Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 03.12.2019 року у справі №420/1519/19 Ухвала КАС ВП від 03.12.2019 року у справі №420/15...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2022 року

м. Київ

справа № 420/1519/19

провадження № К/9901/32867/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я. О., Стрелець Т. Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на рішення Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Марина П. П. від 12 червня 2019 року та постанову П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Танасогло Т. М., Запорожана Д. В., Осіпова Ю. В. від 16 жовтня 2019 року,

УСТАНОВИЛ:

Вступ

1. Позивач проходив службу у Збройних Силах України. У 1999 року позивача, у званні підполковник, звільнено з військової служби. У 2008 року позивачу установлено II групу інвалідності у зв'язку захворюванням, пов'язаним з виконанням обов'язків військової служби. При повторному огляді у 2017 року позивачу встановлено ІІ групу інвалідності у зв'язку з захворюванням, пов'язаним з виконанням обов'язків військової служби. У червні 2018 року позивач звернувся до обласного військового комісаріату із заявою про виплату одноразової допомоги у зв'язку із встановленням другої групи інвалідності. Рішенням Міністерства оборони України позивачу відмовлено у виплаті одноразової грошової допомоги так як він звільнений з військової служби до набуття чинності Закону від 04 квітня 2006 року № 3597-ІV, яким запроваджено виплату одноразової грошової допомоги, а інвалідність встановлена до 01 січня 2014 року, тобто до набуття чинності нової редакції статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

2. Зважаючи на встановлені обставини справи, Суду при вирішенні цієї справи слід дати відповіді на таке питання: 1) які нормативно-правові акти (чинні на момент встановлення інвалідності чи на час звернення із заявою про призначення допомоги) підлягають застосуванню при вирішенні питання щодо отримання одноразової грошової допомоги військовослужбовцю (не строкової служби)?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

3. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії, у якому, з урахуванням уточнень, просив:

- визнати протиправною відмову Міністерства Оборони України в призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499 "Про затвердження Порядку та умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності, військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призначених на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб" та статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей";

- скасувати рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов'язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби, про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги ОСОБА_1, оформлене пунктом 32 протоколу від 09 листопада 2018 року № 111;

- зобов'язати Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно направити документи ОСОБА_1 щодо призначення одноразової грошової допомоги розпоряднику бюджетних коштів Міністерству оборони України;

- зобов'язати Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у зв'язку з встановленням інвалідності II групи внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499 "Про затвердження Порядку та умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності, військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призначених на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб" та статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у сумі 224148,40 грн, та надіслати рішення про призначення одноразової грошової допомоги до Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для видання наказу про виплату такої допомоги.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року, залишеним без змін постановою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправною відмову Міністерства оборони України у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 499 "Про затвердження Порядку та умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності, військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призначених на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб" та статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Скасовано рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов'язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби, про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги ОСОБА_1, оформлене пунктом 32 протоколу від 09 листопада 2018 року № 111.

Зобов'язано Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно направити документи ОСОБА_1 щодо призначення одноразової грошової допомоги розпоряднику бюджетних коштів Міністерству оборони України.

Зобов'язано Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у зв'язку з встановленням інвалідності II групи внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року " № 499 Про затвердження Порядку та умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності, військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призначених на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб" та статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у сумі 224148,40 грн, та надіслати рішення про призначення одноразової грошової допомоги до Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для видання наказу про виплату такої допомоги.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що право на отримання одноразової грошової допомоги безпосередньо пов'язане з датою встановлення інвалідності та, відповідно, визначається положенням законодавства, яке було чинним саме на той момент, та встановлювало, зокрема, порядок отримання та розмір такої допомоги.

Наступна зміна законодавства не впливає на порядок отримання, розмір допомоги тощо, і це відповідає принципу правової визначеності як складової принципу верховенства права.

6. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що право на призначення одноразової грошової допомоги виникло у позивача з моменту встановлення інвалідності, яка пов'язана з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку, а саме з 25 березня 2008 року, а тому і розрахунок одноразової грошової допомоги має здійснюватись з розміру грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців на момент настання інвалідності.

7. Ураховуючи, що Міністерством оборони України за наслідком розгляду заяви позивача прийнято рішення про відмову в призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги та повернуто документи, вимога про зобов'язання Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно направити документи щодо призначення одноразової грошової допомоги розпоряднику бюджетних коштів Міністерству оборони України є правомірною.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року та постанову П'ятого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до наказу начальника штабу Південного оперативного командування № 024 від 03 лютого 1999 року підполковника ОСОБА_1, начальника повітряно-вогневої та тактичної підготовки - старшого інспектора управління авіації, звільнено з військової служби в запас (за станом здоров'я).

10. Згідно постанови військово-лікарської комісії Південного регіону Міністерства оборони України на підставі протоколу № 81 від 04 березня 2008 року установлено, що захворювання підполковника запасу ОСОБА_1 "НЦД по гіпертонічному типу" пов'язане з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку.

11.25 березня 2008 року ОСОБА_1 установлено II групу інвалідності у зв'язку захворюванням, пов'язаним з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку, що підтверджується довідкою до акта огляду МСЕК серії 2-18 ОВ № 086187 від 25 березня 2008 року.

12. При повторному огляді позивачу безстроково встановлено ІІ групу інвалідності у зв'язку з захворюванням, пов'язаним з виконанням обов'язків військової служби при виконанні інтернаціонального обов'язку, що підтверджується довідкою до акта огляду МСЕК серії 12 ААА № 297389 від 27 березня 2017 року.

13.19 червня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського обласного військового комісаріату із заявою про виплату одноразової допомоги у зв'язку із встановленням другої групи інвалідності та додав до вказаної заяви довідку до акта огляду МСЕК серії 2-18 ОВ № 086187 від 25 березня 2008 року, копію витягу з наказу № 024 від 03 лютого 1999 року, копію постанови ВЛК, копію паспорта та ідентифікаційного коду, копію сторінок з особової справи.

14. Зазначену заяву з додатками та висновком Одеського обласного військового комісаріату направлено до Департаменту фінансів Міністерства оборони України.

15. У висновку Одеського обласного військового комісаріату зазначено, що ОСОБА_1, не має права на одержання зазначеної грошової допомоги, оскільки був звільнений з військової служби до набуття чинності Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про загальний військовий обов'язок і військову службу" від 04 квітня 2006 року № 3597-IV, яким запроваджено виплату одноразової грошової допомоги, а первинна інвалідність встановлена до 01 січня 2014 року, тобто до набуття чинності нової редакції статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

16. При цьому, позивачу повідомлено, що документи з висновком щодо можливості виплати позивачу одноразової грошової допомоги направлено до Департаменту фінансів Міністерства оборони України та про прийняте Комісією рішення, позивача буде сповіщено.

17. Рішенням Міністерства оборони України, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов'язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 09 листопада 2018 року № 111, позивачу відмовлено у виплаті одноразової грошової допомоги так, як ОСОБА_1, звільнений з військової служби до набуття чинності Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про загальний військовий обов'язок і військову службу" від 04 квітня 2006 року № 3597-IV, яким запроваджено виплату одноразової грошової допомоги, а інвалідність встановлена до 01 січня 2014 року, тобто до набуття чинності нової редакції статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

18. Листом від 07 грудня 2018 року позивача проінформовано про прийняте рішення та направлено витяг з протоколу комісії від 09 листопада 2018 року № 111.

19. Не погоджуючись із рішенням Міністерства оборони України про відмову у призначенні одноразової грошової допомоги, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивач звільнений з військової служби до 10 травня 2006 року, а інвалідність йому встановлена до набуття чинності нової редакції статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII, а тому беручи до уваги вимоги статті 58 Конституції України, ОСОБА_1, не має підстав для одержання одноразової грошової допомоги.

21. Скаржник зазначає, що усі передбачені чинним законодавством дії з боку уповноваженого у той час органу - Одеського обласного військового комісаріату, посадовими особами Одеського обласного військового комісаріату були виконані в повному обсязі, жодної бездіяльності допущено не було.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Предметом спору у цій справі є вимога нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу позивачеві як інваліду ІІ групи.

23. Відповідно до частини 2 статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час встановлення позивачу ІІ групи інвалідності) було закріплено, що у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовослужбовцю під час виконання ним обов'язків військової служби, а також інвалідності, що настала в період проходження військової служби або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження військової служби, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі до п'ятирічного грошового забезпечення за останньою посадою в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.

24. На виконання вказаної норми Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" Кабінетом Міністрів України постановою від 28 травня 2008 року № 499 було затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб (далі - Порядок № 499), пунктом 2 якої визначено, що призначення і виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб, що сталися після 01 січня 2007 року, здійснюється згідно з Порядком, затвердженим цією постановою.

25. Частиною 1 статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (в редакції, чинній на час звернення позивача за виплатою) встановлено, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з Частиною 1 статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" мають право на її отримання.

26. Частиною другою наведеної норми передбачено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі: встановлення військовослужбовцю (крім військовослужбовців строкової служби) інвалідності, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання, пов'язаного з проходженням ним військової служби, або встановлення особі, звільненій з військової служби, інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення її з військової служби чи після закінчення тримісячного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження зазначеної служби.

27. Відповідно до частини 9 статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

28. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975, прийнятою відповідно до пункту 2 статті 16-2 та пункту 9 статті 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - Порядок № 975).

29. При цьому, пунктом 2 наведеної постанови установлено, що особам, які до набрання чинності Порядком, затвердженим цією постановою, мають право на отримання одноразової грошової допомоги:

допомога, що була призначена, виплачується відповідно до Порядку № 499, Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби, що сталися у 2006 році, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2007 році № 284, і Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності співробітників кадрового складу розвідувальних органів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2007 року № 1331;

допомога, що не була призначена, призначається і виплачується в установленому законодавством порядку, що діяло на день виникнення права на отримання такої допомоги.

30. Відповідно до пункту 3 Порядку № 975, днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є:

у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов'язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть;

у разі встановлення інвалідності або ступеня втрати працездатності без встановлення інвалідності - дата, що зазначена у довідці медико-соціальної експертної комісії.

31. Отже, на час подання позивачем заяви про виплату одноразової грошової допомоги було визначено, що моментом виникнення права є дата встановлення інвалідності, а тому застосуванню до спірних правовідносин підлягає законодавство, яке діяло на момент встановлення позивачу ІІ групи інвалідності, а саме Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", в редакції Закону України від 03 листопада 2006 року № 328-V, яка діяла з 01 січня 2007 року до 01 січня 2014 року та Порядок № 499.

32. Системний аналіз наведених правових норм (у редакції, чинній на час встановлення позивачу ІІ групи інвалідності) дає підстави зробити висновок, що застосування статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", пов'язується не з фактом звільнення позивача зі служби, а з часом встановлення йому інвалідності внаслідок захворювання, що мало місце в період проходження військової служби, незалежно від строку, що минув після звільнення з військової служби.

33. Згідно із підпунктом 2 пункту 2 Порядку (у редакції, чинній на час встановлення позивачу ІІ групи інвалідності) військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) у разі настання інвалідності в період проходження військової служби та особам, звільненим з військової служби, у разі настання інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення з такої служби чи після закінчення зазначеного строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період її проходження, - 24-місячного грошового забезпечення - інвалідам II групи, а у разі настання інвалідності внаслідок виконання обов'язків військової служби - у розмірі 30-місячного грошового забезпечення - інвалідам II групи.

34. Отже, оскільки ІІ група інвалідності позивача була установлена позивачу 22 березня 2008 року, то виплата одноразової грошової допомоги повинна здійснюватись на підставі нормативно-правових актів, які були чинні на момент встановлення позивачу інвалідності.

35. Таким чином, позивач набув право на отримання одноразової допомоги з моменту встановлення йому групи інвалідності.

36. Доводи відповідача про те, що нова редакція Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" не поширюється на позивача є безпідставними, оскільки отримання одноразової грошової допомоги на підставі статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" діюче законодавство пов'язує не з фактом звільнення позивача зі служби, а з часом встановлення йому тієї чи іншої групи інвалідності, що впливає на розмір такої допомоги.

37. Аналогічна правова позиція, висловлена Верховним Судом у постанові від 07 лютого 2019 року у справі № 816/1266/16.

38. За таких обставин, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про протиправність рішення відповідача щодо відмови у призначенні одноразової грошової допомоги позивачу.

39. З огляду на те, що Міністерство оборони України за наслідком розгляду заяви позивача прийняло рішення про відмову в призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги та повернуло документи, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку зобов'язавши Одеський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повторно направити документи щодо призначення одноразової грошової допомоги розпоряднику бюджетних коштів Міністерству оборони України.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

40. За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Одеського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року та постанову П'ятого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Судді Я. О. Берназюк

Т. Г. Стрелець
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст