Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №904/10077/16 Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №904/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2017 року Справа № 904/10077/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Данилової М.В.,суддівСибіги О.М., Швеця В.О.за участю представників: позивача, відповідачане з'явились (про час і місце слухання справи повідомлено належним чином)розглянувши матеріали касаційної скаргиПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.02.2017у справі№904/10077/16 господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доПублічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення 60 027,12 грн.

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення 60 027,12 грн.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2016 (суддя Колісник І.І.) залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.02.2017 (головуючий суддя Парусніков Ю.Б., судді Верхогляд Т.А., Коваль Л.А.) позовні вимоги задоволено. Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" плату за користування вагонами у сумі 58462,56 грн., збір за зберігання вантажу у сумі 1564,56 грн., судовий збір у сумі 1378,00 грн.

Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулося до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на неналежне встановлення судами попередніх інстанцій всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на його думку, до порушення норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.03.2017 справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя - Данилова М.В., судді Сибіга О.М., Швець В.О.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 03.04.2017 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить врахувати його пояснення та залишити оскаржувані судові рішення без змін.

У судове засідання 19.04.2017р. представники сторін не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, про що свідчать матеріали справи.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі. Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія визнала за можливе розглянути касаційну скаргу за відсутністю представників сторін за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (залізниця) та Публічним акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії, або вантажовласник) укладено договір № ПР/М-13-2/11-131387НЮдч/2013/у/ТО/1466 від 28.11.2013 (в редакції додаткової угоди № 9 від 15.12.2015) про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця", відповідно до пункту 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цієї угоди експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці спареною стрілкою № 2/4 в парній горловині станції.

Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом.

Межею під'їзної колії є знак "Межа під'їзної колії", який встановлено біля вхідного сигналу Ч станції Допоміжна власника колії на відстані 4779 метрів від стрілки примикання.

Згідно з пунктом 4 договору рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції по сигналізації на залізницях України та Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії.

Час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів Залізниці (п. 11 договору).

За змістом п. 5 договору передача (здача) порожніх вагонів під навантаження для під'їзної колії здійснюється через інтервал часу 1,5 год.

Повідомлення про подачу вагонів на під'їзну колію передаються старшим прийомоздавальником станції Кривий Ріг по телефону оператору диспетчера зовнішнього транспорту УЗТ не пізніше ніж за 2,0 години до фактичного подавання вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Згідно п. 6 договору вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Допоміжна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Здавання вагонів провадиться на одній з приймально-здавальних колій станції Допоміжна.

Відповідно до п. 8 договору про готовність вагонів до забирання диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ по прямому телефонному зв'язку повідомляє старшого прийомоздавальника або маневрового диспетчера станції Кривий Ріг повідомлення передається не пізніше ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до п. 15 договору власник колії сплачує залізниці плату, зокрема:

- за користування вагонами згідно з Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України;

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів.

Цей договір укладається терміном на один рік з 11.12.2013 до 10.12.2014 включно (п. 20 договору).

За залізничними накладними: №№ 40574675, 40574774, 40574741, 40574733, 40574634, 40574758, 40574717, 40574626, 40574683, 40574691, 40574766, 40574667, 40574642, 40574725, 40574659, 40574212, 40574253, 40574113, 40574048, 40574055, 40574071, 40574238, 40574196, 40574105, 40574246, 40574063, 40574030, 40574121, 40574097, 40574287, 40574279, 40574188, 40574170, 40574261, 40572083, 40571929, 40571911, 40572000, 40572109, 40572075, 40571986, 40571952, 40572059, 40572133, 40572091, 40571945, 40572034, 40572026 залізницею прийняті порожні власні вагони для перевезення на адресу одержувача Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (а. с. 53-100 том 1).

Відповідно до зазначених накладних станція та залізниця призначення - Кривий Ріг Придніпровської залізниці.

На шляху прямування на підставі наказу № 507 від 03.05.2016 о 00:09 год. на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони, що перевозились за вказаними накладними через неможливість приймання їх станцією призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці у зв'язку з неприйняттям вагонів вантажовласником ПАТ "Південний ГЗК" по причині скупчення на станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці, що раніше прибули на адресу відповідача та не забиралися останнім через несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу, про що складений акт загальної форми ГУ-23 № 45 від 03.05.2016 (а. с. 37-38 том 1).

Затримані спірні вагони за цим наказом (голова - 56113509, хвіст - 54741459) у кількості 57 вагонів перевозилися у поїзді № 2154 (індекс поїзда 4011-26-4672) на своїх осях, повний перелік номерів яких зазначений в акті загальної форми ГУ-23 № 45 від 03.05.2016.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 44 від 03.05.2016 (а. с. 39 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 03.05.2016 о 00:40 год. (а. с. 40 том 1).

Відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 44 від 03.05.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 2154 02.05.2016 о 17:20 год., відправлені поїздом № 2154 10.05.2016 о 17:30 год. (а. с. 39 том 1).

За наказом № 521 від 04.05.2016 о 15:59 год. на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони, що перевозились за вказаними накладними, через неможливість приймання їх станцією призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці з причини скупчення на цій станції вагонів, що раніше прибули на адресу відповідача та не забиралися останнім через несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу, про що складений акт загальної форми ГУ-23 № 49 від 04.05.2016 (а. с. 41-42 том 1).

Затримані спірні вагони за цим наказом (голова - 56113509, хвіст - 54741459) перевозилися у поїзді № 2154 (індекс поїзда 4011-26-4672) у кількості 48 вагонів на своїх осях, повний перелік номерів яких зазначений в акті загальної форми ГУ-23 № 49 від 04.05.2016.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 48 від 04.05.2016 (а. с. 43 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 04.05.2016 о 17:00 год. (а. с.44 том 1).

Відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 48 від 04.05.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 2154 02.05.2016 о 17:20 год., відправлені поїздом № 2154 10.05.2016 о 17:30 год. (а. с. 43 том 1).

За наказом № 538 від 07.05.2016 о 01:35 год. на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони, що перевозились за вказаними накладними, через неможливість приймання їх станцією призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці з причини скупчення на цій станції вагонів, що раніше прибули на адресу відповідача та не забиралися останнім через несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу, про що складений акт загальної форми ГУ-23 № 50 від 07.05.2016 (а. с. 45-46 том 1).

Затримані спірні вагони за цим наказом (голова - 56113509, хвіст - 54741459) перевозилися у поїзді № 2154 (індекс поїзда 4011-26-4672) у кількості 57 вагонів на своїх осях, повний перелік номерів яких зазначений в акті загальної форми ГУ-23 № 50 від 07.05.2016.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 49 від 07.05.2016 (а. с. 47 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 07.05.2016 о 02:45 год. (а.с.48 том 1).

Відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 49 від 07.05.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 2154 02.05.2016 о 17:20 год., відправлені поїздом № 2154 10.05.2016 о 17:30 год. (а. с. 47 том 1).

За наказом № 549 від 08.05.2016 о 10:14 год. на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони, що перевозились за вказаними накладними, через неможливість приймання їх станцією призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці з причини скупчення на цій станції вагонів, що раніше прибули на адресу відповідача та не забиралися останнім через несвоєчасне вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу, про що складений акт загальної форми ГУ-23 № 51 від 08.05.2016 (а. с. 49-50 том 1).

Затримані спірні вагони за цим наказом (голова - 56113509, хвіст - 54741459) перевозилися у поїзді № 2154 (індекс поїзда 4011-26-4672) у кількості 57 вагонів на своїх осях, повний перелік номерів яких зазначений в акті загальної форми ГУ-23 № 51 від 08.05.2016.

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 50 від 08.05.2016 (а. с. 51 том 1).

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 08.05.2016 об 11:00 год. (а. с. 52 том 1).

Відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 50 від 08.05.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 2154 02.05.2016 о 17:20 год., відправлені поїздом № 2154 10.05.2016 о 17:30 год. (а. с. 51 том 1).

На станції призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці складені акти загальної форми ГУ-23 на віднесення відповідальності на вантажовласника:

№ № 2626, 2627, 2628, 2629, 2630, 2631, 2632, 2633, 2634, 2635, 2636, 2637, 2638, 2639, 2640, 2641, 2642, 2643, 2644 щодо зайнятості колій станції призначення вагонами за загальний період з 22:00 год. 02.05.2016 по 15:10 год. 03.05.2016, що охоплює час затримки спірних вагонів на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці за наказом № 507 від 03.05.2016;

№ № 2662, 2663, 2664, 2665, 2666, 2667, 2668, 2669 щодо зайнятості колій станції призначення вагонами за загальний період з 13:35 год. 04.05.2016 по 18:15 год. 04.05.2016, що охоплює час затримки спірних вагонів на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці за наказом № 521 від 04.05.2016;

№ 2716 щодо зайнятості колій станції призначення вагонами за загальний період з 01:00 год. 07.05.2016 по 05:35 год. 08.05.2016, що охоплює час затримки спірних вагонів на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці за наказом № 538 від 07.05.2016;

№ № 2733, 2734, 2735, 2736, 2737, 2738, 2739, 2740, 2744, 2760, 2761, 2762, 2763, 2764, 2765, 2766, 2767, 2773, 2783, 2784, 2785, 2786, 2787 щодо зайнятості колій станції призначення вагонами за загальний період з 09:30 год. 08.05.2016 по 04:35 год. 10.05.2016, що охоплює час затримки спірних вагонів на станції Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці за наказом № 549 від 08.05.2016 (а. с. 101 - 125 том 1).

Згідно з абзацом першим ст. 42 Статуту залізниць України залізниця зобов'язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ї години наступного дня.

Позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність залізниці передати вагони на під'їзну колію відповідача, щодо яких складено вищевказані акти загальної форми на віднесення на відповідальність вантажовласника.

Відповідні записи-повідомлення відображені у Книзі форми ГУ-2 повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці (а. с. 168 - 182 том 1).

Відповідно до п. 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

За статтею 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Матеріалами справи підтверджується, що станцією затримки Кривий Ріг-Західний Придніпровської залізниці були оформлені відповідні документи, у тому числі акти форми ГУ-23, ГУ-23а, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції затримки залізниці відповідно до наказів № 507 від 03.05.2016, № 521 від 04.05.2016, № 538 від 07.05.2016, № 549 від 08.05.2016 розрахована відповідно до Тарифного керівництва № 1 (затверджене наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356) плата за користування спірними вагонами у загальній сумі 58462,56 грн. з ПДВ та збір за зберігання вантажу за накопичувальними картками форми ФДУ-92 № № 13059042, 13059043 у сумі 1564,56 грн. з ПДВ.

Враховуючи наведені вище обставини щодо затримки спірних вагонів за наказами № 507 від 03.05.2016, № 521 від 04.05.2016, № 538 від 07.05.2016, № 549 від 08.05.2016 за весь час затримки спірних вагонів позивачем розраховано та заявлено до стягнення плату за користування вагонами у загальній сумі 58462,56 грн. з ПДВ, яка включена до відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46: №№ 13059280, 19059318, 13059282, 12059278, 12059274, 12059272, 12059273, 12059276 (а. с. 151 - 165 том 1).

Вказані відомості підписані відповідачем із застереженням про готовність прийняти спірні вагони на під'їзну колію у певні проміжки часу, які були затримані за наказами № 507 від 03.05.2016, № 521 від 04.05.2016, № 538 від 07.05.2016, № 549 від 08.05.2016.

Крім того, за накопичувальними картками форми ФДУ-92 № № 13059042, 13059043 та відповідно до актів загальної форми ГУ-23 № № 50, 51 позивачем розраховано та заявлено до стягнення збір за зберігання вантажу у загальній сумі 1564,56 грн. з ПДВ (а. с. 166-167 том 1).

Вказані накопичувальні картки підписані відповідачем також із застереженням про відсутність його вини у затримці вагонів та готовність у їх прийнятті.

Причиною виникнення спору є несплата відповідачем заявлених до стягнення плати за користування спірними вагонами та збору за зберігання вантажу.

Приймаючи рішення у даній справі суди попередніх інстанцій виходили з наступного.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України загальні умови перевезення визначаються цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезень вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 46 Статуту залізниць України одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.

Згідно статті 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Відповідно до статті 119 Статуту за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами-суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів, що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами користування вагонами.

Зазначена плата вноситься, також, за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.

Порожні власні або орендовані вагони, які перевозяться за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, відповідно до п. 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, мають статус "вантажу", що залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці.

Збір за зберігання вантажу розраховується згідно з п. 8 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, відповідно до якого збір за зберігання вантажів у вагонах, у разі затримки їх з вини одержувача, після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо), а також згідно з розділом ІІІ пункту 2.1. Тарифного керівництва № 1, яким визначено розмір збору за зберігання власного (орендованого) рухомого складу на своїх осях (з одиниці) за добу. Таким чином, збір за зберігання є регульованим і не потребує додаткового погодження з вантажовласником.

Відповідно до п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених зазначеним наказом, всі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи, які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами, включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Правилами користування вагонами контейнерами, затвердженими Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 визначені порядок та умови користування вагонами.

Відповідно до п. 3 розділу ІІ зазначених Правил облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, які складаються на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 4 розділу ІІ Правил користування вагонами передбачено, що відомості плати за користування вагонами мають підписуватися начальником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред'явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов'язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відповідно до п. 6 розділу ІІІ цих Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

За приписами п. 8 розділу ІІІ зазначених Правил, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Згідно з п. 9 розділу ІІІ Правил з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ.

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Пунктом 10 розділу ІІІ вказаних Правил встановлено, що акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Відповідно до п. 12 розділу ІІІ Правил загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. При цьому, час до 30 хвилин не враховується, а час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Враховуючи вищевказане, колегія суддів касаційної інстанції вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку про стягнення з відповідача плати за користування вагонами в сумі 58462,56 грн., а також щодо задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача нарахованого збору за зберігання вантажу в сумі 1564,56 грн. (з ПДВ).

Відомості плати за користування вагонами форми № ГУ-46 (а. с. 151-165 том 1) та накопичувальні картки форми ФДУ-92 (а. с. 166-167 том 1) відповідачем підписано із запереченням: "З нарахованою сумою не згодні. Колії приймання були вільні. Готові прийняти вагони".

Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (стаття 34 Господарського процесуального кодексу України).

Як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на станції підходу до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу ПАТ "Південний ГЗК", у зв'язку з неприйняттям вагонів вантажовласником ПАТ "Південний ГЗК" і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог.

Згідно частини 1 статті 614 Цивільного кодексу України відсутність своєї вини у порушенні зобов'язання доводить особа, яка порушила зобов'язання.

Відповідачем не надано до матеріалів справи належних доказів в підтвердження повідомлення залізниці прямим телефонним зв'язком відповідно до умов п. 8 укладеного між сторонами договору, чи іншим чином щодо готовності забрати на свою під'їзну колію вагони зі станції призначення. Докази на підтвердження вжиття заходів до залізниці з приводу порушення нею умов договору в частині дотримання строку здачі вагонів на під'їзну колію вантажовласника відповідачем також не надано до суду.

Зі змісту статті 1117 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що завданням господарського суду касаційної інстанції є перевірка застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених судами фактичних обставин справи.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та досліджені судами попередніх інстанцій докази, колегія суддів касаційної інстанції вважає рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права.

Натомість, доводи, викладені у касаційній скарзі колегія суддів касаційної інстанції вважає непереконливими та такими, що спростовуються наявними доказами та встановленими обставинами.

Враховуючи наведене, та керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 13.02.2017 у справі №904/10077/16 господарського суду Дніпропетровської області залишити без змін.

Головуючий суддя М.Данилова

Судді О.Сибіга

В.Швець

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст