвест Груп» має право на виконання газонебезпечних робіт;

- дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 19 квітня 2017 року № 1078.17.32, згідно з яким ТОВ «Київ Інвест Груп» може експлуатувати АГЗП, у тому числі за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н;

- дозвіл Головного управління Держпраці у Київській області від 3 травня 2017 року № 1228.17.32, згідно з яким ТОВ «Київ Інвест Груп» може виконувати газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах і зберігати ємності зі зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх заповнювати (в т. ч. балонів автомобілів), спорудження, зокрема, за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н;

- листи Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 17 лютого та 2 березня 2016 року № 2570/0/02-16 та № 3257/0/02-16 відповідно, згідно з якими ТОВ «Де-Люкс» погоджено розміщення АГЗП модульного типу на території паркувального майданчика за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26 (біля будівлі на вул. Командарма Уборевича, 19-д, літ. «А») та за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-н. При цьому Департамент повідомив, що розміщення та експлуатація АГЗП модульного типу потребує оформлення паспорта прив`язки об`єкта до місцевості, виконаного відповідно до вимог наказу Мінрегіону від 21 жовтня 2011 року № 244, виконання вимог та отримання погоджень, передбачених ДБН В.1.2.-7-2008 «Основні вимоги до будівель і споруд. Пожежна безпека» та концепцією щодо розміщення наведеного АГЗП модульного типу. Разом з тим на час складання листа Київська міська рада не затвердила Порядку розміщення АГЗП модульного типу, а Департамент містобудування та архітектури не оформлює паспортів прив`язки цих об`єктів до місцевості. Департамент принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторної на території вказаного паркувального майданчика;

- договір від 1 січня 2017 року № ОПП/ОА/04 на постійне та обов`язкове обслуговування об`єкта КАРС «Київська служба порятунку» та Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення ГУ ДСНС України у м. Києві, укладений позивачем, КАРС «Київська служба порятунку» та Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення ГУ ДСНС України у м. Києві, згідно з яким останні організовують цілодобове функціонування своїх структурних підрозділів у режимі постійної готовності до виконання необхідного комплексу аварійно-рятувальних робіт в умовах надзвичайних ситуацій або загрози їх виникнення, забезпечують і виконують аварійно-рятувальні роботи та заходи, спрямовані на запобігання та профілактику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, в тому числі на об`єктах на вул. Командарма Уборевича, 26 та вул. Драгоманова, 1-н у м. Києві.

28 липня, 3 та 7 серпня 2017 року ТОВ «Київ Інвест Груп» отримало приписи № 1716733, 1716847, 1716848 та № 1716739, складені інспектором І категорії КП «Київблагоустрій», згідно з якими встановлено порушення пунктів 15.3.26 та 13.3.1 Правил на об`єктах за адресою: вул. Академіка Єфремова, 13, вул. Драгоманова, 1-н, вул. Драгоманова, 1-к та вул. Чорнобильська /ріг вул. Єфремова, м. Київ та запропоновано позивачу надати проектно-дозвільну документацію на встановлення АГЗП та ТС (приміщення для охорони).

Листами від 28 липня, 4 та 8 серпня 2017 року № 132-КІГ, 138-КІГ, 139-КІГ позивач повідомив КП «Київблагоустрій» про вищезазначені договори, листи Мінрегіонбуду України від 11 листопада 2015 року № 7/17-13301 та від 5 квітня 2016 року № 7/17-3742 щодо погодження концепції розміщення об`єкта, листи Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19 лютого та від 3 березня 2016 року № 2465/0/16-2/27-16, 3097/0/16-2/27-16, а також інші документи, що за відсутності Порядку розміщення АГЗП є достатніми і свідчать про відсутність порушень Правил.

10 серпня 2017 року Департамент надав доручення № 064-8634 КП «Київблагоустрій» та КАРС «Київська служба порятунку» на підставі протоколу засідання постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити заходів демонтажу (переміщення) об`єктів та елементів благоустрою, встановлених з порушенням Правил, відповідно до таблиці; вжити заходів із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та мінімізації їх наслідків під час проведення зливно-наливних операцій та вжиття необхідних заходів реагування щодо самовільно розміщених (установлених) АГЗП відповідно до таблиці, а саме приміщення для перебування охорони та працівників, АГЗП за адресами: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-к, вул. Драгоманова, 1-н (приписи від 3 серпня 2017 року № 1716848, 1716847); вул. Чорнобильська/ріг вул. Єфремова (припис від 07 серпня 2017 року № 1716739).

На підставі цього доручення згідно з актом виконання аварійно-попереджувальних робіт другим аварійно-рятувальним взводом КАРС «Київська служба порятунку» від 16 серпня 2017 року виконано роботи із забезпечення безпеки під час зливно-наливних операцій та демонтажу газового обладнання незаконно встановлених АГЗС, у ході яких у ТОВ «Київ Інвест Груп» вилучено: ємність для зберігання СГ (ДП) № 517, 2012 року випуску; колонку для заправлення автомобілів СГ (ДП) № 493/16 у кількості 1 одиниця, в тому числі рукав - 2 одиниці, заправний пістолет - 2 одиниці, рама під ємність - 1 одиниця; скраплений газ (СГ) у кількості 2657 л.

Відповідно до акта проведення демонтажу (переміщення) від 16 серпня 2017 року проведено демонтаж огорожі металевої, ролета чорного, запірного пристрою, металевої труби, розміщених за адресою вул. Академіка Єфремова (Командарма Уборевича), 26 на підставі приписів від 13 та 14 квітня 2017 року № 1709717, 1709716, 1709718 та доручення Департаменту міського благоустрою Київської міської ради від 28 квітня 2017 року № 204/04-17.

Не погоджуючись із такими діями відповідачів, вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначені Законом України від 06 вересня 2005 року № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон № 2807-IV).

Згідно зі статтею 5 Закону № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Частиною другою статті 10 Закону № 2807-IV визначено, що до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема: забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування, зокрема: майдани, площі, бульвари, проспекти; вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; інші території загального користування; території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору (стаття 13 Закону № 2807-IV).

Відповідно до статті 33 Закону № 2807-IV у сфері благоустрою населених пунктів діє система нормативів, що встановлюється у сфері землеустрою, містобудування, озеленення територій, утримання будинків і споруд, освітлення територій, а також у галузі охорони здоров`я та охорони навколишнього природного середовища. Законом можуть встановлюватися й інші нормативи, пов`язані із забезпеченням благоустрою населених пунктів.

За визначенням частини першої статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Пунктом 3.3 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Правила), визначено повноваження Департаменту вносити приписи власникам (балансоутримувачам) щодо приведення їх об`єктів та елементів благоустрою у відповідний стан.

Згідно з пунктом 13.1.1 Правил розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону № 2807-IV, Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за №1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до пункту 13.2.3 Правил самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту. У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Згідно з пунктом 13.3.1 Правил протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення). У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

У разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж у строки, зазначені в приписі, Департамент, районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (пункт 13.3.2 Правил).

За змістом пункту 13.3.3 Правил рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом, районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі). Рішення про демонтаж (переміщення) самовільно розміщеного (встановленого) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва.

Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності). За результатами проведеної роботи комісії складають акти демонтажу (переміщення) у двох примірниках.

Як встановили суди, у приписах від 28 липня, 03 та 07 серпня 2017 року № 1716733, 1716847, 1716848 та 1716739, складених старшим інспектором КП "Київблагоустрій", встановлено порушення ТОВ "Київ Інвест Груп" пунктів 13.3.1, 15.3.26 та 20.1.1 Правил на об`єктах на вул. Єфремова, 26, вул. Драгоманова, 1-Н та вул. Драгоманова, 1-К у м. Києві, та запропоновано останньому надати проектно-дозвільну документацію на встановлення АГЗП та ТС (приміщення для охорони), а в разі відсутності проектно-дозвільної документації - демонтувати АГЗП та ТС власними силами, відновити благоустрій.

З метою виконання вимог приписів позивач листами від 28 липня, 04 та 08 серпня 2017 року № 132-КІГ, 138-КІГ 139-КІГ скерував до КП «Київблагоустрій» проектно-дозвільну документацію, на підставі якої він здійснює господарську діяльність.

10 серпня 2017 року Департамент на підставі протоколу постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надав КП "Київблагоустрій" та КАРС "Київська служба порятунку" доручення № 064-8634 вжити заходів шляхом демонтажу (переміщення) об`єктів та елементів благоустрою, встановлених з порушенням Правил, відповідно до таблиці; вжити заходів із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та мінімізації їх наслідків при проведенні зливно-наливних операцій та вжиття необхідних заходів реагування щодо самовільно розміщених (установлених) АГЗП відповідно до таблиці, а саме: приміщення для перебування охорони та працівників, а також АГЗП за адресами: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-К, вул. Драгоманова, 1-Н (приписи від 03.08.2017 № 1716848, 1716847); вул. Чорнобильська/ріг вул. Єфремова (припис від 07.08.2017 № 1716739).

При цьому, демонтаж приміщення для перебування охорони та працівників, а також АГЗП за адресами: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-К, вул. Драгоманова, 1-Н, вул. Чорнобильська/ріг вул. Академіка Єфремова був проведений КАРС "Київська служба порятунку" та КП "Київблагоустрій" у зв`язку з невиконанням, на думку відповідачів, ТОВ "Київ Інвест Груп" приписів від 03 серпня 2017 року № 1716848, 1716847 та від 07 серпня 2017 року № 1716739, у яких вказано про порушення пунктів 13.3.1, 15.3.26, 20.1.1 Правил.

Згідно з підпунктами 15.1.1, 15.3.26 Правил благоустрою міста Києва підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідацією аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).

Для розміщення автомобільного газозаправного пункту необхідно: розпорядження районної у м. Києві державної адміністрації; договір оренди земельної ділянки; висновок: СЕС; Головного управління екологічної безпеки; Головного управління МНС; дозвіл держнаглядохоронпраці; генплан або схема розміщення; ліцензія підрядної організації; чинний договір про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, виданий Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Як встановили суди попередніх інстанцій, позивачем було подано до КП «Київблагоустрій»:

- договір від 31 грудня 2014 року № ДНП-2015-01/11, укладений між КП "Київтранспарксервіс" і ТОВ "Сістем кепітал груп" про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування на вул. Уборевича/вул. Чорнобильській у межах ІІІ територіальної зони паркування м. Києва;

- договір від 01 жовтня 2015 року № 10-15/02, укладений між ТОВ "Сістем кепітал груп" і ТОВ «Де-Люкс» про строкове платне користування та експлуатацію п`яти місць для паркування транспортних засобів на паркувальному майданчику у місті Києві за адресою: вул. Командарма Уборевича, 26 (біля будівлі на вул. Командарма Уборевича, 19-Д, літ. "А");

- договір господарського відання від 23 травня 2016 року № 01-В/У-26, укладений між ТОВ "Де-Люкс" і ТОВ "Київ Інвест Груп", про експлуатацію АГЗП модульного типу, його складових, які призначені для реалізації скрапленого газу, та іншого майна, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26;

- договір оренди території від 01 лютого 2016 року № Д1Н/О/2, укладений між ТОВ "Євротехнології плюс" і ТОВ "Де-Люкс", про тимчасове платне користування територією площею 250 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-Н;

- договір господарського відання від 28 листопада 2016 року № 01-ДЛ-КІГ-Д/1Н, укладений між ТОВ "Де-Люкс" і ТОВ "Київ Інвест Груп", про експлуатацію АГЗП модульного типу, його складових, які призначені для реалізації скрапленого газу, та іншого майна для експлуатації, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-Н.

Київський апеляційний господарський суд постановою від 05 жовтня 2016 року у справі № 910/9978/16, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 06 грудня 2016 року, відмовив заступнику прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради в задоволенні позовних вимог про повернення Київській міській раді земельної ділянки площею 0,04 га на перетині вулиць Командарма Уборевича та Чорнобильської у Святошинському районі міста Києва, що використовується для експлуатації та обслуговування АГЗП та тимчасової споруди - операторської.

При цьому, Київський апеляційний господарський суд зазначив, що підпункт 17.3.2 пункту 17.3 Правил передбачає, що на земельних ділянках, на яких розташовані спеціально обладнані та відведені місця для надання оператором платних послуг паркування транспортних засобів, забороняє будь-яку діяльність, окрім надання платних послуг з паркування транспортних засобів та обладнання таких місць інноваційними технологіями, і відповідно, не містить заборон щодо обладнання таких місць певними пересувними спорудами, які не є ані об`єктами малої архітектурної форми, ані об`єктами нерухомого майна, адже є мобільними пересувними спорудами, які у будь-який час можуть бути переміщенні без завдання їм шкоди. Цим пунктом також передбачені особливі умови користування земельними ділянками, на яких розташовані спеціально обладнані та відведені місця, які полягають у розробці та погодженні в установленому цими Правилами порядку схем організації дорожнього руху, згідно з якими в оператора виникає право надання платних послуг паркування транспортних засобів, що не потребує розроблення проектів відведення цих земельних ділянок.

Також позивачем було надано КП "Київблагоустрій":

- висновок та протокол державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 05 лютого 2016 року № 05.03.02-07/3167 та № 3-793, згідно з якими АГЗП на вул. Командарма Уборевича, 26 у м. Києві відповідає вимогам Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів ДСП № 173-96 і Санітарних правил охорони поверхневих вод від забруднення СанПіН 4630-88, а також відповідає вимогам чинного санітарного законодавства України;

- декларації Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки від 21 квітня та 08 вересня 2016 року № 300 та 1062 відповідно, згідно з якими АГЗП модульного типу та тимчасові споруди операторських на вул. Командарма Уборевича, 26 та вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві утримуються відповідно до Правил пожежної безпеки України, у тому числі в частині пункту 10 "Автозаправні станції" розділу VI "Основні вимоги пожежної безпеки до об`єктів різного функціонального призначення".

Матеріалами справи також підтверджено, що між позивачем і КАРС "Київська служба порятунку", Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення ГУ ДСНС України у м. Києві укладено договір від 01 січня 2017 року № ОПП/ОА/04 на постійне та обов`язкове обслуговування об`єктів, згідно з яким останні організовують цілодобове функціонування своїх структурних підрозділів у режимі постійної готовності до виконання необхідного комплексу аварійно-рятувальних робіт в умовах надзвичайних ситуацій або загрози їх виникнення, забезпечують і виконують аварійно-рятувальні роботи та заходи, спрямовані на запобігання та профілактику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, у тому числі на об`єктах на вул. Командарма Уборевича, 26 та вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві.

На виконання підпункту 15.3.26 Правил ТОВ «Київ Інвест Груп» також надало КП «Київблагоустрій»:

- дозвіл Держпраці № 2268.16.32, яким ТОВ "Де-Люкс" дозволено з 25 серпня 2016 року до 24 серпня 2021 року експлуатувати технологічне устаткування, лінійні частини та їх елементи систем газопостачання зрідженим газом, а також посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, зокрема, за адресою: м. Київ, вул. Командарма Уборевича, 26;

- дозвіл Держпраці № 702.17.32, яким ТОВ "Київ Інвест Груп" дозволено з 15 березня 2017 року до 14 березня 2022 року виконувати газонебезпечні роботи;

- дозвіл Держпраці № 1078.17.32, яким ТОВ "Київ Інвест Груп" дозволено з 19 квітня 2017 року до 18 квітня 2022 року експлуатувати, зокрема, АГЗП за адресою: м. Київ, вул. Драгоманова, 1-Н;

- дозвіл Держпраці № 1228.17.32, яким ТОВ "Київ Інвест Груп" дозволено з 03 травня 2017 року до 02 травня 2022 року виконувати, зокрема, на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах, зберігати ємності зі зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх заповнення (у т. ч. балони автомобілів), спорожнення.

Вказані дозволи було отримано позивачем на виконання вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці" та Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107.

Натомість, як встановили суди, позивачем дійсно не було подано генплану або схеми розміщення АГЗП з огляду на неврегулювання вказаного питання на законодавчому рівні.

У той же час, товариством було надано:

- листи Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19 лютого та 03 березня 2016 року № 2450/0/16-2/27-16 і 3097/0/16-2/27-16 відповідно, у яких зазначено, що Департамент містобудування та архітектури принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторних на території паркувального майданчика на вул. Командарма Уборевича, 26 та на асфальтованому майданчику на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві;

- титульні сторінки концепцій щодо розміщення АГЗП модульного типу на території автостоянки (паркувального майданчика) на вул. Командарма Уборевича, 26 та на території асфальтованого майданчика на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві з урахуванням чинних державних будівельних і санітарних норм та вимог безпеки;

- листи Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11 листопада 2015 року № 7/17-13301 та від 05 квітня 2016 року № 7/17-3742 разом із витягами з протоколів від 06 листопада 2015 року № 7 та від 01 квітня 2016 року № 13, якими схвалено концепції щодо розміщення АГЗП модульного типу на території автостоянки (паркувального майданчику) на вул. Командарма Уборевича, 26 та на території асфальтованого майданчику на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві з урахуванням чинних державних будівельних і санітарних норм та вимог безпеки, розроблених ПАТ "УкрНДІінжпроект".

Отже, суди встановили, що з переліку наведених документів та безпосередньо їх змісту вбачається, що жоден державний орган, до якого звертався позивач із запитами та заявами не відмовив йому у наданні можливості провадження господарської діяльності з експлуатації АГЗП та не заперечував проти такої діяльності.

Щодо ненадання позивачем ліцензії, то слід зазначити, що статтею 7 Закону України від 02 березня 2015 року № 222-VIII "Про ліцензування видів господарської діяльності" (далі - Закон № 222-VIII) визначено вичерпний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, і такий перелік не містить діяльності з роздрібної торгівлі газом скрапленим вуглеводневим. Тобто, позивачем не могла бути подана відповідачу ліцензія, оскільки товариство не має обов`язку щодо її отримання.

Крім того, частинами першою та другою статті 20 Закону № 222-VIII за провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, без ліцензії чи здійснення таких видів господарської діяльності з порушенням умов ліцензування посадові особи суб`єктів господарювання несуть адміністративну відповідальність, передбачену КпАП. У разі відсутності ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, відповідальність за провадження такої господарської діяльності без ліцензії не застосовується.

На обґрунтування своєї позиції Департамент зазначав, що товариство не надало в якості відповіді на припис та до суду ліцензій на право продажу алкоголю та тютюнових виробів. Проте колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що Департамент вказаним зауваженням перебрав на себе функцію Державної фіскальної служби України щодо контролю за отриманням суб`єктами господарювання ліцензій на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюновими виробами.

Отже, Департамент не уповноважений перевіряти цільове призначення земельних ділянок та наявність ліцензій, які видає ДПС України, особливо за умови, що з відкритим реєстром ліцензій можна ознайомитись на офіційній веб-сторінці ДПС України, а доказів щодо нецільового використання земельних ділянок Департаментом не надано.

Відповідно до підпункту 20.1.1 пункту 20.1 розділу ХХ Правил благоустрою міста Києва до відповідальності за порушення у сфері благоустрою притягуються особи, винні у: порушенні вимог Законів України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про відходи" та "Про охорону навколишнього природного середовища"; порушенні встановлених державних стандартів, норм і цих Правил; проектуванні об`єктів благоустрою м. Києва з порушенням вимог Правил забудови м. Києва та державних будівельних норм; порушенні режиму використання й охорони територій та об`єктів рекреаційного призначення; самовільному зайнятті території (частини території) об`єкта благоустрою; пошкодженні (руйнуванні чи псуванні) вулично-дорожньої мережі, інших об`єктів благоустрою; знищенні або пошкодженні зелених насаджень чи інших об`єктів озеленення; забрудненні (засміченні) території; самовільному наклеюванні оголошень, інформаційно-агітаційних плакатів, реклами, листівок тощо та нанесенні написів, малюнків тощо на об`єктах благоустрою території міста; неналежному утриманні об`єктів благоустрою, зокрема покриття доріг, тротуарів, освітлення території тощо; створюванні умов, які ускладнюють або унеможливлюють прибирання об`єктів та елементів благоустрою.

Наведене свідчить про те, що винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику пропонується надати в певний строк проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності відповідних дозвільних документів.

Отже, до повноважень Департаменту, зокрема, належить здійснення демонтажу самовільно розміщених тимчасових споруд та надання відповідних доручень підпорядкованим комунальним підприємствам зі здійсненням контролю за їх виконанням.

При цьому, слід враховувати, що демонтаж самовільно розміщених тимчасових споруд є крайнім заходом, якому має передувати вжиття уповноваженим суб`єктом інших заходів реагування, націлених на достеменне встановлення порушення в галузі благоустрою населених пунктів, його припинення та ліквідацію наслідків, якщо такі є.

Аналіз наведених норм права дає підстави вважати, як правильно зазначили суди першої та апеляційної інстанцій, що демонтажу підлягають лише самочинно зведені тимчасові споруди у тому випадку, якщо власник такої споруди самостійно не демонтував споруду у встановлений у приписі строк або якщо власник невідомий. При цьому, самочинно зведеною тимчасова споруда вважається у тому разі, якщо відсутні дозвільні документи, визначені законом.

Суди встановили, що приписи, які видавалися позивачу, не містили вимоги демонтувати АГЗП самостійно з встановленням строку для проведення самостійного демонтажу.

ТОВ «Київ Інвест Груп» надавались КП «Київблагоустрій» наявні у нього документи на розміщення АГЗП. Проте реагування з боку відповідачів на вказані листи позивача і надіслані ним документи не встановлено.

Щодо необхідності надання позивачем виданого Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) договору про сплату пайової участі у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Києва, що передбачено підпунктом 15.3.26 Правил, слід зазначити таке.

Так, рішенням Київської міської ради від 04 вересня 2014 року № 62/62 внесено зміни до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об`єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради" (далі - Порядок) та деяких рішень Київської міської ради.

Пунктом 3 рішення № 62/62 доручено Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укладати договори щодо пайової участі в утриманні об`єкта благоустрою із суб`єктами господарювання відповідно до Порядку.

Згідно з підпунктом 2.2 пункту 2 Порядку у всіх питаннях щодо організації залучення пайової участі (внеску) в утриманні об`єктів благоустрою виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) виступає в особі Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Підпунктом 2.3 пункту 2 Порядку визначено, що у разі встановлення (розміщення) ТС на об`єктах благоустрою, розташованих на земельних ділянках комунальної власності територіальної громади міста Києва, власник ТС укладає договір щодо пайової участі в утриманні об`єкта благоустрою.

ТС торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

На підставі підпункту 2.6 пункту 2 Порядку для укладення договору щодо пайової участі в утриманні об`єкта благоустрою суб`єкт господарювання звертається до Департаменту із заявою, до якої додаються, зокрема, такі документи:

- реквізити замовника (для юридичних осіб: повне найменування, місцезнаходження, код ЄДРПОУ, банківські реквізити (розрахунковий рахунок, установа банку, МФО банку), посада та П І Б керівника, телефон; для фізичної особи - підприємця: П І Б повністю, місце проживання, ідентифікаційний номер, банківські реквізити (розрахунковий рахунок, установа банку, МФО банку), телефон);

- схема місця розташування ТС, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчика для харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства із зазначенням контуру та площі об`єкта, з прив`язкою до місцевості, на основі фрагмента ортофотоплану, наданого Департаментом на безоплатній основі;

- актуальна фотофіксація з чотирьох сторін місця розташування ТС, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчика для харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства на відстані 5 - 10 м (для ТС - додатково фото фасаду з товаром, на відстані 3 - 4 м).

Як зазначено в листах Департаменту містобудування та архітектури від 19 лютого № 2450/0/16-2/27-16 та 03 березня 2016 року 3097/0/16-2/27-16, розміщення АГЗП модульного типу та операторних на території паркувального майданчика на вул. Командарма Уборевича, 26 та на асфальтованому майданчику на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві потребуватиме оформлення паспорта прив`язки об`єкта до місцевості, виконаного відповідно до вимог наказу Мінрегіону від 21 жовтня 2011 року № 244, виконання вимог та отримання погоджень, передбачених ДБН В.1.2.-7-2008 "Основні вимоги до будівель і споруд. Пожежна безпека" та концепцією щодо розміщення наведеного АГЗП модульного типу.

При цьому, Департамент містобудування та архітектури вказав, що на час складання цих листів Київською міською радою не затверджено Порядку розміщення АГЗП модульного типу, а Департамент містобудування та архітектури не оформлює паспорти прив`язки цих об`єктів до місцевості.

Отже, судами попередніх інстанцій вірно зауважено, що за відсутності відповідного документа, який на безоплатній основі повинен видаватись Департаментом містобудування та архітектури, позивач був позбавлений можливості звернутись до цього ж Департаменту для укладення договору щодо пайової участі в утриманні об`єкта благоустрою.

У той же час, Департамент містобудування та архітектури зазначив, що принципово не заперечує щодо розміщення АГЗП модульного типу та операторних на території паркувального майданчика на вул. Командарма Уборевича, 26 та на асфальтованому майданчику на вул. Драгоманова, 1-Н у м. Києві.

Суди також обґрунтовано не прийняли до уваги доводи відповідачів про відсутність у позивача необхідних для розміщення АГЗП документів, передбачених підпунктом 15.3.26 пункту 15.3 Правил, зокрема, щодо оренди (чи іншого права користування) земельних ділянок для відповідних цілей, оскільки зазначене спростовується висновками, які наведені в постанові Київського апеляційного господарського суду від 05 жовтня 2016 року у справі № 910/9978/16, залишеній без змін постановою Вищого господарського суду України від 06 грудня 2016 року.

Відтак, встановлені обставини свідчать про необґрунтованість доводів відповідача про порушення позивачем вимог підпункту 15.3.26 пункту 15.3 Правил.

Суди першої та апеляційної інстанцій слушно послалися на те, що Європейським Судом з прав людини у рішенні у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland) № 37801/97 від 01.07.2003, яке, відповідно до частини першої статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Тобто, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватись виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Суди встановили, а відповідачі не заперечують, що позивач звертався до органів державної влади та органів місцевого самоврядування у м. Києві з питаннями щодо ведення господарської діяльності з експлуатації АГЗП, проте жоден із цих органів не повідомив позивача про неможливість ведення такої діяльності.

При цьому, з урахуванням наведеної вище практики ЄСПЛ позивач мав підстави покладатися на поведінку державних органів та органів місцевого самоврядування, які своїми діями з видачі дозвільних документів та погодження діяльності позивача дали йому підстави для висновку про дотримання ним усіх необхідних вимог законодавства.

Натомість у подальшому органи місцевого самоврядування в особі Департаменту та підпорядкованих йому підприємств і організацій фактично визнали провадження позивачем господарської діяльності незаконною, тобто допустили непослідовне ставлення до позивача.

З урахуванням викладеного, колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що позивачем вжито всі можливі заходи та отримано всі можливі дозвільні документи для ведення діяльності з експлуатації АГЗП, тоді як посилання Департаменту на необхідність оформлення картки тимчасового порушення благоустрою та недотримання вимог пункту 15.3.26 Правил не можуть бути визнані обґрунтованими.

З наведеного вбачається, що відповідачами не було доведено порушення позивачем підпункту 13.3.1 пункту 13.3, підпункту 15.3.26 пункту 15.3, підпункту 20.1.1 пункту 20.1 Правил, на які міститься посилання в приписах від 03 серпня 2017 року № 1716848, 1716847 та від 07 серпня 2017 року № 1716739, що стали підставою для оформлення оскаржуваного доручення, що свідчить про протиправність дій Департаменту щодо включення до Переліку елементів благоустрою встановлених з порушенням АГЗП та елементів благоустрою, які зазначені в дорученні від 10 серпня 2017 року № 064-8334, та, відповідно, визнання цього доручення протиправним і його скасування.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 29 січня 2020 року по справі №826/7888/17.

Верховний Суд не дає оцінки оскаржуваним судовим рішенням в частині позовних вимог про зобов`язання КАРС "Київська служба порятунку" на безоплатній основі повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "Київ Інвест Груп" вилучений 16 серпня 2017 року газ скраплений вуглеводневий у кількості 2657 л, оскільки у касаційній скарзі рішення у цій частині не оскаржуються.

Доводи викладені у касаційній скарзі були предметом перевірки суду апеляційної інстанції та свого підтвердження не знайшли. У касаційній скарзі не наведено доводів, які б ставили під сумнів правильність рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

В аспекті наведеного слід зазначити, що відповідно до статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Враховуючи наведене, Суд визнає, що суд першої інстанції, з урахуванням змін внесених апеляційним судом, та суд апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

Керуючись статтями 343 349 350 355 356 359 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 липня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 грудня 2020 року - залишити без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.Ю. Бучик

А.І. Рибачук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст