Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 02.05.2018 року у справі №820/3607/17 Ухвала КАС ВП від 02.05.2018 року у справі №820/36...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 вересня 2018 року

Київ

справа №820/3607/17

адміністративне провадження №К/9901/50640/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргуОфісу великих платників податків ДФС (далі - ОВПП ДФС)на постановуХарківського окружного адміністративного суду від 20.09.2017 (головуючий суддя - Д.А. Волошин)та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018(колегія у складі суддів: О.П. Лях, М.М. Яковенко, М.І. Старосуд) у справі№ 820/3607/17за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Лозівський ковальсько-механічний завод» (далі - ТОВ «ЛКМ Завод»)до Офісу великих платників податків ДФСтретя особаДержавна казначейська служба України в особі Головного управління Державного казначейства України у Харківській області (далі - Казначейство)провизнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «ЛКМ Завод» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якому просило: визнати протиправною бездіяльність ОВПП ДФС, щодо невжиття заходів, передбачених статтею 43 Податкового кодексу України (далі - ПК України) з повернення йому надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток у розмірі 1500000 грн. 00 коп.; зобов'язати ОВПП ДФС підготувати та подати для виконання до відповідного органу Казначейства висновок про повернення на його розрахунковий рахунок надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток у розмірі 1500000 грн. 00коп.

Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідача щодо невжиття заходів, передбачених статтею 43 ПК України, з повернення надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток у розмірі 1500000 грн. 00 коп., враховуючи, що позивач своєчасно звернувся з відповідною заявою, не має податкових боргів і має переплату з податку на прибуток підприємств у розмірі 1814637 грн. 00 коп.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018, позовна заява задоволена. Визнано протиправною бездіяльність ОВПП ДФС щодо невжиття заходів, передбачених статтею 43 ПК України з повернення ТОВ «ЛКМ Завод» надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток у розмірі 1500000 (один мільйон п'ятсот тисяч) грн. 00 коп. Зобов'язано ОВПП ДФС підготувати та подати для виконання до відповідного органу Державної казначейської служби висновок про повернення на розрахунковий рахунок ТОВ «ЛКМ Завод» надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток у розмірі 1500000 (один мільйон п'ятсот тисяч) грн. 00 коп.

Рішення судів мотивовані тим, що у позивача наявна переплата з податку на прибуток, для повернення якої відповідачу направлена заява в межах встановленого ПК України строку, відповідно відсутні правових підстав для залишення її без задоволення. Встановивши невиконання відповідачем відповідного обов'язку, покладеного на нього Державою, суди дійшли до висновку про допущення ним протиправної бездіяльності.

Не погоджуючись з рішеннями судів, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволені позовної заяви, так як вважає, що покладений на нього обов'язок виконано шляхом повідомлення позивача про розгляд його заяви в частині можливості повернення коштів.

Від позивача відзиву на касаційну скаргу відповідача до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно із даними картки особового рахунку позивача станом на 06.06.2017 за платежем «податок на прибуток приватних підприємств», обліковується переплата в розмірі 1814637 грн. 00 коп., що також підтверджується податковими деклараціями з податку на прибуток підприємств, актом перевірки від 17.06.2017 № 326/20-40-14-01-08/32565419 та службовою запискою № 29526/28-10-50-02-59 від 06.06.2017.

Листом від 23.05.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою про повернення та перерахування на розрахунковий рахунок переплати з податку на прибуток в сумі 1500000 грн. 00 коп.

Станом на день звернення позивача із цим позовом до суду відповідач не вчинив законодавчо-обумовлених дій з виконання питання, поставленого у вказаному листі, а лише своїм листом від 06.06.2017 повідомив, що ним розглядається можливість повернення з бюджету переплати з податку на прибуток у сумі 1500000 грн. 00 коп.

Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов'язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань визначені у статті 43 ПК України, згідно якої помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2 статті 43 ПК України).

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (пункт 43.3 статті 43 ПК України).

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку (пункт 43.4 статті 43 ПК України).

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету (пункт 43.5 статті 43 ПК України).

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (пункт 43.6 статті 43 ПК України).

Порядком про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року №787 (далі - Порядок), визначено алгоритм дій державних органів та їх взаємовідносини в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань.

Відповідно до пункту 3 Порядку повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення у готівковій формі коштів за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім'я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв'язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).

Пунктом 4 Порядку визначено, що повернення помилково або надміру зарахованих до державного бюджету платежів в іноземній валюті здійснюється у валюті платежу з валютних рахунків Державної казначейської служби України (далі - Казначейство України), відкритих на ім'я Казначейства України в банках, або у гривневому еквіваленті іноземної валюти, розрахованому за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату повернення коштів з бюджету, з відповідних рахунків за надходженнями, відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, про що платник зазначає у своїй заяві..

Згідно з пунктом 5 Порядку подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року №1146, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124.

Таким чином, обов'язковими умовами для повернення сум грошового зобов'язання є: подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми, але за умови наявності надміру сплачених грошових зобов'язань та відсутності податкового боргу.

Оцінюючи наведений порядок повернення платнику надміру сплачених податкових зобов'язань, враховуючи своєчасність звернення позивача до відповідача із відповідною заявою, наявності переплати податкового зобов'язання та відсутності податкового боргу в нього, Верховний Суд приходить до висновку, що суди попередніх інстанцій надали вказаному спору повну та юридично правильну оцінку.

Таким чином, суд касаційної інстанції визнає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.

При цьому доводи відповідача, викладені в касаційній скарзі не вказують на допущення судами порушень норм матеріального чи процесуального права під час розгляду даної справи, адже вони не спростовують обставину допущення ним бездіяльності в частині виконання обов'язку передбаченого положеннями статті 43 ПК України в частині щодо повернення платнику помилково сплачених коштів з податку на прибуток.

Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Офісу великих платників податків ДФС залишити без задоволення, а постанову Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018 - без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

........................

........................

........................

В.П.Юрченко

І.А.Васильєва

С.С.Пасічник

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст