Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 13.04.2017 року у справі №904/7720/16 Постанова ВГСУ від 13.04.2017 року у справі №904/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2017 року Справа № 904/7720/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді: суддів:Іванової Л.Б. (доповідач), Гольцової Л.А., Козир Т.П.розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"на рішення та постановуГосподарського суду Дніпропетровської області від 16.11.2016 Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2017у справі№ 904/7720/16 Господарського суду Дніпропетровської областіза позовомПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"доПриватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення 235993,32 грн.за участю представників сторін:

позивача: не з'явилися

відповідача: Сінюхіна І.В.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.11.2016 у справі № 904/7720/16 (суддя Ліпинський О.В.), з урахуванням ухвали про виправлення описки від 18.01.2017, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2017 (головуючий суддя Широбокова Л.П., судді Подобєд І.М., Сизько І.А.), задоволено позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця"; стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами у сумі 228849,60 грн., збір за зберігання вантажу - 7143,72 грн., судовий збір - 3539,90 грн.

Не погоджуючись із вказаними судовими актами, Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулось з касаційною скаргою, в якій просить Вищий господарський суд України скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.11.2016 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2017 у справі № 904/7720/16, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В касаційній скарзі заявник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема статті 119 Статуту залізниць України та Правил користування вагонами і контейнерами, а також статей 4-2, 33, 43 Господарського процесуального кодексу України щодо оцінки обставин справи.

Відповідач зазначає про те, що судами попередніх інстанцій помилково розцінено акти загальної форми як належні докази, які обґрунтовують правильність дій позивача, що полягають у видачі наказів № 474 від 17.03.2016, № 477 від 18.03.2016 та затримці спірних вагонів на підходах до станції.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 27.03.2017 у справі № 904/7720/16 (колегією суддів: Іванова Л.Б. (доповідач), Гольцова Л.А., Губенко Н.М.) прийнято касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" до провадження.

Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 10.04.2017 № 08.03-04/1395, у зв'язку з відпусткою судді Губенко Н.М., призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів у справі № 904/7720/16.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.04.2017 визначено склад колегії суддів: Іванова Л.Б. (доповідач), Гольцова Л.А., Козир Т.П.

Сторони згідно з приписами статті 1114 Господарського процесуального кодексу України були належним чином повідомлені про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак позивач не скористався передбаченим законом правом на участь у перегляді справи в касаційній інстанції.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових актів, вважає касаційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Місцевим та апеляційним господарськими судами під час розгляду справи встановлено, що між Державним підприємством "Придніпровська залізниця", правонаступником якого є Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (залізниця), та Публічним акціонерним товариством "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії), було укладено договір № ПР/М-12-2/14-1438НЮдч від 21.09.2012 (в редакції додаткової угоди № 2 від 15.12.2015) про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни і Рядова ДП "Придніпровська залізниця", відповідно до пункту 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цієї угоди експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Придніпровської залізниці: Терни - стрілками № 2, 4, 6 до колій № 6 та № 8 станції Терни; Рядова - стрілкою № 8 до колії № 6 станції Рядова.

Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом.

Пунктом 4 договору передбачено, що рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції по сигналізації на залізницях України та Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії Власника.

Згідно із п. 6 договору вагони, що прибули на станцію Терни Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Як визначено п. 11 договору, час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

Відповідно до пункту 15 договору власник колії сплачує залізниці плату, у тому числі:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Цей договір укладено терміном на 5 років і діє з моменту його підписання сторонами. Термін дії з 29.10.2012 до 28.10.2017 (пункт 20 договору).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, за залізничними накладними № 47358437, № 47307020 позивачем були прийняті порожні власні вагони під наступне навантаження.

Відповідно до наказу № 474 від 17.03.2016 о 17:40 год. на станції Приворот Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони (№№ голова 58821778 хвіст 58820051 у кількості 44 вагонів індекс поїзда 4672-34-4572) через неможливість приймання їх станцією призначення Рядова Придніпровської залізниці з причин скупчення на цій станції вагонів, що раніше прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК", і несвоєчасно вивільнених колій від вантажу, що прибув на його адресу.

Про вказаний факт станцією затримки вагонів Приворот складено акт загальної форми ГУ-23 № 6 від 17.03.2016.

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 17.03.2016 о 18:30 год.

Відповідно до акта про затримку вагонів форми ГУ-23а № 6 від 17.03.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 3508, відправлені 24.03.2016 о 13:25 год.

Відповідно до наказу № 477 від 18.03.2016 о 05:10 год. на станції Девладово Придніпровської залізниці були затримані порожні вагони (№№ голова 58802174 хвіст 58817164 у кількості 40 вагонів індекс поїзда 4671-693-4572) через неможливість приймання їх станцією призначення Рядова Придніпровської залізниці з причини скупчення вагонів на станції Рядова Придніпровської залізниці, що раніше прибули на адресу ПрАТ "Північний ГЗК" та не забиралися останнім через несвоєчасного вивільнення колій від вантажу, що прибув на його адресу, про що складено акт загальної форми ГУ-23 № 157 від 18.03.2016,

За наведеним фактом станцією затримки вагонів Девладово Придніпровської залізниці складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 14 від 18.03.2016.

Повідомлення про затримку вагонів отримане відповідачем 18.03.2016 о 05:20 год.

Позивачем розраховано плату за користування вагонами, яка включена до Відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46 №№ 25039134, 26039139, що підписані представником Відповідача із застереженнями в частині оплати загальної суми 228849,60 грн., відповідно до актів затримки вагонів № 6 від 17.03.2016, № 14 від 18.03.2016 та наказів № 474 від 17.03.2016, № 477 від 18.03.2016, у зв'язку з готовністю прийняти вагони на під'їзну колію.

Крім того, позивачем нарахований збір за зберігання вантажів у загальній сумі 7143,72 грн. за накопичувальними картками форми ФДУ-92 №№ 28039014, 28039015, які з боку відповідача також підписані із застереженнями.

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до суду з позовом про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.

Судами попередніх інстанцій, з позицією яких погоджується колегія суддів Вищого господарського суду України, задоволено позовні вимоги позивача.

Згідно зі статтею 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під'їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Статтями 42, 46 Статуту залізниць України передбачено, що залізниця зобов'язана повідомити одержувача про вантажі, які прибули на його адресу у день прибуття вантажу або до 12-ої год наступного дня. Одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Відповідно до статті 119 Статуту залізниць України визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

У пунктах 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 зазначено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). За зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 8 розділу ІІІ вказаних Правил передбачено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Згідно з пунктами 9, 10 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (додаток 4). Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" (додаток 5) до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення.

Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

У пункті 12 зазначеного розділу вказано, що загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Як встановлено судами попередніх інстанцій станціями затримки Приворот та Девладово Придніпровської залізниці були оформлені акти форми ГУ-23а, ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції підходу за наказами № 474 від 17.03.2016, № 477 від 18.03.2016, відповідно до Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317, розрахована плата за користування спірними вагонами за Відомостями форми ГУ-46 №№ 25039134, 26039139 на суму 228849,60 грн. та збір за зберігання вантажу по накопичувальних картках форми ФДУ-92 № 28039014, 28039015 на суму 7143,72 грн.

Відповідно до умов договору вагони, що прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК", подаються локомотивом Залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Зайнятість приймально-відправних колій по станції, згідно технологічного процесу роботи станції планує поїзний диспетчер, з урахуванням підводу під навантаження вагонів, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів з ПГЗК, обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій на станції.

Підпунктом 14.2.1 пункту 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язків України від 30.08.2005 № 5076 визначено, що приймання поїздів на станцію має проводитись тільки на вільні колії, які призначені для цього технічно - розпорядчим актом станції.

Таким чином залізниця не мала можливості доставити спірні вагони на станцію призначення з огляду на знаходження на її коліях вагонів, що прибули на адресу відповідача раніше та своєчасно не забиралися останнім на свою під'їзду колію.

Виходячи із встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, з урахуванням того, що судами у порядку статті 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно і повно досліджено подані сторонами докази, усім доводам надано обґрунтовану та належну правову оцінку, проаналізовано відносини сторін та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального і процесуального права, відсутні підстави для зміни або скасування рішень судів попередніх інстанції.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильного висновку судів та зводяться передусім до переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, передбачених статтями 111-5, 111-7 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.11.2016 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 18.01.2017 у справі № 904/7720/16 залишити без змін.

Головуючий суддя: Л. Іванова

Л. Гольцова

Т. Козир

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст