Просмотров
Просмотров
1. В Україні створюється та забезпечується функціонування національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози щодо інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або інформація з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури.
2. Уповноваженим органом, що забезпечує функціонування національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, є Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України.
3. До складу національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози входять:
1) CERT-UA - національна команда реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози (національний CSIRT), діяльність якої забезпечується Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України та завданнями якої є:
моніторинг, накопичення та проведення аналізу даних про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози на національному, галузевому, регіональному рівнях, динамічний аналіз ризиків та ситуаційної обізнаності;
отримання та опрацювання у встановленому порядку обов’язкових та інших повідомлень про кіберінциденти, здійснених у межах функціонування національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози відповідно до цього Закону, надання рекомендацій щодо можливих заходів реагування та технічної підтримки (у разі потреби);
здійснення у встановленому порядку заходів щодо надання попереджень про кіберзагрози, сповіщень, оголошень та інформування щодо кіберінцидентів, кібератак, кіберзагроз та вразливостей органів державної влади, державних органів, органів місцевого самоврядування, операторів критичної інфраструктури, власників та розпорядників критичної інформаційної інфраструктури у режимі, за можливості, наближеному до реального часу;
надання у встановленому порядку сервісу у зв’язку з реагуванням, рекомендацій з реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози власникам або розпорядникам інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або інформація з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом, операторам критичної інфраструктури, власникам або розпорядникам критичної інформаційної інфраструктури, іншим суб’єктам (у разі потреби);
виконання функції координатора з метою узгодженого розкриття вразливостей;
інформування у встановленому законодавством порядку Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, виявлені або потенційні вразливості інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, а також об’єктів критичної інформаційної інфраструктури із зазначенням обов’язкових та/або рекомендованих заходів реагування для видання вимоги про реагування;
проведення аналізу ризиків у зв’язку з кіберінцидентом, кібератакою, кіберзагрозою та надання відповідних рекомендацій;
забезпечення у встановленому порядку функціонування репозитарію інформації про кіберінциденти, таксономій кіберінцидентів та їх версій;
взаємодія у встановленому порядку з іншими суб’єктами національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози;
взаємодія у встановленому порядку із суб’єктами національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози;
взаємодія у встановленому порядку з правоохоронними, розвідувальними та контррозвідувальними органами, суб’єктами оперативно-розшукової діяльності в межах, необхідних для виконання ними повноважень, визначених законом;
виконання функцій національного контактного центру відповідно до Директиви Європейського Союзу щодо мережевої та інформаційної безпеки (NIS 2 Directive);
взаємодія з іноземними та міжнародними організаціями з питань реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, зокрема в рамках участі у Форумі команд реагування на інциденти безпеки FIRST із сплатою щорічних членських внесків;
взаємодія у встановленому порядку із суб’єктами приватного сектору, у тому числі з іноземними суб’єктами господарювання, з питань реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози.
Порядок взаємодії національної команди реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози з правоохоронними, розвідувальними та контррозвідувальними органами, суб’єктами оперативно-розшукової діяльності затверджується Кабінетом Міністрів України;
2) галузеві та регіональні команди реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози (далі - галузеві, регіональні CSIRT) - створюються органами державної влади або органами місцевого самоврядування з метою посилення спроможності національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози у відповідній галузі, сфері або відповідному регіоні з урахуванням вимог до організаційно-технічної спроможності, встановлених Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, та взаємодіють з правоохоронними, розвідувальними та контррозвідувальними органами, суб’єктами оперативно-розшукової діяльності, іншими суб’єктами національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Альтернативою створення органами державної влади або органами місцевого самоврядування власних галузевих, регіональних CSIRT є залучення послуг приватних команд реагування, що можуть виконувати у повному обсязі або частково завдання галузевого, регіонального CSIRT відповідно до цього Закону та за умови дотримання ними встановлених законодавством вимог до таких галузевих, регіональних CSIRT.
Галузевим, регіональним CSIRT у порядку, визначеному Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, делегуються від національного CSIRT завдання щодо:
моніторингу та проведення аналізу даних про інциденти кібербезпеки, кібератаки, кіберзагрози у відповідній галузі або відповідному регіоні, динамічного аналізу ризиків та ситуаційної обізнаності;
отримання та опрацювання у встановленому порядку обов’язкових та інших повідомлень про кіберінциденти у відповідній галузі або відповідному регіоні, отриманих у межах функціонування національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози згідно з цим Законом, надання рекомендацій щодо можливих заходів реагування та технічної підтримки (у разі потреби);
здійснення у встановленому порядку заходів щодо надання попереджень про кіберзагрози, сповіщень, оголошень та інформування щодо кіберінцидентів, кібератак, кіберзагроз та вразливостей у відповідній галузі або відповідному регіоні у режимі, за можливості, наближеному до реального часу;
надання у встановленому порядку сервісу у зв’язку з реагуванням, рекомендацій з реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози у відповідній галузі або відповідному регіоні.
Галузеві, регіональні CSIRT або приватні команди реагування, що виконують їхні завдання, здійснюють у встановленому законодавством порядку обмін інформацією з іншими суб’єктами національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, координують свою діяльність та інформують CERT-UA і Ситуаційний центр забезпечення кібербезпеки Служби безпеки України про відповідні заходи реагування.
Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України має право надавати вимоги про усунення порушень у діяльності галузевого, регіонального CSIRT у разі невідповідності вимогам щодо організаційно-технічної спроможності або порушення порядку функціонування національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози або національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози.
Команда реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози CSIRT-NBU, що входить до складу Центру кіберзахисту Національного банку України, є галузевим CSIRT та діє у складі національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози та національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози з урахуванням постанов Національного банку України в частині, що не суперечить цьому Закону.
Центр кіберзахисту Міністерства оборони України (MIL.CERT-UA) є галузевим CSIRT та діє у складі національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози та національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози з урахуванням організаційно-розпорядчих актів Міністерства оборони України в частині, що не суперечить цьому Закону;
3) Національна поліція України, Служба безпеки України - взаємодіють у рамках національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози з іншими суб’єктами національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з урахуванням вимог цього Закону та в межах повноважень, визначених законом.
Служба безпеки України забезпечує функціонування Ситуаційного центру забезпечення кібербезпеки Служби безпеки України та регіональних центрів забезпечення кібербезпеки регіональних органів Служби безпеки України для виконання завдань щодо протидії шпигунству, тероризму, диверсіям та в межах повноважень, визначених законом, протидії іншим кіберзагрозам у сфері державної безпеки;
4) приватні команди реагування - можуть залучатися для надання операторам критичної інфраструктури, власникам або розпорядникам критичної інформаційної інфраструктури, органам державної влади та органам місцевого самоврядування окремих послуг, пов’язаних з реагуванням на кіберінциденти, виконання окремих завдань галузевих, регіональних CSIRT, а також взаємодіяти з іншими суб’єктами національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, у тому числі щодо обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, за умови організаційно-технічної спроможності та в порядку, встановленому Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.
Суб’єкти національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози забезпечують відповідно до законодавства захист інформації з обмеженим доступом, отриманої під час здійснення ними своєї діяльності, та несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову відповідальність за неправомірне розголошення, неправомірне розкриття, неправомірне використання та інші неправомірні дії з такою інформацією відповідно до закону.
Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України та Служба безпеки України з метою вжиття заходів оперативного реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози в межах своїх повноважень можуть надавати обов’язкові до виконання вимоги про реагування власникам або розпорядникам інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, операторам критичної інфраструктури.
Таке оперативне реагування шляхом надання вимоги про реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози є актом організаційно-розпорядчого характеру, не є заходом державного контролю за технічним захистом інформації та кіберзахистом та здійснюється з метою запобігання або мінімізації негативних наслідків у зв’язку з кіберінцидентом, кібератакою або кіберзагрозою.
Власники або розпорядники інформаційних, електронних комунікаційних та інформаційно-комунікаційних систем, в яких обробляються державні інформаційні ресурси або службова інформація та інформація, що становить державну таємницю, оператори критичної інфраструктури, власники або розпорядники об’єктів критичної інформаційної інфраструктури зобов’язані вжити визначених вимогою про реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози заходів та подати звіт про результати вжитих заходів у строки та порядку, встановлені Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.
Підстави для надання вимоги про реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, строки та порядок подання звіту про результати вжитих заходів встановлюються Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України;
5) Національний координаційний центр кібербезпеки - здійснює загальну координацію функціонування суб’єктів національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози.
Суб’єкти національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, крім приватних компаній, що не здійснюють функцій галузевих, регіональних CSIRT, забезпечують у порядку, визначеному для функціонування національної системи обміну інформацією про кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, невідкладне інформування Національного координаційного центру кібербезпеки про всі значні кіберінциденти, кібератаки.
Для забезпечення скоординованого, оперативного та ефективного реагування на кризову ситуацію у зв’язку з кіберінцидентом, кібератакою, кіберзагрозою у складі Національного координаційного центру кібербезпеки утворюється та функціонує постійно діюча Об’єднана група реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, до складу якої входять представники Національного координаційного центру кібербезпеки, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Національної поліції України та представники інших основних суб’єктів національної системи кібербезпеки (за обґрунтованої необхідності).
Керівником Об’єднаної групи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози, який затверджує її персональний склад та порядок роботи з урахуванням визначених законом компетенції та повноважень її учасників, є заступник керівника Національного координаційного центру кібербезпеки.
{Стаття 9 в редакції Закону № 4336-IX від 27.03.2025 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2025 «Протокол». Все права защищены.