Ведення митної статистики здійснюється за методологією, яка забезпечує порівнянність даних митної статистики зовнішньої торгівлі України з даними державної статистики інших держав.
Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі митної справи забезпечує регулярне публікування даних митної статистики зовнішньої торгівлі.
Ведення митної статистики - одна з найрізноманітніших функцій митних органів. Митна статистика зовнішньої торгівлі є складовою статистики зовнішньоекономічних зв'язків.
З метою уніфікації положень митної статистики зовнішньої торгівлі й спрощення обміну відповідною інформацією між державами-учасниками Співдружності Рада глав урядів СНД вирішила затвердити для застосовування органами керування держав-учасників Співдружності Єдину методологію митної статистики зовнішньої торгівлі держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав (надалі - Методологія). Відповідне рішення здійснене в м. Москві 9 грудня 1994 року в одному примірнику-оригіналі російською мовою.
У Методології викладені основні правила й процедури, які базуються на положеннях митного законодавства держав-учасниць Співдружності (надалі - держави).
Методологія розроблена з урахуванням рекомендацій Статистичної Комісії ООН і "Керівництва для користувачів по статистиці зовнішньої торгівлі" (Євростат, видання З, 1990 р.).
Митна статистика зовнішньої торгівлі є складовою частиною статистики зовнішньоекономічних зв'язків держави. Предметом спостереження митної статистики зовнішньої торгівлі, як уже було зазначено, є зовнішньоторговельний обіг держави, тобто експорт і імпорт товарів у їх вартісному й кількісному вираженні, а також географічна спрямованість експорту й імпорту.
Згідно з розділом II Методології основними завданнями митної статистики зовнішньої торгівлі є:
- забезпечення повного й достовірного обліку даних про експорт і імпорт держави;
- аналіз основних тенденцій, структури й динаміки зовнішньоторговельних товаропотоків держави в ув'язуванні з аналізом його макроекономічної ситуації;
- інформаційне забезпечення вищих органів державної влади й керування при прийнятті ними рішень в області митної політики й державного регулювання зовнішньої торгівлі;
- аналіз кон'юнктури ринку держави;
- контроль за надходженням митних платежів у Державний бюджет;
- здійснення валютного контролю в межах компетенції митник органів;
- подання даних митної статистики для складання торговельної й окремої статей платіжних балансів держави;
- сприяння в здійсненні державами взаємного обміну інформацією з митної статистики зовнішньої торгівлі;
- рішення інших завдань, обумовлених національною митною політикою.
Далі Методологія визначає, що є вихідними даними при формуванні митної статистики зовнішньої торгівлі. Це відомості, що містяться у ВМД, заповнюваних декларантами при митному оформленні товарів.
Облік товарів, переміщуваних трубопровідним транспортом (нафта, нафтопродукти, газ, вода й ін.) і по лініях електропередач, здійснюється (відповідно до особливостей їх декларування) за партіями товарів, поставлених відповідно до документів, що підтверджують приймання товарів на прикордонних пунктах трубопроводів або ліній електропередач.
У митну статистику зовнішньої торгівлі включаються всі товари (у тому числі цінності, за винятком валютних цінностей, що перебувають в обігу), ввіз і вивіз яких зменшує або збільшує матеріальні ресурси держави.
До основних показників для формування митної статистики зовнішньої торгівлі належать:
- звітний період;
- напрямок товаропотоку (ввіз або вивіз);
- країна походження при ввозі;
- країна призначення при вивозі;
- статистична вартість;
- код і найменування товару;
- вага нетто;
- код і найменування додаткових одиниць виміру;
- кількість за додатковими одиницями виміру;
- характер угоди;
- вид митного режиму;
- категорія відправника (одержувача) товару;
- регіон (республіка, край, область, м. Київ та
м. Севастополь, автономна республіка Крим)
Дані митної статистики зовнішньої торгівлі є власністю держави Україна.
Вихідними даними при формуванні митної статистики є відомості, що містяться у вантажних митних деклараціях (ВМД), що заповнюються декларантами (форми МД-1 та МД-2) при митному оформленні товарів. Особливо варто звернути увагу на те, як ведеться облік товарів, що переміщуються трубопровідним транспортом (нафта, нафтопродукти, газ, вода й ін.) і по лініях електропередачі. Він здійснюється відповідно до особливостей їх декларування - за партіями товарів, поставлених відповідно до документів, що підтверджують приймання товарів на прикордонних пунктах трубопроводів або ліній електропередач.
Митна статистика зовнішньої торгівлі веде облік ввозу й вивозу товарів у кількісному й вартісному вираженні.
За допомогою митної статистики зовнішньої торгівлі держави ведеться облік ввозу й вивозу товарів на підставі "загальної"" системи обліку зовнішньої торгівлі, при якій ураховуються всі товари, що надходять у межі статистичної території держави або межі, що залишають ці території. При цьому границею статистичної території держави виступає його державний кордон. При цьому Методологія у примітці зазначає, що при "спеціальній" системі обліку зовнішньої торгівлі границею статистичної території держави є його митний кордон.
При "загальній" системі обліку в митній статистиці зовнішньої торгівлі враховуються такі категорії товарів:
Імпорт України:
- товари, увезені для вільного обігу;
- товари, що реімпортуються;
- товари, увезені для переробки на митній території;
- товари, увезені після переробки поза митною територією;
- товари, увезені для переробки під митним контролем;
- товари, увезені на територію держави відповідно до режиму реекспорту;
- товари, увезені на територію держави у вільні митні зони й на вільні склади;
- увезені товари, від яких особа відмовляється на користь держави;
- іноземні товари, увезені в магазини безмитної торгівлі;
- товари, тимчасово ввезені для оренди строком на один рік і більше. Експорт України:
- товари, що вивозять відповідно до митного режиму експорту;
- завезені в державу товари, випущені для вільного обігу, а держави, що вивозять потім з території, відповідно до митного режиму експорту;
- товари, що вивозять після переробки на митній території;
- товари, що вивозять після переробки під митним контролем;
- товари, що вивозять для переробки поза митною територією;
- товари, що вивозять із території держави відповідно до режиму реекспорту;
- товари, що вивозять із території держави з вільних митних зон і з вільних складів;
- іноземні й вітчизняні товари, що вивозять із території держави з магазинів безмитної торгівлі;
- товари, що вивозять тимчасово для оренди строком на один рік і більше.
Не враховуються в митній статистиці зовнішньої торгівлі при "загальній" системі обліку категорії товарів, обумовлені у відповідності з наступними митними режимами:
- товари, переміщувані транзитом через територію держави;
- товари, поміщені під митний режим митного складу;
- тимчасово ввезені (що вивозять) товари, за винятком орендованих строком на один рік і більше;
- іноземні товари, знищувані на території держави;
- товари, що вивозять, від яких особа відмовилася на користь держави, а також знищення товарів;
- товари, що вивозять відповідно до митного режиму вивозу товарів для представництв держави за рубежем.
У митній статистиці зовнішньої торгівлі не враховуються також такі товари: а) валютні цінності (у тому числі монетарне золото), що перебувають в обігу, якими обмінюються банки для врегулювання взаємних розрахунків; предмети застави й інші кошти забезпечення зобов'язань; товари, вартість яких не перевищує порога статистичного спостереження; товари для офіційного (службового) користування дипломатичних і консульських представництв іноземних держав, міжнародних і міжурядових організацій, представництв іноземних держав при цих організаціях; дарунки державним органам, міжнародним і міжурядовим організаціям, главам держав, членам парламентів і урядів;
товари, призначені для забезпечення боєздатності й повсякденної діяльності вітчизняних військових частин, що дислокуються за межами держави, а також перебувають у складі військ ООН, і товари, що повертають на територію держави вітчизняними військовими частинами; товари, що не є предметом комерційних операцій:
1) переміщувані фізичними особами не для комерційних цілей, у тому числі й вантажем, що пересилають у міжнародних поштових відправленнях;
2) поштові знаки;
3) предмети обрядів і церемоній;
4) фотографії, експоновані й виявлені плівки, проекти, малюнки, кальки, рукописи, ділові папери, адміністративні друковані бланки, грамоти, а також будь-який носій інформації, застосовуваний у рамках міжнародного обміну інформацією (у тому числі іноземні стандарти, технічні умови, технічні описи й т. ін.);
5) товари, увезені й вивезені фізичними особами, що виїжджають або в'їжджають на постійне місце проживання, а також біженцями й змушеними переселенцями;
ж) товари, що поставляють у рамках операцій, при яких не перетинається державний кордон країни:
1) морські, річкові судна й літальні апарати, призначені для використання в міжнародних перевезеннях;
риба й всі види морських продуктів, що продаються з вітчизняних судів за кордоном, у тому числі й на іноземні судна, що перебувають у територіальних водах іноземних держав або у відкритому морі; товари, добуті із дна у відкритому морі;
бункерне паливо, баласт, продовольство й інші матеріали, що здобувають за рубежем для вітчизняних транспортних засобів;
реекспорт (у статистичному значенні цього терміна) без завезення в країну;
з) увезені в державу риба й інші морські продукти, добуті у відкритому морі або в територіальних водах іноземних держав на умовах концесії;
и) товари, що поставляють у порядку рекламації, гарантійного обслуговування, а також помилкові поставки товарів.
При ввозі на територію держави та вивозі із цієї території облік ряду товарів у митній статистиці зовнішньої торгівлі має свою специфіку. Зокрема:
а) дорогоцінні метали, які не виступають як платіжні кошти, цінні папери, банкноти
й монети, що не перебувають в обігу, ураховуються в експорті й імпорті за їх
комерційною вартістю;
б) міжурядові поставки, що включають ввіз і вивіз товарів у рамках урядових програм зовнішньої допомоги, ураховуються поза залежністю від того, чи поставляються ці товари в рахунок внесків у фонд технічної допомоги ООН, як дарунки або є позикою, товарообмінною (бартерною) партією або являють собою військові репарації або реституції;
page
youtube