Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 28.02.2023 року у справі №460/586/22 Постанова КАС ВП від 28.02.2023 року у справі №460...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року

м. Київ

справа №460/586/22

адміністративне провадження № К/990/30497/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №460/586/22

за позовом ОСОБА_1

до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 (колегія у складі: головуючого судді Кушнерика М.П., суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі також - відповідач), в якому, з урахуванням змін предмету позову, позивач просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в оформленні і направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нової довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 , з обов`язковим зазначенням в ній надбавки за особливості проходження служби, встановленої у розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років;

- зобов`язати відповідача оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.04.2019 (у відповідності до форми, визначеної в Додатку 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок №45), та норм постанови Кабінету Міністрів України "Про грошову забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 № 704 (далі - Постанова № 704) з визначенням в ній додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за вислугу років в розмірі 50% (від посадового окладу та окладу за військовим званням); надбавки за особливості проходження військової служби в розмірі 100% (від посадового окладу, окладу за військовим званням, та надбавки за вислугу років); надбавки за службу в умовах режимних обмежень в розмірі 15% (від посадового окладу); надбавки за класність в розмірі 5% (від посадового окладу); премії в розмірі 35% (від посадового окладу).

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 прийнято постанову № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова №103), яка набрала законної сили 24.02.2018. Всупереч вимог статті 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), Постановою № 103 було обмежено складові грошового забезпечення, які підлягали перерахунку пенсії. Зокрема, позивач вказує, що пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45, в частині визначення складових грошового забезпечення для перерахунку пенсій, звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод, з огляду на те, що скасовують надбавки, доплати, підвищення і премії, які отримував позивач під час служби, та які враховувались при попередніх перерахунках пенсій. Вважає, що у даних правовідносинах відповідач при складанні та поданні у 2021 році до Управління Пенсійного фонду довідки про визначені Постановою № 704 розміри грошового забезпечення за посадою, яку позивач займав на день звільнення з військової служби, повинен був керуватись виключно положеннями Постанови №704, Закону № 2262-ХІІ та Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) і включити у вказану довідку відповідні додаткові види грошового забезпечення, зокрема, надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу у розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років. Натомість відповідач в довідці № 12/1/хг13379/658 від 11.03.2021, яка була подана до пенсійного органу для перерахування пенсії позивачу, протиправно вказав надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям у розмірі 65% замість 100%.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 10.03.2022 позов задоволено.

Визнано протиправними дії Рівненського обласного територіального центру комплектації та соціальної підтримки щодо відмови в оформленні і направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нової довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 , з обов`язковим зазначенням в ній надбавки за особливості проходження служби, встановленої у розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років.

Зобов`язано Рівненський обласний територіальний центр комплектації та соціальної підтримки оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача з 01.04.2019 (у відповідності до форми, визначеної в Додатку 2 до Порядку, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 13.02.2008 року № 45, та норм Постанови КМУ від 30.08.2017 № 704) з визначенням в ній додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за вислугу років в розмірі 50% (від посадового окладу та окладу за військовим званням); надбавки за особливості проходження військової служби в розмірі 100% (від посадового окладу, окладу за військовим званням, та надбавки за вислугу років); надбавки за службу в умовах режимних обмежень в розмірі 15% (від посадового окладу); надбавки за класність в розмірі 5% (від посадового окладу); премії в розмірі 35% (від посадового окладу).

4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до Постанови № 704 відбулося підвищення надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу у розмірі до 100% (максимальний розмір) посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, яка і повинна бути врахована при перерахунку пенсії позивача. Введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) у розмірах, встановлених законодавством не було. Відтак, позивач має право на надбавку за особливості проходження військової служби в розмірі 100 % (від посадового окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років).

5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.03.2022 скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що згідно даних пенсійної справи ОСОБА_1 йому встановлена надбавка у розмір 65 %. Він звільнений з посади командира кадру бригади матеріального забезпечення. Апеляційним судом встановлено, що до категорій осіб, які мають право на встановлення надбавки за особливості проходження військової служби у розмірі 100 % чи 75 % позивач не відноситься. А тому вимоги про зобов`язання відповідача скласти, оформити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нову довідку позивачу про розмір грошового забезпечення, з визначенням в ній надбавки за особливості проходження військової служби в розмірі 100% (від посадового окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) для проведення перерахунку основного розміру пенсії, фактично неможливе, оскільки вказана надбавка, за аналогічної посадою позивача становить 65%.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погодившись з таким судовим рішенням суду апеляційної інстанції, з посиланням на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду 10.03.2022 залишити в силі.

8. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що несправедливе визначення розмірів надбавок за особливості проходження служби для військових пенсіонерів станом на 05.03.2019 дають всі підстави стверджувати, що відповідач або невірно керується чинним законодавством та нормативно-правовими актами при оформленні довідок про грошове забезпечення військових пенсіонерів, або внутрішнє регулювання грошового забезпечення в структурах Збройних сил України суперечать нормам Постанови №704.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. 04.11.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

10. Ухвалою Верховного Суду від 17.11.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 у справі за вищевказаним позовом.

11. Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 28.02.2023.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

13. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15.02.2021 у справі № 460/8427/20 визнано протиправними дії Рівненського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо відмови позивачу у підготовці та наданні до пенсійного органу оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, статті 9 Закону № 2011-XII та з врахуванням положень Постанови № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії, зобов`язано Рівненський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача, станом на 05.03.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, статті 9 Закону № 2011-XII та з врахуванням положень Постанови №704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.04.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.

14. На виконання такого рішення суду відповідачем підготовлено довідку №12/1/хг13379/658 від 11.03.2021 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05.03.2019, яку направлено до Головного управління Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії. В цій довідці серед видів грошового забезпечення зазначена, зокрема, надбавка за особливості проходження служби (65%) 7907,25 гривень (а.с. 8).

15. 26.11.2021 позивач звернувся до Рівненського обласного територіального центру комплектації та соціальної підтримки із заявою, у якій просив оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , з визначенням в ній раніше встановлених розмірів додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливості проходження служби в розмірі 100% (а.с. 10-12).

16. Листом від 09.03.2021 № 12/1/3284 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для складання нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, оскільки довідка № 12/1/хг13379/658 від 11.03.2021 складена відповідно до нормативно-правових актів щодо визначення умов, порядку та розмірів, за якими має проводитись перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ станом на 05.03.2019 (а.с. 9).

17. Не погодившись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

19. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон № 2262-ХІІ.

20. Статтею 9 Закону № 2011-XII передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

21. Згідно з частиною другою статті Закон № 2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

22. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).

23. Статтею 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

24. Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

25. Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.

26. За змістом частини першої, другої та четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

27. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

28. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

29. 01.03.2018 набрала чинності Постанова № 704, якою затверджено, зокрема, тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1 та схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.

30. При цьому, пунктом 2 Постанови № 704 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

31. Пунктами 5, 6 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання:

1) установлювати: посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1 - 11 за аналогічними посадами; посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1 - 5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника; надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;

2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення;

3) надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.

Виплачувати: 1) надбавку за вислугу років військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу в розмірах згідно з додатком 16; 2) доплату за науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук) або доктора наук з відповідної спеціальності, якщо діяльність за профілем відповідає науковому ступеню, військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу в розмірі відповідно 5 і 10 відсотків посадового окладу. За наявності двох наукових ступенів доплата встановлюється за одним (вищим) науковим ступенем; 3) доплату за вчене звання військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, які займають посади, пов`язані з педагогічною або науковою діяльністю і мають вчене звання доцента (старшого наукового співробітника), в розмірі 5 відсотків, професора - 10 відсотків посадового окладу. За наявності двох або більше вчених звань доплата встановлюється за одним (вищим) званням; 4) надбавку за спортивні звання військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, які мають спортивне звання "заслужений тренер", "заслужений майстер спорту", "майстер спорту міжнародного класу", в розмірі 10 відсотків посадового окладу, "майстер спорту" - 5 відсотків посадового окладу. За наявності двох і більше звань надбавка до посадового окладу виплачується за одним (вищим) званням. 5) надбавку за почесні звання України, СРСР, союзних республік СРСР військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, які мають почесні звання "заслужений" або "народний", в розмірі відповідно 10 і 15 відсотків посадового окладу. 6) надбавку за виконання функцій державного експерта з питань таємниць та надбавку за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу - у розмірах та порядку, визначених законодавством; 7) грошову допомогу військовослужбовцям строкової військової служби, звільненим з військової служби, в розмірі восьми, а зазначеним особам з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - дванадцяти посадових окладів; 8) одноразову грошову допомогу військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу після укладення ними першого контракту.

32. Наказом Міністерства оборони України від 07.06.2018 № 260 затверджено Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам (далі - Порядок № 260), який визначає механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам.

33. Дія Порядку № 260 (крім розділів II, V-IХ, ХІI-ХХV) поширюється на військовослужбовців, умови виплати грошового забезпечення для яких встановлено іншими нормативно-правовими актами.

34. Відповідно до пункту 2 Розділу І Порядку № 260 грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

35. За приписами пункт 3 Розділу І Порядку № 260 підставами для розрахунку та виплати основних і додаткових видів грошового забезпечення є: штат військової частини (установи, організації) (далі - військова частина); накази про призначення на посаду та зарахування до списків особового складу військової частини, про вступ до виконання обов`язків за посадою, в тому числі тимчасово, про зарахування в розпорядження; накази про встановлення та виплату основних і додаткових видів грошового забезпечення; накази про присвоєння військових звань; грошовий атестат або довідка про грошові виплати (за винятком осіб, призваних (прийнятих) на військову службу за контрактом, у тому числі під час проходження строкової військової служби).

36. Розділом VІ Порядку № 260 передбачено виплату надбавки за особливості проходження служби.

37. Пунктом 2 зазначеного Розділу Порядку № 260 встановлено, що розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби розраховується від мінімального розміру цієї надбавки, який встановлюється Міністром оборони України, у відсотках для осіб офіцерського складу та окремо для осіб рядового, сержантського та старшинського складу виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Міністерства оборони України.

Мінімальний розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби не може перевищувати 65 відсотків.

Залежно від складності та важливості виконуваних обов`язків розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби збільшується на відповідний коефіцієнт від 1 до 1,55.

Розрахунковий розмір надбавки за особливості проходження служби, отриманий шляхом множення мінімального розміру щомісячної надбавки на відповідний коефіцієнт, округлюється в бік збільшення до одного знака після коми.

38. Додатком до Порядку № 260 "Перелік окремих категорій військовослужбовців, яким збільшується розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби відповідно до мінімального розміру залежно від складності та важливості виконуваних обов`язків" визначено категорії військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), умови збільшення мінімального розміру надбавки та коефіцієнт надбавки.

39. Судом апеляційної інстанції встановлено, що даними пенсійної справи ОСОБА_1 підтверджено, що позивач звільнений з посади командира кадру бригади матеріального забезпечення.

40. Разом з тим, у Додатку до Порядку № 260 «Перелік окремих категорій військовослужбовців, яким збільшується розмір щомісячної надбавки за особливості проходження служби відповідно до мінімального розміру залежно від складності та важливості виконуваних обов`язків» не визначено коефіцієнту надбавки для посади командира кадру бригади матеріального забезпечення.

41. Таким чином, апеляційним судом вірно встановлено, що до категорій осіб, які мають право на встановлення надбавки за особливості проходження військової служби у розмірі 100 % посадового окладу (визначеного шляхом множення мінімального розміру щомісячної надбавки 65% на відповідний коефіцієнт), посада, з якої звільнено позивача, не відноситься.

42. Рівненським обласним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки подана довідка до пенсійного органу за вих. № 12/1/хг13379/658 від 11.03.2021 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 (у відповідності до форми, визначеної в Додатку 2 до Порядку № 45), з визначенням в ній додаткових видів грошового забезпечення станом на 05.03.2019, в якій було вказано фактичний показник грошового забезпечення військовослужбовців за посадою, з якої позивач був звільнений.

43. Отже, апеляційний суд дійшов вірного висновку про те, що складення, оформлення та надання відповідачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області нової довідки позивачу про розмір грошового забезпечення, з визначенням в ній надбавки за особливості проходження військової служби в розмірі 100% (від посадового окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років) для проведення перерахунку основного розміру пенсії, неможливе, оскільки вказана надбавка, за аналогічною посадою позивача становить 65%.

44. У зв`язку з вказаним, Верховний Суд вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

45. Верховний Суд не бере до уваги посилання скаржника на постанову Великої Палати Верховного суду від 13.05.2020 у справі № 592/5164/16-а, оскільки у вказаній справі вирішувалось право позивача на перерахунку пенсії з урахування премії, передбаченої наказами Міністра оброни України № 50 та 355, а не розмір надбавки за особливості проходження військової служби.

46. Ураховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд апеляційної інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, не допустив неправильного застосування норм матеріального та порушення норм процесуального права, вирішив цей спір у відповідності до вимог законодавства, ухвалив законне та обґрунтоване судове рішення, яке скасуванню не підлягає.

47. Доводи касаційної скарги не спростовують вищенаведені висновки суду апеляційної інстанції.

48. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

49. Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

50. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

51. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

52. Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

53. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 слід залишити без змін.

Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 КАС, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2022 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст