Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 13.12.2016 року у справі №913/724/16 Постанова ВГСУ від 13.12.2016 року у справі №913/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2016 року Справа № 913/724/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Бакуліної С.В. (доповідач),суддів :Яценко О.В., Данилової М.В.розглянувши матеріали касаційної скаргиСєвєродонецької міської ради Луганської областіна постановувід 12.10.2016 Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 913/724/16господарського суду Луганської областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест"доСєвєродонецької міської радипровизнання недійсною додаткової угоди до договору оренди землів судовому засіданні взяли участь представники :від позивача:Сутковий А.М. (довіреність від 12.0-5.2016 №1)від відповідача:не з'явилисьВ С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Луганської області (суддя - Смола С.В.) від 02.08.2016, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Мартюхіна Н.О., судді - Дучал Н.М., Агапов О.Л.) від 12.10.2015 у справі №913/724/16 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест" до Сєвєродонецької міської ради задоволено повністю; визнано недійсною з моменту її укладення додаткову угоду б/н від 06.06.2012 до договору оренди землі №041041900377 від 07.10.2010, державна реєстрація від 19.10.2010 за №041041900377, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест" та Сєвєродонецькою міською радою.

В касаційній скарзі Сєвєродонецька міська рада просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.202, 236, 215, 256, 261, 263, 267 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), 207 Господарського кодексу України (далі - ГК України), ч.6 ст.21 Закону України "Про оренду землі".

У відзиві на касаційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест" повністю заперечує викладені в ній доводи.

Відповідач не скористався наданим процесуальним правом на участь в засіданні суду касаційної інстанції.

Перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест" звернулося до Господарського суду Луганської області з позовом до Сєвєродонецької міської ради про визнання недійсною додаткової угоди б/н від 06.06.2012 до договору оренди землі №041041900377 від 07.10.2010. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що спірна додаткова угода була підписана сторонами на виконання рішення 20 (чергової) сесії 6 скликання Сєвєродонецької міської ради №431 від 29.03.2011, яке в подальшому було скасоване постановою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 03.08.2012 по справі №2а/1227/380/2012.

Судами встановлено таке.

07.10.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест", з одного боку, як орендарем, та Сєвєродонецькою міською радою, з іншого боку, як орендодавцем, було укладено договір оренди землі №041041900377 (далі - Договір).

Пунктом 1 Договору встановлено, що орендодавець, на підставі рішення сесії Сєвєродонецької міської ради за №4536 від 30.09.2010, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку - землі, які використовуються в комерційних цілях (під будівлю спортивно-оздоровчого комплексу), яка знаходиться за адресою: м. Сєвєродонецьк. вул. Лисичанська, буд.2.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2438га, в тому числі: капітальна одноповерхова споруда - 0,1852га; під проходи, проїзди та площадки - 0,0433га, під зеленим насадженням - 0,0153га (п.2 Договору).

Пунктом 3 Договору сторонами узгоджено, що на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4412900000:05:034:0014 становить - 642998,12грн (п.5 Договору).

Договір укладено на 25 років строком по " 29" вересня 2035 включно. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 Договору).

Орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі та розмірі 25719,92 гривень на рік, що складає 4,00 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.9 Договору).

Згідно пункту 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Орендна плата вноситься щомісячно в розмірі 2143,33 гривень протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця (п.11 Договору).

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни розмірів земельного податку, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (п.12 Договору).

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня на суму боргу у розмірі 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою несплаченої суми за кожний календарний день прострочення у його сплаті. За цим договором строк нарахування пені та позовної давності щодо неї встановлюються та складають три роки. У разі припинення або розірвання договору оренди, або визнання його недійсним одержана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається. Сторони визнають, що: - орендар користувався землею під будівлю спортивно-оздоровчого комплексу з 30.09.2010 року. Орендна плата за землю донараховується за фактичний строк користування земельною ділянкою по ставкам цього договору. Орендар зобов'язаний сплатити донараховану орендну плату по строку оплати у місяці, у якому одержав цей договір (п.13 Договору).

Земельна ділянка передається в оренду під будівлю спортивно-оздоровчого комплексу (п.14 Договору). Цільовим призначенням земельної ділянки є комерційні цілі (п.15 Договору), а умови збереження стану об'єкта оренди, визначені відповідно до чинного законодавства (п.16 Договору).

Водночас, 19.10.2010 між сторонами складено акт передачі-прийняття земельної ділянки (б/н, від 19.10.2010), з якого вбачається, що Сєвєродонецька міська рада Луганської області передала земельну ділянку ТОВ "Нафтохімінвест", в розмірі 0,2438га, яка знаходиться: м. Сєвєродонецьк, вул. Лисичанська, буд.2.

В подальшому, 06.06.2012 між сторонами була укладена додаткова угода б/н до договору оренди №041041900377 від 07.10.2010, на виконання рішення сесії Сєвєродонецької міської ради №431 від 29.03.2011 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, селища Лісова Дача, села Воєводівка" та керуючись рішенням сесії Сєвєродонецької міської ради "Про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду з земель міської ради" від 28.04.2011 за №516, відповідно довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29.04.2011.

Згідно з пункту 1 Додаткової угоди: п. 5 розділу "Об'єкт оренди" змінено на "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4412900000:05:034:0014 становить: 1636726,92 грн.

Згідно з пунктом 2 Додаткової угоди: пункти 9, 11, розділу "Орендна плата" змінено на: "Орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі в розмірі: з 01.07.2011 - 49101,81 гривень на рік, що складає 3,00% від нормативної грошової оцінки. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі: з 01.07.2011 - 4091,82 гривень, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Пунктом 3 сторони обумовили, що ця Додаткова угоди є невід'ємною частиною Договору і діє з 01.07.2011.

Додаткова угода зареєстрована Управлінням Держкомзему у м. Сєвєродонецьк Луганської області 24.07.2012 за №441290004001022.

Постановою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 03.08.2012 по справі №1227/3807/2012 за адміністративним позовом ТОВ ВКФ "ЛІА" ЛТД до Севєродонецької міської ради Луганської області про визнання незаконним рішення №431 від 29.03.2011 та його скасування, було задоволено адміністративний позов. Та як наслідок визнано протиправним та скасовано рішення Двадцятої (чергової) сесії шостого скликання Сєвєродонецької міської ради на 29.03.2011 за №431 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, селища Лісова Дача, села Воєводівка".

Вищезазначена постанова була скасована постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2012, у задоволені позову - відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 01.04.2014 постанова Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 03.08.2012 залишена в силі, постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2012 - скасована.

Задовольняючи позовні вимоги, суди правомірно виходили із такого.

Відповідно до ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно зі ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

У розгляді позовів про визнання недійсними правочинів, при вчиненні яких було застосовано нормативно-правові акти державних та інших органів, які у подальшому скасовані (визнані нечинними або недійсними) згідно з судовими рішеннями, що набрали законної сили, господарським судам необхідно виходити з того, що сам лише факт такого скасування (визнання нечинним або недійсним) не може вважатися достатньою підставою для задоволення відповідних позовів без належного дослідження господарським судом обставин, пов'язаних з моментом вчинення правочину та з його можливою зміною сторонами з метою приведення у відповідність із законодавством.

Відповідність чи невідповідність правочину вимогам закону має оцінюватися господарським судом стосовно законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до абзацу другого частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Також за підпунктом 14.1.136. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Згідно з пунктами 288.1., 288.4. статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 №2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до частини 1 статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Сєвєродонецька міська рада прийняла рішення №431 від 29.03.2011, яке, як вже зазначалося вище, було визнане протиправним та скасоване постановою суду в адміністративній справі, що набрала чинності 01.04.2014.

Колегія суддів враховує, що у п.10.2. постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 №7 "Про судове рішення в адміністративній справі" зазначено, що із змісту статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) випливає, що в разі задоволення позову про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень суд повинен зазначити про це в судовому рішенні та одночасно застосувати один із встановлених законом способів захисту порушеного права позивача: про скасування або визнання нечинними рішення чи окремих його положень.

Скасування акта суб'єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.

Визнання ж акта суб'єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта.

Оскільки рішення №431 від 29.03.2011 було скасовано як протиправне, відтак з моменту прийняття воно, як нелегітимне, не може породжувати жодних правових наслідків, у тому числі - у вигляді внесення змін до договорів оренди в частині встановлення розміру нормативно-грошової оцінки землі, та, відповідно, розміру орендної плати.

Таким чином, правомірно визнано недійсною додаткову угоду б/н від 06.06.2012 до договору оренди землі №041041900377 від 07.10.2010, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Нафтохімінвест" та Сєвєродонецькою міською радою.

Касаційна інстанція не заперечує, що зобов'язання за визнаною недійсною додатковою угодою до договору оренди припиняються на майбутнє (ст.207 ГК України), проте недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю (ч.1 ст.216 ЦК України), та в разі визнання його недійсним судом, є недійсним з моменту його вчинення (ч.1 ст.236 ЦК України).

Стосовно застосування позовної давності суди правомірно виходили із того, що відповідно до положень ч.1 ст.261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила, а відтак, днем початку перебігу вказаного строку є дата набрання законної сили постановою суду, якою скасовано рішення №431 від 29.03.2011, що було підставою для укладення спірної додаткової угоди, а саме - 01.04.2014 (дата прийняття Вищим адміністративним судом України відповідної ухвали); отже позовну заяву було подано до місцевого господарського суду 14.06.2016 в межах встановленого ст.257 ЦК України трирічного строку позовної давності.

Беручи до уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суддів не вбачає підстав для скасування постанови Донецького апеляційного господарського суду.

Керуючись ст.ст.1115, 1117, 1118, п.1 ч.1 ст.1119, ст.11111 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Сєвєродонецької міської ради залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.10.2016 у справі № 913/724/16 залишити без змін.

Головуючий-суддя С.Бакуліна

Судді О.Яценко

М.Данилова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст