Головна Блог ... Консультації від юристів Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати відшкодування? Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати...

Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати відшкодування?

Відключити рекламу
 - 0604a99e97a4f9a969f85c717d29e86f.png

Для автомобілістів України болючою темою є стан вітчизняних доріг. Дорожні роботи без попереджувальних знаків, півметрові ями посеред рівненького асфальту, а після зими сніг сходить разом з дорожнім покриттям і так далі.

За статистикою Національної поліції України за 2024 рік в Україні відбулося близько 16 621 ДТП з постраждалими і з них близько 400 ДТП - через незадовільний стан доріг.

Без постраждалих, суто через погані дороги, статистики немає, як і не має даних про латентні випадки, коли водій "стискає зуби" і бере на себе наслідки чи патурльна поліція «закриває очі» на стан доріг і покладає вину за ДТП на водія.

Чи є відповідальність за погані дороги? Так, є.

Згідно ч.1 ст.140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тягнуть адміністративну відповідальність порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху.

Якщо неналежний стан дороги спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, то це вже частина 4 ст. 140 КУпАП.

Тобто, Закон чітко встановлює відповідальність за погані дороги.

Хто повинен відшкодовувати шкоду, заподіяну неналежним станом доріг?

Згідно з ст. 13 Закону України «Про автомобільні дороги», орган управління автомобільними дорогами загального користування відповідає за:

1) стан автомобільних доріг загального користування відповідно до діючих норм та фінансування;

2) якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування;

3) відшкодування збитків користувачам автомобільних доріг загального користування у порядку, визначеному законом.

Стаття 49 згаданого Закону встановлює, що власники доріг, органи, що здійснюють управління автомобільними дорогами, та користувачі автомобільних доріг, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.

Тобто, згідно згаданих положень, відповідальним за шкоду завдану незадовільним станом доріг буде відповідний власник (балансоутримувач) дороги чи орган, що здійснює управління відповідною ділянкою дороги.

В залежності від структури власності і управління дорожньою інфраструктурою, відповідальним за збитки може бути орган місцевого самоврядування, районні адміністрації, державні адміністрації чи їх департаменти, відповідні спеціалізовані комунальні підтриємства і т.д.

Встановлювати відповідного суб'єкта потрібно в кожному конкретному випадку.

А тепер найголовніше: як діяти, якщо внаслідок неналежної проїзної частини (ями, зрізи покриття) заподіяно шкоду транспортним засобам?

Поїхали:

  1. Негайно зупинитись і викликати патрульну поліцію.
  2. Зафіксувати обставини дорожньо-транспортної пригоди: записати контакти очевидців ДТП (якщо такі є), зробити фото/відеофіксацію пошкоджень автомобіля, недоліків дорожнього покриття. Якщо в авто є відео реєстратор, скопіюйте відео з метою подальшої передачі його працівникам патрульної поліції.
  3. Після того, як на місце події прибуде патрульна поліція, наполягати на тому, щоб останні склали Акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі. Прослідкувати, щоб поліція виміряла параметри (розміри) недоліків (вибоїн) проїзної частини, сліди, якщо такі є на проїзній частині і утворились внаслідок наїзду (царапини, сколи тощо), а також ушкодження автомобіля.
  4. Враховуючи, що для встановлення власника, балансоутримувача та управителя дорогою необхідний час, протокол про вчинення адміністративного правопорушення за ч. 4 ст. 140 КУпАП, як правило, складається через деякий час, після того буде встановлено особу, відповідальну за стан проїзної частини. Окрім зазначеного, обов’язково вимагате, щоб працівники патрульної поліції викликали представників дорожньої служби, оскільки згідно п.11 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (затверджені постановою Кабміну від 30.03.1994 N198), дорожньо-експлуатаційні організації зобов'язані разом з поліцією брати участь в огляді місць ДТП для визначення дорожніх умов.
  5. Зібрані працівниками патрульної поліції матеріали направляються до суду (за місцем дорожньо-транспортної пригоди), з метою притягнення керівника органу, на утримані якого перебуває відповідна ділянка дорога.
  6. Далі для встановлення збитку звернутися до судового експерта для встановлення причин і розміру збитків.
  7. З постановою суду про притягнення особи, відповідальної за утримання дороги, до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.140 КУпАП та висновоком експерта, звернутись до суду із позовною заявою про стягнення відшкодування збитків.

Станом на сьогодні національні суди сформували позитивну для автомобілістів судову практику за умови дотримання вищеописаної процедури. Отримати відшкодування шкоди, завданої недоліками дорожнього покриття, є цілком реальним, хоч і не швидкою справою.

Автор консультації: Кошіль Руслан Олександрович

  • 1144

    Переглядів

  • 1

    Коментарі

  • 1144

    Переглядів

  • 1

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Основна проблема тут полягає у тому, що у подібних випадках поліцейські, замість вжиття заходів до службових осіб дорожньо-експлуатаційних організацій, складають протокол на саммого водія за ст.124 КпАП, мотиивуючи порушенням "універсальних" пунктів 12.1, 12.3 ПДР. Звісно, так їмм простіше, і такиимм чиином "охороняються інтереси держави" від можливих позовів, на жаль, боротися з такою практикою непросто.

    22.01.2025 09:18

    Так ямы ж согласно ПДР нужно объезжать :) И разве может коп что-то составить на "службову особу дорожньо-експлуатаційних організацій"

    22.01.2025 18:12

    А согласно правил содержания дорог ямы латать не нужно? :) А далее вступает в действие принцип правовой определённости. Водитель, выбравший режим движения в соответствии с ПДД, имеет право рассчитывать не только на соблюдение Правил другими участниками движения, но и на нормальное состояние дорог. Должны проводить обследование участка дороги и составлять протоколы по ст.140 КоАП. Но реально это делают в единичных случаях.

    22.01.2025 18:34

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні консультації

    Дивитись всі консультації
    Дивитись всі консультації
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати