Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 05.02.2019 року у справі №821/693/16 Ухвала КАС ВП від 05.02.2019 року у справі №821/69...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 лютого 2019 року

Київ

справа № 821/693/16

провадження № К/9901/12615/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Ступакової І.Г., Бітова А.І., Милосердного М.М. від 5 липня 2016 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області Гороховських Ю.Ю. про зобов'язання вчинити певні дії, в якому просив:

- зобов'язати голову ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області надати ОСОБА_2 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахування вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.

Зобов'язано голову ліквідаційної комісії Управління міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області надати ОСОБА_2 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахування вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.

3. Задовольняючи позовні вимоги суд виходив з того, що діючим законодавством чітко встановлено право позивача, як пенсіонера МВС, на отримання довідки про грошове забезпечення з урахуванням розмірів грошового забезпечення поліцейських, якому кореспондується обов'язок УМВС в Херсонській області надати таку інформацію.

4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року апеляційну скаргу голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області було задоволено.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні позовних вимог.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач не зобов'язаний видавати за відповідною заявою довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, а відтак відмова у її видачі, з урахуванням положень Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 19 Конституції України, не може трактуватись як протиправна.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_2 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року та залишити в силі постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 з 2010 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Херсонській області, та отримує пенсію за вислугою років призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

27 квітня 2016 рокуОСОБА_2. звернувся до УМВС України у Херсонській області із заявою про видачу йому довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, яка за формою і змістом відповідає вимогам Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11 листопада 2015 року № 988.

Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області листом від 16 травня 2016 року № 10/М-2 повідомило позивача про відмову у наданні такої довідки, зазначивши, що чинним законодавством України визначений порядок, згідно якого проводиться перерахунок пенсій та видаються довідки про грошове забезпечення. Зазначені довідки подаються уповноваженим органом до Головного управління Пенсійного фонду України, а не особисто пенсіонерам.

8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду.

ДОВОВДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ОСОБА_2 є пенсіонером МВС України та отримує пенсію за вислугою років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Вказує, що пенсіонери МВС прирівняні до поліцейських, тому грошове забезпечення поліцейських поширюється на грошове забезпечення пенсіонерів ОВС, проте ліквідаційною комісією УМВС відмовлено у видачі довідки.

10. Головою ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України подано заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року , в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Відповідно до частини 3статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.

12. Статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» доповнено вказаною частиною згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII.

13. Згідно з частиною 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

14. Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

15. Відповідно до абзацу 2 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

16. Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» № 988) та постановою від 18 листопада 2015 року № 947 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268» встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

17. Відтак, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

18. Отже, колегія суддів вважає протиправною відмову ліквідаційної комісії УМВС України в Херсонській області щодо надання позивачу довідки про грошове забезпечення як пенсіонера МВС з 1 січня 2016 року, а тому вважає, позов у вказаній частині підлягає задоволенню.

19. Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

20. Згідно пункту 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

21. Аналіз норм Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» дає підстави для висновку про те, що зазначеним Порядком не заборонено звернення особи до уповноваженого органу видати запитувану позивачем довідку, яка відповідно стосується права позивача на доступ до інформації щодо нього.

22. Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що отримання спірної довідки не призводить до безспірного перерахунку та виплати пенсії позивачу органом пенсійного фонду, оскільки спір в даній справі стосується лише права на отримання відповідної довідки внаслідок зміни грошового забезпечення.

23. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10 липня 2018 року у справі № 821/692/16.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

24. Відповідно до частини 1 статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

25. Враховуючи встановлені по справі обставини, колегія суддів доходить висновку про те, що у зв'язку із неправильним застосуванням Одеським апеляційним адміністративним судом норм матеріального права постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року підлягає скасуванню, постанова Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 pоку - залишенню в силі.

26. Згідно із частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

27. Як вбачається з матеріалів справи, при зверненні до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою позивачем сплачено судовий збір у сумі 661,45 грн, що відповідає розміру судового збору, визначеного відповідно до вимог статті 4 Закону України «Про судовий збір» від 8 липня 2011 року № 3674-VI (в редакції, чинній на час подання касаційної скарги).

28. Оскільки касаційна скарга позивача підлягає задоволенню, а судове рішення суду першої інстанції, винесене на його користь, залишенню в силі, то встановлені у законодавстві України та понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору, мають бути присуджені на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись статтями 139, 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2016 року скасувати.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 1 червня 2016 року залишити в силі.

Стягнути на користь ОСОБА_2 судові витрати (судовий збір) у сумі 661 (шістсот шістдесят одна) грн 45 коп за рахунок бюджетних асигнувань ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

судді Я. О. Берназюк

М.І. Гриців

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст