Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 09.05.2019 року у справі №826/1965/16 Ухвала КАС ВП від 09.05.2019 року у справі №826/19...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 травня 2019 року

м. Київ

справа №826/1965/16

адміністративне провадження №К/9901/17888/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Желтобрюх І.Л.,

суддів: Білоуса О.В., Стрелець Т.Г.,

під час попереднього розгляду справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві, третя особа: Дніпровський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві, про скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2016 (суддя Іщук І.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2017 (колегія суддів у складі: Бабенка К.А., Сорочка Є.О., Степанюка А.Г.)

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві (далі - відповідач, ГУ ДМС України в м. Києві), де третя особа - Дніпровський районний відділ Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві (далі - третя особа, Дніпровський РВ ГУ ДМС України в м. Києві), в якому просив: скасувати рішення ГУ ДМС України в м. Києві про закриття провадження щодо набуття позивачем громадянства України за територіальним походженням відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України»; зобов`язати відповідача видати позивачу довідку про набуття громадянства України згідно із частиною першою статті 8 Закону України «Про громадянство України».

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2016 позов задоволено частково: скасовано рішення ГУ ДМС України в м. Києві про припинення провадження щодо набуття ОСОБА_1 громадянства України за територіальним походженням відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2017 в другому абзаці резолютивної частини постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2016 замінено слова «Скасувати рішення « на «Визнати протиправним і скасувати Рішення». В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2016 залишено без змін.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 24.06.2015 позивач звернувся до Дніпровського РВ ГУ ДМС України в м. Києві із заявою про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України».

Головним спеціалістом ГУ ДМС України в м. Києві прийнято рішення про припинення провадження за заявою ОСОБА_1 від 20.10.2015, у зв`язку з тим, що за інформацією Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України - форму А, що підтверджує прописку в м. Харкові в період з 1973 року по 1977 рік діда заявника ОСОБА_2 , підроблено, матеріали справи позивача повернуто до Департаменту з питань громадянства, реєстрації та роботи з громадянами з тимчасово окупованої території України Державної міграційної служби України для припинення провадження за заявою.

Не погодившись із такими рішенням відповідача позивач звернувся до суду із цим позовом.

Суд першої інстанції частково задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що прийнятті рішення про припинення провадження за заявою про оформлення громадянства України відповідач мав повернути документи позивачеві для усунення недоліків, чого ним зроблено не було.

Суд апеляційної інстанції, частково змінюючи резолютивну частину попереднього рішення, погодився з висновком суду першої інстанції про наявність підстав до скасування спірного рішення відповідача. Разом з тим, суд зазначив, що скасування рішення суб`єкта владних повноважень є наслідком саме визнання його протиправним, у зв`язку з чим, суд дійшов до висновку про необхідність виходу за межі позовних вимог для повного захисту інтересів позивача та визнання оскарженого позивачем рішення протиправним і його скасування.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити повністю. В обґрунтування вимог касаційної скарги вказує на те, що обов`язковою умовою для набуття громадянства України за територіальним походженням є наявність правдивих відомостей або справжніх документів за наявності яких особа може набути громадянство України. Водночас за інформацією Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України - форма А, що підтверджує прописку в м. Харкові в період з 1973 року по 1977 рік діда заявника підроблена, що стало підставою для повернення матеріалів справи з метою припинення провадження за заявою, у зв`язку з чим судами попередніх інстанцій зроблено необґрунтований висновок про наявність підстав до скасування оскаржуваного рішення.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, виходячи з такого.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначається Законом України від 18.01.2001 № 2235-ІІІ «Про громадянство України» (далі - Закон № 2235-ІІІ).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону № 2235-III громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону № 2235-III іноземець - особа, яка не перебуває в громадянстві України і є громадянином (підданим) іншої держави або держав.

Пунктом 8 частини першої статті 1 Закону № 2235-III передбачено, що реєстрація громадянства України - внесення запису про набуття особою громадянства України спеціально уповноваженим на те органом у відповідні облікові документи.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 2235-III особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України «Про правонаступництво України», або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства.

Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначено Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженим Указом Президента України від 27.03.2001 № 215 (в редакції Указу Президента України від 27.06.2006 № 588/2006) (далі - Порядок № 215).

Згідно з пунктом 89 Розділу IV Порядку № 215 управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого подано документи щодо встановлення або оформлення належності до громадянства України, перевіряє відповідність оформлення поданих документів вимогам законодавства України. Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення не пізніш як у двотижневий строк з дня надходження документів повертає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, начальник управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення приймає рішення про припинення провадження за цією заявою. Подані заявником належно оформлені документи не пізніш як у двотижневий строк з дня їх надходження надсилаються до головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі.

Відповідно до пункту 90 Розділу IV Порядку № 215 головне управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі перевіряє відповідність оформлення документів щодо встановлення або оформлення належності до громадянства України вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов`язує належність особи до громадянства України.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, зазначені документи повертаються до управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого документи були подані заявником. Управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення не пізніш як у тижневий строк з дня повернення документів надсилає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, начальник управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

Якщо документи оформлені належним чином і підтверджують наявність фактів, з якими Закон пов`язує належність особи до громадянства України, начальник головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі або його заступник приймає рішення про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не підтверджують наявність фактів, з якими Закон пов`язує належність особи до громадянства України, начальник головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі або його заступник приймає вмотивоване рішення про відмову в задоволенні клопотання про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України.

Рішення про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України або про відмову в задоволенні клопотання про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України не пізніш як у двотижневий строк з дня надходження документів надсилається до управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого документи були подані заявником.

Управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого документи були подані заявником, не пізніш як у тижневий строк з дня надходження відповідного рішення повідомляє про нього заявника у письмовій формі. У разі прийняття рішення про відмову в задоволенні клопотання про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України заявникові у письмовій формі повідомляються причини відмови.

Аналізуючи вказані норми суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що за результатом розгляду заяви про оформлення громадянства України та поданих документів, Головне управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі перевіряє відповідність оформлення документів щодо встановлення або оформлення належності до громадянства України вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов`язує належність особи до громадянства України та приймає відповідне рішення про встановлення або оформлення належності особи до громадянства України або відмовляє в задоволенні заяви особи із повідомленням причин такої відмови.

Натомість підставою для припинення провадження за заявою особи, яка має намір отримати громадянство України є неусунення недоліків щодо оформлення поданих нею документів. Проте, як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідачем не поверталися позивачу документи для дооформлення.

Таким чином, колегія суддів КАС ВС погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав до скасування спірного рішення, оскільки при прийнятті рішення про припинення провадження за заявою про оформлення громадянства України відповідач мав повернути документи заявникові для усунення недоліків, чого ним зроблено не було.

Разом з тим, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що відповідно до пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень чи окремих його положень і його скасування, тобто, скасування рішення суб`єкта владних повноважень є наслідком саме визнання його протиправним, у зв`язку з чим, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про необхідність виходу за межі позовних вимог для повного захисту інтересів позивача та визнання спірного рішення протиправним і його скасування.

Доводи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують.

Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Таким чином, підстави для скасування рішення суду апеляційної інстанції відсутні, а тому касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2017 залишити без змін, а касаційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя-доповідач: І.Л. ЖелтобрюхСудді: О.В. Білоус Т.Г. Стрелець

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст