29.09.2017
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Постанова ВГСУ від 26.09.2017 року у справі №904/1178/17

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2017 року Справа № 904/1178/17

Вищий господарський суд України у складі: суддя Палій В.В. - головуючий (доповідач), судді Селіваненко В.П. і Студенець В.І.

розглянув касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м. Кривий Ріг,

на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 04.04.2017

та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.05.2017

у справі № 904/1178/17

за позовом публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ, в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця" в особі філії), м. Дніпро,

до приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (далі - ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ"), м. Кривий Ріг,

про стягнення 197 457,96 грн.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

ПАТ "Українська залізниця" в особі філії звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" про стягнення 192 894,48 грн. плати за користування вагонами, 4563,48 грн. збору за зберігання вантажу.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 04.04.2017 у справі № 904/1178/17 (суддя Мельниченко І.Ф.), яке залишено без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.05.2017 (судді Пархоменко Н.В. - головуючий, Верхогляд Т.А., Коваль Л.А.), позов задоволено повністю з посиланням на його обґрунтованість.

ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", посилаючись на порушення попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції судові акти попередніх інстанцій зі справи скасувати, а справу передати на новий розгляд до місцевого господарського суду.

Сторони відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлені про час і місце розгляду скарги.

25.09.2017 судом електронною поштою одержано клопотання ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" про відкладення розгляду касаційної скарги, у зв'язку з участю представника касатора (адвоката) у іншому судовому засіданні в Дніпропетровському апеляційному адміністративному суді.

У судовому засіданні 25.09.2017 клопотання ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" судом не задоволено, у зв'язку з тим, що згідно з довіреностями, які містяться у матеріалах справи № 904/1178/17 у ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" є ще 2 представники, які наділені повноваженнями представляти інтереси останнього, у тому числі, в адміністративних судах, відповідно, касатор мав можливість, якщо вважав це за необхідне, забезпечити участь у судовому засіданні зі справи № 904/1178/17 свого представника.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що:

- 21.09.2012 державним підприємством "Придніпровська залізниця" (правонаступником якого є ПАТ "Українська залізниця") та публічним акціонерним товариством "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (організаційно-правову форму якого змінено на приватне акціонерне товариство [власник колії]) укладено договір № ПР/М-12-2/14-1438 НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії публічного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", яка примикає до станцій Терни і Рядова ДП "Придніпровська залізниця" (далі - Договір), відповідно до умов якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станцій Терни та Рядова Придніпровської залізниці стрілками №№ 2, 4, 6 до колій № 6 та № 8 станції Терни, стрілкою № 8 до колії № 6 станції Рядова;

- під'їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею під'їзної колії є знак "Межа під'їзної колії", які встановлено: по станції Терни - біля маневрового світлофору М-10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки № 2 станції Терни, маневрового світлофору М08, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки № 4 станції Терни, маневрового світлофору М06, розташованого на відстані 147,2м від граничного стовпчика стрілки № 6 станції Терни; по станції Рядова - біля вхідного світлофору ЧК, розташованого на відстані 500м від вістряка стрілки №8 станції Рядова;

- відповідно до пункту 20 Договору останній укладається терміном на п'ять років з 29.10.2012 до 28.10.2017;

- відповідно до пункту 4 Договору рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції по сигналізації на залізницях України та Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії власника;

- згідно з пунктом 11 Договору час перебування вагонів на під'їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів Залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів Залізниці;

- пунктом 15 Договору сторони узгодили, що власник колії сплачує залізниці плату, зокрема: за користування вагонами згідно з Правилами перевезень вантажів; за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання, яка сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- за залізничними накладними №№ 40020653, 40020737, 40022113, 40022188, 40022196, 40022055, 40022121, 40022154, 40022097, 40019416, 38033627, 38033635, 38033643, 37993037,37992914, 37992922, 37992948, 42980648, 42980649, 34727404, 34751990, 34751966, 34748186, 34748194, 46881983, 34767699, 34767715, 34767723, 34767772, 40020570, 40020596, 40020703, 40020687, 40020562, 40019705, 40019697, 40019689, 40019507, 40019671, 40020612, 40020711, 40020638, 40020695, 40020752, 40022162, 40022105, 40022139, 40022071, 40022147, 40020620, 40020604, 40020745, 40020646 залізницею прийняті до перевезення порожні вагони власності ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ". Відповідно до вищезазначених накладних станція та залізниця призначення - Терни Придніпровської залізниці;

- за наказом від 17.08.2016 № 800 року о 23:24 год. затримані вагони, що прибули поїздом № 3615, на станції Савро Придніпровської залізниці через неприйняття вантажовласником - ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" по причині скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", а також у зв'язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу;

- за наведеним фактом станцією затримки вагонів - Савро складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 157 від 17.08.2016, що прибули поїздом № 3615 17.08.2016 о 22:45 год. та прямували на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ". Щодо наведених обставин також складено акт загальної форми ГУ-23 № 157 від 17.08.2016;

- повідомлення про затримку вагонів за наказом від 17.08.2016 №800 було отримано відповідачем 17.08.2016 року о 23:50 год.;

- відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а №157 від 17.08.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 3615 відправлені 19.08.2016 поїздом № 3616 о 15:20 год.;

- за наказом від 19.08.2016 № 801 о 16:05 год. затримані вагони, що прибули поїздом № 3616, на станції Жовті Води-1 Придніпровської залізниці через неприйняття вантажовласником - ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" по причині скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", а також у зв'язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу;

- за наведеним фактом станцією затримки вагонів - Жовті Води-1 складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 32 від 19.08.2016, що прибули поїздом № 3616 19.08.2016 року о 16:05 год. та прямували на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ". Щодо наведених обставин також складено акт загальної форми ГУ-23 № 32 від 19.08.2016;

- повідомлення про затримку вагонів за наказом від 19.08.2016 № 801 було отримано відповідачем 19.08.2016 о 16:35 год.;

- відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 32 від 19.08.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 3616, відправлені 20.08.2016 поїздом № 3615 об 11 год. 25 хв.;

- за наказом від 20.08.2016 № 804 року о 12:00 год. затримані вагони, що прибули поїздом № 3615 20.08.2016, на станції Савро Придніпровської залізниці через неприйняття вантажовласником - ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" по причині скупчення вагонів на станції Терни Придніпровської залізниці, що прибули на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", а також у зв'язку з несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу;

- за наведеним фактом станцією затримки вагонів - Савро складений акт про затримку вагонів форми ГУ-23а № 159 від 20.08.2016, що прибули поїздом № 3615 20.08.2016 о 11:45 год. та прямували на адресу ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ". Щодо наведених обставин також складений акт загальної форми ГУ-23 №159 від 20.08.2016;

- повідомлення про затримку вагонів за наказом від 20.08.2016 № 804 отримано відповідачем 20.08.2016 о 12:10 год.;

- відповідно до акту про затримку вагонів форми ГУ-23а № 159 від 20.08.2016 затримані вагони, що прибули поїздом № 3615 відправлені 25.08.2016 поїздом № 3616 о 03 год. 20 хв.;

- на станції Терни Придніпровської залізниці складені акти загальної форми ГУ-23 за весь час затримки вагонів на станціях підходу Савро та Жовті Води-1 до станції призначення №№ 4037, 4039, 4044, 4046, 4047, 4049, 4051, 4052, 4062, 4066, 4067, 4069, 4071, 4075, 4076, 4081, 4082, 4083, 4084, 4085, 4086, 4090, 4091, 4092, 4103, 4104, 4105, 4107, 4109, 4110, 4111, 4114, 4115, 4117, 4122, 4123, 4124, 4132, які підписані відповідальними працівниками відповідача;

- позивачем розраховано відповідачу плату за користування вагонами у загальній сумі 192 894,48 грн., яка включена до Відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46 №№ 26089193, 27089194, 26089192, 27089295, 27089294, 26089293, 26089292, 29089296, які підписані представником відповідача із застереженням проте, що вагони затримані через незалежні від відповідача причини, а також зазначено про наявність вільних шляхів приймання;

- позивачем нарахований збір за зберігання вантажів у сумі 4 563,48 грн. за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 №06099043, яка відповідачем підписана із аналогічним застереженням.

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за весь час затримки вагонів.

Частиною другою статті 908 Цивільного кодексу України передбачено, що загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно з частиною п'ятою статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов'язань.

Згідно зі статтею 119 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457, за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

За положеннями пункту 46 Статуту залізниць України одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Згідно з пунктом 8 розділу ІІ означених Правил, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно до пункту 3 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема: затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства; відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами); в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала.

Несвоєчасне забирання з колій станції вантажів, які прибули на адресу одержувача, є порушенням вимог пункту 33 Правил видачі вантажів (ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту), які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, та статей 46, 47 Статуту залізниць України, якими визначено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом, договором, контрактом, замовленням тощо.

Згідно з приписами статті 614 Цивільного кодексу України відсутність своєї вини у порушенні зобов'язання доводить особа, яка порушила зобов'язання.

Зайнятість приймально-відправних колій по станції призначення згідно з технологічним процесом роботи станції планує поїзний диспетчер залізниці з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку "Укрзалізниці" і власних, вагонів з вантажем на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів з ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції тощо. Підпунктом 14.2.1 пункту 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язків України від 30.08.2005 № 5076 визначено, що приймання поїздів на станцію має проводитись тільки на вільні колії, які призначені для цього технічно розпорядчим актом станції.

Визначення можливості або неможливості доставити на станцію призначення затримані вагони відноситься до технології роботи залізниці, для чого необхідні спеціальні знання.

Оскільки затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулася з вини відповідача, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема, актами загальної форми, відомостями плати за користування вагонами і в силу того, що даний факт не було спростовано відповідачем, то місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу в загальному розмірі 197 457,96 грн.

Доводи відповідача щодо наявності достатньої кількості вільних колій на станції призначення для приймання вагонів були предметом дослідження в судах попередніх інстанцій, їм дана належна оцінка, у зв'язку з чим відхиляються судом касаційної інстанції як необґрунтовані та такі, що не спростовують висновків попередніх судових інстанцій.

Інші доводи ПрАТ "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" також не спростовують висновків, викладених у оскаржуваних судових рішеннях попередніх інстанцій. При цьому в частині встановлення фактичних обставин справи та переоцінки наявних доказів касаційна скарга не відповідає вимогам статті 1117 ГПК України стосовно меж перегляду справи в касаційній інстанції.

Таким чином, рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційного господарського суду зі справи відповідають встановленим ними фактичним обставинам, прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права та передбачені законом підстави для їх скасування відсутні.

Керуючись статтями 1117, 1119-11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 04.04.2017 та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.05.2017 зі справи № 904/1178/17 залишити без змін, а касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "ПІВНІЧНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" - без задоволення.

Суддя В. Палій

Суддя В. Селіваненко

Суддя В. Студенець

0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярные судебные решения
ЕСПЧ
Название события
Загрузка основного изображения
Выбрать изображение
Текст описание события: