2
0
973
п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.
Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 05.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, підлягали перепроходженню військово-лікарської комісії (далі – ВЛК).
⁉️
Розберемося спочатку, що ж означає “підлягають повторному медогляду”
Згідно із Словником української мови “підлягати” означає “бути залежним від чиєї-небудь волі, від чогось; підкорятися”.
Отож мова йде саме про виконання чиєїсь волі чи вказівки.
Про це ж нам говорить і законодавство, зокрема, згідно з від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:
З вказаного чітко вбачається, що саме ТЦК та СП повинні бути ініціаторами виклику та направлення на ВЛК.
Підтвердженням вказаного висновку слугує також публікація на офіційному сайті Сил територіальної оборони ЗСУ (Сили територіальної оборони ЗСУ: офіційна сторінка СТрО Збройних Сил України, тероборона ЗСУ України) 06.05.2024 року
Зокремо, невдовзі після внесення змін щодо необхідності перепроходження ВЛК, на вказаному сайті, було опубліковано статтю під назвою “Скасовано статус «обмежено придатний». Що це означає” в якій окрім іншого зазначили: “Людина не приходить до ВЛК за власною ініціативою. Направлення на ВЛК має надати:
– для військовозобов’язаного – ТЦК та СП;
– для військовослужбовця – командир частини або заклад охорони здоров’я, в якому військовослужбовець проходить лікування або реабілітацію, ТЦК та СП, в якому він стоїть на обліку під час своєї відпустки”.
Проте, недавня позиція Міноборони висловлена в ЗМІ цілком протилежна, та сказує, що обмежено придатні, які отримали статус обмежено придатного до 04.05.2024 року повинні САМІ з’явитися до ТЦК протягом визначених 9 місяців для проходження ВЛК. Такої ж позиції станом на сьогодні дотримуються представники ТЦК та СП.
Тобто по суті законодавство з цього часу не змінилося, але змінилася політична воля, у зв’язку з необхідністю мобілізації більшої кількості осіб, що і змушує подавати цю інформацію як необхідінсть зʼявитись самостійно.
Читайте статтю: Основні зміни щодо призову громадян та ведення військового обліку від 16.01.2025
То чи варто очікувати на штрафи за непроходження ВЛК до 05.02.2025?
Думки з цього приводу розділилися.
Одні представники ТЦК та СП кажуть, що штрафи будуть накладати лише на тих, кого ТЦК та СП направляло на проходження ВЛК, а таке направлення було проігноровано.
Інші вважають, шо штрафи за непроходження ВЛК, будуть у всіх обмежено придатних, які не пройшли ВЛК до 4 лютого.
Втім, станом на 06.02.2025 будь-яких додаткових письмових інструкцій від Міноборони до ТЦК та СП не надходило.
На мою думку та виходячи із сьогоденної практики, найбільш реалістичним варіантом розвитку подій є проставлення відміток про порушення правил військового обліку в ЄДРПВР "Оберіг" чи направлення повісток з метою проходження ВЛК з подальшим внесенням відомостей про порушення, що дозволить аргументувати дії працівників груп оповіщення, щодо подальшої зактримки чи доставки до ТЦК та СП громадян, які проігнорують таку вимогу.
Адже ситуація виглядає аналогічною до ситуації з оновленням своїх військово-облікових даних, тобто порушення відображатиметься автоматично, а самі ж постанови про адміністративні правопорушення скрадатимуться по мірі явки/доставки таких громадян, або розвантаженості роботи ТЦК з подальшим складенням повісток з відповідною вимогою та фіксацією порушень.
Швидше за все, ви дізнаєтеся про штраф за непроходження ВЛК вже після його направлення постанови про адміністративне правопорушення у виконавчу службу, а отже і його збільшення більш ніж у 2 рази.
Нагадую, що штраф 17 000 грн. після надіслання постанови з ТЦК та СП до органів державної виконавчої служби збільшується вдвічі, що вже дорівнює 34 000 гривень, плюс виконавчий збір - 3 400 гривень і плюс витрати виконавчого провадження, ще приблизно 400 гривень.
Таким чином, ваш штраф зростає до майже 38 000 гривень.
❓Чи є це порушенням з боку працівників ТЦК та СП, які накладають штраф?
Безумовно, незважаючи на те, що практика роботи ТЦК та СП свідчить про зворотнє.
Відповідно до ч.1 ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений не пізніш як через 15 днів з дня вручення постанови про накладення штрафу. І тільки якщо протягом цього строку штраф не буде оплачено, буде відкрито виконавче провадження і розмір штрафу збільшиться до суми, про яку згадувалося вище.
На практиці, працівники ТЦК та СП склавши такі постанови про адміністративні правопорушення, передбачені ч.3.ст.210-1 КУпАП, не поспішають вручати їх порушникам (засобами поштового звʼязку чи іншим чином доводити таку інформацію), у такий спосіб позбавляючи особу можливості добровільно сплатити штраф у розмірі 17 000 гривень.
❔То ж як діяти в такій ситуації?
Насправді вихід з такої ситуації є. Оскільки вам не було надано можливості реалізувати своє право на добровільну сплату штрафу, необхідно вимагати від виконавчої служби надати можливість сплатити штраф добровільно у розмірі 17 000 гривень, у зв’язку з тим, що лише у разі несплати правопорушником штрафу у 15-денний строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби, а оскільки про існування штрафу ви не знали до моменту відкриття виконавчого провадження, то 15-дений строк для добровільної сплати штрафу повинен обраховуватися саме з дня, коли ви дізналися про такий штраф.
Чи варто оскаржувати такі штрафи у судовому порядку?
Тут є свої переваги та недоліки.
Щодо переваг, це беззаперечно економія коштів, адже суд може зобов’язати вас виплатити лише 17 000 штрафу, або й взагалі звільнити від його сплати, за умови відсутності складу адміністративного правопорушення та наявності процесуальних порушень зі сторони ТЦК та СП чи можливості отримання необхідної інформації з відкритих державних реєстрів.
Щодо недоліків, то тут варто згадати, що станом на сьогодні суди в Україні явно перенавантажені, отже справа може тягнутися і 3 і 6 місяців, а оскільки штраф вже надійде до виконавчої служби, всі ваші рахунки будуть заблоковані. Тому тут варто добре обміркувати, що для Вас буде кращим варіантом.
📌Також днями заступниця керівника Офісу Президента Ірина Верещук заявила, що на сьогодні більшість з обмежено придатних (понад 1 мільйона людей!) ще не пройшли відповідні медогляди. В тому числі тому, що не отримували викликів на ВЛК, або не можуть їх отримати в ТЦК (бо там черги).
Тобто стає очевидно, що до 4 лютого 1 мільйон людей абсолютно ніяк не встигнуть пройти ВЛК і навіть можливість отримати електронні направлення в застосунку "Резерв+" не вирішує цю ситуацію, оскільки обсяг роботи надмірний.
Також пані Ірина Верещук заявила, що вона разом із депутатами працюють над внесенням законодавчих змін, щоб продовжити строк для повторного медогляду обмежено придатними, а також над нормативними змінами, щоб поки не застосовувати штрафи.
30 січня 2025 року було зареєстровано законопроєкт №12457, який передбачає продовження строку для проходження ВЛК до 05.06.2025 року.
Також цим законопроєктом вноситься ясність щодо декількох проблемних питань:
В законопроєкті конкретизовано хто саме повинен пройти ВЛК, а саме громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю)
2. Порядок виклику та проходження ВЛК
В законопроєкті вказано, що “ такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду". (Тобто законодавці вкотре підтверджують, що до моменту пропозиції та можливого прийняття цих змін не існує закодавчої вимоги про необхідність самостійно зʼявитись)
Оновлене формулювання дозволить ТЦК та СП діяти чітко в межах закону, а в процедурах притягнення до відповідальності опісля прийняття змін буде значно менше порушень, що надасть більш ефективно виконувати свої повноваження.
Тож сподіваємося, що законопроєкт найближчим часом буде прийнятий ВРУ і строк для проходження ВЛК обмежено придатними буде продовжено без будь-яких негативних наслідків для такої особи. В іншому випадку протиправні дії ТЦК та СП доведеться оскаржувати.
Додатково звертаю увагу, що в разі продовження строку, не варто чекати останнього дня цього строку, а таки одразу подбати про свою підготовку для подальшого проходження ВЛК для попередження негативних наслідків.
Автор статті: Штурмак Владислав
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
1414
Коментарии:
0
Просмотров:
810
Коментарии:
3
Просмотров:
548
Коментарии:
0
Просмотров:
706
Коментарии:
0
Просмотров:
909
Коментарии:
0
Просмотров:
4719
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.