08.04.2019 | Автор: Любич Вікторія
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram youtube

Землі колгоспів – селянам чи знову щось пішло не так?

З 1 січня 2019 року вступив в силу закон, яким внесено низку суттєвих змін до земельного законодавства. Однією з основних цілей цього закону є остаточне припинення існування колективної форми власності на землю, яка була поширена за часів СРСР, але не передбачена чинним Земельним кодексом України.

За роки існування Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» досить велика кількість колективних земель була розпайована (приватизована) між колишніми працівниками колгоспів. Проте, за підрахунками ініціаторів закону, на сьогодні більше мільйона гектарів землі залишились у «підвішеному» стані, без будь-якого законного власника. 

Користуйтеся  консультацією: Що таке земельний пай, його оренда та порядок виділення на місцевості

У законі передбачено, що до 2025 року питання існування колективної власності має бути вирішене – землі будуть або передані у приватну власність людям, або перейдуть до територіальної громади. 
Але після більш детального аналізу закону виникає багато питань, які через неузгодженість положень наразі залишаються без відповіді. У цій статті сконцентруємо увагу на одному з них.

Так, Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» доповнено окремою статтею, яка регулює порядок розподілу земель, які залишилися у колективній власності КСП, сільськогосподарського кооперативу чи акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа. Передбачається, що мають бути скликані загальні збори власників земельних сертифікатів або їх спадкоємців, інших набувачів, які вирішуватимуть питання розподілу земель.

При цьому окрема стаття з’явилася й у Земельному кодексі України, яка говорить про те, що землі припинених КСП (крім ділянок, які на день набрання чинності законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. 

Слід звернути увагу, що за законодавством України припинення юридичної особи може бути здійснене у два способи – шляхом ліквідації чи реорганізації. У другому випадку підприємство має правонаступника – особу або кількох осіб, до яких повною мірою переходять права та обов’язки підприємства, що припиняється.

Так, на сьогодні більшість КСП в Україні є припиненими, і припинення відбувалося саме шляхом реорганізації. Цей факт виключає можливість застосування нової статті Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».

Читайте статтю: Эмфитевзис: альтернатива аренде, или очередной способ обойти земельный мораторий?

За законодавством, що було чинне у період масової реорганізації, як і в сьогоднішніх нормах законів, вказано, що правонаступники володіють усім обсягом майнових прав та обов’язків реорганізованого підприємства.
Відтак, чи законно говорити про перехід у комунальну власність земель, що перейшли до підприємств-правонаступників колишніх КСП? 

Інший момент, це виключення, встановлене у статті – «крім земель, що на день набрання чинності законом перебували у приватній власності». Приватна власність на землю оформлювалася державними актами. На сьогодні підтвердженням права приватної власності на ділянку є відповідний запис у державному реєстрі. Тобто володіння сертифікатом на земельну частку (пай) – не є приватною власністю на ділянку, а є лише майновим правом одержати земельну ділянку відповідної площі у натурі  (на місцевості). 

Звідси висновок – за вказаним положенням, що було включене до Земельного кодексу України, землі КСП, які у більшості своїй є припиненими, окрім земельних ділянок, на які були оформлені державні акти та/або є запис про державну реєстрацію права приватної власності, - вважаються власністю територіальних громад, стають комунальними землями.
За такого формулювання власники сертифікатів на право на земельну частку (пай) у землях КСП, які припинені, залишаються ніби за кадром. Виходить що ті, хто не встигли обміняти сертифікати на державні акти до набрання чинності законом або отримали в натурі лише 4 га з 8 умовних кадастрових гектарів, вказаних у сертифікаті, - втратили своє право на землю, ділянка відійшла до комунальної власності?

Вважаю, що пункт, яким було доповнено Земельний кодекс України, є некоректним, протирічить нормам інших законів і логіці справедливого завершення етапу існування колективних земель. Вважаємо, що все ж переважну силу повинні мати положення спеціального закону - «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», які, окрім нової статті, не пов’язують процедуру виділення земельних ділянок пайовикам із фактом припинення або неприпинення діяльності КСП. Колективні землі мають бути дорозподілені між приватним та комунальним сектором у порядку, що визначений у вказаному законі. Автоматичне визнання усіх земель власністю територіальних громад є неправильним. 

Автор статті: Любич Вікторія

1337
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення