06.11.2017 | Автор: Натина Андрій Олексійович
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Перереєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у зв’язку зі зміною їх місцезнаходження (з врахуваннямАТО )

Останнім часом громадяни України а також особи, що проживають на її території , у зв’язку з триваючою  антитерористичною операцією, стикнулися з рядом проблем, пов’язаних з необхідністю фактичного функціонування та переведення свого бізнесу на легальні «рейки». Ця стаття покликана роз’яснити, які дії необхідно здійснити фізичній особі- підприємцю або юридичній особі для відповідної перереєстрації та акцентувати увагу на певних особливостях та обмеженнях цієї процедури.  

Можна розглядати декілька варіантів  перереєстрації. Основними з них є наступні: зміна місцезнаходження діючого підприємства або місця проживання ФОП; створення нового підприємства; купівля готового підприємства. На вибір того чи іншого варіанту переведення бізнесу впливає багато факторів, які варто оцінювати.

Хотілося б  спершу розглянути питання зміни місцезнаходження юридичної особи. Передусім необхідно внести зміни в ЄДР. Директор або представник юридичної особи подає державному реєстратору комплект документів (ч. 4 ст. 17 ЗУ «Про держреєстрацію»):

·      заповнену заяву про держреєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР (Форму 3);

·      документ про сплату адміністративного збору;

·      статут у новій редакції;

·      якщо документи подає представник, повноваження якого не зафіксовані в держреєстрі, — документ, що засвідчує його повноваження (довіреність), оригінал чи нотаріально засвідчена копія;

·      вимагати інші документи держреєстратор не має права.

Інформація про зміни реєстраційних даних підприємства автоматично надходить до Пенсійного фонду, фіскальної служби та органів статистики.

Протягом 10 календарних днів від дати реєстрації змін в контролюючий орган за новою податковою адресою потрібно подати заяву згідно з порядком обліку платників податків (ст. 66.3 ПКУ). Необхідно звернути увагу на те, що: до кінця року підприємство зобов'язане сплачувати визначені законодавством податки за місцем попередньої реєстрації та перебуватиме на обліку в податковій за старою адресою як неосновним місцем обліку (п. 10.13 Порядку № 1588).

Наступний крок — внесення змін у дозвільні документи, свідоцтва та реєстри, де зафіксовано юридичну адресу юридичної особи.

Далі юридичну адресу потрібно змінити в реєстраційних документах на РРО. Заява про внесення змін подається протягом п'яти робочих днів із дати внесення нової адреси в ЄДР. У формі слід поставити позначку «Перереєстрація» та вказати причину подання заяви — зміна місцезнаходження суб’єкта. Упродовж двох робочих днів із моменту подання заяви буде проведено перереєстрацію і видано нове реєстраційне посвідчення на РРО (п. 2 підрозд. 3 розд. ІІ Порядку № 417Лист Міндоходів № 55).

Копії оновлених реєстраційних документів потрібно надати в банк, де відкрито розрахунковий рахунок підприємства. Також слід змінити сертифікати електронних ключів, інакше можливість подавати електронну звітність буде заблокована.

Розуміючи реалії сьогодення необхідно зауважити, що існує ряд особливостей та обмежень, котрі викликані особливим режимом проведення антитерористичної операції. Відповідно до ст. 4 ЗУ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».

Для осіб, які зареєстровані та переселилися з території проведення антитерористичної операції в період її проведення, реєстрація фізичної особи - підприємця здійснюється державними реєстраторами за адресою тимчасового проживання без вимоги державних реєстраторів реєстраційних служб територіальних органів Міністерства юстиції України в областях та місті Києві. Тобто місце реєстрації особи не відіграє значення і застосовується принцип екстериторіальності.

            Проведення реєстраційних дій щодо зміни місцезнаходження юридичних осіб та місця проживання фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції, здійснюється щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців державними реєстраторами реєстраційних служб територіальних органів Міністерства юстиції України в областях та місті Києві.

Проведення реєстраційних дій, пов’язаних із зміною складу засновників (учасників) та керівників юридичних осіб, що знаходяться в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, на період проведення антитерористичної операції забороняється.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.   

Деякі підприємства, які знаходяться на непідконтрольній території, потребують оформлення нових ліцензій та дозвільних документів (внаслідок законодавчих змін або інших чинників). Так, на сьогодні Законом України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" передбачено автоматичне продовження терміну дії зазначених документів, але тих, які були видані до початку проведення АТО. Що ж стосується видачі нових документів, навіть тоді коли державним органам немає потреби безпосередньо виїжджати в зону проведення АТО з метою інспектування, то в цьому випадку підприємствам відмовляють в оформленні дозвільних документів саме з причини знаходження на неконтрольованій території.

Щодо фізичних осіб-підприємців із зони АТО, передбачений особливий порядок оподаткування і подання звітності, для них ввели мораторій на нарахування пені та штрафів за кредитними договорами і заборону на перевірки, визначили правила проведення реєстраційних дій, продовжили строк дії ліцензій і передбачили звільнення від сплати ЄСВ. Діятимуть особливі умови в період проведення АТО — з 14 квітня 2014 року і до її завершення (ст. 1 ЗУ № 1669).

Фізичні особи-підприємці із зони АТО, які не мають можливості вчасно подавати звітність, можуть звернутися до податкової за своїм місцезнаходженням із заявою про продовження граничних термінів подання звітності.  Така заява складається в довільній формі, в ній треба стисло та чітко вказати, що вчасно подати звітність було неможливо через обставини непереборної сили (п. 102.6 ПКУ). До заяви обов’язково слід додати сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору) на території проведення АТО (ст. 10 ЗУ № 1669).Строк подання заяви — 30 календарних днів від дати закінчення дії обставин непереборної сили.

Платники податків Донецької області мають можливість сплачувати грошові зобов’язання на рахунки, відкриті в інших територіально-адміністративних одиницях області. Втім, у деяких підприємців із зони АТО існує ймовірність несвоєчасно сплатити податки і збори, а дехто і взагалі не має такої можливості. Вони мають право на відстрочення (розстрочення) цих зобов’язань (податкового боргу). Перелік обставин, що є підставами для відстрочення, та документів, що підтверджують ці обставини, наведено у Постанові Кабміну № 1235.      

Податковий борг, що виник внаслідок обставин непереборної сили, може бути списаний як безнадійний. Для цього потрібно звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем обліку такого боргу або місцем обліку платника. У заяві слід вказати суми податків і зборів, що підлягають списанню. Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків затверджено Наказом Міндоходів № 577.

Поки триває АТО, підприємці, які здійснюють діяльність на її території, звільняються:

·         від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності. При цьому податкові пільги, порядок і підстави для їх надання встановлюють виключно Податковий кодекс і рішення місцевих органів влади відповідно до ПКУ (п. 30.5 ПКУ). Але наразі порядку застосування пільг не розроблено і відповідних змін у ПКУ не внесено;

·         від орендної плати за користування державним і комунальним майном (ст. 7 ЗУ № 1669).

На час проведення АТО забороняється нарахування пені та штрафів на заборгованість за кредитними договорами і договорами позики. Це стосується ФОП, які провадять діяльність на території АТО, і звичайних громадян, які зареєстровані та постійно проживають на території АТО або виїхали звідти у період з 14 квітня 2014 року (ст. 2 ЗУ № 1669).

Також органам і посадовим особам у зоні проведення АТО забороняються планові та позапланові перевірки суб’єктів господарювання. Заборона діє на період проведення антитерористичної операції, але не стосується позапланових перевірок СПД, віднесених до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику (Постанова Кабміну № 1164).

    Отже дана стаття розкриває питання пов’язані з варіантами можливої  перереєстрації фізичних та юридичних осіб, що є дуже актуально, виходячи з умов сьогодення і триваючою антитерористичною операцією.

У разі потреби звертатись за телефонами

(096-94-374-94, 099-775-73-95)

адвокат Натина Андрій Олексійович

 

1
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення