1. Землі фермерського господарства можуть складатися із:
1) земельних ділянок, що належать громадянам України - членам фермерського господарства на праві власності, користування;
2) земельних ділянок, що належать фермерському господарству на праві власності, користування.
{Стаття 31 в редакції Закону № 1788-IX від 24.09.2021 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
Аналізуйте судовий акт: У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства (ВС КАС справа № 817/1911/17 від 03.11.2021р.)
Верховний Суд під час розгляду судових справ формує сталу судову практику застосування норм права, проте ми неодноразова стаємо свідками, як та чи інша правова позиція може змінитися зовсім у іншій бік. Верховний Суд у справі № 817/1911/17 від 03.11.2021р. відступив від своїх попередніх правових висновків, що земельні ділянки, надані голові фермерського господарства після його створення, перейшли у користування фермерського господарства. Отже, обов’язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не його голова. Право користування земельними ділянками належить усьому фермерському господарству, тобто усім його членам у рівній мірі.
Особа звернулась до суду з позовом про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,0020 га у власність для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Позивач є членом фермерського господарства (ФГ) та вправі отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельну ділянку у розмірі земельної частки (паю) за рахунок земельної ділянки, що використовує ФГ. При цьому голова ФГ вказав на те, що при розробленні проекту землеустрою ним, як засновником і керівником зазначеного ФГ, надано нотаріально засвідчену заяву-згоду на виділення землі в розмірі середньої частки паю члену фермерського господарства.
Відмова ГУ Держгеокадастру в Рівненській області обґрунтована тим, що земельна ділянка площею 45,0000 га не перебуває у власності чи оренді самого ФГ, а перебуває в постійному користуванні голови ФГ. Таким чином, дана земельна ділянка не може вважатися землею ФГ, а отже не підлягає передачі у приватну власність членам такого господарства на підставі ст. 31 ЗКУ. Читати повністю
Аналізуйте судовий акт: Фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства (справа № 806/500/13-а, 24.05.16)
Прокурор звернувся до суду із адміністративним позовом, у якому просив визнати нечинним та скасувати розпорядження голови РДА «Про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування на умовах оренди ……» фермерському господарству.
Окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позову, але це рішення було скасовано судом апеляційної інстанції. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, апеляційний суд виходив із того, що продаж земельних ділянок державної та комунальної форми власності або прав на них в Україні здійснюється виключно на земельних торгах (аукціонах), тому Розпорядження є незаконним і підлягає скасуванню. ВАСУ скасував означене рішення апеляційного суду, зазначивши, що само по собі отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність чи оренду.
Крапку в цьому питанні поставила колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, яка залишила в силі саме рішення апеляційного суду. При цьому ВСУ виходив з наступного:
- відповідно до приписів ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування за результатами проведення земельних торгів;
- згідно з ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них, зокрема у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства;
- ст. 31 ЗК України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.
Аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства.
Як видно з тексту постанови ВСУ, колегія суддів погодилась з висновком апеляційного суду про те, що оскаржуваним рішенням РДА фактично вчинила дії щодо передачі землі в оренду без проведення земельних торгів.