Все про свідоцтво про право на спадщину

02.09.2020 | Автор: Колотуха Катерина Анатоліївна
Задати питання автору
Приєднуйтесь до нас в соціальних мережах: telegram viber youtube
Все про свідоцтво про право на спадщину - c7390e64f02b3375b5c54a0dde4d94a0_5f4cb89f76d8d.jpg

Свідоцтво про право на спадщину доводилося або доведеться коли-небудь отримувати всім. Оскільки це дуже актуальне питання, юридичний інтернет-ресурс "Протокол" в цій консультації розповість як відбувається видача свідоцтва про право на спадщину, який порядок видачі свідоцтва про право на спадщину, в які терміни, навіщо воно потрібне, хто видає свідоцтво про право на спадщину і чи можна його не отримувати.

Зміст:

Отримання свідоцтва про право на спадщину

Особи, які прийняли спадщину мають право отримати і підтверджуючий документ про перехід прав і зобов'язань - свідоцтво про право на спадщину (частина 1 статті 1296 Цивільного кодексу (ЦК). Крім цього, частиною 3 цієї ж статті передбачено, що відсутність свідоцтва не позбавляє права на спадок. Виходячи з цих положень, виникає думка, навіщо тоді його отримувати і витрачати свій час на оформлення такого документа? На це питання дивіться відповіді далі в консультації.

Protocol зазначає, що є випадки, коли оформлення свідоцтва про право на спадщину є обов'язком спадкоємців. Так, згідно з частиною 1 статті 1297 ЦК, якщо до складу спадщини входить майно або майнові права з обтяженнями (тобто те, право розпоряджатися або користуватися яким обмежено або заборонено на підставі норм закону або положень договору, наприклад - будинок взятий в іпотеку, або застава на автомобіль. Подивитися чи є на нерухоме майно обтяження можна шляхом отримання витягу з Держреєстру нерухомості, інше майно з приводу яких здійснюється державна реєстрація), то спадкоємець (спадкоємці) зобов'язані отримати свідоцтво.

Протокол радить отримувати свідоцтво про спадщину навіть у тих випадках, коли це не обов'язково, оскільки, це буде документом, який підтверджує права на те чи інше майно, доводить те, що саме ця або інша особа є справжнім спадкоємцем.

Необхідно відзначити, що свідоцтво про права на спадщину видається кожному спадкоємцеві, якщо їх декілька, із зазначенням частки у спадщині кожного із них.

Користуйтеся консультацією: Земля в спадок і як оформити право власності на пай

Де і коли можна отримати свідоцтво про право на спадщину

На питання, які терміни видачі свідоцтва про право на спадщину в Україні, дає відповідь стаття 1298 ЦК. Так, такий документ видається по закінченню 6 місяців з дня смерті спадкодавця (тобто, приблизно 180 календарних днів, відлік яких починається з наступного після смерті дня або після вступу в силу рішення суду про оголошення померлим). Важливо вказати, що якщо складено заповіт на майбутнью дитину (зачату, але ще не народжену) або якщо за законом є такий "майбутній" спадкоємець, то свідоцтво про спадщину і розділ спадщини можна здійснювати тільки після народження такої дитини.

До моменту отримання спадщини, тобто до закінчення терміну 6 міс, в разі обставин, що мають вагоме значення (наприклад: потрібні гроші на термінову операцію або лікування) нотаріус може видати дозвіл спадкоємцю на отримання частки вкладення в банку (фінансовій установі).

Свідоцтво, згідно статті 66 Закону України "Про нотаріат", видається нотаріусом або в сільських населених пунктах - посадовою особою органу місцевого управління, що виконує нотаріальні дії (як правило, голова сільської чи селищної ради) за місцем, де відкрито спадщину.

Протокол звертає увагу, що термін, протягом якого можна звернутися до нотаріуса щоб отримати свідоцтво не обмежений.

Оформлення свідоцтва про спадщину

Нотаріус, коли видає свідоцтво про право на спадщину за законом, зобов'язаний перевірити факти: смерть спадкодавця, родинні відносини між спадкодавцем і спадкоємцями, факт спільного проживання (якщо здійснювалося автоматичне прийняття спадщини), перевірити чи є підстави для пошуку інших спадкоємців за законом, перевірити факт наявності права власності на те чи інше майно (в тому числі перевірити майно через спеціальні реєстри нерухомості і тд), а також, перевірити чи не перебуває майно або права на нього у навантаженнях.

Protocol звертає увагу, що якщо нотаріус виявить наявність заборони розпоряджатися або користуватися майном, він зобов'язаний письмово повідомити про видачу свідоцтва кредитора (кредиторів). Якщо на майно, що успадковується накладено арешт судовими чи слідчими органами, видача свідоцтва затримується до зняття такого арешту.

Коли нотаріус видає свідоцтво про право на спадщину за заповітом, він зобов'язаний перевірити наявність заповіту, його реєстрацію в Спадковому реєстрі, відповідність вимогам законодавства; склад майна; чи є особи, яким належатиме обов'язкова частка; перевірити факт наявності права власності. Вся ця перевірка фактів здійснюється на підставі поданих спадкоємцями документів.

Користуйтеся консультацією: Що таке відумерла спадщина

У зв'язку з цим, спадкоємці, що звертаються за видачею свідоцтва, повинні подати такі документи:

  • ті, що підтверджують родинні стосунки (якщо успадковують за законом або в заповіті вказано спадкоємцями "за статусом спорідненості". Такими документами можуть бути свідоцтво про народження, про шлюб та інші);
  • свідоцтво про смерть спадкодавця;
  • підтверджують право власності на майно спадкодавця (акти, виписки / витяг з Держ.реєстрі, договору дарування, купівлі-продажу, міни, рішення суду про визнання права на земельну частку (пай) або сертифікат про це);
  • підтверджують особу-заявника;
  • ті, що підтверджують факт спільного проживання (наприклад, довідка про те, що місце проживання збігається з місцем проживанням спадкодавця або відмітка в паспорті) - якщо здійснювалося автоматичне прийняття спадщині);
  • заяву про видачу свідоцтва;
  • квитанція про оплату Держмита;
  • та інші документи, залежно від конкретного індивідуального випадку.

Якщо ж якихось документів не вистачає, нотаріус припиняє процедуру видачі до моменту отримання необхідної інформації.

За видачу свідоцтва необхідно платити 34 гривні Держмита (Стаття 3 Декрету КМУ від 21.01.1993).

Крім держ. мита необхідно оплачувати і послуги нотаріуса, в середньому це коштує близько 500-600 гривень.

Відомості про видачу такого свідоцтва вносяться нотаріусом до Спадкового реєстру.

Зміна і визнання недійсним свідоцтва

Статтею 1300 ЦК дозволено вносити зміни до свідоцтва. Так, це може бути необхідно, якщо хтось із спадкоємців не прийняв вчасно спадок. У такому випадку, за згодою всіх спадкоємців нотаріус вносити зміни. Згода спадкоємців повинна бути письмовою. Якщо ж, хтось із спадкоємців проти змін і не дає згоди, людина, яка не згодна зі змістом свідоцтва, може звернутися до суду з позовом. В обох таких випадках (внесення змін за рішенням суду і за згодою всіх спадкоємців) нотаріус видає нове свідоцтво.

Свідоцтво може бути визнано недійсним тільки судом за встановлення обставин, які свідчать про те, що особа не мала право отримувати спадок і отримала його незаконно.

Згідно з висновком, викладеним в постанові Верховного Суду від 14 листопада 2018 з справі № 2-1316 / 2227/11, в статті 1301 ЦК, як підставу визнання свідоцтва недійсним, прямо вказано тільки відсутність права спадкування у особи, на ім'я якої вона була видана. Це має місце, зокрема, в разі, якщо ця особа була усунена від спадкування; відсутні юридичні факти, які давали б їй підстави набути право на спадкування - зміст, спорідненість, заповіт; в разі, коли спадкодавець, оголошений в судовому порядку померлим, виявився насправді живим і судове рішення про оголошення його померлим скасовано.

Крім цього, як зазначено в абз. 3 п. 27 постанови Пленуму Верховного Суду України від 30 травня 2008 №7 «Про судову практику у справах про спадкування», зазначений документ може бути визнано недійсним не лише тоді, коли особа, якій воно видане, не мала права успадковувати, а й на інших підстав. Ними можуть бути: визнання недійсним заповіту або відмова від спадщини, визнання недійсним шлюбу, порушення прав інших осіб.

У постанові від 11 грудня 2019 у справі № 414/811/17 Верховний Суд прийшов до висновку про те, що порушення прав інших зацікавлених осіб у зв'язку з видачею свідоцтва є самостійною підставою для визнання такого свідоцтва недійсним.

Разом з тим, зі змісту абз. 5 п. 19 постанови вищезгаданого Пленуму Верховного Суду України, можна зробити висновок, що в разі порушення права спадкоємців на частку у спадщині суд може вирішувати питання про недійсність свідоцтва тільки в тій частині, в якій це право порушено, а не про визнання недійсним його в цілому.

Користуйтеся консультацією: Види заповіту, правила оформлення і прийняття спадщини

Як перевірити свідоцтво або отримати нове

Бувають випадки, що документ втратили, так що ж робити в такому випадку і як отримати нове? Протокол зазначає, що при оформленні свідоцтва про право на спадщину, нотаріус завжди робить копію цього документа, яка зберігається в Спадковій справі. Крім цього, в спеціальній книзі нотаріус зобов'язаний реєструвати реквізити свідоцтва (дата, номер видачі і тд), також, інформація про видачу такого документа вноситься до Спадкового реєстру. Таким чином, якщо необхідно отримати нове свідоцтво, потрібно звернутися до того ж нотаріуса, в якого отримували свідоцтво перший раз з заявою.

Перевірка свідоцтва про право на спадщину поки-що не провадиться через якийсь спеціальний реєстр. Можна лише тільки звірити реквізити виданого свідоцтва з реквізитами в зазначеному вище Спадковому реєстрі (чи є такі взагалі і чи збігаються вони). Інший спосіб - звернення до нотаріуса, але кому-небудь нотаріус не буде показувати матеріали спадкової справи в зв'язку з нотаріальною таємницею (тільки за запитом суду або до правоохоронних органів).

Автор консультації: Колотуха Катерина

Джерело: Юридичний ресурс Протокол

30028
Переглядів
2
Коментарів
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення
Популярні події
ЕСПЧ
0