20.12.2018 | Автор: Гук Ірина-Марія Михайлівна
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Рейди Держпраці: кому чекати і як захиститися?

Кабінет Міністрів України анонсував комплексні перевірки. Їх мета - виявити неоформлених працівників і ліквідувати порушення з питань праці. В даній статті розглянемо як це відбувається.

Кабінет Міністрів України Розпорядженням «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» № 649-р анонсував комплексні перевірки. Їх мета — виявити неоформлених працівників і ліквідувати порушення з питань праці.

В даній статті розглянемо як це відбувається.

Хто перевіряє?

Комплексні перевірки здійснює команда, до якої входять представники Держпраці, Державної фіскальної служби (податкової служби – після реформування), Пенсійного фонду України, Національної поліції, інших центральних органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування. Капітан команди — Держпраці. По суті, він «грає» сам і залучає інших контролерів лише за нагальної потреби.

Підстави для перевірки Держпраці.

При проведенні перевірок інспектори праці (в тому числі інспектори при місцевих радах) керуються Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою КМУ від 26 квітня 2017 року №295 (далі – Порядок 295). У вказаному порядку наведені підстави проведення перевірок: за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю; за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин (наприклад укладення цивільно-правового договору замість трудового); за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством); за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю; за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю; за інформацією про низьку заробітну плату (для Держпраці зарплатний орієнтир — середня зарплата в галузі. Якщо зарплатні показники не дотягують до такого рівня — вами вже цікавляться (джерело інформації — Звіт з ЄСВ і статистичні дані); висока ефективність діяльності за умови незначної кількості працівників (джерело — дані податкових і статистичних звітів); співпраця з фізособами за цивільно-правовими договорами (якщо таких фізосіб понад 30% чисельності усіх працівників або ЦПД тривають понад рік (джерело — звіт із ПФУ); незмінний фонд оплати праці за умови сталої кількості працівників (джерело — звіти з ПФУ і статистичні звіти); значна кількість дозвільних документів за умови незначної кількості працівників (джерело — податкові реєстри).

При цьому, у порядку немає такої підстави, як Розпорядження КМУ. Для інших контролюючих органів розпорядження Уряду також не може бути підставою для проведення перевірки. Тобто перевірки як проводилися, так і будуть проводитися, а Розпорядження КМУ може розцінюватися виключно як вказівка контролюючим органам проводити більше перевірок та працювати інтенсивніше, щоб поповнювати бюджет.

Чи потрібно всіх хто прийде пускати «в гості»?

У Розпорядженні КМУ зазначається про комплексність перевірок. Це означає, що одночасно перевіряти неоформлених працівників може команда із представниками Держпраці, Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України, Національної поліції, інших центральних органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування. Але, у кожного органу є свій порядок проведення перевірок і прийти з перевіркою «за компанію» не можна. При цьому, контролюючі заходи (перевірки) можуть бути як планові (План перевірок Держпраці на 2019 рік, затверджений Наказом Держпраці від 29 листопада 2018 року №126), так і позапланові.

При проведенні планової перевірки повинна бути дотримана процедура (наприклад, повідомлення про проведення перевірки вручається не пізніше ніж за 10 днів до проведення перевірки (повідомлення повинно бути надіслано рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або бути вручене особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі, в якому має бути вказана дата початку та закінчення перевірки, найменування суб’єкта господарювання, яке перевіряється та найменування органу контролю), наявність направлення на перевірку, діюче свідоцтво інспектора Держпраці). Це стосується і позапланової перевірки.

Так, періодичність проведення планових перевірок залежить від ступеню ризику від господарської діяльності, до якого віднесено підприємство. Віднесення до відповідного ступеню ризику здійснюється відповідно до затверджених критеріїв. Отже є суб’єкти високого, середнього та незначного ступеню ризику. Для перших планові перевірки можна проводити не частіше одного разу на два роки, для других – не частіше одного разу на три роки, і для останніх – не частіше одного разу на п’ять років.

Обов’язково потрібно переконатися чи направлення на перевірку відповідає вимогам законодавства, чи правильно вказана назва органу, підприємства, чи відповідають ініціали інспектора, що фактично «прийшов» з перевіркою ініціалам, що зазначені в направленні на перевірку.

Таким чином, допускати до перевірки варто лише ті органи, які уповноважені на проведення перевірки на Вашому підприємстві і підтверджують це належними документами.

Повноваження контролюючих органів.

Згідно з Порядком Інспекторам Держпраці за наявності службового посвідчення і направлення на перевірку безперешкодно, без попереднього повідомлення надано право: - під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності відповідних підстав, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця. (Якщо на Вашому підприємстві фактично на момент перевірки відсутній директор/ФОП/представник за довіреністю – є перешкода для проведення перевірки. Практика показує, що інспектори кваліфікують таку ситуацію як не допуск до перевірки або як створення перешкод для її проведення, але судова практика показує, що одноразова відсутність ФОПа не створює створення свідомих перешкод для проведення перевірки (справа № 804/3170/18);

- ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;

- наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення; за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;

- на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування; фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки тощо.

ДФС перевіряє оформлення трудових відносин з фактичною перевіркою. Про проведення перевірки підприємця заздалегідь не повідомляють.

Пенсійний фонд перевіряє нарахування та сплату внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.

Працівники поліції не мають повноважень проводити перевірки дотримання законодавства про працю чи виявляти неоформлених працівників. Але згідно з Порядком №295 передбачено, що інспектор праці за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці може залучати працівників правоохоронних органів.

Таким чином, вищезгадані контролюючі органи як і раніше можуть проводити перевірки окремо, або завітати до Вас «комплексно». Проте, підстави та документальні підтвердження для кожного контролюючого органу – самостійні, а тому потрібно детально аналізувати включення в графік перевірок, направлення на перевірку, посвідчення перевіряючих та дотримання самої процедури.

Автор консультації: Ірина-Марія Гук, юрист Адвокатського бюро "Паляничко та партнери"

5124
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные судебные решения