Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 20.01.2021 року у справі №804/5304/16 Ухвала КАС ВП від 20.01.2021 року у справі №804/53...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 804/5304/16

адміністративне провадження № К/9901/37233/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т. Г.,

суддів: Стеценка С. Г., Тацій Л. В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №804/5304/16

за позовом Приватного підприємства "Нафтатранссервіс" до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області про визнання протиправними дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Приватного підприємства "Нафтатранссервіс" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року (суд у складі: головуючого судді - Верба І. О.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Баранник Н. П., суддів: Дурасової Ю. В. Щербака А. А.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1.18 серпня 2016 року Приватне підприємство "Нафтатранссервіс" звернулося до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області, в якому, з урахуванням уточнень, просило скасувати рішення відповідача, оформлене витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №677 від 16.02.2016 року.

2. Позовна заява мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте помилково та безпідставно, що призвело до завищення нормативної грошової оцінки наданих позивачу в оренду земельних ділянок.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2017 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Рішення судів мотивовані тим, що відповідач при виготовленні спірного витягу керувався чинним законодавством, діяв у межах своїх повноважень, за допомогою програмного забезпечення "Норматив +" і не мав впливу на значення застосованих програмним забезпеченням коефіцієнтів нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, як наслідок, на розмір такої оцінки.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Приватне підприємство "Нафтатранссервіс" звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що відповідач при формуванні спірного витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки мав керуватись виключно регуляторним актом - рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року, а не програмним забезпеченням "Норматив +", яке не відповідає змісту цього акту.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 серпня 2017 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

8.13 березня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від
13.03.2018 року для розгляду даної справи визначено склад колегії суддів: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.

10. У зв'язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т. О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 804/5304/16.

11. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т. Г., судді: Рибачук А. І. Тацій Л. В., справу передано головуючому судді.

12. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13.13.10.2010 року між Криворізькою міською радою (орендодавець) та ПП "Нафтатранссервіс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розташування виробничої бази, яка знаходиться по вул.

Уборевича, 48а в Саксаганському районі м. Кривого Рогу (а. с.11-14).

Пунктом 2 визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 1,4272 га.

Згідно пункту 4 договору кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:06:245:0001. Відповідно пункту 7 договору річна орендна плата вноситься орендарем виключено у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, на підставі витягу з технічної документації або довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Управлінням Держкомзему у м. Кривому Розі. Договір укладено строком на 5 роки, набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

14.24.06.2015 року рішенням Криворізької міської ради №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", оприлюдненим 25.06.2015 року, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що містить:

1. середню (базову) вартість 1 кв. м. земель міста станом на 01.01.2014 року у розмірі 270,60 грн. ;

1.2. результати по факторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території;

1.3. визначення зонального коефіцієнта Км2 та грошової оцінки 1 кв. м. землі в межах економіко-планувальних зон;

1.4. грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон;

1.5. опис меж економіко-планувальних зон міста Кривого Рогу;

1.6. нормативну грошову оцінку 1 га землі сільськогосподарського призначення в межах міста за агровиробничими групами ґрунтів.

Пунктом 2 вказаного рішення установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до вимог чинного законодавства.

15.12.02.2016 року позивачем подано відповідачу через Центр надання адміністративних послуг "Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу" заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 14 272 кв. м., розташованої за адресою вул. Уборевича, 48а, яка перебуває у користуванні заявника із зазначенням цільового призначення земельної ділянки згідно договору "користування виробничої баз" (а. с.54).

16. На заяву позивача від 12.02.2016 року №677 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області складено Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №677 за кадастровим номером 1211000000:06:245:0001 (а. с.9-10).

17. У супровідному листі до витягу від 16.02.2016 року №677 зазначено, що електронна база нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що затверджена рішенням Криворізької міської ради Дніпропетровської області від
24.06.2015 №3728, не містить детальної інформації відносно локальних факторів об'єктів інженерної інфраструктури на земельній ділянці. У відповідності до вимог діючого в Україні законодавства, зберігання, ведення та використання відомостей про інженерну інфраструктуру, покладено на уповноважені органи містобудування та архітектури, інші органи місцевого самоврядування. З метою недопущення можливих недоліків в частині деталізації локальних факторів до виконавчого комітету Криворізької міської ради направлено запит щодо надання відповідної інформації стосовно наявності чи відсутності об'єктів інженерної інфраструктури на вищезазначеній земельній ділянці. За результатами отриманої від органу місцевого самоврядування відповіді, можливе коригування (доповнення) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

19. Відповідно до частини 3 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20.8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

21. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

23. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

24. Як вбачається зі змісту позовної заяви та касаційної скарги підставою для визнання неправомірним та скасування спірного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №677 від 16.02.2016 року є те, що відповідач необґрунтовано вніс до нього значення:

1) локальних коефіцієнтів, які не передбачені рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" щодо земельної ділянки, розташованої в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту у розмірі - 1,15; розташованої в зоні пішохідної доступності до ботанічних садів, парків, парків-пам'яток, лісопарків, лісів, зелених зон у розмірі - 1,15, не забезпеченої централізованим водопостачанням у розмірі - 0,95, не забезпеченої каналізацією у розмірі - 0,95; не забезпеченої централізованим газопостачанням у розмірі - 0,9; не забезпеченої централізованим теплопостачанням у розмірі - 0,9; розташованої в зоні залягання ґрунтових вод менше трьох метрів у розмірі - 0,9; розташованої в зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря у розмірі - 0,8;

2) сукупного локального коефіцієнту місцеположення земельних ділянок у розмірі Км3-0,70, який не передбачено рішенням Криворізької міської ради №3728 від
24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу";

3) розміру коефіцієнта Кф-2,50, який обрано не у відповідності до: функціонального використання земельної ділянки передбаченого пунктом 1 договору оренди земельної ділянки від 13.10.2010 року; норм частини 1 статті 19 Земельного Кодексу України; підрозділу 11.02 коду КВЦПЗ Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого Наказом від 23.07.2010 року №548 Державного комітету України із земельних ресурсів зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за № 1011 /18306;

4) коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки К (і) - 1,7898 застосування якого не передбачено та порушує Розділ III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213; пункту
271.2 статті 271; пункту 289.1, пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України;

5) розміру нормативної грошової оцінки 1 кв. м земельної ділянки під забудовою у сумі 847,56 грн., яка визначена з недотриманням рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" та порушенням Розділу III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213;

6) розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 14272,00 кв. м у сумі 12096376,32 грн., яка визначена з недотриманням рішення Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" та порушенням Розділу III Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213.

25. Статтею 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17 червня 2004 року № 1808-IV встановлено, що в межах державної експертизи землевпорядної документації здійснюється дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Статтею 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17 червня 2004 року № 1808-IV визначає, що позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідній рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Судами встановлено, що 24.06.2015 року рішенням Криворізької міської ради №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", оприлюдненим 25.06.2015 року, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, що містить:

1. середню (базову) вартість 1 кв. м. земель міста станом на 01.01.2014 року у розмірі 270,60 грн. ;

1.2. результати по факторної оцінки при визначенні комплексного індексу цінності території;

1.3. визначення зонального коефіцієнта Км2 та грошової оцінки 1 кв. м. землі в межах економіко-планувальних зон;

1.4. грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон;

1.5. опис меж економіко-планувальних зон міста Кривого Рогу;

1.6. нормативну грошову оцінку 1 га землі сільськогосподарського призначення в межах міста за агровиробничими групами ґрунтів.

Пунктом 2 установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішення про затвердження цієї документації в силу положень статей 59 та 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

Суди встановили, що 12.02.2016 року представником ПП "Нафтатранссервіс" подано відповідачу через Центр надання адміністративних послуг "Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу" заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 14272 кв. м., розташованої за адресою вул. Уборевича, 48а, яка перебуває у користування заявника із зазначенням цільового призначення земельної ділянки згідно договору "користування виробничої баз" (а. с.54).

На заяву позивача від 12.02.2016 року №677 Управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровській області складено Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №677 за кадастровим номером 1211000000:06:245:0001 (а. с.9-10).

У супровідному листі до витягу зазначено, що електронна база нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, затверджена рішенням Криворізької міської ради Дніпропетровської області від 24.06.2015 №3728, не містить детальної інформації відносно локальних факторів об'єктів інженерної інфраструктури на земельній ділянці. У відповідності до вимог діючого в Україні законодавства зберігання, ведення та використання відомостей про інженерну інфраструктуру, покладено на уповноважені органи містобудування та архітектури, інші органи місцевого самоврядування. З метою недопущення можливих недоліків в частині деталізації локальних факторів до виконавчого комітету Криворізької міської ради направлено запит щодо надання відповідної інформації стосовно наявності чи відсутності об'єктів інженерної інфраструктури на вищезазначеній земельній ділянці. За результатами отриманої від органу місцевого самоврядування відповіді, можливе коригування (доповнення) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

26. Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №677 за кадастровим номером 1211000000:06:245:0001 визначено наступне (а. с.10):

- назва земельної ділянки: (кадастровий №undefined) для розташування виробничої бази;

- місцезнаходження: м. Кривий Ріг, вулиця Уборевича 48а, Дніпропетровська область;

- власник (користувач): ПП "Нафтатранссервіс";

- місцезнаходження власника (користувача): вул. Уборевича, 48А;

- площа земельної ділянки, кв. м. : 14272,00;

- середня вартість земельної ділянки, грн/кв. : 270,60;

- економіко-планувальна зона: 3;

- коефіцієнт Км2: 1;

- локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони:

- розташування земельної ділянки в зоні пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,15;

- розташування земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до ботанічних садів, парків, парків-пам'яток, лісопарків, лісів, зелених зон - 1,15;

- земельна ділянка не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95;

- земельна ділянка не забезпечена каналізацією - 0,95;

- земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,9;

- земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням -0,9;

- земельна ділянка розташована в зоні залягання ґрунтових вод менше трьох метрів - 0,9;

- земельна ділянка розташована в зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,8;

- сукупний коефіцієнт Км3: 0,70;

- коефіцієнт Кф: 2,50;

- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К (і): 1,7898;

- нормативна грошова оцінка кв. м земельної ділянки під забудовою, грн: 847,56;

- площа земельної ділянки під забудовою, кв. м: 14272,00;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою, грн: ~organization0~,32;

- нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн. : 0,00;

- загальна площа земель, кв. м: 14272,00;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. : ~organization1~,32.

27. Надаючи оцінку зазначеним вище обставинам, суди попередніх інстанцій виходили з того, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку надає Управління через центр надання адміністративних послуг відповідно до вимог Закону України "Про адміністративні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 №835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та розпорядження Кабінету Міністрів України від
16.05.2014 року №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг".

Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, дорученнями Віце-премєр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру України, дорученнями Голови Держгеокадастру України та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, наказами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а також Положенням про Управління, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22 від 03.03.2015 року (далі - Положення №22).

Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до Положення №22 Управління Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. Управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Суди встановили, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю. М. Білоконя, була затверджена Рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року, що набуло чинності з 01.01.2016 року.

Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов'язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.

Користування матеріалами Державного фонду документації із землеустрою здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки у виданому позивачу витязі, сформована за допомогою спеціального програмного забезпечення, а саме: програми "Норматив +".

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначена у витязі, вирахувана програмою та є результатом перемноження середньої вартості земельної ділянки на коефіцієнти Км2, Км3, Кф, К (і) та на площу земельної ділянки (14272 кв. м).

Так, середня вартість земельної ділянки розрахована у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу ДП УДНДІПМ "ДІПРОМІСТО"
імені Ю. М. Білоконя
, затвердженій Рішенням Криворізької міської ради №3728 від
24.06.2015 року та становить 270,60 грн. /кв. м.

Коефіцієнти Км2-1 та Км3-0,70 вирахувані програмним забезпеченням у автоматичному режимі, виходячи з особливостей економіко-планувальної зони СГ-31, визначеної програмним забезпеченням при введенні у відповідному полі програми кадастрового номеру земельної ділянки. Значення коефіцієнта Км2 визначається програмним забезпеченням, виходячи з визначеної тим самим програмним забезпеченням економіко-планувальної зони земельної ділянки. Значення коефіцієнта Км3 залежить від наявності чи відсутності інженерно-інфраструктурних факторів, що проходять чи не проходять через земельну ділянку, нормативно грошова оцінка якої визначається.

Наявність чи відсутність зазначених вище факторів, що проходять чи не проходять через земельну ділянку, відображається на графічній карті програми, яка, отримавши відповідні позначки навпроти кожного фактору (плюс чи мінус), вираховує значення коефіцієнта Км3.

Коефіцієнт Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони).

Коефіцієнт Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів - документація, що складається із текстових та графічних матеріалів, оформлена відповідно до Стандарту СОУ ДКЗР 0032632-012:2009 "Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" (далі - Стандарт), затвердженого наказом Держкомзему від
24.06.2009 №335 та зареєстрованого Українським науково-дослідним і навчальним центром проблем стандартизації, сертифікації та якості 10 вересня 2009 року за №32595752/1927.

Відповідно до положень Стандарту локальні фактори - це фактори, які проявляються в межах окремої земельної ділянки і коригують її цінність (вартість) у межах економіко-планувальної зони. Принципи встановлення локальних факторів та зони їх впливу, визначення величини локальних коефіцієнтів та принципи їх розрахунку відповідно до частки площі, що покриває земельну ділянку, розкриваються у пояснювальній записці технічної документації. Зони розповсюдження всіх локальних факторів наносяться на схеми прояву локальних факторів оцінки.

Стандартом СОУ ДКЗР 0032632-012:2009 "Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" визначено, що у складі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міст із чисельністю населення 50 тис. осіб і більше розробляється:

1. згідно пункту 3.2.2. - Пояснювальна записка, яка містить:

- Розділ 4 - визначення економіко-планувальне зонування території та визначення зональних коефіцієнтів;

- Розділ 5 - визначення зон прояву локальних факторів та значень локальних коефіцієнтів;

2. згідно пункту 3.2.5. - графічні матеріали технічної документації оформлюються:

- арк. 1 Схема економіко-планувального зонування;

- арк. 2 Схема прояву локальних факторів оцінки. Функціонально-планувальні, історико-культурні та природно-ландшафтні фактори;

3. згідно пункту 3.2.11. - Розділ 5. Визначення зон прояву локальних факторів та значень локальних коефіцієнтів. У розділі розкриті принципи встановлення локальних факторів та зон їх впливу визначення величини локальних коефіцієнтів та принципів їх розрахунку відповідно до частки площі, що покриває земельну ділянку.

4. на схемі економіко-планувального зонування мають бути нанесені:

- межі оціночних районів.

- межі економіко-планувальних зон.

- значення коефіцієнта Км2 по кожній економіко-планувальній зоні згідно грошової оцінки;

5. згідно пункту 3.2.18. на схемі прояву локальних факторів оцінки мають бути нанесені зони розповсюдження всіх локальних факторів, перелік яких наведений у розділі 4 пояснювальної записки.

Як зазначено вище, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю. М. Білоконя, була затверджена рішенням Криворізької міської ради №3728 від 24.06.2015 року, що набуло чинності з 01.01.2016 року, пройшла державну експертизу та відповідає Стандарту, визначає величини локальних коефіцієнтів, які зазначені у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №678 від
16.02.2016 року.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548 від 23.07.2010 року, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 року за №1011/18306 було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель (далі - Класифікація видів цільового призначення земель).

Зі змісту розділу II Класифікації видів цільового призначення земель вбачається, що землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних ті інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) за кодом КВЦПЗ належать до розділу секції J11.

Суд зазначає, що поняття цільове використання та цільове призначення земельної ділянки не є тотожними поняттями.

Відповідно до пункту 1 договору оренди земельної ділянки, цільове використання земельної ділянки за цим договором - для розташування виробничої бази.

Аналогічне цільове призначення вказане також у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-1201985082014 від 04.11.2014 року.

Згідно пунктом 3.5 "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженого Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 року №18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за №388/12262 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України приватне підприємство "Нафтатранссервіс" здійснює наступні види діяльності: оптова торгівля паливом, роздрібна торгівля пальним, посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту, інші види оптової торгівлі, діяльність автомобільного вантажного транспорту, оренда інших машин та устаткуваня.

Згідно таблиці 1.1. "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" додатку 1 до вищевказаного Порядку до земель комерційного використання з Кф 2,5 належать: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).

З огляду на викладене, суди правильно зазначили про наявність правових підстав для застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) в числовому виразі - 2,5, як і зазначено у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №677 від
16.02.2016 року.

Коефіцієнт К (і) - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, а його значення - 1,7898, вираховано та внесено до витягу програмним забезпеченням автоматично. Коефіцієнт К (і), на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розраховується відповідно до пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно та залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: у 2014 році - 1,249, у 2015 році - 1,433.

Враховуючи, що середня (базова) вартість 1 кв. м земель міста у розмірі 270,60
грн.
була розрахована станом на 01.01.2014 року, коефіцієнт К (і) є добутком двох коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель, взятих за 2014 та 2015 роки, а саме: 1,249 х 1,433 = 1,7898. Отже, відповідачем не порушено умови індексації.

Таким чином, суди правильно вказали, що наданий відповідачем розрахунок за формулою 7 Методики при визначенні нормативної грошової оцінки квадратного метра земельної ділянки в розмірі 847,56 грн. є правомірним (Цн = ( (54,12 х 6%) / 3%) х 2,5 х 2,5 х 1,00 х 0,70 х 1,7898).

28. Верховний Суду зазначає, що у разі наявності документальних підтверджень щодо деталізації локальних факторів, відповідні документи мають бути надані відповідачу задля проведення корегування, як це визначено в листі відповідача від 16.02.2016 року №677. Відповідач не наділений повноваженнями щодо самостійного внесення змін до даних програмного комплексу. До надходження таких документів відсутні підстави для внесення змін до формуючих нормативну грошову оцінку земельної ділянку коефіцієнтів та формування нового витягу.

З огляду на викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позову.

29. Частиною 1 статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

30. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

31. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

32. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

постановив:

1. Касаційну скаргу Приватного підприємства "Нафтатранссервіс" - залишити без задоволення.

2. Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2017 року по справі № 804/5304/16 - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Г. Стрелець

Судді С. Г. Стеценко

Л. В. Тацій
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст