Главная Блог ... Интересные судебные решения Патрульний не забезпечив водію отримання правової допомоги за місцем зупинки авто, що стало підставою для скасування постанови за порушення ПДР (ВС/КАС у справі №524/9827/16-а від 18.02.2020). Патрульний не забезпечив водію отримання правової ...

Патрульний не забезпечив водію отримання правової допомоги за місцем зупинки авто, що стало підставою для скасування постанови за порушення ПДР (ВС/КАС у справі №524/9827/16-а від 18.02.2020).

Отключить рекламу
- 0_53385000_1620762935_609ae137825a7.png

Фабула судового акту: Як підтверджує практика, поведінка водія при зупинці патрульною поліцією зводиться до діалогу вивченого на YouTube з відеоролику “Як розмовляти із поліцією» (назва умовна, звичайно). Найчастіше такі розмови не призводять до бажаного результату та закінчуються складенням постанови про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення ПДР.

Однак, ВС прийняв рішення, яке кардинально змінює ситуацію та надає водіям «місце для маневру».

У справі, що розглядалась, патрульна поліція зупинила водія за порушення ПДР. Інспектор склав відповідну постанову про притягнення порушника до адміністративної відповідальності.

Водій, не погоджуючись із таким рішенням, звернувся до суду із позовом, в якому оскаржив дії інспектора та просив скасувати постанову, складену відносно нього.

Підставою позову водій зазначав те, що інспектор не забезпечив реалізацію його права на правову допомогу за місцем складення постанови.

Суд першої інстанції задовольнив позов частково: скасував постанову і відмовив у визнанні протиправними дій.

Рішення обгрунтовано тим, що інспектор порушив права особи, яка притягується до адміністративної відповідальності у зв`язку з тим, що водій виявив бажання скористатись правом на правову допомогу, однак відповідачем не було вжито жодних дій щодо надання можливості позивачу реалізувати своє право на отримання такої допомоги. Таким чином, відповідач порушив порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення, передбачений ст. 268 КУпАП.

Суд апеляційної інстанції дане рішення підтримав та залишив без змін.

Справа дійшла і до касаційного розгляду.

В касаційній скарзі патрульна поліція зазначає, що дійсно, на місці зупинки позивач заявив клопотання про користування юридичною допомогою під час розгляду справи, однак дане клопотання відповідачем було задоволено, що свідчить про відсутність порушення права особи на отримання юридичної допомоги на місці розгляду справи.

Як вбачається із матеріалів справи та та встановлено судами попередніх інстанцій, водій-позивач виявив бажання скористатись правовою допомогою, про що надав відповідачу відповідне письмове клопотання.

Однак, інспектором не було вжито жодних дій щодо надання водію можливості реалізувати своє право на отримання правової допомоги. Тут змушена констатувати, що ВС не зазначив, які ж активні дії мав вчинити інспектор для того, щоб забезпечити водія правовою допомгою, наданою належним фахівцем – адвокатом.

У зв’язку із зазначеним, ВС на підставі ст. 268, 271 КУпАП дійшов до висновку, що інспектор порушив права особи, яка притягалася до адміністративної відповідальності, а відповідно до цього порушив і порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення, що є підставою для скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення.

Всі три інстанції прийняли позицію водія.

Виходить так, що аркуш паперу та ручка в авто, можуть врятувати від штрафу, навіть у разі реального порушення водієм ПДР?

Припустимо, інспектор задовольняє клопотання про бажання скористатись правовою допомогою, що в такому випадку має вчинити поліцейський? Сам водій повинен забезпечити прибуття адвоката, або може інспектор має забезпечити приїзд спеціаліста? Скільки часу мають чекати всі учасники, доки фахівець дістанеться місця події? Здається законодавець не готував нас до такого рішення ВС...

Аналізуйте судовий акт: Усунення водієм технічної несправності автомобіля на місці дозволяє продовжувати рух (Другий апеляційний адміністративний суд у справі №592/11053/20 від 16.02.2021).

Доставка авто на штрафмайданчик є крайнім заходом, який можливо застосувати лише у разі відсутності можливості усунути правопорушення в іншій спосіб (ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД у справі № 761/26944/20 від 16.03.2021)

Вимоги поліцейського про пред`явлення страхового полісу є незаконними, якщо водій не порушив ПДР (ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД у справі № 202/4473/20 від 17.03.2021).

Укладення договору страхування має відбуватись із проявом «найвищої добросовісності» (доктрина uberrima fides), однак оцінювати дотримання даної вимоги необхідно крізь призму принципу «розумного повідомлення про ризик» (ВС/КЦС, № 753/731/16)



ПОСТАНОВА
Іменем України

18 лютого 2020 року
Київ
справа №524/9827/16-а
адміністративне провадження №К/9901/20742/18


Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
Судді-доповідача - Бевзенка В.М.,
суддів: Данилевич Н.А., Шевцової Н.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 524/9827/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції
третя особа Управління патрульної поліції у м. Кременчуці Департаменту патрульної поліції
про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції
на постанову Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року (головуючий суддя - Андрієць Д.Д.)
та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Подобайло З.Г., суддів: Тацій Л.В., Григорова А.М.),
ВСТАНОВИВ :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до інспектора 4 роти батальйону УПП в м.Кременчуці ДПП лейтенанта поліції Анєпкіна Назара Володимировича (далі - відповідач), в якому, просив:
- визнати протиправними дії інспектора щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення на місці зупинки транспортного засобу;
- скасувати постанову у справі про адміністративне правопорушення серії АР № 811573.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що інспектор 4 роти батальйону УПП в м.Кременчуці ДПП лейтенант поліції Анєпкін Назар Володимирович незаконно розглянувши справу на місці зупинки транспортного засобу позивача порушив його права та не надав можливості скористатися правами, які передбачені ст. 268 КУпАП чим порушив порядок розгляду справи.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року адміністративний позов задоволено частково.
Скасовано постанову у справі про адміністративне правопорушення серії АР №811573 винесену 12.12.2016 інспектором 4 роти батальйону УПП в м.Кременчуці ДПП лейтенантом поліції Анєпкіним Назаром Володимировичем, про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.122 КУпАП. В іншій частині позовних вимог - відмовлено.
4. Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково на підставі того, що відповідачем порушені права особи, яка притягується до адміністративної відповідальності у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 виявив бажання скористатись правом на правову допомогу, однак відповідачем не вжито жодних дій щодо надання можливості позивачу реалізувати своє право на отримання такої допомоги, що на думку cуду першої інстанції свідчить про порушення порядку розгляду справи про адміністративне правопорушення.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року апеляційну скаргу Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції залишено без задоволення, а постанову Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року - без змін.
6. Апеляційний суд прийшов до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У жовтні 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції, яка 12 лютого 2018 року передана на розгляд до Верховного Суду.
8. У касаційній скарзі Департамент патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції просить скасувати постанову Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року та постановити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу.
9. В обґрунтування касаційної скарги скаржник вказує, що судами першої інстанції та апеляційної інстанцій при винесенні оскаржуваних рішень були порушені норми матеріального та процесуального права.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 35 Закону України «Про Національну поліцію» поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі, якщо водій порушив Правила дорожнього руху. Скаржник вказує, що позивач порушив вимоги дорожнього знаку 5.16 Правил дорожнього руху України, тому вимога про зупинку транспорту була правомірною.
Також, в касаційній скарзі скаржник зазначає, що на місці зупинки позивач заявив клопотання про користування юридичною допомогою під час розгляду справи, яке відповідачем було задоволено та вважає що таким чином права особи на отримання юридичної допомоги на місці розгляду справи не були порушені.
10. Позивач надіслав до суду заперечення на касаційну скаргу в яких просив відмовити скаржнику в задоволенні касаційної скарги, а постанову Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року залишити без змін.
IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 12 грудня 2016 року інспектором 4 роти батальйону УПП в м.Кременчуці ДПП лейтенантом поліції Анєпкіним Назаром Володимировичем винесено постанову у справі про адміністративне правопорушення серії АР № 811573, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 122 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 255 грн.
12. В даній постанові зазначено, що позивач 12 грудня 2016 року о 15 год 45 хв керуючи транспортним засобом Chevrolet Aveo номерний знак НОМЕР_1 в м.Кременчук по вул. Гранітній не виконав вимоги дорожнього знаку 5.16 (рух по смугах) розділу 33 Правил дорожнього руху України.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся з даним позовом про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення до суду.
IV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА
13. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX, за правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» якого касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
14. Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
15. Згідно з частиною першою статті 122 КУпАП встановлена адміністративна відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, що тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 50 штрафних балів.
16. Згідно ст. 222 КУпАП органи Національної поліції розглядають справи про такі адміністративні правопорушення, зокрема, про порушення правил дорожнього руху, правил, що забезпечують безпеку руху транспорту, правил користування засобами транспорту.
17. Пунктом 11 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про Національну поліцію" визначено, що поліція відповідно до покладених на неї завдань регулює дорожній рух та здійснює контроль за дотриманням Правил дорожнього руху його учасниками та за правомірністю експлуатації транспортних засобів на вулично-дорожній мережі.
18. Порядок дорожнього руху на території України, відповідно до Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353, встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (із змінами та доповненнями, далі - ПДР України).
19. Пунктами 1.3 та 1.9. ПДР України встановлено, що учасники дорожнього руху зобов`язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил, а також бути взаємно ввічливими. Особи, які порушують ці Правила, несуть відповідальність згідно із законодавством.
20. Відповідно до підпункту 5.16 пункту 33.5 «інформаційно-вказівні знаки» розділу 33 ПДР України - «Напрямки руху по смугам», дорожній знак 5.16 показує кількість смуг на перехресті і дозволені напрямки руху по кожній з них.
21. Судом першої інстанції з чим погодився і суд апеляційної інстанції правильно не було взято до уваги посилання позивача на те, що відповідачем незаконно розглянуто справу на місці зупинки транспортного засобу.
22. Справи, які віднесено до компетенції Національної поліції відповідають вимогам ч. 4 ст. 258 КУпАП - постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься на місці вчинення правопорушення. Працівники підрозділів Національної поліції мають право виносити постанову у справах про адміністративні правопорушення з порушенням ПДР на місці вчинення правопорушення.
23. Згідно зі ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
24. Згідно ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
25. У відповідності до частини другої статті 271 КУпАП інтереси потерпілого може представляти представник - адвокат, інший фахівець у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи.
26. Судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, ОСОБА_1 виявив бажання скористатись правовою допомогою, про що надав відповідачу відповідне письмове клопотання.
Однак, інспектором не вжито жодних дій щодо надання водію можливості реалізувати своє право на отримання правової допомоги.
27. Колегія суддів погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій, що такими діями інспектор порушив права особи, яка притягалася до адміністративної відповідальності, тому і порушено порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення, що є підставою для скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення.
28. Доводи, які наводяться скаржником в касаційній скарзі, не свідчать про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального або матеріального права при прийнятті оскаржуваних рішень та не спростовують висновків судів попередніх інстанцій і встановлених обставин справи.
29. З огляду на встановлені судами обставини справи, Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, щодо неправомірності дій відповідача, у зв`язку з чим суди дійшли до правильного висновку про задоволення позову.
30. Згідно статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
31. З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -
ПОСТАНОВИВ :
1. Касаційну скаргу Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в особі Управління патрульної поліції у м.Кременчуці Департаменту патрульної поліції залишити без задоволення.
2. Постанову Автозаводського районного суду м.Кременчука від 26 квітня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року у цій справі залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя - доповідач В.М. Бевзенко

Судді Н.А. Данилевич

Н.В. Шевцова

  • 9221

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 9221

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные судебные решения

    Смотреть все судебные решения
    Смотреть все судебные решения
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст