Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КГС ВП від 25.04.2019 року у справі №910/6471/18 Ухвала КГС ВП від 25.04.2019 року у справі №910/64...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



УХВАЛА

10 липня 2019 року

м. Київ

Справа № 910/6471/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л. В.,

судді: Баранець О. М., Ткач І. В.,

обов'язки секретаря судового засідання за дорученням головуючого судді у судовій колегії здійснює помічник судді Гаврилюк П. Д. ;

за участю представників:

позивача - Лоб І. В.,

відповідача - Гнатуш Н. В., Якубенка О. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Микільсько-Слобідська 2Б",

на рішення Господарського суду міста Києва

(суддя - Кирилюк Т. Ю.)

від 09.10.2018

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Дикунська С. Я., судді - Жук Г. А., Мальченко А. О.)

від 12.03.2019,

у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Юнайтед Форест",

до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Микільсько-Слобідська 2Б",

про визнання незаконним та скасування рішення загальних зборів від 01.10.2017 в частині встановлення розміру загальних внесків,

ВСТАНОВИВ:

у травні 2018 року ТОВ "Юнайтед Форест" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до ОСББ "Микільсько-Слобідська 2Б" про визнання незаконним та скасування рішення загальних зборів від 01.10.2017 в частині встановлення розміру загальних внесків.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірними рішеннями загальних зборів протиправно встановлено для власників нежитлових приміщень розмір плати на утримання (обслуговування) будинку та прибудинкової території більший ніж для власників житлових приміщень.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.10.2018, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.03.2019, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення загальних зборів від 01.10.2017 (протокол загальних зборів від 01.10.2017 по восьмому та дев'ятому питанню порядку денного, додаток № 1 до протоколу - кошторис) у частині встановлення з
01.11.2017 щомісячних внесків на утримання (обслуговування) будинку та прибудинкової території, розташованих за адресою: м. Київ, вул.

Микільсько-Слобідська, 2Б, для співвласників нежитлових приміщень та ТОВ "Юнайтед Форест" з розрахунку 7,00 грн за метр квадратний та 7,70 грн за метр квадратний, що є більшим розміру внесків, встановлених для співвласників житлових приміщень цього будинку. В іншій частині позову відмовлено.

Приймаючи рішення, господарські суди дійшли висновків, що приписи Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" не ставлять в залежність розмір витрат на утримання будинку від типу нерухомості. Єдиним критерієм, визначеним законодавцем, є частка у загальній площі приміщень.

Оскаржене рішення загальних зборів відповідача має дискримінаційний характер.

ОСББ "Микільсько-Слобідська 2Б" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення в частині задоволення позову і передати справу в цій частині на новий розгляд до суду першої інстанції.

Підставами для скасування судових рішень відповідач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанції. Стверджує, що господарські суди неповно дослідили обставини справи, не надали їм належної правової оцінки та дійшли передчасних висновків про необхідність часткового задоволення позову.

Посилається на постанову Верховного Суду у справі № 753/10763/17 від 04.06.2018.

Ухвалою Верховного Суду від 13.06.2019 відкрито касаційне провадження у справі № 910/6471/18 за касаційною скаргою ОСББ "Микільсько-Слобідська 2Б".

Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду з огляду на таке.

У справі, яка переглядається, судами встановлено, що позивач є власником нежитлових приміщень загальною площею 704,53 кв. м в багатоквартирному будинку 2-Б по вулиці Микільсько-Слобідській у місті Києві. Відповідач є юридичною особою, створеною власниками квартир та нежитлових приміщень цього будинку для сприяння використанню їхнього власного майна, утримання і використання спільного майна.

01.10.2017 проведено загальні збори об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за адресою м. Київ, вул. Микільсько-Слобідській 2-Б, на яких було прийнято рішення, зокрема, про встановлення розміру відрахувань на утримання та обслуговування будинку.

Відповідно до пунктів 8 та 9 протоколу загальних зборів від 01.10.2017, з
01.11.2017 власники житлової нерухомості сплачують внески з розрахунку 5,00 грн (у разі несвоєчасної оплати - 5,50 грн) за 1 кв. м приміщення, а власники нежитлової нерухомості - 7,00 грн (у разі несвоєчасної оплати - 7,70 грн) за 1 кв. м приміщення.

Спір у справі виник внаслідок прийняття загальними зборами ОСББ "Микільсько-Слобідська 2Б" рішення про встановлення різних розмірів плати на утримання та обслуговування будинку для власників житлових та нежитлових приміщень.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначає Закон України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

За змістом статті 10 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" вищим органом управління об'єднання є загальні збори його членів, до виключної компетенції яких, між іншим, належить затвердження кошторису, балансу об'єднання та річного звіту; визначення розмірів внесків та платежів членами об'єднання.

Частиною 1 статті 20 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.

Відповідно до частини 2 статті 7 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", кожний співвласник несе зобов'язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.

Статтею 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) визначено, зокрема, що житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Частинами 1 та 2 статті 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), встановлено, що плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Розмір плати за комунальні послуги розраховується, виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

В пунктах 1-3 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) вказано, зокрема, що цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб'єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб'єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках), тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це вартість надання таких послуг, яка підлягає розрахунку на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість.

Тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку.

Тариф на послуги враховує вартість отриманих послуг з централізованого постачання холодної води (з урахуванням втрат та витрат води у внутрішньобудинкових системах), водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) в обсягах, визначених за приладами обліку або відповідно до Методики розроблення технологічних нормативів використання питної води житлово-експлуатаційними підприємствами та організаціями, затвердженої в установленому порядку.

Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг.

Копія такого рішення є невід'ємною частиною договору про надання послуг.

Інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.

Під час установлення тарифу на послуги необхідно забезпечувати прозорість визначення вартості усіх послуг з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири, житлового приміщення у гуртожитку та нежитлового приміщення у житловому будинку (гуртожитку).

Аналіз вищевказаних норм та встановлені обставини справи дають підстави для висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про необхідність часткового задоволення позову.

Зокрема, ні положеннями Законів України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" та "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", ні нормами Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), не передбачено можливості поділу тарифів на послуги в розрізі категорій споживачів, тобто, окремо для власників квартир та власників нежитлових приміщень. Одиницею для проведення розрахунку вартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій є 1 квадратний метр площі, що перебуває у власності, незалежно від її характеристик.

Частка участі співвласників в загальному обсязі витрат на утримання будинку визначається пропорційно площі приміщень, що їм належать, а не в залежності від цільового призначення таких приміщень.

За змістом ст. 14 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", здійснення співвласником своїх прав не може порушувати права інших власників. Положеннями ст. 15 цього ж Закону встановлено прямий обов'язок кожного з співвласників не допускати порушення законних прав та інтересів інших співвласників.

Отже, приймаючи рішення про встановлення власникам нежитлових приміщень в будинку за адресою м. Київ, вул. Микільсько-Слобідській 2-Б, підвищеного розміру платежу за послуги з утримання і обслуговування будинку, в порівнянні з власниками квартир, загальними зборами ОСББ "Микільсько-Слобідська 2Б" порушено положення діючого законодавства.

Разом з тим, у постанові Верховного Суду від 04 червня 2018 року у справі № 753/10763/17, колегія суддів Касаційного цивільного суду дійшла висновку про те, що є правомірним рішення загальних зборів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку щодо розмежування розміру оплати за видом об'єкта нерухомого майна, тобто визнав правомірною можливість поділу тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в розрізі категорій споживачів окремо для власників квартир та власників нежитлових приміщень.

Висновки Касаційного цивільного суду у справі № 753/10763/17 обґрунтовані частинами 5, 9, 14 статті 10 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", якими встановлено, що рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов'язковим для всіх співвласників. До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься, зокрема, визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків та платежів співвласників.

Згідно з частиною 3 статті 302 Господарського процесуального кодексу України, суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів, палати або об'єднаної палати передає справу на розгляд Великої Палати, якщо така колегія (палата, об'єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об'єднаної палати) іншого касаційного суду.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для відступу від правового висновку Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду щодо застосування норм ст.ст. 10, 20 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" у відносинах нарахування та сплати вартості послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій власниками житлових та нежитлових приміщень, викладеного у постанові від 04 червня 2018 року у справі № 753/10763/17, що є підставою для передачі справи на розгляд до Великої Палати Верховного Суду.

Керуючись статтями 234, 235, ч. 3 ст. 302 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

УХВАЛИВ:

передати на розгляд Великої Палати Верховного Суду справу № 910/6471/18 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Юнайтед Форест" до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Микільсько-Слобідська 2Б" про визнання незаконним та скасування рішення загальних зборів від 01.10.2017 в частині встановлення розміру загальних внесків, касаційне провадження в якій відкрите за касаційною скаргою об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Микільсько-Слобідська 2Б" на рішення Господарського суду міста Києва від
09.10.2018 та постанову Північного апеляційного господарського суду від
12.03.2019.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л. Стратієнко

Судді О. Баранець

І. Ткач
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати