Головна Блог ... Консультації від юристів Як виконуються громадські, виправні та суспільно - корисні роботи та в чому між ними різниця Як виконуються громадські, виправні та суспільно -...

Як виконуються громадські, виправні та суспільно - корисні роботи та в чому між ними різниця

Відключити рекламу
 - c176a61b70bb1480752ccc18cc7874dc.jpeg

Зміст:

Відповідно до статті 24 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), серед таких адміністративних стягнень як штраф, попередження, адмінарешт, платне вилучення засобів або об'єкта адмінпорушення, конфіскація, позбавлення спецправа, гауптвахту, існують також - громадські, виправні та громадські роботи. Чим саме громадські роботи відрізняються від виправних чи громадсько-корисних - розберемося нижче.

Користуйтеся консультацією: Перший раз у СІЗО. Записки арештанта

Загальні характеристики

Такі види адміністративних стягнень, як громадські, виправні та суспільно-корисні роботи, мають свої загальні характеристики:

  • полягають у виконанні робіт (трудової функції) правопорушником;
  • є основними адміністративними стягненнями, тобто не застосовуються паралельно з іншими основними видами стягнень;
  • доповнювати основні стягнення можуть тільки додаткові стягнення, як, наприклад, громадські роботи може доповнювати платне вилучення транспортного засобу (частина сьома статті 121 КУпАП), позбавлення права водіння (як у частині п'ятій статті 130 КУпАП), конфіскація (частина друга статті 18 );
  • призначаються (замінюються) районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею);
  • призначаються на конкретний термін, який обчислюється годинами, днями, місяцями;
  • кожне з цих адміністративних стягнень має свої власні ліміти (наприклад, виправні роботи призначаються на строк до 2 місяців) та обмеження (наприклад, громадські роботи, а також суспільно-корисні не можуть призначатися інвалідам І та ІІ групи, вагітним жінкам та жінкам після 55, чоловікам після 60 років);
  • виконання цих адміністративних санкцій покладається на органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, тобто на органи Державної пенітенціарної служби України (далі - органи пробації);
  • невиконання покладених на правопорушника робіт (громадських/виправних/громадсько-корисних) можуть спричинити заміну їх на штраф, адміністративний арешт або навіть адміністративну, кримінальну відповідальність (як у разі громадсько-корисних робіт за статтею 183-2 КУпАП або за статтею 389- 2 Кримінального кодексу України);
  • за незаконне застосування до особи виправних, громадських та громадсько-корисних робіт, можна вимагати відшкодування збитків у порядку передбаченому Законом України “Про порядок відшкодування шкоди, заподіяної громадянину незаконними діями органів, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування, прокуратури та суду”.

Користуйтеся консультацією: Що таке воєнний та військовий злочин. Відповідальність

Виправні роботи, що це?як відбуваються виправні роботи

Виправні роботи - це вид адміністративного стягнення, що застосовується до правопорушника, яке полягає у виконанні трудової функції такої особи за місцем її постійної роботи. Вони застосовуються терміном до 2 місяців, і супроводжуються відрахуваннями до 20% із заробітку порушника на дохід держави.

Хочу зауважити, що такий вид санкції як виправні роботи застосовується і в кримінальному порядку, але в цій статті ми розглядаємо взаємозв'язок та відмінність виправних від громадських робіт саме щодо адміністративних стягнень.

Як відбуваються виправні роботи? Порядок виконання виправних робіт регулюється Главою 31 КУпАП (статті 322 - 325 КУпАП), а також Наказом Мін'юсту від 19.03.2013 р. № 474/5 “Про затвердження Порядку виконання адміністративних стягнень у вигляді громадських робіт та громадських робіт та суспільних робіт” (Розділи VI – X).

Насамперед постанова про накладення такого адміністративного стягнення, як виправні роботи, що набрала законної сили, направляється до органів пробації за місцем постійної роботи порушника. На нього заводиться особиста справа і особа ставиться на облік. Правопорушника викликають на бесіду, і - не пізніше 10 днів - відповідний орган пробації надсилає підприємству, на якому правопорушник працює, копію ухвали суду та повідомлення про щомісячне відрахування частини заробітної плати у дохід держави.

Якщо з'ясовується, що порушник не працює, орган пробації шляхом запитів з'ясовує цей факт, і встановлює дійсне місце роботи. Якщо порушник сам є фізособою-підприємцем (далі – ФОП) щомісячне утримання коштів відбувається з нарахуванням прогнозованого прибутку. Згодом кінцевий розрахунок відбувається за результатами року роботи такого ФОП. Якщо ж порушник не працює, або існують інші підстави, які унеможливлюють виконання рішення суду та даного адмінстягнення - орган пробації направляє суду (який виніс постанову) подання про розв'язання питань виконання такої постанови.

Після виконання виправних робіт (за наявності розрахункових відомостей від роботодавця про відрахування із заробітку та часу, включеного у строк відбування виправних робіт) - порушник знімається з обліку в органах пробації, про що він отримує відповідну довідку з резолюцією начальника органу пробації. Суду також надсилається повідомлення про зняття особи з такого обліку.

Отже, у чому суть виправних робіт? Виправні роботи є працею за місцем постійної роботи, за фактом якої частина заробітку відраховується державі, що правомірно позбавляє порушника частини доходів.

Користуйтеся консультацією: Перший раз на ЗОНІ

Що таке громадські роботивиправні роботи, що це

Громадські роботи також є видом адміністративного стягнення. Вони полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, безоплатних та суспільно корисних робіт.

Громадські роботи, що це? Такі визначаються органом місцевого самоврядування, і порушник виконує їх у вільний від навчання чи роботи час. Громадські роботи можуть полягати у прибиранні парків, скверів, вулиць та громадських місць, ліквідації сміттєзвалищ, прибиранні сміття тощо.

Порядок проведення громадських робіт визначено у Главі 30-А КУпАП (статті 321-1 - 321-4), Наказом Мін'юсту від 19.03.2013 р. № 474/5 “Про затвердження Порядку виконання адміністративних стягнень у вигляді громадських робіт, виправних робіт та громадськості корисних робіт” (розділи І – V).

Громадські роботи також виконуються органом пробації, лише за місцем проживання (на об'єктах, що знаходяться на адміністративно-територіальній одиниці місця проживання порушника). Щороку орган пробації вимагає в органу місцевого самоврядування визначити види громадських робіт та об'єктів для їхнього проведення. Підставою для виконання таких робіт є ухвала суду, що набрала законної сили. Правопорушник ставиться на облік, заводиться особиста справа, проводиться бесіда і протягом 10 робочих днів приступає до виконання громадських робіт, крім випадків, коли цьому перешкоджає хвороба, відрядження та інші поважні причини. Хоча б один раз орган пробації перевіряє порядок виконання громадських робіт, і потім – після виконання всіх призначених годин громадських робіт – порушник знімається з обліку та отримує відповідну довідку – як і після виправних робіт.

Одним з видів (і якщо бути точніше, похідні) громадських робіт, є суспільно - корисні роботи. Порядок їхнього проведення регулюється Главою 31-А КУпАП (статті 325-1 - 325-4), Наказом Мін'юсту від 19.03.2013 р. № 474/5 “Про затвердження Порядку виконання адміністративних стягнень у вигляді громадських робіт, виправних робіт та суспільно корисних робіт ” (Розділи ХІ – ХV). Головна їхня особливість полягає в оплачуваності таких робіт.

Користуйтеся консультацією: Чим відрізняється позбавлення волі від її обмеження?

Яка між ними різниця

Отже, чим громадські роботи відрізняються від виправних та суспільно корисних.


Критерій/Вид робіт

Суспільні

Виправні

Суспільно-корисні

Ліміти за термінами, на які вони призначаються

від 20 до 60 годин

до 2 місяців

від 120 до 360 годин

Оплачуються чи ні

не оплачуються

оплачуються роботодавцем, а до 20% відраховується державі

оплата здійснюється погодинно за фактично відпрацьований час у розмірі не менше мін.зп.

Виконуються у процесі виконання основної роботи

виконуються поза роботою або навчанням

полягають у виконанні трудової функції працівника

закон не уточнює як особі поєднувати

Обмеження щодо суб'єктів

не призначаються інвалідам І та ІІ групи, вагітним та жінкам після 55, чоловікам після 60 років

не призначаються інвалідам І та ІІ групи, вагітним та жінкам після 55, чоловікам після 60 років

тільки загальні обмеження, специфічних немає

Ліміт щоденної роботи

не більше 4 годин на день

відповідно до КЗпП, нагадаю - нормальна тривалість робочого часу не більше 40 годин на тиждень

не більше 8 годин, а для неповнолітніх – не більше 2 годин на день

Місце виконання

об'єкти адміністративно-територіальної одиниці за місцем проживання

на основному місці роботи

об'єкти адміністративно-територіальної одиниці за місцем проживання

Додаткова специфіка

полягають у виконанні суспільно необхідних робіт за місцем проживання

полягають у виконанні своїх службових повноважень за місцем роботи (або у діяльності ФОП)

застосовуються до неплатників аліментів (за статтею 183-1 КУпАП)

Наслідки ухилення

невідбутий термін може бути замінений штрафом чи адмін. арештом

невідбутий термін може бути замінений штрафом чи адмін. арештом

адміністративна або - за злісне ухилення - кримінальна відповідальність (ст.325-4 КУпАП)

Суть роботи

суспільно-корисна праця, що конкретно визначається місцевим самоврядуванням

виконання своїх службових зобов'язань (трудової функції працівника)

суспільно-корисна праця, що конкретно визначається місцевим самоврядуванням

У чому обчислюються

години

дні чи місяці

години

Чи можна від них ухилитися та яка альтернатива цим роботамвиправні роботи, що це

Отже, суто теоретично ухилитися від виконання можна, проте це може призвести до погіршення становища порушника. Нагадаю - ухилення розглядається як навмисне невиконання покладених на порушника зобов'язань щодо адміністративного стягнення. Бувають випадки, коли виконання громадських, виправних або громадсько-корисних робіт стає неможливим не з вини порушника. У такому разі суд обирає альтернативу.

Якщо говорити про виправні роботи, то у разі ухилення:

  • за поданням органу пробації суд може замінити виконання виправних робіт (невідбутий термін) штрафом або адмінарештом;
  • штраф може замінити невідбутий термін виправних робіт, лише якщо санкція статті (за якою на порушника покладено покарання) передбачає можливість застосування штрафу. Розмір штрафу у такому разі визначається з розрахунку 1 день невідбутого строку виправних робіт = 1 неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 гривень на даний момент);
  • якщо ж санкція статті не передбачає накладення штрафу, виправні роботи замінюються на адмінарешт. У такому разі вважається, що 1 доба арешту = трьома днями виправних робіт. При цьому арешт не може перевищувати 15 діб.

Трапляються випадки, коли внаслідок втрати працездатності, призову на строкову військову службу, взяття під варту, винесення вироку до кримінального покарання у вигляді позбавлення чи обмеження волі, або якщо невідоме місцезнаходження особи тощо - треба шукати альтернативу виправним роботам. Як замінити виправні роботи на штраф?

Так, ухвалою суду (судді), знову ж таки - за поданням органу пробації, виправні роботи замінюються штрафом з того ж розрахунку, а саме, 1 день невідбутого терміну виправних робіт = 1 неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 гривень на даний момент).

Якщо говорити про ухилення, і про пошук альтернативи громадським роботам – тут, процес та порядок заміни невідбутої частини аналогічний як і для виправних робіт, єдине що – треба врахувати специфіку таких робіт. Так, розрахунок заміни відбувається у таких пропорціях, 4 години невідбутого терміну виправних робіт дорівнює = 1 неоподатковуваному мінімуму доходів громадян (17 гривень на даний момент), а 1 доба адмінарешту дорівнює 5 годинам невідбутого терміну громадських робіт, при цьому арешт не може перевищувати 15 діб.

Своя специфіка властива суспільно-корисним роботам. Так, за ухилення від таких на особу може покладатися адміністративна відповідальність за статтею 183-2 КУпАП з покаранням у вигляді адміністративного арешту на строк до 10 діб.

Під ухиленням від відбування суспільно корисних робіт тут розуміється неприбуття порушника до місця виконання суспільно корисних робіт (підприємства, установи, організації) протягом двох днів з дати, визначеної у напрямку уповноваженої посадової особи органу пробації, без поважних причин, невихід на суспільно корисні роботи або відмова від виконання роботи, вид якої визначено підприємством, установою, організацією, понад два рази протягом місяця без поважних причин, а також поява на робочому місці в стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп'яніння

Поважними причинами є хвороба та інші документально підтверджені обставини, які фактично позбавляють можливості порушника прибути для відпрацювання суспільно корисних робіт. У таких випадках суд вирішує це питання за поданням органу пробації “про порядок виконання постанови”.

Також закон розрізняє злісне ухилення від відбування суспільно-корисних робіт - за такі дії встановлено кримінальну відповідальність за статтею 389-2 Кримінального кодексу України. Такі дії караються позбавленням волі на строк до двох років.

Якщо у Вас ще залишилися питання та потрібна послуга професіонала, скористайтесь сервісом "Тендер на юридичну послугу" від юридичного ресурсу Протокол.

Автор консультації: Ірина Трофименко

Джерело: юридичний ресурс Протокол

  • 12632

    Переглядів

  • 1

    Коментарі

  • 12632

    Переглядів

  • 1

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Не побачив визначення про суспільні, хоча в таблиці є?

    28.04.2022 10:18

    Останній абзац в розділі громадські роботи. Вони дуже подібні до них, з нюансом «оплачуваності».

    28.04.2022 10:37

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні консультації

    Дивитись всі консультації
    Дивитись всі консультації
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст