1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі:
{Абзац другий частини першої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання) та/або надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
{Абзац третій частини першої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
технічних документацій із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок у разі поділу та/або об’єднання земельних ділянок.
{Абзац четвертий частини першої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об’єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", та який заінтересований в одержанні у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, визначеної спеціальним інвестиційним договором як необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що передає земельну ділянку у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що він зобов’язаний письмово повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування протягом п’яти робочих днів. До письмового повідомлення додається копія договору про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) та копія укладеного спеціального інвестиційного договору.
{Частину першу статті 123 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1116-IX від 17.12.2020 }
{Частина перша статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 3613-VI від 07.07.2011 , № 5395-VI від 02.10.2012 ; в редакції Закону № 366-VII від 02.07.2013 }
2. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за документацією із землеустрою, звертається з заявою про надання дозволу на розробку документації із землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
{Абзац перший частини другої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5245-VI від 06.09.2012 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
У заяві зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До заяви додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
{Абзац другий частини другої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5395-VI від 02.10.2012 , № 366-VII від 02.07.2013 }
У разі звернення з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особи, яка є державним партнером (концесієдавцем) відповідно до законів України "Про державно-приватне партнерство", "Про концесію" та зацікавлена в отриманні в користування земельної ділянки для здійснення державно-приватного партнерства, у тому числі реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, або уповноваженої нею особи до заяви додається копія рішення про доцільність здійснення державно-приватного партнерства, зокрема у формі концесії.
{Частину другу статті 123 доповнено абзацом третім згідно із Законом № 155-IX від 03.10.2019 }
Якщо з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки звертається інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", або уповноважена ним особа, то до заяви додається копія укладеного спеціального інвестиційного договору та копія документів, що підтверджують повноваження уповноваженої особи.
{Частину другу статті 123 доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 1116-IX від 17.12.2020 }
3. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає заяву і дає дозвіл на розроблення документації із землеустрою або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
{Абзац перший частини третьої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3993-IX від 08.10.2024 }
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
{Абзац другий частини третьої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3993-IX від 08.10.2024 }
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації заяви Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об’єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
{Частину третю статті 123 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 366-VII від 02.07.2013 ; в редакції Закону № 1423-IX від 28.04.2021 }
У разі надання дозволу на розроблення документації із землеустрою Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність та користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов’язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення документації із землеустрою без надання дозволу на її розроблення, передбаченого цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
{Абзац частини третьої статті 123 в редакції Законів № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
Умови і строки розроблення документації із землеустрою визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем відповідних робіт.
{Абзац п’ятий частини третьої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
У разі встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або формування земельної ділянки, необхідної для здійснення державно-приватного партнерства (реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії), замовником документації із землеустрою є державний партнер (концесієдавець), а також за його дорученням державне або комунальне підприємство, установа, організація чи господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі.
{Частину третю статті 123 доповнено абзацом згідно із Законом № 155-IX від 03.10.2019 }
{Частину четверту статті 123 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021 }
{Частину п'яту статті 123 виключено на підставі Закону № 1423-IX від 28.04.2021 }
6. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання документації із землеустрою приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
{Частина шоста статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
7. Якщо земельна ділянка надається у користування за погодженням з Верховною Радою України, документація із землеустрою (якщо відповідно до цього Кодексу така документація підлягає погодженню - після такого погодження) подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які із своїми пропозиціями подають зазначену документацію до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали та подає їх до Верховної Ради України для прийняття відповідного рішення.
{Частина сьома статті 123 в редакції Закону № 5245-VI від 06.09.2012 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
8. Якщо земельна ділянка надається у користування за рішенням Кабінету Міністрів України або за погодженням з Кабінетом Міністрів України, документація із землеустрою (якщо відповідно до цього Кодексу така документація підлягає погодженню - після такого погодження) (крім проектів землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) подається відповідно до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які розглядають її і в місячний строк подають зазначену документацію зі своїми пропозиціями до Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.
{Абзац перший частини восьмої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
Документація із землеустрою, що розробляється з метою передачі у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подаються до Кабінету Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов’язкового) відселення, разом із пропозиціями.
{Абзац другий частини восьмої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
{Частина восьма статті 123 в редакції Законів № 5245-VI від 06.09.2012 , № 1472-VIII від 14.07.2016 }
9. Якщо земельна ділянка надається у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, документація із землеустрою (якщо відповідно до цього Кодексу така документація підлягає погодженню - після такого погодження) подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яка розглядає її і в місячний строк подає зазначену документацію із своїми пропозиціями до Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
{Частина статті 123 в редакції Закону № 5245-VI від 06.09.2012 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 1423-IX від 28.04.2021 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
10. Якщо земельна ділянка надається в оренду для здійснення державно-приватного партнерства, зокрема концесії, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, замовником якого був державний партнер, концесієдавець або за його дорученням державне або комунальне підприємство, установа, організація чи господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді або іншому господарському товариству, подається приватним партнером, концесіонером до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
{Абзац перший частини десятої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1423-IX від 28.04.2021 }
У разі якщо земельна ділянка державної або комунальної власності формується до проведення конкурсу з визначення приватного партнера, концесійного конкурсу, передача її в оренду здійснюється після укладення концесійного договору або іншого договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства.
Якщо така земельна ділянка перебуває у постійному користуванні, рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про передачу її в оренду приватному партнеру, концесіонеру для здійснення державно-приватного партнерства, концесії є одночасно рішенням про припинення права постійного користування такою земельною ділянкою.
Поділ земельної ділянки державної або комунальної власності, яка перебуває у постійному користуванні, здійснений до проведення конкурсу з визначення приватного партнера, концесійного конкурсу з метою подальшої передачі однієї чи декількох земельних ділянок, сформованих внаслідок такого поділу, в оренду приватному партнеру, концесіонеру для здійснення державно-приватного партнерства, концесії, не припиняє права постійного користування до прийняття рішення про передачу її в оренду приватному партнеру, концесіонеру.
Земельні ділянки, необхідні для здійснення державно-приватного партнерства, зокрема концесії, підлягають передачі в оренду приватному партнеру, концесіонеру на строк дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства, або концесійного договору.
{Статтю 123 доповнено новою частиною згідно із Законом № 155-IX від 03.10.2019 }
11. Якщо земельна ділянка надається в користування інвестору із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", то погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, подається інвестором із значними інвестиціями до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
{Абзац перший частини одинадцятої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3065-IX від 02.05.2023 }
У разі якщо земельна ділянка державної або комунальної власності формується до укладення спеціального інвестиційного договору в порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", передача її в користування інвестору із значними інвестиціями здійснюється після укладення такого договору на умовах, визначених Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями" та спеціальним інвестиційним договором.
Земельна ділянка державної або комунальної власності, сформована органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями в порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", до підписання спеціального інвестиційного договору не може бути поділена, приватизована, передана в користування третій особі або іншим чином відчужена до моменту передачі такої земельної ділянки інвестору із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір.
У разі якщо земельна ділянка державної або комунальної власності, необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, формується до укладення спеціального інвестиційного договору, обмеження щодо відчуження такої земельної ділянки органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на користь третіх осіб втрачає силу після спливу 12 місяців з дати її формування, якщо впродовж зазначеного строку спеціальний інвестиційний договір не укладено.
Земельні ділянки, визначені спеціальним інвестиційним договором як необхідні для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, передаються в користування виключно інвестору із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, встановленому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", на строк дії такого договору.
{Статтю 123 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1116-IX від 17.12.2020 }
12. Рішенням про надання земельної ділянки у користування здійснюються:
{Абзац перший частини дванадцятої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
затвердження документації із землеустрою;
{Абзац другий частини дванадцятої статті 123 в редакції Закону № 3993-IX від 08.10.2024 }
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
{Абзац четвертий частини дванадцятої статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2698-IX від 19.10.2022 }
13. У разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.
{Статтю 123 доповнено новою частиною згідно із Законом № 5245-VI від 06.09.2012 }
14. На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об'єкта нерухомого майна державної власності у комунальну власність приймається рішення про передачу у комунальну власність земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт передачі.
На підставі рішення про передачу будівлі, споруди, іншого об'єкта нерухомого майна комунальної власності у державну власність, також передається у державну власність земельна ділянка, на якій розміщений об'єкт передачі.
{Статтю 123 доповнено новою частиною згідно із Законом № 5245-VI від 06.09.2012 }
15. Підставою відмови у затвердженні документації із землеустрою може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
{Частина статті 123 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1983-VIII від 23.03.2017 , № 3993-IX від 08.10.2024 }
16. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення заяви без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
{Стаття 123 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1119-IV від 11.07.2003 ; в редакції Законів № 509-VI від 16.09.2008 , № 1702-VI від 05.11.2009 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
Аналізуйте судовий акт: Розпорядження про дозвіл на складання тех. документації із землеустрою щодо надання в оренду з/д НЕ може бути скасоване з підстави бездіяльності заявника, така вимога є безпідставною (ВС/КАС у справі №825/644/16 від 02 квітня 2019р.)
Формальний висновок ВС, який свідчить про очевидну прогалину у ЗК України, щодо першого етапу оформлення прав власності та користування на земельні ділянки.
Так, для оформлення права оренди особи на земельну ділянку необхідно два рішення органу місцевого самоврядування: про надання дозволу на складання технічної документації (розробку проекту землеустрою) щодо надання з/д в оренду заявнику та про затвердження технічної документації (проекту землеустрою) і передачу з/д в оренду заявнику із подальшим укладанням договору оренди землі.
На практиці після першого рішення трапляються випадки, коли заявник не здійснює будь яких кроків направлених на складання технічної документації, хоча при цьому може вже використовувати з/д у своїх цілях.
На жаль ні ЗК України, ні інше земельне законодавство не містить строку дії дозволу на складання технічної документації. Дивно, але законодавець не передбачив, що подібний дозвіл повинен мати обмежений строк дії, наприклад рік, або повинен був надати право органу місцевого самоврядування встановлювати строк дії такого дозволу і своєму рішенні. У зв’язку з цим трапляються випадки, коли земля фактично простоює, «псується», а орган місцевого самоврядування втрачає доходи.
У цій справі прокурор звернувся до адмінсуду із позовом про скасування дозволу на складання технічної документації щодо надання в оренду з/д аргументуючи це тим, що заявник декілька років не надає органу місцевого самоврядування технічну документацію на з/д, а сама з/д не використовується за цільовим призначенням. І хоча з нормативним обґрунтуванням такої вимоги у прокурора були складнощі, суд першої інстанції позов задовільнив, і суд апеляційної інстанції з ним погодився.
Проте суд касаційної інстанції скасував рішення суду першої та апеляційної інстанцій та відмовив у задоволенні позову прокурора за безпідставністю.
ВС зазначив, що підстави для скасування чи визнання нечинним дозволу на складання технічної документації щодо надання в оренду з/д встановлені в ст. 123 ЗК України. У ст. 123 ЗК України немає такої підстави як невикористання заявником з/д за цільовим призначенням, неподання технічної документації органу місцевого самоврядування чи будь –якої іншої підстави зазначеної у позові. Тому позов є безпідставним.
Водночас ВС підкреслив, надання дозволу на складання технічної документації щодо надання з/д в оренду є одним з підготовчих етапів і обов'язковою передумовою до розгляду органом місцевого самоврядування питання щодо передачі землі в оренду для зацікавленої особи і зовсім не гарантує їй подальше отримання землі в оренду.
Неймовірно, але законодавство виписано таким чином, що орган місцевого самоврядування може надавати аналогічні дозволи і іншим зацікавленим особам на ту ж саму земельну ділянку, і кількість таких дозволів необмежена. При цьому усі ці дозволи, як перший, так і останній будуть чинними і можуть бути скасовані лише з підстав передбачений ст. 123 ЗК України.
ВС також зазначив, що в такому спорі суд повинен перевіряти дозвіл на відповідність закону ( ст. 123 ЗК України) лише на момент його прийняття, і обставини, що виникли після його прийняття не можуть слугувати підставою для його скасування