1
0
3017
Фабула судового акту: Чоловік через свого адвоката оскаржив постанову Військово-лікарської комісії (ВЛК) при Хустському районному ТЦК та СП, якою його було визнано придатним до військової служби за результатами медичного огляду.
Так, 08.09.2023 чоловік проходив обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності на військову службу під час загальної мобілізації та встановлення причинного зв`язку між наявними захворюваннями та проходженням військової служби. По закінченню медичного огляду, позивача було визнано придатним до військової служби, про що видано постанову, яка оформлена довідкою ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 08.09.2023.
Позивач стверджував, що має значні захворювання хребта і нервової системи, які унеможливлюють службу, а медогляд був проведений поверхнево, без належної оцінки його стану.
Що вирішив суд?
Суд погодився з мотивацією Позивача про неналежний та поверхневий медичний огляд, вказавши, що довідка від 08.09.2023 №3803 не містить жодної інформації про результати огляду у вигляді проставлення відповідного діагнозу чоловіку. Враховуючи ненадання відповідачем доказів щодо проходження Позивачем медичного огляду у відповідності до пунктів 3.2, 3.4 глави 3 розділу II Положення №402, суд прийшов до висновку про неповний та неналежний медичних огляд Позивача.
Враховуючи вищевикладене, суд задовольнив позов чоловіка повністю: визнав протиправною та скасував постанову Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, яка оформлена довідкою від 08.09.2023 №3803.і
Аналізуйте судовий акт: Чи може студент виїхати за кордон під час воєнного стану? (КАС ВС від 12 листопада 2024 року, справа № 380/11916/22)
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6720/23
17 січня 2024 року м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника - адвоката Сагайдака Володимира Васильовича звернувся до суду з позовом до Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови, яка оформлена довідкою Військово-лікарської комісії (далі - ВЛК) при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 08.09.2023.
В обґрунтування позову вказує, що ОСОБА_1 08.09.2023 проходив обстеження та медичний огляд з метою визначення придатності на військову службу під час загальної мобілізації та встановлення причинного зв`язку між наявними захворюваннями та проходженням військової служби. По закінченню медичного огляду, позивача було визнано придатним до військової служби, про що видано постанову, яка оформлена довідкою ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки від 08.09.2023.
Позивач не погоджується з результатами та висновками обстеження і медичного огляду. Вважає, що зазначений у постанові висновок є протиправним, необґрунтованим, сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження. Вказує, що є хворою людиною, має фізичні та фізіологічні вади, наявні встановлені діагнози: остеохондроз поперекового відділу хребта, хондроз, спондилоартроз; широка лівобічна латеральна (параартикулярна) кила м/диску L5-S1 з компресією лівих відділів дурального мішка та інтракального лівого корінця сегменту S1-2; радикулоневрит корінця S1 зліва; інтрафорамінально стиснутий лівий корінець L5-S1; екструзія L5-S1 з деформацією латерального рецесусу та міжхребцевого отвору зліва; циркулярна дорзальна протрусія L4-5 з деформацією міжхребетних отворів контрлатерально; ділянки жирової дегенерації кісткового мозку в суміжних відділах тіл L5-S1; хрящовий вузол Шморля тіла Thll; лівобічна сколіотична постава.
За таких фізіологічних вад та хвороб позивач не міг бути визнаний відповідачем придатним до військової служби, він мав бути визнаним непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. ОСОБА_1 звертався до відповідача з заявою про забезпечення повторного медичного огляду та обстеження, перегляду оскаржуваної постанови, проте звернення проігнороване. У зв`язку з такими обставинами позивач звернувся до суду.
Ухвалою суду від 24.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та з урахуванням положень статей 257-262 КАС України.
Ухвалу суду від 24.10.2023 надіслано відповідачу на адресу, вказану позивачем у позовній заяві: АДРЕСА_1 . 24.11.2023 до суду повернулися ухвала, позовна заява та додані до неї матеріали разом з супровідним листом Хустського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про те, що він не є стороною у справі, ВЛК є самостійним і незалежним органом та не підпорядковується Хустському районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки (а.с.30).
27.11.2023 суд повторно направив копію ухвали про відкриття провадження у справі з позовом та доданими до нього матеріалами відповідачу на адресу, вказану позивачем у позовній заяві: АДРЕСА_1 . У супровідному листі зазначено, що у разі якщо відповідач ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки знаходиться за іншою адресою ніж та, що зазначена в позовній заяві та ухвалі суду ( АДРЕСА_1 ), просимо повідомити про це суд, а документи переадресувати та направити ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
Крім того, в матеріалах справи міститься копія довідки ВЛК №3803 від 08.09.2023, в якій зазначено місцезнаходження комісії: АДРЕСА_2 , тобто адреса інша, ніж та, що зазначена представником позивача у позовній заяві.
У зв`язку з наведеним Тернопільський окружний адміністративний суд надіслав на цю адресу відповідачу копію ухвали суду від 24.10.2023 про відкриття провадження у справі разом з копіями позовної заяви та доданих до неї документів на адресу.
Копія ухвали суду з долученими до неї документами вручена ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки 08.12.2023 (а.с.49).
Станом на 17.01.2024 відзиву на позовну заяву до суду не надходило, а також жодних пояснень та витребуваних судом документів (доказів).
У зв`язку з ненаданням відповідачем, доказів, що стосуються предмету доказування у цій справі, ухвалою суду від 22.12.2023 зобов`язано повторно ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки надати суду у строк до 10.01.2024 медичні документи та інші докази, які стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 08.09.2023 стосовно ОСОБА_1 , у тому числі картку обстеження та медичного огляду, які заведені на позивача, а також надати пояснення з інформацією про діагнози, які були поставлені ОСОБА_1 під час проходження медичних обстежень кожним з лікарів військово-лікарської комісії та комісією загалом для визначення придатності до військової служби.
Одночасно цією ухвалою суду у зв`язку з неподанням ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки витребуваних доказів та необхідністю повторного витребування доказів, які мають суттєве значення для вирішення справи, суд продовжив строк розгляду справи.
Ухвала суду від 22.12.2023 про витребування доказів вручена відповідачу 04.01.2024 (а.с.55).
Станом на 17.01.2024 витребувані судом документи від відповідача не надходили.
Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд даної справи, правом на подання відзиву на позовну заяву у строк, встановлений судом, не скористався, про причини неподання суд не повідомив, з клопотанням про продовження процесуального строку для подання відзиву та доказів, у тому числі тих, що витребовував суд, не звертався.
У зв`язку з вищенаведеним та враховуючи положення частини шостої статті 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд встановив такі обставини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 08.09.2023 проходив медичний огляд та обстеження, які проводилися Позаштатною постійно діючою військово-лікарською комісією при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, про що видано довідку військово-лікарської комісії від 08.09.2023 №3803. У цій довідці у графі діагноз відомості відсутні. Довідка містить посилання на протокол №180 від 09.08.2023, такий суду не наданий відповідачем.
На підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (Додаток №1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого, наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402), ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби. Довідка не містить посилань на конкретні статті Розкладу, ці рядки довідки не заповнені (а.с.13).
Позивач не погоджується з рішенням відповідача та зазначає, що має захворювання, за наявності якого його слід визнати непридатним до військової служби, у зв`язку з чим звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд застосовує такі правові положення.
Розділом ІІ Конституції України передбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина, серед яких відповідно до статті 65 встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Пунктом 20 частини першої статті 106 Конституції України передбачено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
У зв`язку з військовою агресією Російською Федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 № 451/2023, від 06.11.2023 №734/2023 затвердженими відповідними законами, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє продовжено з 05:30 16.11.2023 строком на 90 діб.
Указом Президента України №69/2022 від 24.02.2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено про оголошення та проведення загальної мобілізації на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
22.02.2022 Президент України, Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України видав наказ №2 «Про призов резервістів на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період» відповідно до підпункту 3 пункту 1 визначено призов на військову службу резервістів здійснювати з обов`язковим проходженням медичних оглядів за спрощеною процедурою.
Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі Закону №3543-ХІІ).
Згідно із статтею 1 Закону №3543-ХІІ мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.
З моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій (частина восьма статті 4 Закону №3543-ХІІ).
Абзацом другим частини першої статті 22 Закону №3543-ХІІ визначено, що громадяни зобов`язані, зокрема, з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.
Під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту) (частина третя статті 22 Закону №3543-ХІІ).
Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України (частина п`ята статті 22 Закону №3543-ХІІ).
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі Закон № 2232-XII).
Відповідно до статті 1 цього Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частини перша-третя статті 1 Закону).
Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (частина сьома статті 1 Закону № 2232-XII).
Згідно з частиною дев`ятою статті 1 № 2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії:
допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць;
призовники - особи, приписані до призовних дільниць;
військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Відповідно до частини десятої статті 1 Закону № 2232-XII громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:
прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень призовника, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;
проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України;
проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі;
виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
У спірному випадку ОСОБА_1 проходив медичний огляд ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки з винесенням відповідного висновку про придатність позивача до військової служби.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі - Положення № 402).
Згідно із пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);
визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів (пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402.
Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Пунктом 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні ВЛК є військово-медичними установами. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.
ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402.
Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, серед іншого, розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями-спеціалістами аналізу й оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.
ЦВЛК має право, зокрема, іншого, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України (підпункт 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402).
Щодо позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК), то пункт 2.5 глави 2 розділу І Положення №402 містить такі норми.
2.5.1. До позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
2.5.2. Позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК, ВЛК ТЦК та СП не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК - терапевта, хірурга, невропатолога, офтальмолога, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК (ЛЛК) можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.
2.5.3. До складу ВЛК (ЛЛК) ТЦК та СП входять медичні працівники закладу охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, визначеного рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (голови обласної, Київської міської військових адміністрацій, а також районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів), за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону.
2.5.4. Штатні і позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) з питань військово-лікарської та лікарсько-льотної експертизи підпорядковуються вищим штатним ВЛК.
Щодо ВЛК ТЦК та СП, то пункт 2.8 глави 2 розділу І Положення №402 містить такі положення.
2.8.1. ВЛК ТЦК та СП створюється у районному (міському) ТЦК та СП.
Для керівництва і контролю за діяльністю цих комісій у ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя створюються відповідно Кримська республіканська, обласні, Київська міська та Севастопольська міська ВЛК.
Головою ВЛК районного (міського) ТЦК та СП призначається лікар, найбільш досвідчений з питань військово-лікарської експертизи, наказом керівника районного ТЦК та СП після погодження з головним лікарем районної (міської) лікарні, головою ВЛК обласного ТЦК та СП, Автономної Республіки Крим, Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СА.
Головою ВЛК обласного ТЦК та СП (Автономної Республіки Крим, Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП) призначається начальник медичного відділення цього ТЦК та СП наказом керівника ТЦК та СП після погодження з начальником ВЛК регіону.
Персональний склад ВЛК районного (міського), обласного ТЦК та СП визначаються наказами відповідних керівників ТЦК та СП.
2.8.2. Роз`яснення ВЛК регіону та ЦВЛК з питань військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання ВЛК ТЦК та СП.
ВЛК ТЦК та СП має право приймати постанови відповідно до цього Положення.
2.8.3. ВЛК ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, областей, міста Києва мають право переглядати постанови ВЛК районного (міського) ТЦК та СП, крім постанов, які згідно з цим Положенням підлягають розгляду, контролю та затвердженню ЦВЛК, ВЛК регіону.
2.8.4. На ВЛК районного (міського) ТЦК та СП покладається огляд громадян відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I, пункту 1.4 глави 1 розділу II цього Положення. Рішенням ВЛК регіону на ВЛК ТЦК та СП покладається огляд інших громадян.
2.8.5. У порядку контролю на ВЛК ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, області, міста Києва покладається огляд (переогляд) осіб відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I, пункту 1.4 глави 1 розділу II цього Положення.
У спірному випадку предметом оскарження є висновок прийнятий Позаштатною постійно діючою військово-лікарською комісією при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.
Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Питання медичного огляду військовозобов`язаних у мирний час та під час мобілізації, на особливий період регламентує глава 3 розділу II Положення №402, яка містить такі пункти.
3.1. Медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.
3.2. Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
3.4. Перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ. Особам старшим 40 років обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор. Інші дослідження проводяться за показаннями.
Направлення для проведення вказаних лабораторних та інструментальних досліджень може здійснюватися лікарями із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, які залучаються для проведення медичного огляду військовозобов`язаних.
Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.
3.5. До початку проведення медичного огляду ТЦК та СП отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.
Військовозобов`язаний під час проведення медичного огляду зобов`язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року № 110 «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974 (далі - форма № 025/о), виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в ЕСОЗ.
Зазначені документи, а на офіцерів і прапорщиків (мічманів) запасу також особові справи ТЦК та СП до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.
3.6. Картка обстеження та медичного огляду на солдатів, матросів, сержантів і старшин зберігається у ТЦК та СП до чергового огляду, а на офіцерів, прапорщиків (мічманів) у їх особових справах - постійно.
3.8. Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:
"Придатний до військової служби";
"Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)";
"Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку";
Обмежено придатний до військової служби
Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4 до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.
Придатний (або непридатний) до військової служби за військовою спеціальністю (вказати спеціальність).
3.11. У разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров`я військовозобов`язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ. Якщо обстеження проводилось у закладі охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК.
Згідно з пунктом 20.1. глави 20 розділу II Положення №402, постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. Голова або члени ВЛК відповідають за прийняте рішення та видачу документів про встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв).
Постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК (пункт 20.1. глави 20 розділу II Положення №402).
З метою з`ясування усіх обставин справи та дотримання відповідачем вказаного порядку проведення медичного огляду позивача, суд витребував у ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки медичні документи та інші докази, які стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 08.09.2023 стосовно ОСОБА_1 , у тому числі картку обстеження та медичного огляду, які заведені на позивача, а також інформацію про діагнози, які були поставлені ОСОБА_1 під час проходження медичних обстежень кожним з лікарів військово-лікарської комісії та комісією загалом для визначення придатності до військової служби.
Відповідач не надав жодного доказу на підтвердження повного та належного проведення медичного огляду позивача, вивчення та оцінки стану його здоров`я і фізичного розвитку в цілях визначення ступеня придатності до військової служби.
З наведених вище норм Положення №402 вбачається, що військовозобов`язаний під час проходження медичного обстеження оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
У суду відсутні будь-які відомості про проходження позивачем огляду вказаними спеціалістами ВЛК. Також немає даних про те, що перед оглядом ОСОБА_1 проводився загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначалися група крові та резус-належність, проводилося рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ.
Як вбачається з матеріалів адміністративної справи медичний огляд позивача проходив не за місцем його проживання та реєстрації, яке знаходиться в межах Тернопільської області, а ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки Закарпатської області. Відповідач не надав інформації про те, чи під час проведення медичного огляду ознайомлювався з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами щодо військовозобов`язаного, що характеризують його стан здоров`я, і чи була в позивача можливість надати такі з огляду на проходження ВЛК в іншій області.
У позовній заяві позивач стверджує, що членами ВЛК скарги на стан його здоров`я були проігноровані, фактично його огляд не проводився, позивача не було оглянуто хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом та іншими спеціалістами.
Такі твердження ОСОБА_1 відповідач не спростував. При цьому суд враховує, що твердження й позивача не підтвердженні жодними доказами.
Разом з тим, виходячи зі змісту оскаржуваної довідки від 08.09.2023 №3803, яка не містить жодної інформації про результати огляду у вигляді проставлення відповідного діагнозу ОСОБА_1 , та враховуючи ненадання відповідачем доказів щодо проходження позивачем медичного огляду у відповідності до пунктів 3.2, 3.4 глави 3 розділу II Положення №402, суд приходить до висновку про неповний та неналежний медичних огляд позивача.
Картка обстеження та медичного огляду суду не надана, підстав вважати висновок про придатність ОСОБА_1 до військової служби за відсутності діагнозу військовозобов`язаного обґрунтованим у суду немає, такий висновок не підкріплений посиланнями на відповідну статтю Розкладу хвороб.
Суд зауважує, що враховуючи принцип офіційного з`ясування обставин справи, суд витребовував у відповідача докази, які стосуються проходження медичного огляду позивачем, проте, відповідач вимоги ухвал суду не виконав, витребувані докази суду не надав та про причини їх ненадання суду не повідомив.
Кодекс адміністративного судочинства України закріплює відповідні наслідки такої бездіяльності суб`єкта владних повноважень у вигляді невиконання без поважних причин вимог суду про надання доказів.
Так, згідно з частиною дев`ятою статті 80 КАС України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Керуючись вказаною нормою та приймаючи до уваги неподання відповідачем без поважних причин доказів, витребуваних судом ухвалою від 24.10.2023 про відкриття провадження у справі та від 22.12.2023 про витребування доказів, суд вважає за можливе визнати підтвердженими ті обставини, на які посилається позивач у своїй позовній заяві.
Представник позивача вказує, що ОСОБА_1 має захворювання, за яких міг бути визнаним непридатним до військової служби. На підтвердження цього долучає до матеріалів адміністративної справи копію консультаційного висновку спеціаліста Товариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр «ВІАСАН» № 193 від 13.09.2023, копію висновку лікаря-рентгенолога Товариства з обмеженою відповідальністю «Оксфорд Медікал Тернопіль» від 12.09.2023 та консультативний висновок лікаря невролога від 12.09.2023 (а.с.17-20).
З огляду на наявні захворювання, які не виявлені відповідачем, суд погоджується з мотивацією позивача про неналежний та поверхневий його медичний огляд.
Більш того, відповідач не надав суду без поважних причин відзив на позовну заяву, у той час як частиною четвертою статті 159 КАС України закріплено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. Такого обов`язку відповідач не виконав, правомірність прийняття оскаржуваної постанови у суді не довів.
При цьому суд зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарських комісій, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що не придатний до військової служби.
У цій справі суд встановив порушення саме процедури проходження медичного огляду ОСОБА_1 , визначеної главою 3 розділу II Положення №402. ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки об`єктивно і повно не вивчила стан здоров`я і фізичний розвиток позивача під час проходження медичного огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, норми чинного законодавства стосовно медичного огляду військовозобов`язаних під час призову по мобілізації, відсутність відзиву на позовну заяву та витребуваних судом доказів (медичних документів про проведений медичний огляд), суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та визнання протиправною й скасування постанови, яка оформлена довідкою ВЛК при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, від 08.09.2023 за №3803.
Оскільки позов підлягає задоволенню повністю, то відповідно до частини першої статті 139 КАС України позивачу слід відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 1073,60 грн, сплачений відповідно до квитанції від 16.10.2023 (а.с.20).
Керуючись статтями 2, 72-77, 80, 90, 139, 159, 162, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, яка оформлена довідкою від 08.09.2023 №3803.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військово-лікарської комісії при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три грн 60 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Військово-лікарська комісія при Хустському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (вулиця Шевченка, 58, смт. Міжгір`я, хустський район, Закарпатська область, 90400, код ЄДРПОУ 09535240).
Повний текст рішення складено та підписано 17 січня 2024 року.
Суддя Чепенюк О.В.
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
6590
Коментарі:
0
Переглядів:
1071
Коментарі:
0
Переглядів:
1617
Коментарі:
0
Переглядів:
1376
Коментарі:
0
Переглядів:
1448
Коментарі:
0
Переглядів:
856
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Всі права захищені.