Главная Блог ... Консультации от юристов Державна допомога бізнесу під час війни

Державна допомога бізнесу під час війни

Отключить рекламу
 - 2268013d8d637cf9730b153892f435de.png

В умовах ведення воєнних дій дуже багато представників бізнесу направили свої сили на гуманітарну допомогу та допомогу нашим ЗСУ. Проте, економіка країни має функціонувати, адже від цього залежить багато факторів, в тому числі міцний тил, забезпечення громадян, отримання працівниками заробітної плати, збереження та збільшення робочих місць та і взагалі - життєдіяльність країни.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року, у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України - в Україні введено воєнний стан. Згодом - указом Президента від 14.03.2022 року № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" - його продовжено. Про рівень збитків, які зазнають суб’єкти господарювання - годі й говорити. Тим не менш, нещодавно держава запровадила певні гарантії та допомоги бізнесу під час війни. Які ж це гарантії - розглянемо нижче.

1. Щодо подання звітності (крім податкової) в умовах війни.

7 березня 2022 року набув чинності Закон України “Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни” від 03.03.2022 № 2115-IX (далі - Закон №2115).

Так вказаним законом встановлено, що фізичні особи, ФОП, юридичні особи подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або в електронній формі(крім податкових правовідносин), протягом 3 місяців після припинення чи скасування воєнного стану за весь період неподання звітності чи обов’язку подати документи. До таких осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності.

Якщо особи і в цей строк не мають фізичної можливості подати звітність (крім податкової), у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, вони також не несуть ні адміністративну, ні кримінальну відповідальності та подають звітність чи документи протягом 1 місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.

Перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи документів звітового характеру від час війни уповноваженими органами не здійснюються.

2. Щодо податкових та митних правовідносин в умовах війни.

7 березня 2022 року набрав чинності Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану” № 2118-IX (далі - Закон №2118). Водночас, 17 березня 2022 року Президент України підписав Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану” № 2120-ІХ(/39235" rel="nofollow">законопроект № 7137-д) (далі - Закон №2120). Закон №2120 вносить корективи у Закон №2118. Зміни замінили зміни - як завжди, спричинивши плутанину. Водночас, спробуємо розібратись предметно. Так, на період до припинення або скасування воєнного стану, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням таких правил:

Продовження строків подання звітів та сплати податків та зборів (п.69.1, 69.3 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України).У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, (в т.ч. річну звітність платника на прибуток), реєстрації податкових накладних (ПН) або акцизних накладних, розрахунків коригування (РК), ел. документів, про залишки та обсяг обігу пального, спирту етилового тощо - платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом 3 місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.Якщо ж і в ці терміни виконати податкові обов’язки неможливо, внаслідок безпосередньої участі у воєнних діях платників податків - такі звільняються від відповідальності, передбаченої ПК України, за умови виконання таких обов’язків протягом 1 місяця з дня закінчення дії унеможливлюючих наслідків.

Разом із тим, враховуйте нові правила встановлені для реєстрації ПН /РК ПН встановлені Законом № 2120-ІХ, яким до підрозділу 2 розділу ХХ ПК України додано пункти 32-1 (щодо оподаткування ПДВ у випадку знищення придбаних товарів, передачі їх в комунальну/державну власність, переданих на потребу ЗСУ ітд.), а також - п.32-2 (щодо формування податкового кредиту при відсутності зареєстрованої ПН).

Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються (крім певних виключень - зокрема, деяких камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків, фактичних перевірок). При цьому у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, до платників податків може застосовуватися відповідальність (п.69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України).

Зупинено дію пунктів щодо камеральної та документальної перевірки платників ПДВ, щодо права на бюджетне відшкодування, крім узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, що проводиться навіть в період війни (п.69.11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України).

Акцизні накладні (п.п. 69.4, 69.13 підрозділу 10, п. 82 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України). Дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, навіть у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних (з обов’язковою реєстрацією у вищепередбачені строки для звітів).

На акцизних складах, що зруйновані, розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, облік пального та спирту етилового здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення зазначених у цьому пункті подій.

Крім того, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, оподатковуються за новою ставкою.

Передача товарів/робіт/послуг на потреби війни (п.п. 69.5, 69.6, 69.7 підрозділу 10 та п.32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України). Добровільна та безвідплатна передача або відчуження коштів, товарів, послуг на користь ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, МВС, іншим українським військовим формуванням, підрозділам територіальної оборони, цивільному захисту, закладам охорони здоров’я державної/комунальної власності, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій ітд. (за переліком) - не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.

Фінансовий результат платника податку на прибуток підприємств не збільшується щодо сум коштів або вартості товарів, робіт, послуг за переліком, КМУ, які добровільно перераховані ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, МВС, іншим українським військовим формуванням, підрозділам територіальної оборони, цивільному захисту, закладам охорони здоров’я державної/комунальної власності структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій - та іншим відповідним організаціям за переліком - для потреб оборони держави у зв’язку з військовою агресією росії.

До складу доходу фізосіб не включається вартість пального, відшкодованого після витрат при наданні послуг з перевезення для забезпечення потреб ЗСУ чи тероборони.

Встановлені також особливості оподаткування ПДВ, у випадку знищення/втрати придбаних товарів внаслідок війни та особливості оподаткування ПДВ передачі товарів/надання послуг/виконання робіт ЗСУ, Нацгвардії, МВС ітд.ітд) - в п.32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України.

Зупинення строків (п.69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України). для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Ліцензії на пальне, спирт, тютюнові вироби. Вважаються діючими ліцензії, за які не сплачено черговий платіж чи закінчився термін її дії. Це стосується ліцензій на виробництво та обіг спирту, алкоголю, тютюну і рідин для електронних сигарет, а також ліцензій на виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Сплатити черговий платіж чи поновити дію потрібно буде протягом 30 днів, після припинення воєнного стану (або надзвичайного стану) (стаття 18 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального").

Плата за землю (п.69.14 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України). З 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих, або засмічених вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік таких визначається КМУ. За 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за такі земельні ділянки.

Екологічний податок (п.69.16 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України). За 2022 податковий (звітний) рік, не нараховується та не сплачується екологічний податок за об’єктами оподаткування, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. Перелік таких визначається КМУ.

Взяття на облік, облік рахунків (п.69.17, 69.19 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України). До припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для банків, інших фінансових установ та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених для надсилання повідомлення про відкриття або закриття рахунка платника податків - юридичної особи (резидента і нерезидента), чи самозайнятої фізичної особи. Навіть у разі неотримання фінустановою повідомлення (квитанції) контролюючого органу про підтвердження факту прийняття повідомлення до оброблення по таких рахунках можуть здійснюватися видаткові операції без отримання підтвердження щодо взяття їх на облік у контролюючому органі.

Також, припиняється перебіг строків, встановлених для взяття на облік у контролюючих органах юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів за основним місцем обліку або ФОПів за податковою адресою та передачі даних до ЄДРЮОФОПГФ.

Прийняття електронних документів (п.69.18 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України). На період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Звільнення від ввізного мита соцзначущі продукти (п.5-2 "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України). На період дії воєнного стану, звільняються від оподаткування ввізним митом соціально значущі продукти харчування, лікарські засоби та медичні вироби, на які КМУ встановлено фіксовані ціни.

Штрафи за РРО, проведення розрахункових операцій (п.12-13, розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"). До припинення воєнного стану, санкції за порушення вимог цього закону не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів. На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану або обставин непереборної сили: проведення РО, що здійснюються в режимі офлайн, та використання фіскальних номерів із діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, можуть здійснюватися з перевищенням строків, встановлених цим законом.

Пільги зі сплати ЄСВ, звільнення від санкцій, перевірки (п.п.9-19 - 9-23 розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування").

З 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану та протягом 12 місяців після - ФОПи (в т.ч. ФОПи-єдинники), особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени ФГ (якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах) - мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно - єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.

На час мобілізації, роботодавці - платники єдиного податку, ФОП 2 та 3 груп, а також юрособи 3 групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України. Такі суми єдиного внеску, сплачуються за рахунок державного бюджету, крім періодів, у яких наймані працівники, отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок за рахунок державного бюджету.

Також - на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом 3 місяців після - штрафні санкції, визначені частиною 11 статті 25 профільного закону про єсв, не застосовуються. В тому числі, платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

Встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом 3 місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану. Документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, розпочаті до 24 лютого 2022 року та не завершені, зупиняються по останній календарний день третього місяця з дня припинення (скасування) воєнного, надзвичайного стану.

3. Щодо справляння єдиного податку (спрощена система оподаткування) в умовах війни.

Так, Закону № 2120-ІХ вніс зміни і щодо спрощеної системи оподаткування до ПК України. Можна сказати, що це революційні зміни. Закон № 2120-ІХ додав до підрозділу 8 пункт 9, за яким встановлено що тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, положення розділу XIV Податкового кодексу України застосовуються з урахуванням таких особливостей:

  • ФОПи – платники єдиного податку 1 та 2 групи, мають право не сплачувати єдиний податок. При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця, не заповнюється за період, в якому відповідно - єдиний податок не сплачувався.
  • Платниками єдиного податку 3 групи можуть бути ФОП та юрособи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень. До таких осіб не застосовується обмеження щодо кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.
  • При цьому, без урахування раніше встановлених обмежень - платниками єдиного податку 3 групи, які використовують ці нові особливості оподаткування, не можуть бути не всі (заборонено тим хто організовує, проводить лотереї, азартні ігри, обмін іноземної валюти, букмекери, банки, фінустанови, страхові, ломбарди, виробники підакцизних товарів тощо). Заборонено бути єдиноподатниками фізичним та юридичним особам – нерезидентам.
  • Відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку 3 групи, встановлюється у розмірі 2 відсотків доходу.
  • Платники єдиного податку 3 групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДВ з операцій місце постачання яких розташоване на митній території України.
  • Податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку 3 групи стає квартал. Платники єдиного податку третьої групи, які використовують ці особливості оподаткування - подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку за податковий (звітний) квартал із зазначенням суми помісячного доходу у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду. Такі платники єдиного податку щомісяця до 15 числа сплачують авансовий внесок єдиного податку за підсумками попереднього календарного місяця.

4. Інші гарантії, що можуть стати в нагоді бізнесу:

  • звільнення від штрафів та пені за прострочення виконання зобов’язань за позикою (зміни до ЦК України вніс Закон № 2120-ІХ);
  • допомога ФОПу у розмірі 6500 гривень за програмою еПідтримка. Так, нагадаю, що встановлена така у постанові КМУ від 9 грудня 2021 р. № 1272 “Деякі питання надання допомоги в рамках Програми “єПідтримка” (з урахуванням змін, внесених постановою КМУ від 04.03.2022 № 199). Допомога надається ФОПам, що перебувають на обліку як платники єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в окремих адміністративно-територіальних одиницях за переліком, що затверджується КМУ за поданням ДСНС (на яких бойові дії, що зумовило зупинення діяльності), та які подали в установленому законодавством порядку податкову звітність за IV квартал 2021 р. або річну звітність за 2021 рік.

Водночас, наразі знаходяться на підписі у Президента багато законодавчих ініціатив, як то - проект Закону України про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану (законопроект №7160), що вводить нові спрощені правила припинення трудових відносин, в тому числі, з ініціативи роботодавця, послаблено відповідальність за невиплату заробітної плати та введено поняття “призупинення” дії трудового договору. Крім того - як анонсовано - це ще не весь пакет гарантій для бізнесу, які планується впровадити.

Для отримання більш детальної інформації звертайтесь за юридичною консультацією до спеціаліста, якого можна знайти на сайті Юридичного інтернет-ресурсу "Протокол"

Автор консультації: Трофименко Ирина Виталиевна

Джерело:Юридичний ресурс Протокол

  • 2947

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 2947

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные консультации

    Смотреть все консультации
    Смотреть все консультации
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст