Головна Блог ... Консультації від юристів Як отримати повне відшкодування шкоди по ДТП без врахування коефіцієнту фізичного зносу. Позиція Верховного Суду. Як отримати повне відшкодування шкоди по ДТП без в...

Як отримати повне відшкодування шкоди по ДТП без врахування коефіцієнту фізичного зносу. Позиція Верховного Суду.

Відключити рекламу
 - 18d7f10117ed3229dd159b8d7fbf9684.png

Типова ситуація. Відбулась дорожньо-транспортна пригода. Автомобіль потерпілого преміум класу, який має знос (перебуває в експлуатації понад 7 років). Експертом визначено, що вартість відновлювального ремонту становить 470 000 грн., а вартість збитку з урахуванням коефіцієнту фізичного зносу – 290 000 грн.

Добре відомо, що страхова компанія відшкодовує в межах страхової суми, а все, що більше - покладається на винуватця.

Страхова компанія повинна відшкодувати 160 000 грн. по «старому» Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» для ДТП, які відбулись до 01.01.2025 чи 250 000 грн. по «новому» Закону для ДТП, які відбулись після 01.01.2025.

Виходить, що після отримання потерпілим страхового відшкодування, залишається невідшкодована добряча частина шкоди.

Колись була актуальна позиція Верховного Суду України, викладена в постанові N 6 від 27.03.92 “Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди», згідно якої якщо для відновлення попереднього стану речі, що мала певну зношеність (наприклад, автомобіля), були використані нові вузли, деталі, комплектуючі частини іншої модифікації, що випускаються взамін знятих з виробництва однорідних виробів, особа, відповідальна за шкоду, не вправі вимагати врахування зношеності майна або меншої вартості пошкоджених частин попередньої модифікації.

Слідуючи викладеній позиції ВСУ, потерпілий міг розраховувати на отримання відшкодування вартості ремонту без врахування коефіцієнту фізичного зносу, виключно за умови, якщо він відремонтував пошкоджений автомобіль, придбав для цього нові деталі і подав до суду відповідні докази (товарні чеки, акти виконаних робіт тощо).

В протилежному разі потерпілий міг претендувати лише на відшкодування вартості відновлювального ремонту із врахуванням коефіцієнту фізичного зносу, що істотно «з’їдало» суму відшкодування.

Разом із тим, в подальшому позиція Верховного Суду докорінно змінилася.

Користуйтеся консультацією: Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати відшкодування?

У постановах по справах №753/4696/16-ц від 30.10.2019, №761/14285/16-ц від 22.04.2019, № 757/33065/18-ц від 21.07.2021, №757/54513/16 від 02.02.2022 Верховний Суд звернув увагу на те, що згідно п.1 ч.2 ст.22 Цивільного кодексу України, збитками є витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Також, Верховний Суд зазначив, що посилання судів попередніх інстанцій, як на підставу відмови у стягненні шкоди з Відповідача, на те, що витрати стягуються судом лише після проведення ремонтних робіт автомобіля та доведеності їх сплати є помилковими, не ґрунтуються на законі і не відповідають обставинам цієї справи.

Тобто, Верховний Суд дійшов висновку і дотримується такої позиції по сьогодні, що потерпілий вправі заявляти вимоги про відшкодування заподіяної шкоди, до яких законом віднесено витрати, які він мусить зробити для відновлення свого порушеного права, тобто без врахування коефіцієнту фізичного зносу.

Важливою умовою для отримання повного відшкодування вартості відновлювального ремонту без коефіцієнту фізичного зносу є:

  1. збереження автомобіля в пошкодженому стані до завершення судового процесу;
  2. або ремонт автомобіля з обов’язковим збереженням доказів придбання деталей (не обов’язково нових і не обов’язково оригінальних, лиш би їх ціна не перевищувала вартість нових оригінальних деталей) та доказів відновлення автомобіля.

Якщо потерпілий до звернення до суду із позовною заявою про відшкодування шкоди відновив свій автомобіль і з певних причин не подбав про отримання доказів придбання нових деталей та доказів проведення відновлювального ремонту, то і не існуватиме підстав заявляти вимогу про стягнення витрат, які потрібно зробити для відновлення автомобіля.

У такому разі, потерпілий мав би право вимагати відшкодування фактичних витрат на ремонт автомобіля, але, як ми вже обумовили, докази витрат не зберіг.

Йде мова про ситуації, коли потерпілий відремонтував свій автомобіль деталями, придбаними «з рук», тобто, без чеків, та ще й в гаражі в суб’єкта, який здійснює діяльність неофіційно, і відповідно не може видати акт виконаних робіт

Варто пам’ятати, що здешевлення відновлювального ремонту в такий спосіб неминуче призведе до неможливості стягнути із винуватця суми, яка перевищує страхове відшкодування, без врахування коефіцієнта фізичного зносу.

В описаному випадку потерпілий зможе вимагати від винуватця виключно відшкодування збитку, тобто, витрат на відновлювальний ремонт із врахуванням коефіцієнту фізичного зносу, якщо такий перевишує суму страхового відшкодування.

Якщо ж потерпілий провів відновлювальний ремонт, і за результатами отримав і зберіг докази придбання необхідних деталей (товарний чек або рахунок і квитанцію про оплату), а також акт виконаних робі про проведені відновлювальні роботи, то в такому разі потерпілий вправі вимагати стягнення фактичних витрат на ремонт. Якщо ж розрахована експертом вартість відновлювального ремонту буде перевищувати фактичні витрати на такий ремонт, потерпілий все одно матиме право вимоги на отримання відшкодування фактичних витрат.

Користуйтеся консультацією: Неприємні сюрпризи Європротоколу

З набранням чинності "новим" Законом України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» № 3720-IX від 21 травня 2024 року, питання коефіцієнту фізичного зносу при розрахунку розміру страхового відшкодування майже залишилось в минулому. Але це стосується виключно розміру страхового відшкодування, і виключно у випадку розрахунку вартості ремонту по нових деталях.

Новий "Закон" не звільняє потерпілого дотримуватись вищеописаних умов в ситуаціях, коли розмір збитку буде перевищувати страхову виплату, оскільки винуватець ДТП, будучи зацікавленим відшкодувати якомога меншу суму, буде вишуковувати підстави для відшкодування саме збитку з урахуванням коефіцієнту фізичного зносу, а не повної вартості відновлювального ремонту без врахування зношеності автомобіля: коли потерпілий втратить докази проведеного ремонту і придбання деталей або коли потерпілий відремонтує автомобіль "на гаражах".

Звісно, це не стосується випадків, коли страхова компанія по "новому" Закону буде перераховувати страхове відшкодування на СТО, а потерпілий буде ремонтувати свій автомобіль на такому СТО, і матиме на руках усі докази понесених витрат.

Потенційні труднощі із отриманням повного відшкодування шкоди від винуватця можуть очікувати потерпілого, якщо виплату страхового відшкодування буде здійснено безпосередньо потерпілому. Адже в такому разі отримання повного відшкодування буде залежити від правильних кроків потерпілого.

Автор консультації: Кошіль Руслан Олександрович

  • 2806

    Переглядів

  • 2

    Коментарі

  • 2806

    Переглядів

  • 2

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Докорінно нічого не змінилося, бо частина 3 статті 22 з моменту прийняття ЦКУ не мінялася. Відносно ж того, що вартість ремонту відшкодовується повністю лише за умови надання підтверджуючих документів, хотілося б поцікавитися у автора, як бути, коли у потерпілого не має грошей на ремонт? Чи в такому випадку він має отримати на руки суму сумнозвісного і незаконного матеріального збитку, тобто вартість ремонту за мінусом зносу на деталі?

    28.01.2025 15:00

    В такому разі потерпілому слід зберігати автомобіль в пошкодженому стані до завершення судової епопеї і лише після цього ремонтувати. Виключно за таких умов підставними будуть вимоги потерпілого про стягнення з винуватця витрат, які необхідно зробити в майбутньому для відновлення автомобіля. Забіжу дещо наперед. Блефувати на тему, мовляв автомобіль не відновлений, хоча вже давно відремонтований, не рекомендую, оскільки після першого клопотання відповідача про огляд автомобіля як доказу чи проведення експертизи, цей блеф вилізе боком.

    29.01.2025 09:44

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні консультації

    Дивитись всі консультації
    Дивитись всі консультації
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати